Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 

Vítejte na Notabene - Hydepark baptistů
Hledej
 
Je a Marcela   Vytvoření registrace
Článků < 7 dní: 0, článků celkem: 5346, komentáře < 7 dní: 1, komentářů celkem: 5008, adminů: 23, uživatelů: 2919
Orientační tabule
· Vstupní brána
· Cestičky
· Zákoutí
· Základy
· Kořeny
· Počteníčko
· Lavičky
· Kompost
· Altánek
· Pozvat do parku
· Parkové úpravy
· Máš slovo
· Cvrkot
· Na výsluní
 

Petr Chelčický

Martin Luther King

Povzbuzení


Přihlásit se
Přezdívka

Heslo

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.

Hudba
Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Publikace

Počítadlo
Zaznamenali jsme

8 699 499

přístupů od leden 2004


Kdo je Online
Právě je 76 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Fundamentalisti
Na jedné výplatní listině - Philippian Fellowship

Misionáři, dealeři, donátoři a kongregacionalismus

fundamentální vs. fundamentalistický

Jak se dívat na křesťanský fundamentalismus?

Evangelikalismus jako globální náboženský fenomén II.

Baptismus mezi evangelikalismem, liberalismem a fundamentalismem

Americký evangelikalismus a fundamentalismus

Radikalismus a fundamentalismus


Kořeny
Kdo jsou baptisté?
Zřízení BJB 1930

Zásady BJB z r. 1929

VZNIK A ZÁSADY 1929
Vyznání víry z r. 1886
Apoštolské vyznání víry

Kořeny baptistického hnutí


Okno
www stránky evropských a světových baptistů

Základy

Základní dokumenty BJB v ČR


Všeobecné: Baptismus mezi evangelikalismem, liberalismem a fundamentalismem
Posted on Čtvrtek, 14. duben 2016 @ 00:54:25 CEST Vložil: Mainstream

Principy poslal Nepřihlášený

Baptismus vznikl v 17. století v Anglii a patří mezi směry protestantismu, které chápou církev jako společenství uvědomělých věřících. Baptisté obecně sdílí přesvědčení, které je možné vyjádřit v šesti bodech.

Prvním je shromážděná církev, která je tvořená těmi, kteří byli znovuzrozeni Duchem svatým.

Druhým přesvědčením je kněžství všech věřících. Podle baptistů není třeba prostředníka mezi Bohem a jednotlivcem.

Třetím je víra v základ společenství ve slově božím. Bible je nejvyšší autoritou v otázkách praxe a víry. Co se týče výkladu bible, mezi baptisty neexistuje předepsaný způsob interpretace. Proto se liší v rámci různých skupin od doslovného výkladu až po alegorický.

Čtvrtým bodem jsou svátosti. Podle jejich výkladu byl Kristem nařízen pouze křest a večeře Páně. Upřednostňují termín nařízení před termínem svátost, protože v těchto úkonech samotných není nic nadpřirozeného. Milost, kterou může jedinec účastí na večeři Páně získat, závisí na jedinci samotném, na jeho pochopení symbolického významu této události, nikoliv na tom, že by mu byla předána člověkem, který vykonává mši, skrze chléb a víno.

To samé platí i o křtu, kterému přikládají velký význam. Symbolizuje spojení jedince s Kristem v jeho smrti a zmrtvýchvstání. Křest se u baptistů provádí úplným ponořením do vody. Baptisté tím následují vzor Jana Křtitele, který takto křtil v Jordánu. Také tím vyjadřují úplnou morální očistu jedince. Podstoupit křest mohou pouze jedinci, kteří byli společenstvím shledáni za vhodné. Součástí křtu je uvědomělé vyznání víry. Proto baptisté nekřtí malé děti, které ještě nemohou pochopit význam celého úkonu.

Pátým principem je autonomie lokálních církví, což zaručuje vlastní samostatnou správu jednotlivých obcí založenou na účasti všech jejích členů. U baptistů neexistuje církevní hierarchie. I když se k různým problémům vyjadřují každoroční shromáždění baptistické církve, které je tvořené představiteli různých denominací, jejich rozhodnutí zpravidla nejsou všeobecně závazná. Je jen na místních společenstvích, zdali je přijmou.

Posledním principem je oddělení církví a státu. Baptisté v minulosti kladli velký důraz na náboženskou svobodu, kterou si nárokovali na základě textů Nového zákona. Církev a stát řeší podle nich naprosto odlišné věci a navzájem by se neměly slučovat.

Velká volnost, vyjádřená pátým principem a absence oficiálního vyznání víry, umožnila, aby se na přelomu 19. a 20. století v rámci jedné denominace objevovali lidé s vlastními interpretacemi své víry a s různými postoji k moderní společnosti a vědě. „Ve vývoji baptismu je nejvíce překvapivý stupeň tolerance a prostoru pro otevřenou diskuzi, kterou si vzájemně prokazovali mnozí reprezentanti liberálních i konzervativních názorů“.

Citováno z bakalářské práce Kateřiny Šťastné Evangelikální fundamentalismus: Věda a náboženství



 
Příbuzné odkazy
· Více o Principy
· Novinky od Mainstream


Nejčtenější článka o Principy:
Reakce kazatele Blahoše Fajmona na otevřený dopis kazatele Pavla Coufala


Hodnocení článku
Průměrné skóre: 5
Hlasů: 1


Prosím, ohodnoť tento článek:

Výborný
Velmi dobrý
Dobrý
Normální
Špatný


Možnosti

 Vytisknout stránku Vytisknout stránku


Sdílej článek | Podělte se o tento článek s přáteli! Doporučte jej stisknutím tlačítka:

"Baptismus mezi evangelikalismem, liberalismem a fundamentalismem" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se


Vedoucí Grano Salis Network - Tomas
E-mail: notabene@granosalis.cz, network@granosalis.cz, granosalis@granosalis.cz, magazin@granosalis.cz, redakce@granosalis.cz
Webmastering a údržbu systému zajišťuje firma ALLTECH, webmaster webmaster@granosalis.cz
Page Generation: 0.07 Seconds