poslal Nepřihlášený
V posledních několika měsících rozvířilo hladinu zvláště
angloamerických médií téma zpřísňování postihů homosexuality v převážné
části rozvojového světa. Uganda schválila v únoru kontroverzní zákon
zpřísňující trest za praktikování homosexuality až na (v některých
případech) doživotí, a obdobné zpřísnění legislativy schválily úřady
nedávno i v Nigérii. Ghanský prezident Jammeh pak vyzval ke stínání hlav
tamním homosexuálům. A šéf anglikánů, arcibiskup z Canterbury, v dubnu
vyjádřil obavy z dalšího legitimizování homosexuality (ačkoliv je sám
pro uzákonění stejnopohlavních svazků). Afričtí anglikáni jsou totiž podle jeho slov zabíjeni už kvůli podezření z napojení na anglikánskou homosexuální (v jejich chápání) církev.
Jelikož dnešní církev, jak liberálního, tak konzervativního ražení
(zjednodušeně řečeno) redukuje ve většině případů téma homosexuality na
jeho etický rozměr (homosexualita jako hřích versus homosexualita
akceptovatelná), nezaškodí se na problematiku podívat z jiného úhlu:
jakým způsobem v kontextu homosexuality naplnit známé Augustinovo:
"nenávidím hřích, miluji hříšníka?" A co mohou evangelikálové udělat pro
to, aby lidem hledajícím východisko a pokání z homosexuality pomohli?
Zrekapituluji nejdříve, jaký je skutečný stav, a to s přihlédnutím na
Afriku a Asii, které bývají v této souvislosti často opomíjeny.
"Tradicionalistická" homofobie
Podhoubí pro dnešní
světovou homofobní "renesanci" je zhruba trojího druhu. Tradiční,
vycházející z panafrického, nábožensky spíše vlažného, vlastenectví,
reprezentuje nejhlasitěji asi zimbabwský autokratický prezident Robert
Mugabe. Jeho režim se (kromě mnoha diktátorských a protizápadních
manýrů) vymezuje právě vůči homosexuálům. Mugabe nazval homosexuály "psy
a prasaty," opakovaně vyjádřil pohrdání vůči krácení západní rozvojové
pomoci, kterou poslední dobou Západ používá jako bič na státy
pronásledující homosexuály. Řada států a kultur se totiž proti
homosexuálům, lépe řečeno proti gay aktivismu, vymezuje právě proto, že
toto téma považují za součást západního kulturního imperialismu.
Proto
také ožívá homofobie i v zemích, kde tamní náboženství věc jednoznačně
neřeší. Kupříkladu indický Nejvyšší soud v prosinci zvrátil rozhodnutí
soudu nižší instance, který homosexualitu roku 2009 legalizoval. Řada
států odkazujících se na národní antikolonialistické obrození či na
různé formy fúze marxismu, sekularismu a nacionalismu, včlenily do své
agendy právě homofobii. Vietnamské úřady kupříkladu nedávno přišly s
návrhem praktikovanou homosexualitu překvalifikovat na trestný čin
(nakonec návrh neprošel), přestože tento stát je jedním z mála, kde
homosexualita nebyla nikdy v historii trestná. Jamajská kulturní scéna
vykazuje v posledních letech stále častější výzvy k zabíjení homosexuálů
(což už některým kapelám znemožnilo pozvání na prestižní západní
hudební festivaly).
Civilizační střet v Turecku, který polarizuje
společnost na prozápadní a protizápadní, vede mj. k meziročnímu růstu
vražd ze cti (právě tamních homosexuálů). Na Haiti byli po mohutném
zemětřesení v roce 2010 obviňováni právě homosexuálové, kvůli kterým
duchové (avšak podle mnohých naopak Bůh) zemi takto ztrestali. To vedlo k
jejich pogromům, a také k tomu, že po této přírodní pohromě byli často
explicitně vylučováni ze sociální pomoci státu a humanitárních
organizací. V Brazílii meziročně stoupá počet obětí z řad homosexuálů, a
v roce 2012 hlásila Brazílie už 338 zavražděných gayů v rámci
pouličního násilí. V J.A.R. je na vzestupu fenomén tzv."nápravných
znásilnění" leseb.
V Rusku by podle 5 % občanů měli být homosexuálové
fyzicky likvidováni (podle průzkumu prestižní Levada Center z roku
2013). I zde se společnost polarizuje, o čemž svědčí vloni přijatý zákon
postihující propagaci homosexuality na veřejnosti, zvláště mezi
mládeží. Poměrně výrazně roste počet Rusů, kteří by rádi znovuzavedli
trestní sazby za praktikovanou homosexualitu, kterou Rusko zrušilo roku
1993 (kdy toto téma ještě nepolarizovalo společnost). Nedá se
přitom říct, že tato polarizace jde ruku v ruce s nějakou formou
duchovního probuzení či obrody. Ano, pravoslavná církev je v Rusku ve
velké vážnosti, ale významnou veličinou je rovněž tradiční národní
uvědomění, odmítání všeho západního a popularita putinovského režimu.
