poslal Nepřihlášený SOUČASNOST
V této úvaze bych rád naznačil a vykreslil jisté souvislosti,
vztahující se k určité části resp. spektru současného
evangelikalismu. Dovolil jsem si přitom popsat nejen minulost a současnost,
ale načrtnout i určitý vývoj, resp. jeho možnosti, v jeho
určitých souvislostech a dobových podmíněnostech.
První dějství (století arminianismu)
20. století je církevními historiky a sociology nazváno stoletím
pentekostalismu. Tento fenomén, který má rodiště v USA, vychází
z kořenů britského metodismu, který se transformoval do
wesleyánsko-posvěceneckého hnutí v USA. Důraz na svobodné
rozhodnutí pro spásu v hnutí doslova „převálcoval“ puritanismus,
který doposud převládal v protestantském hnutí, mající kořeny
v independentismu a kalvinismu.
Probuzenecká vlna Johnatana Edwardse byla
nahrazena probuzeneckou vlnou Johna Wesleyho. Akcenty na možnost spásy,
dostupné každému člověku, spolu s touhou po posvěcení a misii,
vyústily v učení o křtu Duchem svatým, které bylo zpočátku
interpretováno jako „úplné posvěcení“. Povstávali lidé jako Moody,
Finney, Torrey, kteří otevřeně mluvili, že prožili tuto zkušenost. Záhy, po příchodu lidí jako Parham a Seymour, začala být zkušenost
křtem v Duchu chápána jako vystrojení „z výsosti“
k evangelizaci.
Zvláště tehdy, když posvěcenecký ráz této iniciace
byl vyložen Durhamem jako „dokončené dílo“, které je obdrženo vírou,
nikoliv úsilím o dokonalost. Podobnou zkušenost prožila
i Obnovená Jednota bratrská, která, i díky této zkušenosti,
byla puzena k misii. Počátek moderního letničního hnutí byl však
iniciován i tehdejším chiliasmem, což je očekávání na příchod
Krista nastolující milénium. Neočekával se příchod christianizované
společnosti, což byla doména postmilenialismu, ale okamžitý příchod
Krista k soudu.
Dalším vlivem byl příchod liberální teologie, kdy
před novým hnutím vyvstala otázka, jak dál. A tak premilenialismus,
později dispenzacionalismus, dále fundamentalismus jako odezva
k historicko kritické metodě zkoumání Písma a arminianismus,
vytvořily zcela unikátní směs pro vzestup nového fenoménu, jehož
raketový nástup lze přirovnat snad jen vzestupu křesťanství
v druhém a třetím století v Římské říši. Zdálo by se, že
kalvinismu, přes jeho dominanci v 17. a 18. století, nadlouho
odzvonilo.
Avšak ruku v ruce s letničním hnutím se zrodilo i něco
podobného, pro mnoho lidé nerozeznatelného, a to charismatické hnutí. Toto
hnutí nezastávalo ani tak misii, jako spíše obnovu. Nebylo zaměřeno
primárně „z církve“, ale především „do církve“. Zatímco
letniční dobývali chudinské čtvrti, ghetta a různá „doupata
neřesti“, charismatici se zaměřili na „obnovu církve“. Na rozdíl od
letničních u nich ovšem nedocházelo k jasnému vymezení nauky.
Charismatik byl člověk, který „prožil zkušenost“, ať věřil
v rámci církevních dogmat čemukoliv. Jeden letniční učitel se
dokonce podivil, když na jedné konferenci, pořádané charismatiky, objevil
Mormona, který zde svědčil o své jazykové zkušenosti. Jde jistě
o extrém, nicméně extrém vulgarizující a karikující určitý
princip. Nezáleží v něm na učení, ale na zakoušení jednoty
vzkříšeného Krista skrze křest Duchem svatým.
Přes neochotu charismatiků definovat svoji věrouku, zde existoval
implicitně postmilenialismus, kdy sjednocená církev má „dobýt národy
pro Krista“ a viditelně manifestovat Boží království, které není
omezeno na sakrální scénu, ale viditelně prostupuje sekulární
společností. V letničním resp. pre-charismatickém hnutí ožívaly
staré hereze jako modalismus, jehož představitelem byl W. Branham,
kteréhož služba nastartovala obnovu „Pozdního deště“ a byla značně
podporována „Obchodníky plného evangelia“. Nutno kladně kvitovat, že
hereze byla opuštěna. Ovšem přetrvala pachuť, kdy na Krista je někdy
nahlíženo jako na „prvního věřícícho“ a na toho, kdo
namísto Boží plnosti používá charismat.
