poslal Nepřihlášený Část antiislámských aktivistů a organizací přistoupila na tezi, že
umírněný muslim neexistuje, případně že umírněný muslim je „contradictio
in adjecto“, tedy protimluv, jak to formuloval prezident Miloš Zeman.
Podle jejich názoru je i tzv. umírněný muslim stejný nepřítel, jako
muslim radikální, a je tedy potřeba zakázat v České republice islám v
jakékoliv podobě.
Tedy několik bodů k tématu umírněných muslimů:
1. Kdo to je umírněný muslim?
a)
Naše média nám ve většině případů prezentují jako umírněné muslimy
osoby, jako je Muneeb Hassan Alrawi, Vladimír Sáňka a další. Tito lidé
hlásají, že islám je v ČR v menšině a musí se tedy podřídit našim
zákonům a pravidlům, ale již potichu tam zaznívá, že jen do té doby, než
tu muslimové budou mít převahu. Tito pánové nijak neodmítají
diskriminaci, netoleranci a barbarské zákony z islámského práva, pouze
říkají, že dnes není (ještě) doba k jejich praktikování. Byť se
usmívají, tak nejsou umírnění muslimové, protože věří, že to, co přinesl
a nastolil Mohammed, je správný islám a ten se má praktikovat, pokud to
jde.
b) Další podobou prezentovanou
jako umírnění muslimové jsou muslimové, kteří neznají základy
ortodoxního islámu. Tito muslimové islám ve své celé podobě neznají a
berou si z něj pouze to, co se jim hodí. Jsou stejně, nebo jen trochu
méně, nebezpeční jako radikální muslimové, protože sice neznají celý
islám, a tedy ani jeho násilnické části, ale obhajují jej jako
bezproblémový. V případě setkání se s násilnými a problémovými částmi
islámu jsou mnohdy neschopni je odmítnout, a tak je buď bagatelizují,
nebo jim podléhají a stávají se radikálními. Je tedy mylné o nich
hovořit jako o umírněných, ale spíše je lepší je označit za neznalé,
nevědomé.
c) Kdo je tedy skutečně umírněný muslim?
Umírněný muslim je ten, který věří, že Korán je historická kniha, která
se vztahuje k době svého vzniku a Mohammed je historická postava, která
byla vzorem ve své době, ale dnes se již nemusí od něj vše přijímat.
Jeho zákonodárství je poplatné své době vzniku a dnes je v mnoha
ohledech zastaralé a je třeba ho reformovat. Takový muslim odmítá
doslovné znění Koránu a platnost významu násilných veršů. V mnoha
ohledech také odmítá mnohé údajné výroky Mohammeda a jejich výklad a
soustřeďuje se na historickou kritiku mnoha dogmat dnešního ortodoxního
islámu. Těm tedy říkáme reformní muslimové. V České republice jich zatím
mnoho nenajdeme, rozhodně nejsou sdruženi v žádné organizaci, jako je
tomu u muslimů konzervativních, kteří si před veřejností na "umírněné a
normální" pouze hrají.
Tedy skutečný umírněný muslim je stejný
jako normální dnešní žid, či křesťan, kteří se podobně staví ke Starému
zákonu, výrokům církevních otců či rabínu. Říci, že neexistuje takový
umírněný muslim je podobné, jako říci, že dalším nepřítelem na řadě jsou
židé a křesťané, protože i oni mají ve Starém zákoně násilné verše,
jako má islám v Koránu.
2. Stav skutečného „umírněného“
muslima je důležitým krokem na cestě od radikálního islámu. Někdo se v
tomto bodě zastaví a zůstane v něm a někdo pokračuje dále a islámu se
nakonec zřekne. Umírněný muslim je tak pro radikální/ortodoxní muslimy
větší hrozbou než nevěřící - ortodoxie je proti umírněným netolerantní a
usiluje o totální likvidaci jich i jejich spisů.
Pokud bychom však přistoupili na výzvu
vznesenou některými českými odpůrci islámu a hodili umírněné muslimy do
jednoho pytle s radikálními/ortodoxními, tak bychom udělali těm
radikálním/ortodoxním velkou radost a pomohli jim tak držet muslimy
uvnitř islámu. Zničením „přestupní stanice“ umírněný muslim či islám tak
vlastně pomáháme islámu udržovat si moc nad muslimy. Je to největší
strategická chyba a může se nám škaredě vymstít.
Tedy jsem názoru, že přistoupit na
teorii některých antiislámských kolegů, že je třeba zakázat jakýkoliv
islám, a tvrzení, že umírnění muslimové neexistují je strategická chyba,
která může velmi poškodit odpor proti islámu jako celek a zasadit nám
těžkou ránu, z níž se již nemusíme v budoucnu vzpamatovat.
Lukáš Lhoťan
Zdroj: http://lukaslhotan.blog.idnes.cz