|
| | | Kdo je Online | Právě je 36 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde |
| | | |
| |
|
Texty: Jan Kalvín o křtu nemluvňat
Posted on Pondělí, 01. červen 2015 @ 17:36:48 CEST Vložil: Mainstream |
poslal Nepřihlášený Avšak z toho, že bylo řečeno, že užívání svátostí se skládá z těchto dvou částí: předně, že máme býti poučeni o zaslíbeních Hospodinových a potom, že máme vyznávati svou víru před lidmi, mohla by vzniknout pochybnost, proč jsou děti křesťanů křtěny ještě jako nemluvňátka; vždyť mnohým se zdá, že se ani nemohou naučiti něčemu z takových důkazů, ani nemohou mít v nitru víru tak pojatou, aby o ní vydávaly veřejné svědectví. Vyložíme tedy v několika slovech důvod křtu dětí.
Především se tvrdí lehkomyslně a zpupně, že víra nemůže se objevit v tomto věku. Neboť jestliže z těch, které v tomto mladičkém věku Hospodin odvolává z tohoto smrtelného života, některé činí dědici nebeského království a záleží-li však věčná blaženost v poznání Boha, proč by již jim nemohl dáti zde nějak ochutnati prvotiny toho dobra, jehož jednou budou bohatě a plně užívati? Proč by nemohl být viděn jako v zrcadle a skrze podobenství od těch, od nichž bude spatřován tváří v tvář. Nedovedeme-li toho postihnouti, mysleme na to, jak velkolepé jsou všechny jeho skutky, a jak jeho úmysly jsou ukryty našim smyslům. Mimoto, jestliže vyznáváme (což je jistě nutno vyznávati) , že i v tomto věku jsou vyvolovány od Hospodina nádoby milosrdenství, nemůžeme ani popírat jejich víru, která jest jedinou cestou k spasení (Řím. 5,1; Abak. 2,4; Řím. 1,17).
Žijeme-li jedině v Kristu a to skrze víru, jakmile odstoupíme od víry, nemůžeme než v Adamovi zemříti. Jest totiž jasné svědectví: Kdo uvěří a pokřtí se, spasen bude; kdo neuvěří, již je zatracen (Mk. 16,16). Někteří prohlašují, že podle okolí tohoto místa je nutné vztahovat toto slovo pouze na ty, kteří mohli pro svůj věk slyšet kázání evangelia, poněvadž na tomto místě jsou apoštolové vysíláni zvěstovat evangelium; potom následuje: Kdož uvěří, bude spasen, totiž ten, říkají, komu bude kázáno; nekáže se však, leč dospělým.
Proti tomu však tvrdím, že je to všeobecná myšlenka tolikrát se vyskytující a opakovaná v Písmech, že nemůže být vyřízena tak povrchním řešením. Není stanoven žádný rozdíl věků, když je řečeno: Toto jest pak věčný život, aby poznali jediného pravého Boha, a kterého poslal, Ježíše Krista (Jan 3,16; 6,47; 17,13); když je řečeno, že hněv Boží zůstává na tom, kdo neuvěří v jednorozeného Syna Božího, že nebudou míti života leč ti, kteří jedli tělo Syna člověka; a jiná místa toho druhu. Proto zůstává neotřesena ta myšlenka, že nikdo nebude spasen, leč skrze víru, ať už je to dítě nebo dospělý. Tak se i křest právem vztahuje na děti, poněvadž i jejich víra je společná s věrou dospělých.
Nikdo však tomu nesmí rozuměti v tom smyslu, jako bych říkal, že víra začíná vždy z těla matčina, když i dospělé povolává Pán, někdy dříve, někdy později; tvrdím jenom to, že všichni vyvolení Boží vstupují do věčného života skrze víru, ať už jsou osvobozováni z tohoto vězení neporušenosti na kterémkoli věkovém stupni.
A i kdyby nám tento důvod chyběl, přece nám svrchovaně postačí, že při křtu dětí jsme poslušni vůle Pána, který chtěl, abychom je nechali jíti k němu (Mat. 19,14). A jestliže zakazuje jim brániti, už tím nutně přikazuje je podporovati. A protože řekl, že takových jest království nebeské, nečiníme nic jiného, než že se připojujeme k jeho výroku a zpečeťujeme jeho pravdu, když jim posluhujeme znamením odpuštění hříchů, bez něhož jest království nebeské pro všechny uzavřené a zamčené.
Ano i přikázání, jež dal Hospodin, aby byli obřezáváni židovští hoši (1. Moj. 17,10 n), musí nám zníti rozkazem, když přece na místo obřízky nastoupil náš křest. Neboť co v obřízce zaslíbil Hospodin Židům, že totiž bude Bohem jejich i jejich semene, a že oni a jeho semeno budou jeho lidem, právě totéž zaslibuje dnes křesťanům ve křtu; netoliko dospělým, nýbrž i dětem, které právě proto také Pavel nazývá svatými (1. Kor. 7,14), jako mohly být kdysi děti židovské zvány svatými na rozdíl od pohanů nečistých a nesvatých.
Zdroj: Jan Kalvín - Instituce učení křesťanského
|
|
| |
| |
| | | Hodnocení článku | Průměrné skóre: 4 Hlasů: 1
|
| | | |
|
|
Re: Jan Kalvín o křtu nemluvňat (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: bask v Středa, 03. červen 2015 @ 23:52:44 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Zjevně to tak neviděl jenom Kalvín.
Augsburské vyznání
víry (autorem byl Melanchton pod dohledem Luthera, napsal ho v r.
1530, tedy o šest let dříve, než Kalvín vydal svou první verzi Institucí:
O křtu se učí, že je nezbytný k spasení, že křtem se nabízí
Boží milost a že děti mají být křtěny, neboť křtem se podávají Bohu a jsou
přijímány na milost Boží.
