poslal Nepřihlášený Již řadu let usiluje
římskokatolická církev o uzavření konkordátu, což je právní smlouva mezi
Českou republikou a Svatým stolcem. Tato snaha v poslední době stále
zesiluje. Ačkoliv by uzavření konkordátu vytvořilo zásadní právní
nerovnost mezi církvemi, představitelé římskokatolické církve a dnes i
řady ostatních církví přitom hovoří o „spravedlivém uspořádání vztahů mezi církví a státem“. Uzavřením této smlouvy by se však pro nekatolické církve vytvořila znační rizika.
Diskriminace nekatolíků
Smlouva
mezi Českou republikou a Svatým stolcem má statut mezinárodní smlouvy,
neboť římskokatolická církev jako jediná církev na světě má mezinárodně
právní subjektivitu. Ta je umožněna tím, že římskokatolická církev má
své vedení ve Vatikánu, který je současně – z hlediska mezinárodního
práva – státem, v jehož čele stojí papež. Na základě tohoto principu je
tedy papež nejen hlavou římskokatolické církve, ale zároveň i nejvyšším
státním představitelem.
Úřad papeže v sobě tak zahrnuje
dvojí princip vlády, a to vlády duchovní - neboť stojí v čele církve – a
vlády světské, respektive politické – protože stojí v čele státu. Tento
princip dvojí moci trvá v různých podobách po staletí. Vatikán,
potažmo římskokatolická církev, tak může s jinými státy uzavírat
mezinárodní smlouvy, které se pak řídí mezinárodním právem veřejným.
Samotné mezinárodní smlouvy vymezují vzájemná práva a povinnosti, které
jednotlivé strany (tedy jednotlivé státy) vůči sobě mají.
Institut
smluv mezi státy ne jedné straně a Svatým stolcem na straně druhé má
svůj původ v relativně vzdálené historii. Tehdy, po intenzivních snahách
o supremaci římskokatolické církve a protikladných snahách státu
zasahovat do církevních záležitostí se jevilo jako účelné vymezit
vzájemný vztah smluvně. Konkrétní podoba konkordátů pak často závisela
na poměrné síle státu a církve, respektive na tom, do jaké míry se
římskokatolické církvi podařilo dosáhnout svého trvalého cíle –
ovlivňovat společnost a dosáhnout mezi ostatními církvemi
privilegovaného postavení. Samotné konkordáty přitom nezřídka obsahovaly
i práva římskokatolické církve, která se dotýkala osob, které nebyly
jejími členy. Například zajišťovaly této církvi dozor nad všeobecným
školstvím nebo zasahovaly do rodinného práva.
Tímto způsobem byl
konkordát mnohokrát v minulosti nástrojem kontroly římskocírkve nejen
nad různými složkami společnosti, ale v praktických důsledcích často
vedl i k diskriminaci nekatolíků. Tyto hrubé zásahy do občanských svobod
pak byly ospravedlňovány jako ochrana zájmů římskokatolické církve. I
když se dnes v důsledku celospolečenských změn, které v sobě zahrnují i
vztahy mezi státem a církvemi, nepředpokládá obdobný vývoj, je nutné mít
na zřeteli, že nejde o změnu podstaty římského katolicismu ani jeho
vztahu k protestantským církvím.
Základní učení římskokatolické
církve, včetně závěrů koncilů, které odsuzují a výslovně proklínají
protestantská učení (například Tridentského koncilu) zůstávají nadále v
platnosti. Nic na těchto anathematech nezměnil ani druhý vatikánský
koncil, neboť prohlášení koncilů jsou z principu neomylná. Jak uvádí i
současný katechismus:“Církvi přislíbenou neomylnost má také
biskupský sbor, když s Petrovým zástupcem vykonává nejvyšší učitelský
úřad především na ekumenickém koncilu“ (§. 891). I z pohledu
těchto faktů je proto třeba pamatovat na známé přísloví, že pokud
zapomeneme na poučení z historie, jsme odsouzeni k tomu prožít ji znovu.
Neoprávněné privilegium
K těmto
historickým zkušenostem přistupují i argumenty právní. V České
republice jsou práva církví i jednotlivců na svobodné projevování a
realizaci víry zakotvena v ústavním pořádku, jmenovitě v Listině
základních práv a svobod. Tato práva zahrnují různé aspekty svobodného
výkonu víry jednotlivců a nezávislost církví a náboženských společností
na státních orgánech při správě jejich záležitostí.
