Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 

Vítejte na Notabene - Hydepark baptistů
Hledej
 
Je a Marcela   Vytvoření registrace
Článků < 7 dní: 0, článků celkem: 5346, komentáře < 7 dní: 1, komentářů celkem: 5008, adminů: 23, uživatelů: 2919
Orientační tabule
· Vstupní brána
· Cestičky
· Zákoutí
· Základy
· Kořeny
· Počteníčko
· Lavičky
· Kompost
· Altánek
· Pozvat do parku
· Parkové úpravy
· Máš slovo
· Cvrkot
· Na výsluní
 

Petr Chelčický

Martin Luther King

Povzbuzení


Přihlásit se
Přezdívka

Heslo

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.

Hudba
Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Publikace

Počítadlo
Zaznamenali jsme

8 698 536

přístupů od leden 2004


Kdo je Online
Právě je 71 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Fundamentalisti
Na jedné výplatní listině - Philippian Fellowship

Misionáři, dealeři, donátoři a kongregacionalismus

fundamentální vs. fundamentalistický

Jak se dívat na křesťanský fundamentalismus?

Evangelikalismus jako globální náboženský fenomén II.

Baptismus mezi evangelikalismem, liberalismem a fundamentalismem

Americký evangelikalismus a fundamentalismus

Radikalismus a fundamentalismus


Kořeny
Kdo jsou baptisté?
Zřízení BJB 1930

Zásady BJB z r. 1929

VZNIK A ZÁSADY 1929
Vyznání víry z r. 1886
Apoštolské vyznání víry

Kořeny baptistického hnutí


Okno
www stránky evropských a světových baptistů

Základy

Základní dokumenty BJB v ČR


Texty: Jan Amos Komenský a jezuité
Posted on Pátek, 22. květen 2015 @ 19:22:03 CEST Vložil: Mainstream

Ekumenismus poslal Nepřihlášený

Úvahy či postřehy o úsilí Komenského nalézat vždy a všude něco dobrého či lepšího, vzešly z toho, že jsem se při své práci s Klamory [spis Clamores Eliae (Křiky Eliášovy), který Komenský napsal v závěru svého života v letech 1665-1670] musela obírat i problémem jeho vztahu k jezuitům. Netřeba opakovat, že do dějin českého národa se nezapsali dobře. Komenský to shrnuje např. ve svém Haggaeovi [spis Haggeus redivivus (Ageus znovu oživlý) napsal v roce 1632] slovy „Antikristova sběř, jesuiti“ a ještě v Klamorech předpokládá, že evropští jezuité budou zásluhou Turků vyhubeni. Přesto si Komenský přál získat je pro obnovení škol v bohdá osvobozených českých zemích. Jak je to možné?

Při vši nepřízni, které se jezuité v Evropě těšili, sklízeli uznání za svou činnost vědeckou. Zdá se, že Komenský pilně sledoval přírodovědné spisy Athanasia Kirchera, o které se zmiňuje často. Znal jejich pokusy o sestrojení perpetua mobile a jaksi s nimiž soutěžil, jak prozrazují Clamores. V Metodě jazyků dvakrát připomíná misionáře Jos. Acosty S.J. De procuranda Indorum salute (Jak obstarat spásu Indům); sám podle něho vykládá o jazyku Ingů a cituje krásné místo, pulchrum locum ex Jos. Acosta o tom, jak působilo na Indiány jeho kázání v jejich jazyce. Dychtivě očekával zprávy o misijních úspěších, které dostával z Anglie od hartlibovců, jak prozrazuje jeho korespondence. Zámořské misie byly tehdy skoro výlučně věcí jezuitů.


Zájem Komenského o činnost jezitů stoupal v době jeho amsterdamského exilu. Tehdy v této „směsici religií“, nota bene při vymírání Jednoty pomýšlel stále intenzívněji na vytouženou ekumenickou – světovou Jednotu a měl přátele i mezi katolíky. To byl především profesor lovaňské univerzity Jacob Golius, orientalista, se kterým chtěl např. projednat překlad Nového zákona „do hebrejska“; profesorův bratr Petr, karmelitán, přeložil Komenského Januam lingvarum do arabštiny.

Zdá se, že noví přátelé Komenského se ujali jednoho z úkolů zesnulého Hartliba, poskytovat mu informace o misiích. A tehdy zapsal Komenský do Klamorů: „Pěkná věc jde na mysl, nemluviti k celému Jezuítů houfu jednostejně, jako by všickní jednoho smyslu byli, ale rozděliti je na dva houfy atd.“ První houf mají tvořit jezuité takoví, jací se jeví a jak vypadat chtějí, upřímní následovatelé Krista. Druhým houfem budou ti, jaké už prohlédl Valerián Magni i jiní a jak je prozrazují jejich skutky, totiž takoví, kteří pod záminkou služby Kristu hledají světovládu pro sebe.

