|
Všeobecné: Tři hlavní ekumenické teze 2. vatikánského koncilu
Posted on Pátek, 12. prosinec 2014 @ 19:45:03 CET Vložil: Mainstream |
poslal Nepřihlášený Martin Vaňáč: Katolický křesťan a ekumenické hnutí podle předmluvy a první kapitoly dekretu o ekumenismu 2. vatikánského koncilu
Padesáté výročí vydání dekretu o ekumenismu Unitatitis redintegratio (zkratka UR) je vhodnou příležitostí k určité bilanci. 1
Místo přehledu práce ekumenických komisí, dokumentů a událostí považuji
za důležitější připomenout, jaké postoje ve vztahu k ekumenickému hnutí
by měly být pro katolické křesťany samozřejmostí.
Formulace vychází z předmluvy a 1. kapitoly dekretu o ekumenismu,
který je a zůstává základním textem učitelského úřadu katolické církve
k této otázce. Přesto se můžeme setkat s odlišnými názory mezi
katolickými věřícími, které jsou v rozporu s tímto textem. Je to smutná
skutečnost, zvlášť pokud tyto názory zastávají kněží nebo biskupové.
Následující přehled si neklade nárok na úplnosti. Vybrané body nejsou
seřazeny podle důležitosti, ale převážně podle postupu výkladu dekretu o
ekumenismu.
1) Katolický křesťan by neměl považovat rozdělení křesťanů za správné, tj. za normální situaci, se kterou je třeba se smířit.
Ponechme stranou skutečnost, že dekret o ekumenismu ve své předmluvě nerozlišuje mezi oprávněnou rozmanitostí a rozdělením.2 Také tvrzení o tom, že „Kristus Pán založil církev jednu a jedinou“ (UR 1, 1)3, by vyžadovala určité upřesnění.4
Podstatným konstatováním je, že současná situace rozdělení, kdy
křesťané nejenom „rozdílně smýšlejí a jdou různými cestami, jako by
Kristus sám byl rozdělen“ (UR 1, 1), ale často vystupují proti sobě
s nepřátelstvím, není v pořádku.
Dekret uvádí tři důvody. Toto
rozdělení: 1) odporuje Kristově vůli, 2) je pohoršením, (latinsky
scandalo est) světu a 3) poškozuje svatou věc hlásání evangelia všemu
stvoření (UR 1, 1). Konstatování dekretu můžeme doplnit dvěma biblickými
citáty, které se omezují na dva důvody, což považuji za logické, neboť
skandální rozdělení křesťanů pochopitelně oslabuje jejich svědectví (do
citátů jsem pro odlišení obou argumentů vložil číslice):
„Neprosím však jen za ně, ale i za ty, kteří skrze jejich slovo ve
mne uvěří; /1/ aby všichni byli jedno jako ty, Otče, ve mně a já v tobě,
aby i oni byli v nás, /2/ aby tak svět uvěřil, že ty jsi mě poslal.“ (J
17,20-21)
"/1/ Nové přikázání vám dávám, abyste se navzájem milovali; jako já
jsem miloval vás, i vy se milujte navzájem. /2/ Podle toho všichni
poznají, že jste moji učedníci, budete-li mít lásku jedni k druhým." (J
13, 34-35)
Skutečnost rozdělení křesťanů má na samotnou katolickou církev takový
vliv, že kvůli tomu se pro ni samu „stává obtížnější projevovat
v životní skutečnosti plnost katolicity po všech stránkách“ (UR 4, 10).
Zjednodušeně můžeme říct, že katolická církev je kvůli rozdělení
křesťanů méně katolická (ve smyslu všeobecnosti).5
A to nejenom z toho důvodu, že křesťané, kteří jsou kvůli rozdělení
„k ní sice křtem přidruženi, ale jsou odloučeni od plného společenství
s ní“ (UR 4, 10), nemohou čerpat „plnost všech prostředků spásy“, která
je podle dekretu dosažitelná jedině prostřednictvím katolické církve (UR
3, 5). Samotná katolická církev je odloučeností těchto křesťanů
ochuzena v něčem podstatném.
2) Katolický křesťan by neměl odmítat ekumenické hnutí.