Odsuzují se novokřtěnci, kteří křest dětí zavrhují a tvrdí,
že děti docházejí spasení i bez křtu.
Huldrych Zwingli
(1530)
Neboť když (dítko ke křtu) přinášejí členové církve, je
dítko pokřtěno podle zásady, že ten, kdo je narozen z křesťanů, je proto
božským zaslíbením počítán mezi členy církve.
Bratrské vyznání víry
(1535 – jednota bratrská)
Také učí, že ač křest svatý za první církve nejobyčejněji
lidem rozumu došlým k jejich vlastnímu víry vyznání přisluhován býval, podle
poručení Páně; avšak že tou služebností i dítkám, poněvadž i ony v počtu lidu
Božího a v smlouvě Boží zahrnuty jsou, má slouženo býti na spasení a Kristu
jich posvěcování, podle oné řeči jeho: Nechte dítek jíti ke mně a nebraňte jim,
nebo takovýchť jest království nebeské. Protož kněží naši na tu řeč Páně i
jiná, mnohá svědectví a zaslíbení dítkám činěná, (zvlášť majíce i výborný
příklad na oné staré služebnosti Bohem vydané, totiž obřízce, kteráž ne k samým
rozumu došlým, ale také i k dítkám přináležela) dítky doufanlivě křtí, jméno
svaté Trojice, znamení a svědectví toho jim přivlastňujíce, což jim od Pána
vlastními jeho slovy přisvědčeno jest.
První helvétská
konfese (na které se v r. 1536 shodli H. Bullinger a Leo Jud z Zürichu,
K. Megander z Bernu, O. Myconius a S. Grynaeus z Bazileje, M. Bucer a W. Capito
ze Štrasburku, a zástupci z Schaffhausenu, St. Gallu, Mülhausenu and Bielu)
Proto touto svatou koupelí křtíme své děti, protože by bylo
nespravedlivé, aby ti, kdo se narodili z nás, z Božího lidu, byli
okradeni o společenství Božího lidu, neboť bychom měli předpokládat, že skrze Boží
slovo jsou určené k tomu, aby byli Bohem vyvolené.
Belgické vyznání víry
(1561, autorem byl Guido de Brés, upálený pro svou víru r. 1567)
Věříme, že novorozené děti by měly být pokřtěné a zapečené
znamením smlouvy, stejně jako v Izraeli byly malé děti obřezány, neboť
totéž zaslíbení, které bylo dané jim, je dané i našim novorozencům.
Druhá helvétská konfese
(autor je H. Bullinger, 1564)
Odsuzujeme novokřtěnce, kteří praví, že nemluvňata
novorozená z věřících lidí nemají být křtěna. Neboť podle učení Evangelia jejich
jest království nebeské (Mat. 19,14) a jsou ve smlouvě Boží; proč by jim tedy
nemělo být dáno znamení Boží smlouvy? Proč by neměli být zasvěceni křtem svatým
ti, kteří jsou Božím vlastnictvím2) a v jeho církvi? Odsuzujeme novokřtěnce i v
jiných jejich příznačných článcích, které mají proti slovu Božímu. Nejsme tedy
novokřtěnci a nemáme s nimi v jejich věcech nic společného.
Česká konfese
(1575 – na které se shodla jednota bratrská s utrakvisty/lutherány)
Též vyznáváme, že nemluvňátka neb děti (poněvadž k nim
království boží vedle zaslíbení božských přináleží a jich jest, Mat. v 19.)
mají křtěny býti, a že ty jsouce skrze modlitby a křest Bohu obětované na
milost se přijímají podle mnohých písma sv. důvodův. P.S.: Nutně to ovšem neznamená, že to viděli správně, byť si to někteří křesťané, tedy bratři v Kristu, myslí. |
Re: Re: Jan Kalvín o křtu nemluvňat (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: Pavel v Čtvrtek, 04. červen 2015 @ 17:20:09 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Všimněme si dobře: luteráni a kalvinisté novokřtěnce odsuzují. Bratrská a Česká konfese "pouze" vydává počet ze své víry.
Nějak mi nejde na rozum, jak se to stalo, že nám uvnitř českého baptismu vyrostli tak velicí milci kalvinismu.
|
]
Re: Re: Re: Jan Kalvín o křtu nemluvňat (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: Duke v Neděle, 07. červen 2015 @ 14:45:40 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | "Lux ex americano" - "Světlo z USA"
Všimni si, že všichni ti naši extrakalvinisti buď byli vyškoleni v USA nebo jsou z USA placeni (u některých platí obojí zároveň):
Lance Roberts, D.Min.
Antonín Váhala, Th.M.
Alois Klepáček, Bc.
Radek Kolařík, B.S.
Jiří Král
viz učitelé Českého biblického institutu v Kroměříži
|
]
Re: Re: Re: Jan Kalvín o křtu nemluvňat (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: bask v Neděle, 07. červen 2015 @ 22:48:59 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | V historii přece baptisté vždy byli (a až do konce 19. století dokonce převažovali) kalvinisté. Je to problém hlásit se ke kořenům?
Např. v 1855 bylo v Anglii 1370 sborů reformovaných (particular) baptistů, 179 sborů arminiánských (general) baptistů a 87 sborů baptistů-unitářů (zdroj: Iain Murray, Spurgeon v. Hyper-calvinism, s. 35).
Učení o vyvolení nebo o jistotě spasení (v "kalvinistickém" duchu) najdeme ale také u jednoty bratrské (viz Bratrské vyznání víry) nebo u Husa (viz O církvi) - a to je ryze česká tradice. Nehledě na Slovo Boží... |
]
|
| |
|
|