|
| | | Kdo je Online | Právě je 70 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde |
| | | |
| |
|
Prohlášení: Křesťanské svědectví v multináboženském světě: Doporučení pro vedení misie
Posted on Úterý, 31. březen 2015 @ 18:19:46 CEST Vložil: Mainstream |
poslal Nepřihlášený Preambule
Misie náleží k vlastnímu bytí církve. Hlásání slova Božího a podávání svědectví světu je základem pro každého křesťana. Zároveň je nutné jej vykonávat v souladu s principy evangelií, s plným respektem a s láskou ke všem lidským bytostem.
Papežská rada pro mezináboženský dialog (Pontifical Council for Interreligious Dialogue, PCID), Světová rada církví (World Council of Churches, WCC) a na pozvání WCC Světová evangelikální aliance (World Evangelical Alliance, WEA) si byly vědomy napětí mezi lidmi a komunitami různých náboženských přesvědčení i různých výkladů křesťanského svědectví, a proto se po pět let scházely, aby společně reflektovaly toto téma a vytvořily dokument, který by sloužil jako soubor doporučení pro vedení křesťanské misie po celém světě. Úkolem tohoto dokumentu není, aby byl teologickým prohlášením o misii, ale aby se zabýval praktickými otázkami spojenými s křesťanským svědectvím v multináboženském světě.
Účelem tohoto dokumentu je povzbudit církve, církevní rady a misijní organizace, aby reflektovaly své současné misijní metody, aby použily doporučení z tohoto dokumentu a tak, bude-li to třeba, připravily vlastní pokyny pro podávání svědectví a misii mezi lidmi jiného vyznání a těmi, kteří nevyznávají žádné konkrétní náboženství. Autoři doufají, že křesťané po celém světě budou dokument studovat prizmatem svých vlastních zkušeností ve vydávání svědectví o své víře v Krista slovem i skutkem.
Základ pro křesťanské svědectví
1. Pro křesťany je privilegiem i radostí svědčit o naději, kterou v sobě mají, s jemností a úctou (srov. 1Pt 3,15-16a).
2. Ježíš Kristus je největším svědkem (srov. J 18,37). Křesťanské svědectví je vždy sdílením se v jeho svědectví, které má podobu hlásání Království, služby bližnímu a naprostého darování sebe sama, i když tento dar vede až na kříž. Tak jako Otec poslal Syna v moci Ducha svatého, jsou věřící vysíláni na misii, aby svědčili slovem i činem o lásce trojjediného Boha.
3. Průvodcem křesťanské misie musí být příklad učení Ježíše Krista a rané církve. Po dvě tisíciletí se křesťané snažili následovat Kristovu cestu tím, že sdíleli dobrou zprávu o Božím království (srov. L 4,16-20).
4. Křesťanské svědectví v pluralistickém světě zahrnuje také účast na dialogu s lidmi odlišných náboženství a kultur (srov. Sk 17,22-28).
5. V některých souvislostech je obtížné evangelium žít a hlásat, křesťanům je v tom bráněno či je jim to zakazováno, ale přesto jsou křesťané Kristem pověřeni, aby ve svém svědectví Pánu věrně pokračovali ve vzájemné solidaritě (srov. Mt 28,19-20; Mk 16,14-18; L 24,44-48; J 20,21; Sk 1,8).
6. Jestliže křesťané užívají nevhodné metody misie a uchylují se ke klamání a donucování, pak zrazují evangelium a mohou ostatním působit utrpení. Takovýto odklon od evangelia vyžaduje pokání a připomíná nám potřebu nepřetržité Boží milosti (srov. Ř 3,23).
7. Ačkoliv je odpovědností křesťanů svědčit o Kristu, musí stvrzovat, že obrácení je v zásadě dílem Ducha svatého (srov. J 16,7-9; Sk 10,44-47). Seznávají, že Duch vane, kam sám chce, cestami, které žádný člověk nemůže ovládat (srov. J 3,8).
Principy
Křesťané jsou vyzýváni, aby přijali následující principy a tím naplňovali Kristovo pověření správným způsobem, zejména v mezináboženském kontextu.
1. Činy v lásce Boží. Křesťané věří, že Bůh je zdrojem vší lásky a v souladu s tím jsou
ve svém svědectví povoláni k žití života lásky a k milování svých bližních stejně jako sebe samých (srov. Mt 22,34-40; Jan 14,15).
2. Napodobování Ježíše Krista. Ve všech aspektech svých životů a zejména ve svém svědectví jsou křesťané povoláni k následování příkladu a učení Ježíše Krista, ke sdílení jeho lásky, ke vzdávání cti a slávy Bohu Otci v moci Ducha svatého (srov. J 20,21-23).
3. Křesťanské ctnosti. Křesťané jsou povoláni, aby zachovávali bezúhonnost, lásku, slitování a pokoru a přemáhali všechnu domýšlivost, povýšenost a pohrdání (srov. Ga 5,22).