Téma
homosexuality ostatně polarizuje i samotný Západ. Ani zde neplatí
jednoduchá rovnice, která by na jednu stranu barikády postavila
křesťany, lidi milující hříšníky, rozumné vlastence a ctitele zdravých
tradic (zatímco na stranu druhou ultralevičáky, gay aktivisty,
rozvraceče všeho druhu, antisemity a fašisty). Koalice jsou mnohdy zcela
jiné, bizarnější: Na jedné straně barikády se tak ocitají (konkrétně v
otázce vztahu k homosexuálům a ke gay aktivismu) fašisté, křesťané,
tradiční komunisté a islamističtí přistěhovalci. Na straně druhé pak
koexistuje svérázná koalice gay aktivistů, zastánců občanské
společnosti, multikulturalistů, luteránů, anglikánů, ultralevicových
anarchistů a pravocentristických liberálních demokratů.
A pokud jde o
situaci v Izraeli, situace je ještě paradoxnější. Mnozí arabští
homosexuálové zde hledají azyl před pronásledováním v okolních
islámských regionech, a země vykazuje vůči nim relativně slušnou
přívětivost. V současném Izraeli je částečně uznáváno homosexuální
"manželství," a stát má v tomto směru zakotvenou explicitní
antidiskriminační legislativu.
"Náboženská" homofobie
Druhým
zdrojem homofobní reakce je islamistické "probuzení," jak jsme to mohli
sledovat (nejen) během tzv.arabského jara. Pád sekulárních totalitních
režimů na Blízkém východě rozpoutal vůči homosexuálům lokálně doslova
jatka. Irácké milice homosexuály cíleně vyhledávají a vraždí. Asadova
relativně umírněná politika trestá syrské gaye třemi lety vězení, ale
analytici předpovídají výrazné zhoršení jejich postavení (obdobně jako
postavení křesťanů) po případném pádu režimu. Írán od Chomejního
revoluce v roce 1979 podle některých odhadů popravil 4000-6000 lidí za
homosexualitu, byť jeho vlastní oficiální údaje mluví "jen" o 153
vykonaných trestech smrti za tento trestný čin. Sedm islámských zemí
uplatňuje vůči homosexualitě oficiálně trest smrti.
"Křesťanská" homofobie
Poslední
dobou se však projevuje výrazné posílení antihomosexuální obrody i v
legislativách těch zemí, které vykazující růst evangelikálních,
resp.charismaticko-letničních církví. Například ve zmiňované Ugandě
došlo k vraždění homosexuálů poté, co tam americké hnutí Exodus
International uspořádalo konferenci o homosexualitě (později se EI za
tento podnik omluvilo, pozn.aut.)
Většina konzervativních
křesťanských organizací vývoj posledních let reflektovala spíše jen
vágně. Například na webech klasických evangelikálních denominací
aktuální prohlášení ke konkrétním projevům násilností vůči homosexuálům
mnohdy chybí. Britská Evangelikální alince pak na svých webových
stránkách uvádí: "Odsuzujeme homofobii, pokud je tato chápána jako
iracionální nenávist k homosexuálům. Nesouhlasíme však s tvrzením, že
odmítání homoerotických praktik z biblických důvodů je homofobní samo o
sobě. Hluboce litujeme bolesti způsobené gayům a lesbám prostřednictvím
církevní nenávisti a odmítnutí, jak v minulosti, tak v současnosti."
Pokud jde o katolíky, kupříkladu Ghaňan Peter Truckson, o kterém se
vloni spekulovalo jako o možném budoucím papeži, při své březnové
návštěvě Bratislavy ugandský zákon odsoudil. Uvedl, že homosexuálové
nejsou kriminálníci, kteří by měli být zavíráni na doživotí.
Překvapivě
nejhlasitěji se ale ke konkrétním incidentům ozývají křesťanská
uskupení, která se rekrutují na troskách již zmíněného (vloni rozpuštěného)
Exodus International. Tedy americké organizace, která po 37 let
spatřovala své poslání v poskytování "ex-gay" terapie. Jinými slovy,
pomáhala lidem, kteří chtějí s homosexuálními sklony bojovat a usilovat o
uzdravení. Mnozí z těchto dříve vyhraněných evangelikálů přitom
vysílají vůči gayům vstřícná prohlášení, a dostávají se na tenký led
legitimizace homosexuality. Například bývalý prezident Exodus
International Alan Chambers, který se dříve prohlašoval za uzdraveného,
přiznal, že jeho pokušení se příliš nezměnila (na druhé straně si
manželství s manželkou Leslie a rodinu pochvaluje). Praktikujícím gayům
se omluvil za způsobená traumata spojena se službou Exodu, šéfa vlivné
Gay Christian Network označil za bratra v Kristu, se kterým rád stráví
věčnost, a Exodus rozpustil.