Ekumenické hnutí vzniklo mimo katolickou církev, což samo o sobě
přispělo k negativním reakcím církve, která v něm viděla především
ohrožení vlastní výlučnosti. Na rostoucí ekumenické hnutí reagoval papež
Pius XI. v encyklice o jednotě křesťanů Mortalium animos z roku 1928
především proto, že takzvaní pankřesťané pro své úsilí nachází na mnoha
místech mnohé přívržence a získávají „dokonce i mnohé katolíky lákavou
nadějí, že se podaří docílit jednoty... ale pod těmito svůdnými
lichotkami a hladkými slovy se skrývá závažný blud, který podrývá
základy katolické víry.“ Tímto bludem bylo hlavně odmítání katolické
církve založené Kristem jako viditelná dokonalá společnost.6
Papež dále považoval za nutné odmítnout tvrzení, že „jednota víry a
vedení tu nikdy nebyla a dosud není... nanejvýš do prvních všeobecných
koncilů.“ Podobně bylo odmítnuto i tvrzení, že k jednotě se dospěje
odstraněním všech dosud sporných bodů.7
Nepřijatelná byla představa, že by mělo dojít k jednávání „jako rovný s rovným“ místo podřízení se autoritě papeže.8
Jedinou cestu k jednotě křesťanů vidí v návratu všech k „jediné pravé
Církvi Kristově“, která byla podle tehdejšího pojetí totožná
s katolickou církví (proto se někdy tento postoj označuje jako tzv.
ekumenismus návratu).9
Tato encyklika je dodnes s oblibou citována tzv. tradicionalisty jako
doklad odmítnutí ekumenického hnutí (jednou pro vždy). Ve skutečnosti
je to trochu složitější. Za zmínku stojí např. tehdejší reakce českého
evangelického teologa Josefa L. Hromádky, který dění v katolické církvi
pozorně sledoval.10
Neskrývá svůj nesouhlas s nepřesnou charakteristikou ekumenického hnutí
v encyklice a konstatuje, že nejenom papež vůči protestantům a
pravoslavným, nýbrž i oni mají vůči papeži a církvi námitky a požadavky
víry. Na druhou stranu vyjadřuje pochopení pro tento oficiální postoj,
který má připomínat, že „touha po jednotě křesťanstva musí být
vybudována mnohem hlouběji.“11
Dále připomíná, že encyklika sice odmítá oficiální spolupráci
s nekatolickými církvemi, ale nezakazuje soukromou, osobní a neoficiální
spolupráci jednotlivých katolíků s nekatolíky.12
Právě díky těmto osobním kontaktům a přátelstvím dospěla i katolická
církev k přesvědčení o důležitosti ekumenického hnutí, v němž uznala
dílo Ducha svatého a zapojila se do něj. Důležitou roli sehrál rozvoj
historických a teologických studií v 1. polovině 20. století, který vedl
k prohloubení sebepochopení katolické církve. V neposlední řadě byla
silným impulsem pro vzájemné sblížení zkušenost společného utrpení
v době II. světové války.
Dvě instrukce Svatého Officia (předchůdce dnešní Kongregace pro nauku
víry) z let 1948 (Cum compertum) a 1949 (De motione oecumenica) reagují
na rozvíjející se ekumenické hnutí za účasti katolických křesťanů
kriticky a připomínají potřebný dohled biskupů, jejichž povolení je pro
případné angažmá potřeba. Postoj k ekumenickému hnutí již není tak
striktně negativní.13
Zřejmě poprvé z oficiálních míst zazněla myšlenka, že ekumenické hnutí
je dílem Ducha svatého, kterou není možné nechat bez odezvy.14 Dekret o ekumenismu tuto myšlenku opakuje.15
Místo kritických výhrad a odsudků – dodejme, že podle vůle svolavatele papeže Jana XXIII.16
– reagovali otcové II. vatikánského koncilu pozitivně ve snaze podpořit
obnovení jednoty mezi všemi křesťany a ukázat všem katolickým křesťanům
prostředky, cesty a způsoby, jak mohou odpovědět na toto Boží volání.17
Přestože dekret nepodává jednoznačnou definici ekumenického hnutí,
oproti encyklice Pia XI. prokazuje jeho lepší znalost. Když je řeč o
křesťanech, kteří „vzývají trojjediného Boha a vyznávají Ježíše jako
Pána a spasitele“ (UR 1, 2) jedná se o jasný odkaz na věroučnou bázi
Světové rady církví, formulovanou na valném shromáždění v New Delhi
v roce 1961.18
Pokud bylo rozpoznáno, že ekumenické hnutí, především v oficiální
podobě reprezentované Světovou radou církví, vzniklo působením milosti
Ducha svatého, tak ho není dost dobře možné ani odmítat, ani ignorovat.