4. Skutky služby a spravedlnosti. Křesťané jsou povoláni k tomu, aby konali spravedlivě a milovali (srov. Mi 6,8). Jsou také povoláni ke službě ostatním a k tomu, aby skrze službu poznávali Krista v nejposlednějších ze svých sester a bratří (srov. Mt 25,45). Skutky služby, jako je poskytování vzdělání, zdravotní péče, služba útěchy a skutky spravedlnosti a podpory jsou integrální součástí svědectví o evangeliu. Zneužívání situací chudoby a nouze nemá v křesťanském životě místo. Křesťané by měli odmítat veškerá pokušení a zdržovat se jich a to včetně pokušení finančních pobídek a odměn za své služby.
5. Posuzování v úřadu uzdravování. Nezbytnou součástí svědectví evangeliu je pro křesťany úřad uzdravování. Jsou povoláni, aby v tomto úřadu posuzovali případy, zcela respektovali lidskou důstojnost a zajistili, aby bezbrannost lidí a jejich potřeba uzdravení nebyly zneužívány.
6. Odmítnutí násilí. Křesťané jsou povoláni, aby odmítali všechny podoby násilí a to i psychického a sociálního včetně zneužívání moci ve svém svědectví. Odmítají také násilí, nespravedlivou diskriminaci nebo útlak jakoukoliv náboženskou či sekulární autoritou včetně napadání či ničení posvátných míst, symbolů či textů.
7. Svoboda náboženství a víry. Náboženská svoboda včetně práva veřejně vyznávat, praktikovat, propagovat i změnit své náboženství pramení ze samotné důstojnosti lidské osoby, která je založena na stvoření všech lidských bytostí k obrazu Božímu (srov. Gn 1,26). Proto všechny lidské bytosti mají rovná práva a odpovědnosti. Kdekoliv je jakékoliv náboženství používáno jako nástroj politických cílů, nebo kde se objevuje náboženská perzekuce, jsou křesťané povoláni v prorockém svědectví kritizovat takové skutky.
8. Vzájemný respekt a solidarita. Křesťané jsou povoláni, aby se zavázali pracovat se všemi lidmi ve vzájemném respektu, společně prosazovat spravedlnost, mír a společné dobro. Mezináboženská spolupráce je základním rozměrem takového závazku.
9. Respekt ke všem lidem. Křesťané si uvědomují, že evangelium je pro kultury zároveň výzvou i obohacením. Dokonce, i když evangelium oponuje některým kulturním aspektům, jsou křesťané povoláni respektovat všechny lidi. Křesťané jsou také povoláni k rozpoznávání prvků svých vlastních kultur, které evangelium zpochybňuje.
10. Zříci se falešného svědectví. Křesťané mají mluvit upřímně a uctivě; mají poslouchat, aby se učili a pochopili víru a život víry druhých, a jsou povzbuzováni, aby uznali a ocenili to, co je v nich pravdivé a dobré (Küng, Smith). Jakékoliv komentáře nebo kritiku by měli podávat v duchu vzájemného respektu a ujistit se, že o jiných náboženstvích nevydávají falešné svědectví.
11. Zajištění osobního rozlišování. Křesťané mají uznat, že změna náboženství (konverze) je rozhodující krok, který si vyžaduje dostatek času pro adekvátní reflexi a přípravu, tedy proces zajišťující plnou osobní svobodu.
12. Budování mezináboženských vztahů. Křesťané by měli pokračovat v budování vztahů respektu a důvěry s lidmi jiných náboženství a tím zajišťovat hlubší vzájemné porozumění, smíření a spolupráci pro společné dobro.
Doporučení
Třetí konzultace organizovaná SRC a PCID ve spolupráci s WEA, s účastí z největších křesťanských rodin víry (katolické, pravoslavné, protestantské, evangelikální a pentekostální), jednajíc v duchu ekumenické spolupráce na přípravě tohoto dokumentu k posouzení církvím, národním a regionálním konfesním skupinám a misijním organizacím, a zvláště těm působícím v mezináboženském kontextu, doporučuje, aby tyto skupiny:
1. studovaly otázky uvedené v tomto dokumentu a kde je to zapotřebí, formulovaly pokyny pro předávání křesťanského svědectví vhodné konkrétně pro jejich prostředí. Kde je to možné, měl by tento proces být ekumenický a za účasti představitelů ostatních náboženství.
2. budovaly vztahy plné respektu a důvěry s lidmi všech náboženství, zejména na rovině institucionální mezi církvemi a ostatními náboženskými komunitami a zapojovaly se do mezináboženského dialogu jako součásti své křesťanské odpovědnosti. V jistých souvislostech, kde léta napětí a konfliktů vyústila v hluboká podezření a narušenou důvěru mezi komunitami, může mezináboženský dialog poskytnout nové příležitosti pro řešení konfliktů, obnovení spravedlnosti, uzdravení zlých vzpomínek, smíření a budování míru.