Byly zde různé metafyzické kulty, inspirované mesmerismem, ze kterých
vyšla učení jako „hnutí Víry“ apod. Mnozí nezávislí služebníci
Uzdravování si doslova „ochočili“ směs Branhamismu, okleštěného od
explicitního modalismu, a metafyziky. Tito služebníci přicházeli i do
zemí třetího světa, zvláště do Jižní Ameriky resp. Brazílie a
Argentiny. Zde pak, na půdě evangelikálů a letničních, uzdravovali
přicházející davy. Zatímco letniční viděli uzdravení jako potvrzení
zvěstovaného Slova, tito misionáři chápali uzdravení jako průlom
Božího království do království toho Zlého. Zatímco první kladli
důraz na pokání, druzí viděli uzdravení spíše jako počátek pozvání
k následování.
Obě hnutí, jak letniční, tak charismatici, vyrůstala vedle sebe. Avšak,
krom základních dogmat, jediné, co měly společného, bylo mluvení jazyky a
víra v duchovní dary, ale dalším učením a praxí si byly velmi
vzdálené. Charismatici ovšem často letniční napomínali z nejednoty,
z oddělování se a nakonec se jim podařilo je získat, snad i skrze
pocit „nechtít být stranou“, když v Argentině a Torontu eskalovala
obnova „Torontského požehnání“. Krom okázalých tělesných
manifestací zde existovalo i učení o jednotě, vycházející
z této duchovní zkušenosti. Protože letniční již křest Duchem
prodělali, nazvali tuto zkušenost „křest ohněm.“ (Sergeio Scataglini),
což mělo zároveň mnoho historických paralel. Přidali se i někteří
další letniční vůdci a záhy se podobné manifestace začaly projevovat
i v dalších letničních sborech, např. v Assemblies of God
v Pensacole.
U nás se podařilo získat i jinak konzervativní letniční a
proměna teologie vlivem nové, čerstvé duchovní zkušenosti na sebe
nenechala dlouho čekat. Původně charismatický étos, hlásající –
„všichni se (na tomto novém větru) sjednoťte a bude vás čekat
probuzení“, nastolil svůj imperativ i zde. Samozřejmě, že žádné
probuzení nenastalo, vždyť celá obnova byla zaměřena na stávající
křesťany. Namísto výzvy k pokání zde byla idea prožitku „nyní a
víc“. Nový vítr sice rozfoukal nový oheň, ale původní oheň
letničního probuzení prakticky vyhasl. Ovšem nová doktrína, slibující
probuzení na základě „absolutní jednoty“, začala hledat viníky tohoto
stavu. Byla jednoduchá: Bůh nežehná, protože nejsme dostatečně jednotní.
Vyvstala tedy otázka, jak jednotu posílit? Ovšem na nesprávně položené
otázky se obvykle dostává i nesprávných odpovědí. Nebyla to
nejednota, co způsobilo prakticky vyhasnutí letničního ohně, ale zcela
jiný oheň, který vzplanul na letničních oltářích. Nicméně
i tento oheň vyžadoval své oběti – vytouženou jednotu prý
vybudujeme naprostým podřízením se autoritě, a to jak proti svědomí, tak
proti víře i osobnímu přesvědčení. Když ovšem ani nyní probuzení
nepřišlo, začal se hledat vnitřní nepřítel, který byl nalézán
v lidech, kteří se drželi reformačních zásad „Sola Scriptura“ a
„svobody svědomí“. Utáhly se již tak přetažené šrouby a hnutí
záhy začalo produkovat invalidy. Jelikož je hnutí arminiánské, pak
největší hrozbou zde byla „ztráta spasení“ vlivem neposlušnosti
pastorovi a jemu Bohem dané vize.