Samozřejmě to neznamená, že by šlo o přitakání všem podobám a projevům
ekumenického hnutí bez rozlišování. Ekumenické hnutí se rozvíjí, jeho
základna se rozrůstá. Třeba v encyklice Pia XI. zmíněný „ekumenický
redukcionismus“, tj. ignorování nebo odstranění všech sporných bodů,
které církve rozdělují, byl v rámci ekumenického hnutí překonán a
nahrazen např. modelem smířené rozdílnosti. Rozdíly by neměly vést
k vzájemným odsudkům, ale naopak k vzájemnému obohacení.19
3) Katolický křesťan by neměl považovat nekatolické křesťany
za křesťany druhé kategorie nebo je dokonce označovat za heretiky a
schizmatiky.
Ačkoliv i s touto praxí se dnes můžeme setkat v některých kruzích,
které se označují za katolické, je v rozporu s tím, co katolická církev
učí. Opět ponechme stranou, že by se dalo polemizovat s formulací
dekretu o ekumenismu, že se v průběhu dějin „nemalé společnosti
odloučily od plného společenství katolické církve“ (UR 3, 1) a spokojme
se, že historické skutečnosti bylo učiněno zadost alespoň konstatováním,
že se tak stalo „leckdy ne bez viny lidí z obou stran“ (UR 3, 1).20
Následuje důležité konstatování: „Ti však, kdo se nyní rodí v takových
společnostech a dosahují v nich víry v Krista, nemohou být viněni z
hříchu odloučení a katolická církev k nim přistupuje s bratrskou úctou a
láskou.“ (UR 3,1)
Jedná se tedy nikoliv o heretiky a schizmatiky, jak
byli v některých starších textech označováni nekatoličtí křesťané
(protestanti heretiky, pravoslavní schizmatiky) – tyto termíny současné
církevní právo vyhrazuje pro ty katolické křesťany, kteří se hereze nebo
schizmatu dopouští v současnosti (CIC kán. 751 a 1364) – ale o
křesťany. Dekret pokračuje: „Neboť ti, kdo věří v Krista a řádně přijali
křest, jsou v určitém společenství s katolickou církví, i když ne
dokonalém.“ Přestože existují rozdíly a „plnému církevnímu společenství
stojí v cestě nemalé překážky... jsou vírou ve křtu ospravedlněni a
přivtěleni ke Kristu, proto jim právem náleží čestné označení křesťanů a
synové katolické církve je oprávněně uznávají za bratry v Pánu.“ (UR 3,
1).
Křest je základním poutem jednoty a základem již existujícího
společenství křesťanů. O třicet let později papež Jan Pavel II.
v encyklice o ekumenickém hnutí z roku 1995 hodnotí plody třiceti let
ekumenického dialogu a vysvětluje, že výraz „odloučení bratři“, který
v době koncilu nahradil označení „heretici a schizmatici“, je stále více
nahrazován označeními „Další křesťané“, „jiní křesťané“ nebo „křesťané
jiných společenství“.21
Tato změna podle něj svědčí o značném vývoji mentalit. Zároveň považuje
za důležité připomenout, že toto „uznání bratrství není důsledkem
liberálního filantropismu nebo povrchní familiarity“, nýbrž „pramení z
uznání jediného křtu.“ Toto tvrzení „zásadním způsobem přesahuje
ekumenickou zdvořilost a představuje základní ekleziologický výrok.“
(UUS, 42).22
A nejde jen o jednotlivce, nýbrž o celá jejich společenství. Už jsem
zmínil odkaz dekretu o ekumenismu na věroučnou bázi Světové rady církví.
Při té příležitosti je uvedeno, že ekumenického hnutí se účastní „nejen
jako jednotlivci každý zvlášť, nýbrž také ve společenstvích, ve kterých
uslyšeli evangelium, a které označují jako církev svou i Boží.“ (UR 1,
2) Mimo katolickou církev není ekleziologické vakuum. Mimo viditelné
hranice katolické církve mohou existovat „některé, ba mnohé a významné
prvky a hodnoty, které společně budují a oživují církev: psané Boží
slovo, život milosti, víra, naděje a láska i jiné vnitřní dary Ducha
svatého a viditelné prvky.“ (UR 3, 2).
