Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 

Vítejte na Notabene - Hydepark baptistů
Hledej
 
Je a Jiří   Vytvoření registrace
Článků < 7 dní: 0, článků celkem: 5346, komentáře < 7 dní: 0, komentářů celkem: 5008, adminů: 23, uživatelů: 2921
Orientační tabule
· Vstupní brána
· Cestičky
· Zákoutí
· Základy
· Kořeny
· Počteníčko
· Lavičky
· Kompost
· Altánek
· Pozvat do parku
· Parkové úpravy
· Máš slovo
· Cvrkot
· Na výsluní
 

Petr Chelčický

Martin Luther King

Povzbuzení


Přihlásit se
Přezdívka

Heslo

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.

Hudba
Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Publikace

Počítadlo
Zaznamenali jsme

8 701 760

přístupů od leden 2004


Kdo je Online
Právě je 31 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Fundamentalisti
Na jedné výplatní listině - Philippian Fellowship

Misionáři, dealeři, donátoři a kongregacionalismus

fundamentální vs. fundamentalistický

Jak se dívat na křesťanský fundamentalismus?

Evangelikalismus jako globální náboženský fenomén II.

Baptismus mezi evangelikalismem, liberalismem a fundamentalismem

Americký evangelikalismus a fundamentalismus

Radikalismus a fundamentalismus


Kořeny
Kdo jsou baptisté?
Zřízení BJB 1930

Zásady BJB z r. 1929

VZNIK A ZÁSADY 1929
Vyznání víry z r. 1886
Apoštolské vyznání víry

Kořeny baptistického hnutí


Okno
www stránky evropských a světových baptistů

Základy

Základní dokumenty BJB v ČR


Názory: Sektářské rysy v křesťanských církvích a organizacích
Posted on Pondělí, 18. květen 2015 @ 23:06:31 CEST Vložil: Mainstream

Nezdravá učení poslal Nepřihlášený

Každé církvi, společenství či misijní organizaci hrozí určitá sektářská mentalita (včetně sboru, kde jsem kazatel). Dokonce i těm, kteří se dušují, že káží „čistou biblickou pravdu“. Jaké jsou ony sektářské rysy? Komu říci NE, byť se hlásí ke křesťanství?

Vypozoroval jsem několik následujících rysů s tím, že budu psát v protestantském kontextu.

1. Silně negativní vztah ke katolické církvi. To, že se jako protestanté v mnohém lišíme - a to hodně, není třeba psát. To, že s katolíky je dobré vést kontinuální dialog, je též jasné. Sektářská mentalita ale vidí v katolících ty, od kterých je třeba se distancovat. Není možné s nimi spolupracovat a už vůbec ne dělat např. misii. Dny víry, které budou v Praze, jsou pro „pravověrné“ nepochopitelné. Jak se může „ortodoxní křesťan“ paktovat s katolíky? Nepíšu zde o laciném ekumenismu, nepíšu o laciném si padání do náruče a tvrzení, že nás nic nerozděluje, píšu o tom, že jednoznačně apriori negativní přístup ke katolicismu považuji v kontextu protestantismu za známku sektářství (a třeba dodat, že toto platí i obráceně).

2. Uzavřenost. Protestanští sektáři na svoje akce (tedy jako řečníka) nepustí nikoho, kdo by narušil jejich pravověří. Jedni jsou pro ně liberálové, druzí nevěří, že svět byl stvořen v šesti dnech, třetí jsou arminiáni, další kalvíni, další jsou nebezpeční tím, že učí na „liberální teologické škole“, jiní jsou katolíci, jiní cébáci atd. Prostě každý má nějakou nálepku, mimo „nás pravých“, což pochopitelně posiluje pocit výlučnosti, ale i ohrožení. Jenže není správné mezi sebe pustit i ty, kdo nám občas zpochybní naše konstrukty? Nepoznáváme jen zčásti? Určitě je třeba se na jistých základních věcech shodnout, ale proč se shodnout na všem?  

3. Negativní přístup k ekumenismu. Nijak se netajím tím, že se hlásím k evangelikální tradici. Z toho co jsem poznal, mi dává největší smysl. Zároveň bych považoval za obrovskou chybu, kdybych sebe, ale i svůj sbor izoloval od jiných křesťanských tradic (oni by se ale ani nenechali), stejně tak jiné křesťanské tradice se mohou učit od evangelikálů. Jde totiž o to, že čím slabší identita, tím silnější je strach ohrožení od druhých. Jakmile se dostanete do společenství, které se uzavírá, utíkejte, dokud nezblbnete. Později bude pozdě.

4. Pocit nadřazenosti a toho, že my kážeme „Boží slovo“. Nezpochybňuji zápas o kázání Božího slova, nemyslím si, že nemáme kriticky posuzovat různé výklady, nemám pochyb o tom, že Bible je nástroj Boží komunikace. Jenže poznávám z části, stejně tak moje církev. Jsou věci, přes které „nejede vlak“ (Kristovy zásluhy, dílo Ducha svatého, inspirovanost Písma atd.), jenže přes mnoho věcí „vlak jede“. Pokud toto některé křesťanské skupiny neunesou a dokonce s kvůli tomu izolují, mají blízko k sektě.