3. povzbuzovaly křesťany, aby při prohlubování svých znalostí a porozumění jiným náboženstvím posilovali vlastní náboženskou identitu a víru a zároveň brali v potaz perspektivu těchto náboženství. Křesťané by se měli vyvarovat špatné reprezentace víry a života lidí jiného náboženství.
4. spolupracovaly s dalšími náboženskými komunitami, společně se zapojovaly do obhajoby spravedlnosti a společného dobra a kde je to možné, projevovaly solidaritu s lidmi v konfliktních situacích.
5. vyzývaly vlády svých zemí, aby zajistily, že svoboda náboženství bude řádně a naprosto respektována s vědomím, že v mnoha zemích je náboženským institucím i osobám znemožňováno vykonávat misii.
6. modlily se za své bližní a jejich blaho s vědomím, že modlitba je nedílnou součástí toho, kdo jsme a co děláme, i součástí Kristova poslání.
(přeložila Kateřina Děkanovská)
Zdroj: Sdružení evangelikálních teologů
|
|
| |
| |
| | | Hodnocení článku | Průměrné skóre: 2.6 Hlasů: 5
|
| | | |
|
|
Re: Křesťanské svědectví v multináboženském světě: Doporučení pro vedení misie (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: rakato v Čtvrtek, 02. duben 2015 @ 04:57:58 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Není mi docela jasné, proč se takové články objevují na NotaBene. Stačí si přečíst "Základ pro křesťanské svědectví" a je jasné, že se tady vůbec nemluví o spasení skrze víru v Ježíše Krista a Jeho zástupnou oběť na kříži. Jaký pak tedy základ ? Proč publikovat podobné články ? Jako provokaci ? Mají vyvolat diskusi ? |
Re: Re: Křesťanské svědectví v multináboženském světě: Doporučení pro vedení misie (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: Pavel v Pátek, 03. duben 2015 @ 22:21:08 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Třeba proto, že tento dokument oceňujií a doporučují národním baptistickým jednotám ke studiu Evropská baptistická federace a Světový svaz baptistů
European Baptist Federation Council meeting Bratislava, Slovakia 25th – 28th September 2013 Receives with gratitude the document “Christian Witness in a Multi-religious world” – A document for study and implementation. Recognises the importance of the document which describes a code of conduct to adopt concerning our witness to those of other faiths and which has been adopted by the World Council of Churches, The World Evangelical Alliance The Pontifical Council for Interreligious Dialogue, and also commended by the Baptist World Alliance at its 2012 annual gathering. Appreciates and strives towards the principles highlighted in this document which include non-violence, respect for those of other faiths and not misusing the vulnerability of people in distress whilst engaging in mission and evangelism. Recommends the member Unions of the European Baptist Federation to study and to incorporate the principles in the document “Christian witness in a multi-religious world” in their mission strategies. Viz EBF Council 2013 Resolution on Christian Witness in a Multi-Religious World
The General Council of the Baptist World Alliance®, meeting in Santiago, Chile, July 2-7, 2012: DECLARES that sharing the Good News in both word and deed is an imperative for Christians commissioned by our Lord Jesus Christ (Matthew 28:19); AFFIRMS that violence, bribes, threats or force are incompatible with Christian mission; LAMENTS increasing interreligious, political, and economic tensions in the world that result in conflicts, bribes, threats, force, violence, war, and loss of life; and that Christians have been, and sometimes are, implicated in these conflicts; REJOICES that the World Evangelical Alliance, the World Council of Churches, and the Pontifical Council for Interreligious Dialogue jointly endorsed recommendations for conduct for all Christians in Christian Witness in a Multi-Religious World. The text proposes ethical guidelines and practices in witnessing to faith in Christ; URGES Baptists, all Christians, adherents of other faiths, and those of no faith tradition to live together peaceably and with mutual respect to foster reconciling relationships with others; COMMENDS AND ENDORSES Christian Witness in a Multi-Religious World,* for study and encourages Baptist World Alliance® member conventions, unions, and associations to incorporate and contextualize these and similar ethical practices in relationships with other faith traditions and individuals. Viz BWA Resulotions 2012
|
]
Re: Re: Křesťanské svědectví v multináboženském světě: Doporučení pro vedení misie (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: Pavel v Pátek, 03. duben 2015 @ 22:22:13 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Takže je to provokace Světového svazu baptistů a Evropské baptistické federace.
|
]
Re: Re: Re: Křesťanské svědectví v multináboženském světě: Doporučení pro vedení misi (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: rakato v Sobota, 04. duben 2015 @ 00:22:39 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | No, já jsem se ptal, proč se dávají takové články do NotaBene ? Nejrůznější spolky a aliance publikují všechno možné, ale to ještě neznamená, že se tím musíme zabývat. Takže to byla otázka na redakci NB. |
]
Re: Re: Re: Re: Křesťanské svědectví v multináboženském světě: Doporučení pro vedení (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: informator v Neděle, 26. duben 2015 @ 19:33:49 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Asi proto, že v redakci Notabene není cenzor rakato.
|
]
|
| |
|
|