A dekret pokračuje: „U bratří od
nás odloučených se také koná nemálo posvátných úkonů křesťanského
náboženství, které různými způsoby podle odlišné povahy jednotlivých
církví nebo společností nepochybně mohou být skutečně zdrojem života
milosti; je třeba je považovat za vhodné prostředky k otvírání vstupu do
společenství spásy.“ (UR 3, 3) „Proto tyto odloučené církve a
společnosti i přes nedostatky, které na nich podle našeho přesvědčení
lpí, rozhodně nejsou bez významu a váhy v tajemství spásy. Neboť Duch
Kristův se nezdráhá používat jich jako prostředků spásy.“ (UR 3, 4)23
Dobrá, takže katoličtí křesťané jsou ochotni opatrně uznat, že i
nekatolické církve mají význam v tajemství spásy, ale znamená to něco
pro katolickou církve, když ta o sobě věří, že má „celé bohatství Bohem
zjevené pravdy a všechny prostředky milosti“ (UR 4, 6)?24
Už bylo řečeno, že rozdělení křesťanů oslabuje všeobecnost katolické
církve. Toto omezení katolicity je třeba překonávat. Současný papež
František s oblibou mluví o darech u nekatolických křesťanů, které
katolické křesťany obohacují.25
Už dekret o ekumenismu mluví o nutnosti uznat pravé křesťanské hodnoty u
nekatolických křesťanů. Nejde jen o hodnoty pocházející ze společného
dědictví, ale i o uznání Božího díla a působení v životech jiných.26
Mnohdy jde o vydání svědectví Kristu „až k prolití krve“, o
mučednictví. Důležitou roli novodobých mučedníků zdůrazňoval papež Jan
Pavel II. V úvodu již zmiňované encykliky o ekumenickém hnutí tvrdí, že
odvážné svědectví mnoha mučedníků i z jiných církví ve 20. století vlévá
koncilní výzvě k jednotě křesťanů novou sílu a ukazuje, že „že každý
prvek rozdělení může být překlenut a překonán v úplném darování se pro
věc evangelia.“27
Také současný papež považuje tento „ekumenismus krve“ za zvlášť
aktuální. V promluvě k účastníkům mezinárodní charismatické konference
31. října 2014 uvedl: „Ježíšova krev, prolitá mnoha jeho svědky v
různých částech světa, nás volá a nutí k jednotě. Pro pronásledovatele
nejsme rozděleni, nejsme luteráni, pravoslavní, evangelikálové,
katolíci… Nikoli. Jsme jedno! Pro pronásledovatele jsme křesťany! Další
je nezajímá. Toto je ekumenismus krve, který se dnes žije.“
Tento ekumenismus krve byl zmíněn i v dopisu papeže Františka
Papežské radě pro jednotu křesťanů u příležitosti 50. výročí vydání
dekretu o ekumenismu z 20. listopadu 2014, v němž uvedl tři ekumenické
výzvy současnosti: 1) rozvíjet duchovní ekumenismus (tj. především
modlitbu, ale i sdílení modliteb a meditací, které mohou přispět k
vzájemnému poznání, respektu a úctě), 2) zužitkovat zkušenost již
zmíněného ekumenismu krve a 3) chodit spolu po cestě evangelia. Na závěr
uvedl, že „hledání plné jednoty zůstává prioritou katolické církve a
představuje jednu z jeho největších každodenních starostí. Jednota je
především Božím darem a dílem Ducha svatého, ale všichni jsme za všech
okolností povoláni k neustálé spolupráci.“
1
Dekret o ekumenismu byl slavnostně vyhlášen na závěr 3. jednacího
období II. vatikánského koncilu dne 21. listopadu 1964 spolu s věroučnou
konstituci o církvi Lumen gentium (LG) a dekretem o katolických
východních církvích Orientalium Ecclesiarum (OE).
2
Dekret později v textu rozmanitost v církvi nejenom připouští, ale
vyzývá k respektu: „Všichni v církvi, při zachování jednoty v nutných
věcech a s ohledem na úkoly svěřené jednotlivcům, ať respektují
patřičnou svobodu jak v různých formách duchovního života a kázně, tak v
různosti liturgických obřadů, ano i v teologickém zpracování zjevené
pravdy; ve všem však ať projevují lásku.“ (UR 4).
Některé důvody této rozmanitosti v církvi popisuje Katechismus
katolické církve (KKC): „Nicméně již od počátku se tato „jedna“ církev
představuje s velikou rozmanitostí, která pochází jak z různosti Božích
darů, tak z různorodosti osob, které tyto dary dostávají. V jednotě
Božího lidu se shromažďují rozmanité národy a kultury. Mezi členy církve
existuje různost darů, funkcí, podmínek a způsobů života; „v církevním
společenství existují místní církve, které si uchovávají vlastní
tradice“. Velké bohatství takové rozmanitosti není na překážku jednotě
církve. Přesto však hřích a tíže jeho následků stále ohrožují dar
jednoty.“ (KKC 814)
3
Pro lepší orientaci v textu dekretu o ekumenismu používám detailnější
citace, kdy první číslice označuje článek a druhá odstavec v článku.