Ti, kteří v uzdravení věří, a toto
svědectví je v jejich životech přesvědčivé, založili vloni organizaci
Restored Hope Network. Tato, podobně jako další ex-gay evangelikální
organizace (Desert Stream, NAARTH, Americans for Truth about
Homosexuality aj.), však k homofobii v Africe víceméně mlčí.
Osobně
mám dobré důvody přitakat tvrzení, že praktikovaná homosexualita je v
rozporu s Božím plánem pro člověka. Toto téma však není černobílé, a
často mě překvapuje (kupříkladu na různých internetových diskusních
fórech), jak zjednodušeně se někteří lidé k této problematice staví. Můj
odmítavý názor na praktikovanou homosexualitu samotnou (notabene na gay
aktivismus) mi koneckonců nebrání, abych během svých občasných
přednášek, a ve svých článcích, na pronásledování homosexuálů
poukazoval. Mám za to, že socioterapeutická práce, modlitby a laické
poradenství, kterým se snažíme pomáhat lidem opustivším homosexualitu ve
skupině Prameny na poušti, je vhodným způsobem, jak dávat naději tam,
kde je často spíše bezradnost, nepochopení a odcizení od církve.
Má církev varovat před homosexualitou?
Jak
by se tedy církev měla k problematice homosexuality stavět? Má snad k
rozmáhajícímu se problému gay-aktivistické kulturní indoktrinace mlčet?
Měla by zaujmout zcela defétistické postoje, aby nepřilévala další olej
do ohně kulturní války? Vždyť jsou to právě ofenzivní postoje křesťanů,
které v posledních letech vedly k četným případům plíživého
pronásledování křesťanů. V srpnu loňského roku byl britskou policií
zadržen pastor Alan Clifford, který veřejně manifestoval s transparenty
"Kristus může uzdravit - dobrá zpráva pro gaye" či "Ježíš Kristus -
spasitel, kterého všichni potřebujeme." A případ švédského pastora Ake
Greena, který byl za své kázání v roce 2005 souzen, je v podstatě téhož
druhu.
Křesťanský publicista Dan Drápal však ve své knize Vztahy, sex a
rodina uvádí: "Pokud začne homosexuálně orientovaný člověk chodit do
sboru, pak bych zpočátku o homosexualitě nemluvil - tedy pokud o ní
nezačne on sám. Pokud přichází k Ježíši, mluvil bych s ním o Ježíšovi, o
modlitbě, o Písmu, o obecenství, o odpuštění, o pokání, o milosti a o
podobných základních věcech. Je totiž důležité, aby k němu o
homosexualitě promluvil Bůh sám. (…) Považuji za mnohem lepší, když s
homosexuálně orientovaným člověkem mluvíme o homosexualitě spíše na jeho
podnět, a to nejlépe až ve chvíli, kdy má dobrý důvod nám věřit, že ho
máme opravdu rádi." Jak ovšem tyto rady v praxi naplnit, když zmíněný
hypotetický člověk bývá nezřídka konfrontován s vyhraněnými stanovisky
církve vůči homosexualitě již předem?
Osobně toto téma vnímám
jako velmi citlivé a vyžadující hledání před Bohem. Ani já ostatně
nezaujímám vždy jen konsensuální a opatrná stanoviska. Například ve svém
únorovém článku pro deník Neviditelný pes (vyšel pod
redakčním titulkem "USA a Británie vyhlásily válku terapeutům
homosexuality") jsem břitkým tónem analyzoval "homosexualistické"
agresivní počiny vůči církvi. A apoštol Pavel konstatuje v 2 Korintským
6,7-9: "Jsme vyzbrojeni spravedlností k útoku i k obraně, procházíme
slávou i pohanou, zlou i dobrou pověstí; mají nás za svůdce, a přece
mluvíme pravdu; jsme neznámí, a přece o nás všichni vědí."
Z tohoto
prohlášení vyplývá, že je potřebné před Bohem hledat, kdy se máme
bránit, kdy máme "zaútočit" a kdy naopak trpělivě zasévat a být
zdrženliví v otevírání ožehavých otázek. Méně znamená někdy více. Přál
bych si, aby nám Bůh dal moudrost i zmocnění k bitvě, kterou bude stejně
nutné vést, přestože dochází znovu a znovu k chybám. Jde o zápas za
konkrétní lidské životy. Zápas o to, abychom byli dotvořeni v jeho
podobu.
Tomáš Bílek, AC Frýdek-Místek
autorský text publikovaný v měsíčníku Život víry 7/2014
Zdroj: http://prameny.blog.cz/