Ale ani po extrémním dotažení šroubů probuzení nepřicházelo a
všechna proroctví selhala. Mezi charismatiky se začalo objevovat učení,
že Bůh neví všechno. Mám podezření, že toto učení se v té době
mnohým mohlo velmi hodit. Jestliže Bůh neví všechno, pak i proroctví
nemohou být přesná a pravdivá. Probuzení je tedy třeba doslova
„vydřít hyperaktivními evangelizacemi“. Naštěstí letniční ideu
nevšemohoucího Boha zavrhli. Pak ovšem proroctví byla pravdivá a je třeba
více jednoty, více oslovovat lidi a být aktivnější v evangelizaci.
Někde se dokonce koketovalo s myšlenkou posuzovat lidi podle toho, jak
„aktivní jsou pro Boží království“, „kolik přivedou nových lidí
ad.“
Protože agresivní učení o probuzení si žádalo nové oběti,
téměř se přestalo hříšníkům jakkoliv „bránit“ v přístupu
do Království. Zmizelo pokání a vznikla půda pro aktivity typu Kurzy Alfa.
Bylo jen třeba lidi více a lépe oslovovat a důmyslněji, pod různými
záminkami, zvát do sborů. Sám otec Alfy byl ve vymýšlení záminek velmi
nápaditý. Ani to ovšem nevedlo k úspěchu a tak některá
hyperaktivní společenství se namísto „zápasu o duši“ začala
zaměřovat na „ovlivňování společnosti“. Začal narůstat zajem
o politiku a touha zaujmout svět jinak, než skrze nepopulární
bláznovu zvěst. Část církve zřejmě zatoužila být respektována.
Podhoubím nového chápání evangelia bylo nejprve učení Carlose
Annacondii a později Alana Vincenta, s jejich vizí „Království na
zemi“. Učení zde nabízela techniku vlády skrze manipulaci s démony.
Není to ovšem v podstatě nic jiného, než stará doktrína
postmilenialismu, stojící skrytě v počátcích charismatického
hnutí, která se ovšem utrhla ze řetězu a lidově řečeno
„zešílela“. Nicméně, stejně jako historický postmilenialismus,
říká: neočekávejme na vytržení, ale christianizujme národ, zaměřme se
na politiky a bojujme s ďáblem.
Není divu, že ožívají staré teorie
vykoupení, jako Origenova teze vlastnictví světa satanem na základě
oprávněného předání moci Adama Satanu. Bůh prý Satana respektuje a
legitimizuje tak jeho postavení svůdce, zloděje a vraha. Nemůže nic dělat
a jen Satanově vládě přihlíží. Satan musel mít z toho učení
opravdu radost. Konečně ho někde, dokonce prý Bůh, chápe jako legálního
boha tohoto světa. Nyní se stačí jen sjednotit, dorůst do podoby Syna,
svrhnout ďábla a dědictví bude naše.
Paralelně s tím se napříč, nyní již charismatickým hnutím,
množí případy duchovně zdeptaných křesťanů, kteří opouštějí
hnutí, jsou kázněni… Důvod? Zřejmě nemilovali své vůdce
z celého srdce, z celé své mysli, z celé své síly a
z celé své duše. Nevěřili jejich vizím, nezapřeli sami sebe,
nevzali svůj kříž a nenásledovali svoji autoritu. Neunesli tlak na
evangelizaci, kdy v jejich okolí nedovedli oslovit a přivést všechny
nevěřící na večeři Kurzů Alfa a namísto skupinek, společných
modliteb, večerů chval a kdovíčeho, raději psali se svými dětmi domácí
úkoly. Takoví prostě přestali být strategičtí a namísto, aby téměř
veškerý svůj čas věnovali pastorově vizi, sobecky se věnovali své
rodině a svému zaměstnání.
Jiní si mysleli, že dokáží bez svých
autorit rozumět Bibli a odmítli učitelský úřad „jejich“
církve, která jediná je přece sloupem a oporou pravdy. Jen kvůli nim nyní
Bůh nežehná, jeho Království je rozpolceno a probuzení v nedohlednu.