České vydání dekretu čísluje pouze články. Někdy se odstavce odličují
písmeny. Přidržel jsem se způsobu použitém v německém komentáři
HÜNERMANN, Peter, HILBERATH, Bernd Jochen (Hrsg.): Herders Theologischer
Kommentar zum Zweiten Vatikanischen Konzil. Bände I.-V. Freiburg im
Breisgau, 2009.
4
Nejde o čistě historický popis, ale o teologické vyjádření skutečnosti
jednoty. Dekret dále mluví o „posvátném tajemství jednoty církve“ (UR
2). Jde o ideál, o který křesťané tady na zemi museli usilovat od samého
počátku (viz např. spory uvnitř církve v Korintu, které apoštol Pavel
kárá, 1 K 1, 11-13). Křesťanství v novozákonní době se vyznačovalo
velkou rozmanitostí a existencí samostatných místních církví.
Z množství
literatury viz např. ALEXEEV, Anatoly A., KARALOKIS, Christos, LUZ,
Ulrich (eds): Einheit der Kirche im Neuen Testament. Tübingen, 2008.
DUNN, James D. G. Unity and Diversity in the New Testament. London, 2006
(3. vydání). V češtině je k dispozici zajímavá kniha F. Vougy, který
prosazuje, že by se místo o „raném křesťanství“ (v singuláru) mělo
mluvit o „raných křesťanství“ (v plurálu). Tím nechtěl vyjádřit nějaké
hluboké rozpolcení, ale upozornil na skutečnost, jak rozdílně byl
Ježíšův příběh přijímán a následován jednotlivými skupinami, které se
shodně označovaly za křesťany. VOUGA, Francois. Dějiny raného
křesťanství. Brno, 1997. Kritická recenze knihy od Ladislava Tichého v
Teologických textech 1998, č. 6, s. 211-212.
5
Ve svém textu označuji slovy „katolická církev“ církev
„římskokatolickou“ a „katolickým křesťanem“ jejího člena. Použité tvar
jsou užívány v dokumentech katolické církvi a připadají mi vhodnější,
např. s ohledem na existenci katolických východních církví (tj.
katolická církev zahrnuje např. i církev „řeckokatolickou“). Na druhou
stranu nevýhodou může být zmatek, chceme-li rozlišit konfesijní útvar
katolickou církev od církve všeobecné, která jednotlivé historicky
vzniklé útvary přesahuje. Dvojí užití označení vysvětluje prof. Pavel
Filipi ve své knize Křesťanstvo:
Označení „církev katolická“ se užívá ve dvojím smyslu:
1) Ve smyslu „konfesijním“ pro největší z řady dílčích církevních
útvarů, do kterých se rozpadlo západní křesťanstvo po reformaci v 16.
století. Příslušnost k této církvi má svá pravidla a odlišuje se od
příslušnosti k církvi jiné. Protože příslušníci této církve žijí ve
společenství s biskupem římským a uznávají jeho zvláštní postavení,
užívá se někdy označení „církev římskokatolická“
2) Pro „všeobecnou“ (= katolickou) církev Kristovu, jež existuje ve
všech dobách a ve všech částech světa. Oba významy se setkávají v
teologii v a sebevědomí katolické církve ve smyslu konfesijním podle
vymezení v bodu 1), jež o sobě věří, že v ní je „všeobecnost“ a jednota
církve Kristovy uskutečněna nejdokonaleji.
6
„Tato Církev, tak podivuhodně ustanovená, nemohla po smrti svého
Zakladatele a apoštolů přestat existovat, protože jí byla svěřena úloha
vést k věčné spáse všechny lidí celého světa a všech dob. ”Jděte a učte
všechny národy.” (Mk 18,19). Což mohla Církev pozbýt síly k plnění
tohoto úkolu, když ji po boku stojí Kristus, který slavnostně slíbil:
”Hle, já jsem s vámi až do skonání věků” (Mt 28,20)? Církev Kristova
tedy musí existovat nejen dnes, zítra a neustále, ale musí existovat
tak, jak existovala v dobách apoštolských , nemáme – li připustit
nesmysl, že Kristus nemohl prosadit svou vůli nebo že se mýlil, když
ohlašoval, že brány pekelný jeho Církev nepřemohou (Mt 16,18).“ PIUS XI.
Mortalium animos.
7
„Proto také vyvozují dále, že musí být staré kontroverze a různosti
názorů které až po naše dny rozdělovaly křesťanstvo, vyloučeny a ze
zbývajících bodů nauky musí být vytvořena jedna společná norma víry a v
tomto vyznání se pak všichni opět najdou a budou se cítit jako bratři.