Dále Komenský píše: „S jezuíty že pěkně zacházeti třeba, totiž s prvním tím houfem... Pak budou-li získáni, svět bude získán – protože oni budou nádoby Kristovy k roznešení jména jeho mezi krále a národy zeme.“ Tamže uvažuje o Sk 9,4nn, tj. o zázračném proměnění Saula v Pavla. Na týž motiv napsal už 15.6.1658: „že v větším tomto počtu Loyolových discipilů větší je počet Saulů“ (tj. budoucích Pavlů).

Současně pomýšlel na psaní samému jezuitskému jenerálovi, a že mu pošle exemplář Pannuthesia s dedikací. Nejreálněji o věci hovoří v Klamorech pravděpodobně roku 1665, kdy obdržel kopii misionářského dopisu P. Joh. Gruebera (více viz níže): tehdy se rozhoduje„i k jezuítů, jen přátelsky se míti, a poněvadž oni do všeho světa přístup mají – je získati hleděti. Získáme-li je, svět získáme... Sic my sami kde lidí nabereme? My v Jednotě žádné nemáme, z Luteránů a reformovaných řídcí se hodí pro přílišné partajství: a k tomu jak je shledati? Tuto by všecko bylo hotové.“ Totéž naznačuje lakonicky pod titulem Panorthosia Patriae, respectu Scholarum, Ecclesiae, Politiae (Všenáprava vlasti, vzhledem ke školám, církvi, státnosti): „Kde na to lidí nabrati. – (Jezuíty získaje)".

Tyto a podobné úvahy se proplétají s úvahami o zapůsobení na papeže. I k němu hodlá Komenský „dvojitě“ mluviti a nástupci těžce nemocného Alexandra VII. by rád poslal svou machynku (Clamore). Na reformaci římské církve není pozdě:„Co má reformovati papež, ukázati mu pansophice, per to unum, verum, bonum atd. (pansoficky, skrze jedinost, pravdu, dobro).“

Do svého pracovního rukopisu Klamorů vložil Komenský s mhoha jinými listy a lístečky i dva delší misionářské dopisy. První z nich, jak už zmíněno, ho utvrdil v přání získat jezuity. Jeho vlastní eliášovský záznam začíná takto:„Dostav psání Patris Grueberi ad P. Gamans de rebus Sinicis (o poměrech v Číně) etc. umínil sem si ani papežovi nic nepřátelsky nepsati atd.“

...

Proč zasunul Komenský dopis [Dopis pátera Nikoly Mascardiho páterovi Františkovy z Luky] do Klamorů? Jistě ho zaujal fakt, že „barbaři“ španělské trosečníky nepobili. Šlo však ještě o něco jiného, a to prozrazuje umístění škarty. Ta následuje za cyklem Ad Papam et suos (K papeži a těch jeho). Komenský v nich uvažuje o lepším „houfu“ jezuitů a o možnosti s ním spolupracovat.

A poslední odstavec cyklu, nadepsaný K Jezuítům pěkně, je už přímou výzvou k nim: „Mužové nejučenější, uvažte vše, co nabízím, a porovnejte to s tím vaším. Je-li to moje lepší, zúčastněte se, milerád vám nabízím právo společné držby. Je-li lepší to vaše, ukažte, a stejně rádi souhlaste se společenstvím. Je-li dobré to i ono, nechť se obé spojí, aby dobré spojené s dobrým se stalo ještě lepším.“

Citováno z knihy Julie Novákové: Čtvrt století nad Komenským, Kalich, Praha 1990, str. 230-2326 (kapitola Nový přístup k jezuitům)



 
Příbuzné odkazy
· Více o Ekumenismus
· Novinky od Mainstream


Nejčtenější článka o Ekumenismus:
Správně biblicky věřící, pryč z ekumény!!!


Hodnocení článku
Průměrné skóre: 5
Hlasů: 2


Prosím, ohodnoť tento článek:

Výborný
Velmi dobrý
Dobrý
Normální
Špatný


Možnosti

 Vytisknout stránku Vytisknout stránku


Sdílej článek | Podělte se o tento článek s přáteli! Doporučte jej stisknutím tlačítka:

"Jan Amos Komenský a jezuité" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se


Vedoucí Grano Salis Network - Tomas
E-mail: notabene@granosalis.cz, network@granosalis.cz, granosalis@granosalis.cz, magazin@granosalis.cz, redakce@granosalis.cz
Webmastering a údržbu systému zajišťuje firma ALLTECH, webmaster webmaster@granosalis.cz
Page Generation: 0.13 Seconds