S těmito lidmi je třeba v lásce jednat a přivést je na správnou
cestu. Pokud ani poté neprohlédnou nebo dokonce setrvají ve své vzpouře, je
třeba je vyloučit a „pročistit církev“. Tím jsou zřejmě
vydáni satanu, a pokud ani to je nezastaví, ztrácejí spásu. Jejich
problémy, zmatky, psychická strádání jsou dobrým důkazem toho, že Bůh
sám stojí za autoritou, kterou je třeba respektovat, i kdyby se
mýlila, a trestá vzbouřence.
Druhé dějství (století kalvinismu?)
A náhle, téměř jako Fénix z popela zde, povstává
kalvinismus, který říká: svoji spásu už nikdy neztratíš, neboj se!
Nemusíš se cítit zle pod jhem extrémního tlaku na evangelizační výkon.
Bůh už dávno předurčil toho, kdo má být spasen a zachráněn. Není to
na tobě. Náhle kalvinismus jasně definuje učení, ve kterém měla duše
ztrápeného charismatika tolik zmatku. Duše, která zažila tolik
nenaplněných proroctví o probuzení. Nyní kalvinismus v dnešní
podobě (dále jen neo-kalvinismus) říká: už samotné proroctví je trochu
ošidné, zjevení je uzavřeno v Písmu a nelze k němu nic dodat.
A to mluvení jazyky, zde je třeba se také mít na pozoru!
Ach, ta
úleva! Dokonalá rekonvalescence svědomí a duchovní regenerace! Nakonec
vše závisí jen na Bohu, ne na vizích pastorů, ne na mých schopnostech,
mé aktivitě… Bůh dávno vše předem zařídil. Kdo bude, či nebude
spasen, a koho spasí, toho přivede až do vítězného konce.
Z člověka padá neunesitelné břímě odpovědnosti a poct viny, který
někteří charismatičtí pastoři tak vytrvale vkládali do srdcí svých
ztrápených oveček. A při uctívání je náhle takový klid, žádné
divoké manifestace, mávání vlajkami. Jsou zde staré chorály, jednoduchá
oslava a pak dlouhá kázání s mnoha biblickými verši, tvořící
kompaktní a vyvážený systém, který je logicky podepřen a vysvětlen
v každém jednotlivém detailu. Ztrápenou duši zde nikdo nestraší
hroznou představou odpadlictví.
Kalvinismus chytil druhý dech?! Ti, kdo byli ustrašeni o svoji spásu,
zničeni a zmanipulováni svými vůdci, vyšťavení, vyhořelí a frustrovaní
z nepřicházejícího probuzení nacházejí půdu pod nohama. A tak
charismatická metamorfóza naplňuje dvě instituce: 1. Svět, kam odcházejí
lidé, kteří ztratili víru, naději a jsou plni zklamání a zoufalství a
v menší míře lékařské ordinace, kde jsou lidé, kteří nevědí,
čemu věřit, mají vypěstovaný pocit viny a nedostatečnosti a trvalý
pocit, že Bůh je jejich nepřítelem a nedovedou si ho naklonit. Psychika se
zde často somatizuje. 2. Reformované sbory, kde se lidem dostává odpovědí
na jejich otázky, jsou zklidněni a náhle – zdá se – rozumí.
Neo-kalvinismus nastupuje na scénu jako rovnoprávný hráč a zatímco
minulé století bylo stoletím arminianismu, nyní – zřejmě – nastupuje
kalvinismus. Pevný, neochvějný, logicky promyšlený, propracovaný…
Stabilizující mnoho tápajících duší. Přichází se svým amilenialismem
a postmilenialismem, důrazem na vzdělání, kultivovanost, řád, ale nejen
to. Vše je dáno předem, nač tvořit jízdní řády a nač se znepokojovat?
Krom Bohem darované víry není třeba žádného dalšího úsilí na svoji
spásu, což by znamenalo záslužnictví a zákonictví. Vlastní rozhodnutí
pro Krista se nepočítá, hříšník toho není schopen, a pokud by byl,
jednalo by se o spásu z vlastního úsilí. Duchovně mrtvý
člověk je nenávratně ztracen a nemůže reagovat na Boží výzvu. Pokání
činí až spasený člověk a proto člověk nemůže být spasen skrze
pokání.