Jen takto, spojeny společným poutem, budou mnohé církve a společnosti
schopny energicky a úspěšně zastavit postup nevěry.“ PIUS XI. Mortalium
animos.
8
„Ze všech nekatolíků, kteří mají plná ústa křesťanského společenství,
však nenapadne ani jednomu, aby se podřídil autoritě náměstka Ježíše
Krista a naslouchal jeho učení. Prozatím prohlašují ochotu vyjednávat s
římskou Církví, ale na stejné úrovni, jako rovný s rovným. Není však
pochybnosti, že kdyby jim bylo dovoleno takto vyjednávat, učinili by to s
úmyslem dospět k dohodě, jež by jim umožnila podržet staré názory,
které jsou příčinou, proč bloudí mimo jediné stádo Ježíše Krista. Je
jasné, že Svatý Stolec za těchto okolností se nemůže žádným způsobem
účastnit těchto konferencí. Z těchže důvodů se nemohou katolíci
zúčastňovat takových podniků a podporovat je. Kdyby to činili, uznávali
by falešné křesťanské náboženství, zcela odlišné od jedné Církve Ježíše
Krista. Což můžeme strpět, aby se Pravda, a to Pravda Bohem zjevená,
stala předmětem vyjednávání? To by bylo počínání svrchovaně hříšné.
Jediné, o co se tu jedná, jest, aby zjevená Pravda byla hájena.“ PIUS
XI. Mortalium animos.
9
"Ať se tedy marnotratní synové vrátí ke společnému otci, který je s
láskou obejme, nevzpomínaje už bezpráví, kterého se kdysi dopustili
proti Apoštolskému Stolci." PIUS XI. Mortalium animos.
10
HROMÁDKA, Josef L. Oekumenismus. K poslední papežské encyklice o
sjednocení církví. Křesťanská revue, 1928, s. 161-164. Přetištěno v
HROMÁDKA, Josef L.: Theologie a církev, Praha 1949, s. 211-216.
11
"Toto prohlášení papežovo nám připomíná svým vážným tónem, jak touha po
jednotě křesťanstva musí být vybudována mnohem hlouběji než na
okamžité, přechodné konstelaci a taktice... A právě pro to, že tu jde o
úsilí víry, stále narážející na překážky, hřích, neústupnost, nevěru,
sobectví, povrchnost a chytráctví, - je křesťanský oekumenismus pln
inspirace, podnětů, síly a praktické tvořivosti."
12
Např. katoličtí účastníci ekumenických konferencí zde nebyli přítomni
se statutem delegáta nebo pozorovatele, ale jen jako soukromé osoby,
leckdy s povolením příslušného biskupa a někdy i s neoficiálním
pověřením z Vatikánu.
13
„Tyto snahy jsou bez pochyby neseny nejušlechtilejšími úmysly, ale ne
vždy spočívají na správných základech a zkušenost praví, že i tam, kde
jsou základy dobré, nejsou prosty zvláštních nebezpečí.“ De motione
oecumenica.
14
„V současné době v různých zemích u mnoha lidí, kteří stojí mimo
katolickou církev, postupně vyvstává, jednak vlivem rozmanitých vnějších
událostí a duševních změn, jednak hlavně jakožto plod společných
modliteb věřících pod milostivým vanutím Ducha svatého, rostoucí touha
znovu ustanovit jednotu mezi všemi, kteří věří v Krista Pána. Skutečně,
pro děti pravé církve je to důvodem k svaté radosti v Pánu a zároveň
pobídka, pomoci všem, kteří upřímně hledají pravdu a vyprošovat jim v
horlivé modlitbě Boží světlo a sílu!“ De motione oecumenica.
15
„Pán věků, který moudře a trpělivě vůči nám hříšníkům uskutečňuje záměr
své milosti, začal v poslední době ve větší míře vzbuzovat v křesťanech
navzájem odloučených upřímnou lítost a touhu po jednotě. Tato milost
zapůsobila všude na mnohé lidi; také mezi našimi odloučenými bratry
vzniklo působením milosti Ducha svatého den ode dne sílící hnutí za
obnovení jednoty všech křesťanů.“ (UR 1, 2)
16
„V dnešní době dává Kristova nevěsta přednost používání léku
milosrdenství před lékem přísnosti. Je přesvědčena o tom, že současným
požadavkům lépe odpovídá, jestliže ukazuje na závažnost svého učení, než
když pronáší odsudky.“ Zahajovací řeč papeže Jana XXIII. na II.
vatikánském koncilu, přednesená 11. října 1962. JAN XXIII. Gaudet Mater
Ecclesia, 16.
