poslal Nepřihlášený V sociologii a dalších společenských vědách se v posledních letech
obrovskou měrou rozšířily výzkumy subjektivní spokojenosti a štěstí.
Ptáme se, jsou-li lidé šťastní, a snažíme se určit proč, v řadě případů
ve snaze nalézt cesty, jak je šťastnějšími učinit. Jako by na štěstí měl
každý automaticky nárok, nebo alespoň v naději, že spokojený volič
a konzument si bude hledět svého a nebude remcat nad nerovným rozdělením
moci a statků ve společnosti. Takovýto pohled na štěstí a sám jeho
výzkum na úrovni jednotlivců je však příznačný teprve pro docela
nedávnou dobu.
Dej Bůh štěstí tomu domu
Lidé samozřejmě chtěli žít spokojeně a šťastně vždycky, dlouho však
platilo, že zajištění těchto kategorií nebylo čistě lidskou záležitostí.
Prosba „Dej Bůh štěstí tomu domu“ nebyla ještě prázdnou vánoční
odrhovačkou, i když zároveň platilo, že pomoc shůry si člověk musel
zasloužit. Písmo říká, že šťastně žít budou jenom ti, kdo poslouchají
Hospodina (Př 1,33), přinejmenším v dlouhodobé perspektivě. Šířeji byl
chápán i sám pojem spokojenosti, který rozhodně neznamenal pouze
nasycení a další pozemské p(r)ožitky.
Důraz na člověka a jeho pozemské bytí, „humanitní ideál“, přineslo
teprve osvícenství, současně se ovšem bránilo čistě hédonistickému
přístupu. Kantův kategorický imperativ hlásá nezávislost dobra na
jakémkoli užitku, zatímco štěstí jako motiv jednání spadalo do kategorie
hypotetických imperativů neslučitelných se svobodou vůle. Moderní
postosvícenská ideologie společnosti se sice mohla obejít bez Boha, ale
pak jej nahrazovala různými fetiši – národem, rasou, sociální
spravedlností nebo třeba pokrokem – jejichž realita byla přinejmenším
stejně nedokazatelná. Štěstí však stále záviselo na něčem, co člověka
přesahovalo, v co věřil a čemu byl také ochoten přinášet oběti.
HS-faktor současné religiozity
Hrůzy dvacátého století, které moderní sekulární ideologie vyvolaly,
vedly k rychlému vystřízlivění. Abstraktní kolektivní ideály a mýty už
většinu Západoevropanů a Severoameričanů netáhnou, společnost se
atomizuje, důraz je kladen na individualismus a subjektivitu. Každý má
přece vlastní, nejlepší životní trajektorii a může kultivovat své
nejvlastnější zájmy a schopnosti, aniž by se ohlížel na kohokoli nebo
cokoli jiného.
Nemylme se, týká se to samozřejmě i současných věřících, pro něž je
náboženství věcí osobní volby a jejich vlastní spirituální zkušenosti či
rozvíjení skrytého duchovního potenciálu. Britský sociolog Paul Heelas
v této souvislosti hovoří o „HS-faktoru“ současné religiozity: HS přitom
může znamenat jak individuální zakoušení působení Ducha Svatého (Holy
Spirit), tak spiritualistickou snahu o rozvíjení vlastního vyššího Já
(higher Self) prostřednictvím magie, minulých životů nebo léčitelských
praktik – ze sociálního hlediska to vyjde nastejno.
Jen v takové společnosti může být cílem individuální, subjektivně
zakoušené štěstí ve smyslu naplnění pozemských žádostí a tužeb a jeho
sociologické měření může dávat smysl.
Jsou věřící opravdu spokojenější?
Zajímavé ovšem je, jak hluboko je i v moderních sekulárních lidech
zakořeněno křesťanské dědictví. Štěstí a spokojenost jsou sice
„nárokové“ individuální kategorie, přesto si je neposkytujeme tak úplně
sami – dává a bere je osud nebo něco jiného, co člověka přesahuje.