BUDOUCNOST
Zatímco první dějství je popisné, nyní se pouštím na tenký led. Ne,
nejde o proroctví, ale o prognózu a ještě k tomu
podmíněnou mnoha faktory. Nebo lépe řečeno, jde o katastrofický
scénář. Nicméně i přes jeho katastrofičnost jde podle mého soudu
o rekapitulaci principů přítomných v církevních dějinách,
byť aktualizovaných, dobově podmíněných a se značnou mírou licence.
Dějství třetí (Solus Calvinus)
Kalvinismus je stále na vzestupu. Vzniká unie sborů, které zůstávají
i v arminiánských denominacích, ale jejich učení je kalvinistické.
Někteří namítají, že vzniká nová denominace, což je ovšem odmítáno.
Trvá se spíše na striktním kongregacionalismu. K hnutí ovšem
konvertují i někteří stoupenci extrémního charismatismu a hnutí
již nelze ignorovat. V neo-kalvinismu se posiluje vědomí, že on
jediný je schopen dát odpověď na nastávající zmatek v církvi.
Obecně převládá heslo, že církev nepotřebuje probuzení, ale reformaci.
V této fázi hnutí neo-kalvinismu utváří svoji identitu nejen na
vymezení se vůči teologickému liberalismu (i když jde spíše
o vymezení se vůči modernismu), ale stále více i vůči
arminianismu.
Narůstá přesvědčení, že arminianismus je přímým
potomkem pelagianismu a semipelagianismu a že nastává období nové Dortské
synody. Nutno dodat, že se tak činí i bez znalosti historických faktů,
ale spíše na základě četby knih z produkce neo-kalvinistů. Někdy –
pokud kniha nemá neo-kalvínské „imprimatur“ – stává se podezřelou
z kryptokatolicismu. Obnova spočívá, stejně jako dříve,
k obratu k Augustinovi a Kalvínovi. Arminius je ale kladen hned
vedle Pelagia. Je jen krůček k tomu říci, že hranice vede
v linii Pelagius, Arminius, Wesley, oproti hranici Augustin, Kalvín a
neo-kalvinismus.
Nicméně, později i mezi neo-kalvinisty začíná docházet
k věcem, jako je mluvení jazyky a k pochybnostem o doktríně
„omezeného smíření“. Protože právě v těchto projevech, které
doprovázely nástup století arminianismu, je shledán kořen krize, začíná
se proti těmto projevům vystupovat. Ne snad tak, že by jejich stoupenci měli
přijít o spásu, to přeci nelze! Co když ale nejde o vyvolené?
Může vyvolený člověk zastávat učení, které je tak nebezpečné? Nikdo
to ještě neřekne otevřeně, nikdo si to zatím ani nemyslí… Navíc zde
existuje určitá doba, kterou je třeba dodržet k rekonvalescenci
bývalých arminiánů a nikdo by se se slabšími ve víře neměl přít
o jejich názory. Ale přeci jenom… i uvnitř hnutí je třeba
zachovat čistotu evangelia.
Tento postoj posílí i skutečnost, že
někteří stoupenci duchovních darů a pochybovači o kalvínském
smíření, nacházející azyl v neo-kalvinismu, se stáhnou, hnutí
opustí a vrátí se k hříšnému způsobu života. Nalezli i zde
rozpory v nauce, která se zdála neochvějná a ztratili totiž veškeré
iluze. I když to bude jen malá části lidí, některými to bude
interpretováno jako potvrzení toho, že skutečně nebyli nikdy vyvoleni.
Nicméně v hnutí bude nadále vysoká míra tolerance a kultivovanosti a
nikdo takové otevřené prohlášení nepřipustí. Ovšem doktrína
o predestinaci je v reakci na tuto skutečnost posilována. Vždyť
– kdyby byli z nás, byli by s námi zůstali. A kdyby
skutečně patřili Bohu, nemohli by odpadnout!
S tímto předporozuměním je v hnutí rozvíjeno i studium
Bible. Každý verš v Bibli je třeba prozkoumat z hlediska
pětibodového kalvinismu. Tedy, Bible a jen Bible, ale prismatem
neo-kalvinismu. To ovšem začíná způsobovat řadu konfliktů. Opravdu lze
oddiskutovat verše, že Bůh chce, aby každý došel spásy jen tím, že se
řekne, že „každý“ není „každý“? A jestliže „každý“,
kdo v něho věří, nezahyne, proč zde náhle „každý“ znamená
„každý“….? A – pokud by „každý“ nebyl „každým“
i zde, neznamená to pak, stejnou logikou, že tento „každý“ může
ztratit víru a tím i spasení?