17
„Tento posvátný sněm uvažuje o tom všem s radostí, a když už prohlásil
nauku o církvi, veden touhou po obnovení jednoty mezi všemi Kristovými
učedníky, chce všem katolíkům ukázat prostředky, cesty a způsoby, jak by
mohli odpovědět na toto Boží volání a milost.“ (UR 1, 3)
18
„Tohoto hnutí za jednotu, které se nazývá ekumenickým, se účastní ti,
kteří vzývají trojjediného Boha a vyznávají Ježíše jako Pána a spasitele
nejen jako jednotlivci každý zvlášť, nýbrž také ve společenstvích, ve
kterých uslyšeli evangelium a které označují jako církev svou i Boží.
Skoro všichni však touží, i když různým způsobem, po jedné a viditelné
Boží církvi, která by byla opravdu obecná a vyslaná do celého světa, aby
se svět obrátil k evangeliu, a tak byl spasen k slávě Boží.“ (UR 1, 2)
Právě na valném shromáždění v New Delhi došlo k rozšíření věroučné
báze z roku 1948 („Světová rada církví je společenství církví, které
přijímají našeho Pána Ježíše Krista jako Boha a Spasitele.“) především o
formulaci trojičního učení, což bylo předpokladem pro vstup a širší
zapojení pravoslavných církví do činnosti Světové rady. Formulace zněla:
„Světová rada církví je společenství církví, které vyznávají Pána
Ježíše Krista jako Boha a Spasitele podle Písem, a proto společně
usilují splnit své povolení pro slávu jediného Boha, Otce, Syna a Ducha
svatého.“ Očekávání, že tuto bázi bude možné postupně rozšiřovat, aby se
stala určitou formou společného vyznání, se však nepodařilo naplnit.
FILIPI, Pavel. Církev a církve: kapitoly z ekumenické eklesiologie.
Brno, 2000, s. 135-136.
19
O vývoji ekumenického hnutí a o různých modelech jednoty přehledně
FILIPI, Pavel. Církev a církve : kapitoly z ekumenické eklesiologie.
Brno, 2000, s. 121-176. Viz též NEUNER, Peter. Ekumenická teologie :
hledání jednoty křesťanských církví. Praha, 2001.
20
Papež František se při setkání s delegáty mezinárodní konference
starokatolických biskupů Utrechtské unie dne 30.10.2014 vyjádřil méně
diplomatickým a vhodnějším vyjádřením: „Při našem rozdělení došlo na
obou stranách k závažným hříchům a lidským pochybením.“ Kritika papeže
z řad tzv. tradicionalistů, že tím projevil neznalost historie je
nesmysl, neboť opomíjí příkoří a exkomunikace, kterých se dočkali
někteří jansenisté a později odpůrci vyhlášení dogmatu o papežské
neomylnosti a jurisdikčním primátu ze strany představitelů katolické
církve. Nepochybně by prospělo, kdyby byl odborníky zpracován dokument,
který by alespoň některé „závažné hříchy a lidská pochybení“ ze strany
katolické církve konkrétně pojmenoval, aby se nejednalo o pouhou
zdvořilostní frázi.
21 JAN PAVEL II. Ut unum sint (zkratka UUS), 42.
22
Jen krátce zmiňuji jednu věc: Obecně uznávaná platnost křtu v různých
křesťanských církvích je v napětí s odmítáním společného slavení
eucharistie. Pokud nás křest skutečně přivtěluje ke Kristu, resp. ke
Kristově církvi, jeho tajemnému tělu, stáváme se tak v Kristu skutečně
bratry a sestrami, jak je možné, že spolu nemůžeme slavit eucharistii u
jednoho stolu? Křest skutečně přivtěluje ke Kristu, ale to se neděje
pouze duchovně, neviditelně nebo ve vzduchoprázdnu, nýbrž vždy
v konkrétní viditelné místní církvi. A když tyto církve nebo
společenství žijí ve vzájemné nesmířenosti nebo dokonce nepřátelství,
těžko mohou spolu slavit eucharistii dříve, než dojde k usmíření. Jenže
jak naložit s tím, když naše rozdělení jsou dědictvím minulosti a jejich
usmíření mnohdy závisí na ochotě či spíše neochotě církevních
představených? Neospravedlňuje společné slavení eucharistie
v konkrétních místech společný život, společná služba a společně
vyznávaná víra? Řada teologů je přesvědčena, že ano. Na toto téma bylo
v Getsemanech publikováno už mnoho článků. Viz např. teze tří
ekumenických institutů o eucharistické pohostinnosti z roku 2003:
Společná večeře Páně je možná. Getsemany, 2003, léto. Dostupné z: http://www.getsemany.cz/node/548
23
Úmyslně jsem vynechal závěrečnou větu tohoto odstavce („jejichž
účinnost se odvozuje z plnosti milosti a pravdy, která byla svěřena
katolické církvi.“), která je považována za dodatečnou změnu, která má
za cíl poněkud oslabit předcházející výroky a učinit je přijatelnější
pro konzervativnější koncilní otce. Podobné je to s celým dalším
odstavcem, který byl už citován a mluví mimo jiné o tom, že „jedině
prostřednictvím katolické církve, která je všeobecným nástrojem spásy,
je dosažitelná plnost všech prostředků spásy“. (UR 3, 5)
24
Podle dekretu o ekumenismu to však není důvodem k nějakému triumfalismu
nebo pocitu výjimečnosti. Naopak jsou to často právě katoličtí
křesťané, kteří svým životem zatemňují tvář církve: „Neboť ačkoli má
katolická církev celé bohatství Bohem zjevené pravdy a všechny
prostředky milosti, přece její členové z nich nežijí s takovou
horlivostí, jak by měli, takže se tvář církve jeví méně zářivá bratřím
od nás odloučeným i celému světu, a tím se brzdí růst Božího království“
(UR 4, 6).