5. Extrémy v učení o Duchu svatém. Zkráceně napsáno – jedni si myslí, že nadpřirozené působení Ducha je minulostí, druzí nemluví skoro o ničem jiném. Obojí vede k úletům. Jedno popírá Boží nadpřirozené působení a redukuje ho na posvěcení a obrácení jako jedinou známku nadpřirozena, druhé vede k anti - intelektualismu. Jistě – posvěcení a obrácení je známkou nadpřirozeného působení Ducha, ale nikoli jedinou. Jistě -  Duch pracuje nadpřirozenými způsoby, ale i tiše, nenápadně, přirozeně.

6. Pocit, že když někdo od nás odejde, odpadá od Krista.
Několikrát se mi stalo, že mi někdo z nejmenovaného společenství sdělil, že dotyčný odpadl od Pána. Když jsem se s dotyčným potom setkal, zjistil jsem, že se mu vede duchovně velmi dobře, jen už není ve společenství, kam chodil. Nicméně členové nebo vedoucí společenství, z kterého odešel, to vyhodnotili jako odpadnutí popřípadě alespoň jako známku duchovní krize. Sektářská mentalita se jen těžko smiřuje s tím, že někdo může odejít jinam. „Jinde“ se přece nekáže čisté Boží slovo, naplno se neevangelizuje, nežije se tam „radikální křesťanství“ a nedějí se tam jiné věci. Ty se dějí jen u nás.

7. Neodvolatelné vedení. Tento bod asi není třeba rozvádět. Jakmile se zpochybňování autorit začne vykládat jako „vzpoura“, „duchovní krize“, „neposlušnost“ a nevím jak ještě, je zle. Jde o to, že každý, včetně vedoucích občas blbne a proto potřebuje korekci a to nejen od jiných vedoucích, ale i od zcela běžných členů té které organizace. Pokud při korekci od druhých kolem sebe dotyčný vedoucí příliš kope, někde je problém. Ten je ještě horší, pokud nejsou páky, jak dotyčného odvolat, resp. když jsou, ale v podstatě jen formálně.

Jak jsem psal v úvodu, každé společenství křesťanů, křesťanská organizace, církev, denominace je v ohrožení upadnutí do určité sektářské mentality. Problém začíná v uzavřenosti, pocitu ohrožení nejen od světa, ale i od jiných křesťanských tradic, v přehnaném důrazu na nějakou část Písma, v arogantním přístupu k druhým, v glorifikaci vedoucích. Pokud toto nerozpoznáme včas, následky jsou tragické – jsou to různě pobití lidé. Proto je potřeba i o těchto oblastech mluvit a nebát se čas od času i jisté sebereflexe.

David Novák
autor je kazatelem sboru Církve bratrské v Praze 13, členem Rady Církve bratrské a předseda České evangelikální aliance

Zdroj: http://david-novak.blogspot.cz



 
Příbuzné odkazy
· Více o Nezdravá učení
· Novinky od Mainstream


Nejčtenější článka o Nezdravá učení:
Jaké je teologické pozadí KAMu?


Hodnocení článku
Průměrné skóre: 4
Hlasů: 4


Prosím, ohodnoť tento článek:

Výborný
Velmi dobrý
Dobrý
Normální
Špatný


Možnosti

 Vytisknout stránku Vytisknout stránku


Sdílej článek | Podělte se o tento článek s přáteli! Doporučte jej stisknutím tlačítka:

"Sektářské rysy v křesťanských církvích a organizacích" | Přihlásit/Vytvořit účet | 15 komentáře | Hledat v diskusi
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se


Re: Sektářské rysy v křesťanských církvích a organizacích (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: input v Úterý, 19. květen 2015 @ 18:00:08 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jinak řečeno: "Kdo nepluje v hlavním proudu, je sektář."




Re: Sektářské rysy v křesťanských církvích a organizacích (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: rakato v Úterý, 19. květen 2015 @ 22:27:31 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Na první čtení mi to připadá, že každý z těch bodů by se dal otočit a rovněž by se dalo mluvit o "sektářských rysech". Zvlášť mám na mysli přílišnou otevřenost vůči katolictví, ekumenismu, apod. Rovněž bych si dovolil tvrdit, že tragedie daleko horšího druhu - tragedie s věčnými následky - je spíš důsledkem přílišné otevřenosti, než opatrné uzavřenosti a biblické výlučnosti.