Překvapivě často náboženská víra, kterou nenáboženští lidé nemají
a jejímž nositelům tak trochu závidí.
Když Marx dštil síru na náboženství, které podle jeho názoru bylo
opiem lidu přinášejícím „falešné štěstí“, hlásal současně, že „skutečné
štěstí“ přinese jeho likvidace. To se zjevně nepovedlo, avšak představa,
že věřící lidé jsou právě kvůli své víře spokojenější než nevěřící, se
stala běžným standardem. I když jde možná o „falešné štěstí“, máme za
to, že věřící jím disponují více než nevěřící, kteří mohou spoléhat jen
na sebe samé, a jsou proto zákonitě spíše nespokojeni.
Je to tak ale doopravdy? Vtrhnutí „módních“ výzkumů štěstí
a spokojenosti do české vědy může přinést dost překvapivá zjištění.
Ptáme-li se celé společnosti, co (věřícím) přináší náboženství, objevuje
se mezi nejčastěji zmiňovanými hodnotami právě pocit vnitřního klidu
a štěstí. Tuto představu sdílí více než dvě třetiny Čechů, o málo vyšší
je už jen podíl představy, že náboženská víra poskytuje útěchu ve
smutku, zatímco žádná jiná hodnota nedosahuje ani padesátiprocentní
„úspěšnosti“. Ostatně nejde o české specifikum, představa
o „spokojenotvornosti“ náboženství je rozšířená všeobecně a sdílí ji jak
věřící, tak nevěřící (i v české společnosti).
Z mezinárodního srovnání plyne zároveň opačný závěr: víra v to, že
náboženské přesvědčení má pozitivní vliv na životní spokojenost,
nesouvisí s podílem věřících ve společnosti, proto ani nízká a nadále
klesající míra české religiozity, přinejmenším té církevní, jí není s to
otřást. Jsou ale věřící lidé skutečně spokojenější než nevěřící?
Sociologická data to neukazují
Dostupná sociologická data ukazují spíše slabý vztah mezi náboženskou
vírou a subjektivní spokojeností, často dokonce pravý opak
předpokládané hypotézy.
Subjektivní pocit spokojenosti přitom zjevně odráží spíše objektivní
osobní sociální a socioekonomické faktory (za šťastnější se častěji
považují lidé mladí, s vyšším vzděláním, z větších měst atd.), případně
rodinný a zdravotní stav, zatímco samotné náboženské přesvědčení se na
něm v celospolečenském měřítku valně nepodílí.
Hlubší sociálněantropologické výzkumy pak leckdy „přitvrzují“:
církevní i necírkevní religiozita, zejména ta, která ve společnosti není
dlouhodoběji etablovaná, více přitahuje nespokojené a nešťastné, kteří
doufají, že jejím prostřednictvím spokojenosti a štěstí dosáhnou. Tato
naděje je ale namnoze lichá. Ani se nezdá, že by „starost o svět“ mezi
věřícími měla generovat jejich úsilí o zlepšení, po jehož neúspěchu se
dostavuje nižší reálná spokojenost.
„Starost o svět“ vede totiž ve většině případů nanejvýš (rovnou)
k nespokojenosti, nikoli ke snaze o zlepšení – v jiné než čistě osobní,
rodinné či jinak úzce definované komunitě. Lokální výzkumy přitom
ukazují, že i v těch spíše výjimečných případech, kdy se aktivní věřící
výrazněji zapojují do veřejného dění a místní politiky, jsou vedeni
odlišnými motivacemi a své náboženské přesvědčení často i skrývají, nebo
přinejmenším nezdůrazňují.
Jak je na tom česká společnost?
Zjištění platná pro Českou republiku platí i ve většině ostatních
středo a východoevropských zemích: věřící lidé se reálně cítí méně
šťastní než nevěřící. Naproti tomu ve Spojených státech teze
o „spokojenotvorném“ charakteru náboženství zjevně funguje. Čím to je?