25
Např. při generální audienci dne 22.1.2014 řekl: „Navzdory trápení
způsobenému rozdělením, které bohužel stále přetrvává, přijměme Pavlova
slova (1K 1,4-5) jako výzvu k upřímné radosti z milostí, které Bůh
udělil jiným křesťanům. Je krásné uznat milost, s níž nám Bůh žehná, a
ještě krásnější najít u jiných křesťanů něco, co sami potřebujeme, něco,
co bychom mohli od našich bratří a sester dostat jako dar.“
V rozhovoru publikovaném v září 2013 v jezuitských časopisech po
celém světě uvedl: „V ekumenických vztazích je to důležité. Nejenom lépe
se poznat, ale také uznat to, co Duch zasel v jiných jako dar, který je
určen i pro nás.“
26
„Je nutné, aby katolíci s radostí uznávali a oceňovali pravé křesťanské
hodnoty, pocházející ze společného dědictví, které jsou u bratří od nás
odloučených. Je spravedlivé a spasitelné uznávat bohatství Kristovo a
působení duchovních sil v životě jiných, kteří vydávají svědectví Kristu
někdy až k prolití krve; Bůh je totiž vždy podivuhodný a má být
obdivován ve svých dílech.“ (UR 4, 8)
27
„Odvážné svědectví tolika mučedníků našeho století, náležejících také k
ji-ným církvím a církevním společenstvím, které nejsou v plném
společenství s katolickou církví, vlévá koncilní výzvě novou sílu a
připomíná nám povin-nost tento apel přijmout a uvádět ho do praxe. Tito
naši bratři a sestry, spojení v jednom společenství ušlechtilou obětí
svého života pro Boží království, jsou nejvýznamnějším důkazem, že každý
prvek rozdělení může být překle-nut a překonán v úplném darování se pro
věc evangelia.“ JAN PAVEL II. Ut unum sint, 1.
Dále se v encyklice uvádí: „Skutečnost že někdo dokáže pro svou víru
zemřít, ukazuje, že i další požadavky víry lze splnit. Již jsem se s
hlubokou radostí zmínil o tom, že nedokonalé, ale reálné společenství je
na mnoha úrovních církevního života zachováno a roste. Nyní bych dodal,
že toto společenství je již dokonalé v tom, co všichni považujeme za
nejvyšší stupeň života milosti, v mučednické smrti, nejopravdovějším
možném společenství s Kristem, jenž prolil svou krev a svou obětí
přivedl blízko ty, kteří byli kdysi vzdálení (srov. Ef 2,13).
Jakkoli jsou mučedníci pro všechna křesťanská společenství důkazem
síly milosti, nejsou to jen oni, kteří této síle vydávají svědectví.
Společenství mezi našimi komunitami, ačkoli neviditelné a dosud neúplné,
je reálně a pevně podloženo plným společenstvím svatých - těch, kteří
jsou na konci života věrného milosti ve společenství s Kristem ve slávě.
Tito svatí pocházejí ze všech církví a církevních společenství, které
jim umožnily vstup do společen-ství spásy.“ JAN PAVEL II. Ut unum sint,
84.
Zdroj: www.getsemany.cz
|
|
| |
| |
| | | Hodnocení článku | Průměrné skóre: 0 Hlasů: 0
|
| | | |
|