Re: Sektářské rysy v křesťanských církvích a organizacích (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: arthur v Středa, 20. květen 2015 @ 09:37:31 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Klíčovou otázkou je: Co jsou podle Davida N. ty věci, přes které nejede vlak? A ty, přes které jet vlak může? A kdo ty věci určuje? Ekumenická rada církví? ŘKC? David Novák?        Vykazovali snad podle Davida N. lidé jako Martin Luther, Lady Jane Grey, Jan Kalvín, Ch. Spurgeon, J. A. Komenský a tisíce dalších svým postojem k učení ŘKC sektářské rysy v tom negativním slova smyslu, o kterém zde píše? Z článku logicky plyne, že ano. Proč se tedy hlásí k tradici, která podle něho vychází ze sektářské mentality?       Pokud odmítám pozvat řečníka, který je přesvědčený, že spása není jen v Kristu, ale člověk potřebuje ještě další nutné prostředky spásy, jako je třeba očistec (katol. katech. 1030, 1479), věří tomu, že člověk, pokud chce dosáhnout smíření s Bohem a s Církví, musí vyznat římskokatolickému knězi všechny těžké hříchy (1493), věří, že k tomu, aby kdokoli došel spásy, musí mít víru, být pokřtěn a plnit přikázání (2068) apod., tak tím odmítáním ho pozvat už začínám vykazovat znaky sektáře? Kdo stanovuje takové měřítko a podle čeho?       Dále by mně zajímalo, co bude David N. na společné missi s ŘKC lidem zvěstovat? Bude tak jako katolická církev (mimo mnohé další věci) hlásat evangelium všemu tvorstvu, aby všichni lidé dosáhli spásy vírou, křtem a plněním přikázání (2068)? Že Křest nejen že očišťuje od všech hříchů, nýbrž i dělá z nově pokřtěného (novokřtěnce) „nové stvoření“ (1265)? Že jedině prostřednictvím katolické církve, která je všeobecným nástrojem spásy, je dosažitelná plnost všech prostředků spásy (816)? Nebo bude snad na té společné misii učit lidi nějakou jinou cestu spásy, než ŘKC? Nebo má s ŘKC dohodu, že se bude na té misii zvěstovat selektivně jen to, co učí o spáse ŘKC, ale je v souladu s učením NZ? A co když si potom lidé přečtou celý katolický katechismus? Bude je David Novák potom přesvědčovat, že ty různé bludy, co učí o spáse ŘKC, nejsou důležité a klidně přes ně může jet vlak? Nevznikne tím konflikt mezi D. N. a ŘKC?       V bodě tři David N. poukazuje na to, že negativní přístup k ekumenismu (jistě zahrnuje ekumenismus s ŘKC) je jedním z měřítek, podle kterých se pozná, jestli někdo vykazuje sektářské rysy. Znám různé evangelikální organizace, které nezahrnují do ekumenické spolupráce ŘKC. Omezují se na ekumenickou spolupráci v rámci evangelikálních denominací a odmítají oficiálně spolupracovat s ŘKC. Znamená to, že tyto organizace vykazují sektářské rysy? Znamená to, že se takové organizace izolují od tradic ŘKC a to z nich dělá sektáře? Znamená to, že mají lidé, kteří jsou zapojení v takové evangelikální organizaci, z ní utéct, dokud nezblbnou, protože taková organizace nechce spolupracovat s ŘKC?       Vzhledem k tomu, jak sama sebe vnímá ŘKC, můžeme očekávat od Davida N., že v brzké době napíše podobný kritický článek na adresu ŘKC? Z katol. katech: 816 „Jediná Kristova Církev...“ je ta, kterou „po svém zmrtvýchvstání náš Spasitel ode-vzdal Petrovi jako pastýři; jemu a ostatním apoštolům ji svěřil, aby ji rozšířili a řídili... Tato Církev, jež byla ustavena a uspořádána na zemi jako společnost, subsistuje (uskutečňuje se) v katolické Církvi a je řízena Petrovým nástupcem a biskupy ve společenství s ním.“249 Dekret 2. vatikánského koncilu o ekumenismu objasňuje: „Jedině prostřednictvím katolické církve, která je všeobecným nástrojem spásy, je dosažitelná plnost všech prostředků spásy. Věříme totiž, že jedině apoštolskému sboru, jemuž stojí v čele Petr, svěřil Pán všechno bohatství Nového zákona, aby ustavil jedno Kristovo Tělo na zemi, k němuž se musí plně přivtělit všichni, kdo už patří nějakým způsobem k Božímu lidu.“250 250 2. vatikánský koncil, UR (Dekret o ekumenismu Unitatis redintegratio) 3.




So this is where our movement came along and finally got the Bible right (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: gordon v Středa, 20. květen 2015 @ 12:50:12 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Protestantské sektářství krásně ilustruje obrázek:

So this is where our movement came along and finally got the Bible right




diskuse na blogu Davida Nováka a na krestandnes.cz (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: informator v Pátek, 22. květen 2015 @ 19:48:41 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Na blogu Davida Nováka a webovém portálu Křesťan Dnes je pod tímto článekm velmi zajímavá rozsáhlá diskuse:

http://david-novak.blogspot.cz/2015/05/sektarske-rysy-v-krestanskych-cirvich.html

http://www.krestandnes.cz/article/david-novak-sektarske-rysy-v-krestanskych-cirkvich-a-organizacich/23619.htm



Vedoucí Grano Salis Network - Tomas
E-mail: notabene@granosalis.cz, network@granosalis.cz, granosalis@granosalis.cz, magazin@granosalis.cz, redakce@granosalis.cz
Webmastering a údržbu systému zajišťuje firma ALLTECH, webmaster webmaster@granosalis.cz
Page Generation: 0.20 Seconds