Vysvětlení může poskytnout hlubší pohled na sociální dimenze českého,
respektive amerického náboženství. Chaeyoon Lim a Robert D. Putnam,
kteří se jako jedni z mála pokusili zdůvodnit vysokou míru
„spokojenotvorné“ funkce americké religiozity, totiž zdůrazňují její
sociální charakter: k větší spokojenosti vede pravidelná účast na
náboženských aktivitách a nábožensky podmíněné sociální vazby, nikoli
religiozita jako taková.
Také v západní Evropě souvisí vyšší míra spokojenosti věřících spíše
se sociálními faktory: členové církví jsou obvykle výše vzdělaní a lépe
situovaní, svou roli hrají také regionální hlediska, ani zde ke štěstí
nevede pouhá náboženská víra.
Češi, kteří si s náboženstvím spojují představu spokojenosti
a duchovního zabezpečení ve smutku, je naproti tomu mnohem méně často
považují za zdroj sociálních vazeb a spíše výjimečně za možnost potkat
„ty správné lidi“, čímž – spolu s celkově negativním obrazem církví ve
společnosti – prakticky odpadají nenáboženské důvody pro členství
v církvích.
Vysvětlení zdánlivě paradoxních očekávání české společnosti vzhledem
k náboženství a jejich praktickému nenaplňování může poskytnout pohled
na vývoj moderní české ne/religiozity.
Většina české společnosti se s náboženstvím a církvemi rozešla,
leckdy i demonstrativně a ve zlém, avšak bez dostatečného vnitřního
přesvědčení a souvisejících změn v sociálním jednání. Náboženství je
v tomto smyslu současně odsuzované a idealizované jako projekce –
a většině společnosti každopádně zcela nedostatečně známé. Marxovskou
terminologií je možné říci, že náboženství je objektem odcizení: vzdali
jsme se ho, avšak stále po něm skrytě toužíme, přičemž se nám vzdaluje
tím víc, čím víc si sami uvědomujeme vlastní neschopnost naplnit své
štěstí.
Stačí si vzpomenout, kolik mladých lidí i z necírkevního prostředí se
chce vdávat a ženit v kostele, protože je to „hezčí“ a „napořád“
(někteří z nich tuto touhu i naplní), ač je realitou vysoká míra
rozvodovosti a nesezdaných soužití.
Situaci se musíme postavit čelem
Otázkou nicméně zůstává, dokážou-li české církve na tento stav
adekvátně reagovat a jakou podobu by vlastně měla mít přiměřená reakce.
Že se církve přizpůsobují potřebám společnosti, v níž působí,
přinejmenším v pastoraci, je jistě správně, ovšem nesmí se to zvrhnout
v postoj „kam vítr, tam plášť“. Přílišné podlehnutí „duchu doby“ je
ostatně neefektivní i ze sociálního hlediska, v dlouhodobé perspektivě
vede spíše ke ztrátě věřících, stejně jako opačný extrém.
Exkluzivistický postoj „jediných pravých“ věřících v evropském
prostoru oslovuje jen dost úzkou skupinu lidí, zatímco ostatní církve –
alespoň etablované lidové církve – leckdy fungují spíše „zástupně“,
využívá se jich jako veřejných služeb v případě, kdy je to potřeba.
Nemyslím, že je to úplně špatně ani že jde o výlučné specifikum
moderní doby, k tomuto stavu je však třeba se postavit čelem, nelkát nad
„zkažeností“ okolního světa a nenávratně ztracenou (údajnou) minulostí.
Aktivní křesťanské působení v současné společnosti by možná mohlo vést
i k větší spokojenosti církevních věřících – hořčičné semeno by mělo
začít klíčit, ne si stěžovat na nedostatek vláhy.
Zdeněk Nešpor
historik a sociolog, pracovník Sociologického ústavu AV ČR
Zdroj: www.katyd.cz