Jiní začínají pochybovat i o
tom, zda jsou opravdu vyvoleni, když ti, kteří je vedli k víře,
odpadli a je o nich řečeno, že nikdy nebyli vyvoleni. Když tedy byli
takto obdarovaní lidé nevyvolenými, jak mohu být vyvolen já? A tak
v hnutí začíná narůstat nevyslovený důraz na záslužnictví. Abych
prokázal své vyvolení, musím mít skutky, které toto vyvolení potvrzují!
A tak zatímco se stále dokola před zákonictvím varuje, v obavě
o evidenci svého vyvolení narůstá obava přiznání si vlastních
hříchů na jedné straně a vykazování se dobrými skutky jako důkazu
vyvolení na straně druhé. K tomu však nedojde ze dne na den, ale jde
o logický vývoj za předpokladu, že se pravost víry ztotožní
s neo-kalvinismem.
Zároveň ale v hnutí dojde logicky i k dalším posunům. Co
s těmi, kteří jsou vyvoleni a zatím neuvěřili? Patří
k Božímu lidu nebo ne? A jak je to s eschatologií? Je doba
konce nebo není? A jaká je úloha evangelia ve společnosti? Nakonec
dojde k oživení postmilenialismu. Žijeme přeci v Božím
království, Satan je spoután a my máme vládnout s Kristem. Ale jak?
A zde dojde k průsečíkům s novodobým charismatismem.
Jsme
sice vyvoleni z milosti a spolupráce na své spáse by bylo
záslužnictvím, nicméně je třeba uvést principy Božího království
(které už nepřichází z milosti), aktivním úsilím do společnosti.
Máme tak svojí víru uplatňovat prostřednictvím vlivu ve společnosti,
která je směsicí vyvolených a nevyvolených, z nichž někteří
ještě nepodlehli neodolatelné milosti. Vždyť milénium je už nyní, nejde
o budoucnost. Den je jako tisíc let. A tak zatímco se v hnutí
logicky obhajuje den v 1. Genesis jako opravdový 24 hodinový den
(proti relativizaci typu, že den je jako tisíc let), ve Zjevení je tisíc
let alegorizováno a zrelativizováno (vždyť tisíc let je jako den). Zcela
podle věroučného předporozumění. Někteří si začínají velkých
podobností v eschatologii s charismatiky a dokonce s liberály
a katolíky všímat. Ostatně nejde o nic nového. Hnutí Rekonstrukce
v USA, jehož cílem je obnova společnosti, stojí na dvou pilířích
– kalvinismu a charismatismu.
V další fázi se neo-kalvinismus začne orientovat ekumenicky,
protože nově uvidí svůj misijní úkol naplňovat vizi Království.
Vždyť obsahuje i vyvolený Boží lid, který ještě nedospěl
k pokání. To ovšem nelze uspíšit, protože nezáleží na tom, kdo se
snaží… To ale neznamená, že nelze uplatnit Boží zákon na společnost,
jejíž součástí jsou vyvolení, kteří zatím nebyli přemoženi
neodolatelnou milostí… Vyvolení, kteří zatím nedospěli k pokání,
jsou de facto totožní s Rahnerovou definicí anonymních křesťanů.
Pozvolna se tak otevírají i dveře k neoliberalismu.
Zde jde jistě o spekulace a dohady a hlavně o konstrukce. Ale
cožpak i teologie neo-kalvinismu nestojí na konstrukcích!?
Dějství čtvrté (Solus Christos)
Zatímco první a druhé dějství vychází – snad alespoň
z části – z přítomnosti, třetí dějství je mojí
spekulací, či spíše fantazií. Nejinak je tomu i se čtvrtou částí.
Nazývám ji režií dle chápání Dr. Lloyda, kterou bych sám uvítal.