Náš ústavní
pořádek přitom vychází z principu nekonfesijního státu a církevní zákon
pak jednotlivá práva konkretizuje, avšak nemůže je nikterak omezit.
Právě takové omezení bylo důvodem, proč Ústavní soud v minulosti zrušil
určité ustanovení církevního zákona jako neústavní. Konkordát jakožto
mezinárodní smlouva pak má podle článku 10 Ústavy České republiky
přednost před vnitrostátním zákonem a v případě rozporu se automaticky
postupuje podle mezinárodní smlouvy.
Konkordát tedy udílí
římskokatolické církvi zcela jiné záruky, které jiné církve nemají a mít
nemohou. Tím se automaticky vytvoří právní nerovnost mezi církvemi,
neboť ty církve, které nemají právní subjektivitu podle mezinárodního
práva veřejného (a to jsou všechny církve vyjma římskokatolické),
nemohou platně uzavřít žádnou mezinárodní smlouvu, která by měla
přednost před zákonem a garantovala tak jejich práva. Konkordát by tak
římskokatolické církvi navíc zajišťoval práva bez toho, aby musela
splnit povinnosti, které církevní vnitrostátní zákon požaduje po
církvích ostatních. Sem patří mimo jiné zákaz omezování svobody
náboženského vyznání (§ 5, písm. b) církevního zákona. Právě tato svoboda
byla v minulosti římskokatolickou církví příslušníkům nekatolických
konfesí upírána a tito příslušníci byli ze strany římskokatolické církve
po staletí pronásledováni. V souvislosti s neměnností římskokatolických
dogmat, a to zvláště s ohledem k dosavadní platnosti tridentských
anathemat, je tato věc alarmující.
Připomeňme zde, že i podle
současného římskokatolického katechismu nepovažuje římskokatolická
církev ostatní, zejména protestantské církve, za církve Kristovy, ale
naopak žádá jejich přidružení k římskokatolické církvi: „Jedině
prostřednictvím katolické církve, která je všeobecným nástrojem spásy,
je dosažitelná plnost všech prostředků spásy. Věříme totiž, že jedině
apoštolskému sboru, jemuž stojí v čele Petr, svěřil Pán všechno
bohatství Nového zákona, aby ustavil jedno tělo Kristovo na zemi,
k němuž se potřebují plně přivtělit všichni, kdo už patří nějakým
způsobem k Božímu lidu“ (Katechismus katolické církve, Vatikán
1994, § 816). Zatímco vnitrostátní církevní zákon rovnoprávnost církví
deklaruje, římskokatolická církev žádá přivtělení těchto církví pod
úřad římského biskupa.
Navíc registraci nebo oprávnění k výkonu
zvláštních práv lze jednotlivým církvím podle zákona odebrat, po
ratifikaci konkordátu však budou privilegia římskokatolické církvi
trvala zachována, a to i v případě, když výše uvedená kritéria,
požadovaná nyní vnitrostátním církevním zákonem, plnit nebude. Tím se
nastolí riziko, že při případném zpřísnění kritérií může být činnost
nekatolických církví omezena, ačkoliv římskokatolická církev bude mít
svá práva zajištěna.
Uvědomíme-li si, že se v minulosti vícekrát
stávalo, že po uzavření konkordátu římskokatolická církev usilovala o co
největší zákonná omezení pro nekatolické církve (například v oblasti
školního vzdělávání a výuky náboženství, v oblasti rodinného práva
atd.), pak v souvislosti s výše uvedenými skutečnostmi je nanejvýš
potřebné zvážit, zda je vhodné, aby protestantské církve, s ohledem na
doloženou neměnnost římskokatolického učení, samy o uzavření konkordátu
usilovaly.
Historická paměť
K těmto
důvodům historickým, právním a věroučným se však přidává ještě další
skupina faktů, hovořících proti ratifikaci konkordátu v navrženém znění.
Jsou to značně problematická ustavení návrhu smlouvy mezi Českou
republikou a Svatým stolcem v podobě, jak je navrhována. Na některá
nevhodná ustanovení a věcné vady tohoto konkordátu upozornil prezident
Václav Klaus a je s podivem, že tyto konkrétní věcné námitky jsou
přehlíženy.