Znamenalo by to, že odkaz reformace nebude zprivatizován neo-kalvinisty,
kteří své učení vypreparovali z knih reformátorů. Pomíjí se zde
Malanchtonovo popírání predestinace, absence explicitní teorie omezeného
smíření u samotného Kalvína nebo Zwingliho váhání v této
věci. Ostatně čerpat, navíc selektivně, svoji nauku od reformátorů
z 16. století může být nebezpečně jednostranné. Každá doba má
své výzvy a byli tu nejen Kalvín, ale i apoštolští otcové,
apologeti, církevní otcové, středověcí mystici jako Kempenský apod.
Můžeme si z jejich děl vyzobat kalvínské myšlenky a ignorovat
arminiánské myšlenky? Ostatně tito myslitelé vůbec netušili, že
nějaký pětibodový kalvinismus v novověku vznikne.
Nelze říci
„Sola scriptura“ a myslet tím „závěry Dortské synody“. Návrat
k Písmu znamená návrat opravdu k Bibli, nejen
k reformátorům. Existují učení jako křest novorozenců, idea
státní církve, konfirmace, hierarchie kléru apod. To vše je
u reformátorů, dle mého soudu, třeba opustit. Nezachrání nás
ortodoxie ani neoortodoxie… Je to jen a jen „Solus Christos“. Písmo,
jakkoliv neomylné, nás vždy povede ke Kristu. Kánon je odvozen od kanónu,
nástřelu a zaměření na Krista. Bible nás vždy povede k živému
vztahu k Bohu a Písmo vždy bude nad všemi církevními koncily, dokonce
i nad Dortským synodem. A to ve všech důsledcích. Pneumatický
důsledek vzkříšeného Krista nelze uzavřít do drátěné košile
neo-kalvínského dogmatu.
Byl jsem v letničních a potažmo arminiánských kruzích
nepopulární pro své volání po návratu k reformaci, k ortodoxii,
ke krédům, k christologii staré církve. Nicméně všechny tyto věci
nás mají vést hlouběji k Písmu a nikdy nesmí být nad ním. Můžeme
mít pocit, že se nám to nikdy nestane, ale zřetelně sleduji tendence
k tomu vidět Písmo prismatem Dortské synody, jako kdyby šlo
o nejdůležitější moment v reformaci. Nicméně Dort byl století
po reformaci, přesně sto let poté, kdy Luther zveřejnil svých
95 tezí. Nejsem si jist, jak by zde reformátoři hlasovali. Obávám se,
že by byli minimálně rozpolceni. Navíc málokde se uvádí politický
rozměr synodu a status Armina, jako osoby „non grata“, čímž bylo podle
některých historiků rozhodnutí této synody „predestinováno“.
Ve svém hnutí sleduji, že něco podobného se stalo se svobodomyslným
otcem arminianismu v 19. století, Johnem Wesleym, který „myslel a
nechal myslet“. Ctím a respektuji ho, ale neklaním se před ním. Jeho
učení o „plném posvěcení“ -nalézám dokonce jako neortodoxní.
Podezřívám ho totiž, že pouze zreformoval východní doktrínu
o deifikaci, se kterou se musel setkat při svém horlivém studiu
církevních otců.
Dnes ovšem vím, že ve své době čelil kalvínskému
tlaku, který ztratil misijní náboj Bunayna, Edwardse a Knoxe, kteří
bezesporu patří k výkladní skříni kalvinismu. Wesley jednoduše
ignoroval ideu, že někteří jsou z Božího rozhodnutí nevyvolení –
zkarikuji-li to – „jsou vyvoleni pro peklo“. Jak řekl jeden
metodista: „když získáte pro Krista nevyvoleného člověka, Bůh vám to
odpustí“. I Wesley toto učení ignoroval a vedl ke Kristu zástupy.
Ale nejen on, ale i kalvinista Whitfield a před ním kalvinista Edwards.
V té době ovšem kalvinismus, zdá se, „dotáhl“ své učení do
důsledku a opravdu uvěřil, že na spáse nelze spolupracovat snad ani
evangelizací. Podobně jako arminianismus, který dnes vyrábí křesťany
podle daných strategií a zcela ignoruje vskutku biblické učení
o vyvolení. Čím lepší strategie, tím více lidí se obrátí.
Jednoduše i Bůh to musí, zřejmě retrospektivně, respektovat.
Wesley
se kalvinismu ve svém učení bránil dalším krajním důrazem: Na silný
tlak reagoval silným protitlakem. Zřejmě tomu jinak ani být nemůže.
Uplatňovat ovšem se stejnou vehemencí Wesleyho důrazy by podle mne bylo
hlubokým nepochopením úlohy dogmatu v historii církve. Nicméně
umírněný kalvinismus může být velmi dobrou protiváhou dnešním
marketingovým strategiím a degradačním snahám, činícím
z evangelizace jen „správnou techniku“.
ZÁVĚR
Co tedy říci závěrem? Nejsem kalvinista a už vůbec ne neo-kalvinista a
dokonce se divím, že jím někdo může být. Na druhou stranu nemohu
nevidět obrovský kus práce a ovoce lidí jako Spurgeon nebo Whitfield. Kde
bychom však byli, kdyby po celá staletí zde nebyli lidé, kteří jim
tvořili protipól, jako Melanchton (největší teolog reformace), později
Torrey, Moody, Finney a další? Myslím, že lidský mozek nepochopí
svobodnou vůli a Boží svrchovanost a má tendenci pro jedno nevidět druhé.
„Hyper-kalvínský Bůh“, patrně, není natolik svrchovaný, aby mohl
svrchovaně vládnout i při zachování svobodné lidské vůle. Aby mohl
být svrchovaný, je třeba ji odstranit. „Hyper-arminiánský Bůh“, zdá
se, také nemůže jít proti lidské vůli a jej jí omezen. Musí ji
respektovat. Jaká opovážlivost! Pro jedno vypouštíme druhé.
Ale Bůh je
jen jeden! Asi bych se nesetkal s přijetím ani u jednoho
z těchto dvou táborů, ale svrchovaný Bůh není omezen lidskou,
svobodnou vůli. Vládne svrchovaně i skrze lidskou autonomii. Lidskou
svobodu si používá ke svým záměrům a srdce krále si naklání jako
potůčky vod. K tomu, aby Bůh hyper-kalvinismu, zřejmě, mohl být
svrchovaný, musí nejprve hřích zbavit člověka svobody volby. Bohu se zde
nedá odolat, nedá se Ho odmítnout a nedá se Ho ani opustit. Milost se zdá
být donucením, či je třeba Boží vůli člověku do srdce, proti jeho
přirozenosti, implantovat. Jaká karikatura svrchovaného Boha, který prý
musí dát člověku narkózu jeho dobroty, aby člověka přiměl
k poslušnosti. Bůh ovšem učiní úplně všeho, čeho si zamane, ale
žádá dobrovolnost. Není nikdo, natož svobodná lidská vůle, aby ho mohla
omezit. Ale zároveň není uctivé tvrdit, že pokud by svobodná vůle
existovala, omezovala by Boží svrchovanost. A protože jsme jen lidé,
kteří to nikdy nevystihnou, nikdy nepochopí, protože pochopit Boha by
znamenalo být jako On. Vždy tu budou dva tábory, které se budou snažit
nalézt logické vysvětlení něčeho, co lidi přesahuje.
Všiml jsem si, že Pán Bůh, vědom si našeho omezení, zachovává pravdu
v protikladech, někdy i zdánlivě neslučitelných. Aby bylo
zachováno dobro, je zde systém politických stran, jsou zde zaměstnavatelé
i zaměstnanci, vedení firem i odbory. Já osobně se politicky
kloním k pravici a teologicky tíhnu k arminianismu. Netvrdím, že
tak to je, ale vystihuje to blíže to, čemu věřím. Obával bych se však
společnosti, kde by vládla jen pravice bez možnosti opozice nebo kde by byl
jen kalvínský důraz. Člověk ve své zkaženosti vše „dotáhne“,
„předůrazní a překroutí“. Proto jsem přesvědčen, že jen
antagonismy a důrazy, které se vyvažují, mohou alespoň trochu zachovat a
vyostřit naše částečné poznání. Proto píšu do kalvínského
časopisu, a proto jsem uvítal kalvinistickou konferenci v arminiánské
modlitebně.
Zdroj: www.apologet.cz