Mezi tyto argumenty patří například to, že římskokatolická církev se dovolává výslovně „staleté tradice společných dějin českého státu a katolické církve“.Tedy
včetně staletí násilné rekatolizace a likvidace či (v pozdějších
letech) útlaku nekatolíků. Ačkoliv staleté působení římskokatolické
církve v českém státě přineslo některá pozitiva, nelze nevidět mnoho
staletí trvající pronásledování protestantů, mnoho desítek umučených,
upálených, popravených, nucené emigrace, propadnutí majetku, atd.
Nelze
ani zavřít oči nad tím, že mezi mírou útlaku nekatolíků a mírou vlivu
římskokatolické církve existuje přímá úměra. Konkordát se výše uvedeným
prohlášením hlásí bez jakéhokoliv rozlišení ke všem těmto jevům. Jak pak
lze věřit právně nezávazným vstřícným prohlášením některých
představitelů římskokatolické církve, pokud se nijak neodrážejí
v právních dokumentech? Text konkordátu sice obsahuje odkazy na
dodržování lidských práv a základních svobod, ale z historie, na niž se
text přímo odvolává, lze usuzovat na podstatu a míru uplatňování těchto
práv a svobod, zejména v oblasti svobody náboženského vyznání.
Konkrétní
námitky lze vznést i k řadě ustanovení v textu konkordátu pro jejich
rozpor s vnitrostátními zákony. Jedná se například o oblast školství,
kde konkrétní ustanovení zajišťují nadstandardní práva římskokatolické
církvi: „Církevní akademičtí pracovníci vyučující na veřejných
vysokých školách katolické náboženství musí mít souhlas příslušné
církevní autority. Odejmutí tohoto souhlasu znamená ztrátu pověření
příslušného církevního akademického pracovníka k vyučování katolického
náboženství“(čl.11 odst. 4).
Konkordát navíc stanoví, že „činnost
katolických teologických fakult je upravena v souladu s právním řádem
České republiky vnitřními předpisy fakulty, které schvaluje akademický
senát vysoké školy po předchozím schválení příslušnou církevní
autoritou“ (stejný článek). Tato ustanovení jsou v rozporu
s principem nekonfesního státu a dávají římskokatolické církvi právo
dozoru nad výukou katolické teologie na státních vysokých školách – a
přitom právě v oblasti vzájemného vztahu školství a katolické církve si
můžeme vzít poučení z historie.
O tom, jakou ekonomickou nerovnost
mezi církvemi by mohl vyvolat konkordát zase svědčí jiný článek, který
dává významné a zcela nadstandardní ekonomické záruky římskokatolické
církvi: Ekonomické zabezpečení katolické církve je zaručeno právním
řádem České republiky. V případě vypracování nového modelu financování
bude zajištěno, aby proces jeho zavádění nebyl v přechodném období
příčinou problémů v katolické církvi“ (článek 17 odst. 2). Zatímco
tedy při vypracování nového modelu financování církví nemusí být jiné
církve jakkoliv zabezpečeny, římskokatolické církvi se zajišťuje
ekonomické zabezpečení za jakéhokoliv modelu financování.
Nemělo by
být cílem protestantských církví zasahovat do politiky a tedy ani
bojovat za uzavření či neuzavření nějaké mezinárodní smlouvy.
Prozíravost, ochota poučit se z minulosti a schopnost uvědomit si zřejmá
rizika však může odvrátit značné problémy v budoucnosti. Že konkordáty
takové problémy přinesly, nás výmluvně učí historie. Nic na tom nemění
ani to, že dnes je moderní vytvářet nové typy tzv. horizontálních
konkordátů. Tyto horizontální konkordáty vycházejí z doktríny druhého
vatikánského koncilu a jejich podstatou má být záruka náboženské svobody
v rovině individuální, kolektivní i institucionální (jako je tomu
v případě polského konkordátu podepsaného 28. července 1993, který
představuje první podepsaný konkordát v postkomunistických zemích
střední a východní Evropy). Zásadním problémem zůstává, že se jedná o
záruku pouze pro římské katolíky, které tak zvýhodňuje oproti
nekatolickým věřícím. I tyto konkordáty totiž vytváření zásadní právní
nerovnost mezi církvemi a pro budoucnost přinášejí značná rizika spojená
s touto nerovností.
Vladimír Bíba
(psáno pro CEPIN 2007): http://cepin.cz/docs/newslettery/2007-08.pdf