|
| | | Kdo je Online | Právě je 62 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde |
| | | |
| |
|
Události: Upálení teologa Michaela Serveta v Kalvínově Ženevě
Posted on Pondělí, 01. červen 2015 @ 17:58:41 CEST Vložil: Mainstream |
poslal Nepřihlášený 27. října 1553 stanul ve švýcarské Ženevě na hranici lékař, právník a
teolog Michael Servet. Jeho popravčí Guillaume Farel, který byl současně
vikářem Jana Kalvína, varoval přihlížející: „Servet je moudrý člověk,
který si bezpochyby myslel, že učí pravdu, ale padl do rukou
Ďáblových... Dejte si pozor, aby se totéž nestalo vám.“ Jaký zločin
Servet spáchal, že si zasloužil tak krutý trest?
Michael Servet pocházel z aragonské vesnice Villanueva de
Sijena. Byl pilným žákem a když mu bylo čtrnáct let, uměl už řecky,
latinsky a hebrejsky a měl velké znalosti z filozofie, matematiky a
teologie. Do svých služeb jej přijal osobní zpovědník španělského císaře
Karla V., Juan de Quintana. V jeho doprovodu Servet hodně cestoval a všímal si hlubokých náboženských rozporů Španělska, kde židé a muslimové byli vyháněni a vražděni ve jménu rekatolizace.
Jako šestnáctiletý studoval na univerzitě v Toulouse práva, ale vzdělával se i v teologii. Stále více jej přiváděl do rozpaků rozpor toho, co četl v Bibli a dalších knihách a života, který mohl na vlastní oči sledovat. Nebyl však fanatik a tak své pochybnosti zkoumal ze všech stran, než si troufl se k nim přihlásit veřejně. Učinil tak ve svých dvaceti letech, když vydal knihu De Trinitatis Erroribus (O omylech Trojice). Napsal tehdy: „V Bibli není žádná zmínka o Trojici... Boha poznáváme nikoli prostřednictvím našich pyšných filozofických představ, ale prostřednictvím Krista.“ Dospěl také k závěru, že svatý duch není osoba, ale Boží činná síla. Obratem se stal terčem katolické inkvizice, ale ani protestantští učenci mu příliš nefandili. Na to si za cíl svých pochyb vybral příliš ústřední motiv křesťanství.
Servet měl smůlu, že jej nezajímalo, která ze stran postavených proti sobě v době reformace má pravdu, ale tuto pravdu usilovně hledal. Takoví lidé jsou nebezpeční oběma stranám a zpravidla špatně dopadnou, jak si vbrzku doložíme. Zatím však rozruch kolem jeho tisků utichl a to proto, že jejich původce zmizel ze světa. Servet před svými pronásledovateli unikl tak, že si změnil jméno a usadil se v Paříži, kde vystudoval umění a medicínu.
Badatelský zájem jej neopouštěl ani v medicíně. Začal provádět pitvy, aby pochopil, jak pracuje lidské tělo. Jako první Evropan díky tomu popsal plicní oběh krve. Se svými poznatky přišel o 75 let dříve, než William Harvey popsal celý krevní oběh. Pustil se i do dalších oborů a připravil k novému vydání Ptolemaiův Zeměpisný úvod tak úspěšně, že začal být nazýván otcem srovnávacího zeměpisu.
V Paříži se Servet již jako mladík poprvé setkal s Kalvínem. Už tehdy si nebyli příliš sympatičtí, Servet kladl četné otázky a Kalvín na ně nechtěl a také nebyl schopen odpovědět. Při nejbližší příležitosti Kalvín udal Serveta katolické inkvizici a dal se slyšet, že by, být po jeho, Servet živý neunikl. Servet však o Kalvínově počínání nevěděl a obrátil se na něj s nejméně třiceti listy v otázkách věrouky, když chystal své klíčové dílo Christianismi Restitutio.
Po dalším udání jen taktak stihl uprchnout a Francouzi alespoň spálili jeho spisy. Při útěku přes hraniční Ženevu, kde mezitím Kalvín zaujal místo nejvyšší a jeho slovo bylo zákonem, byl poznán a zatčen. Když jej nedostala katolická inkvizice, podali si jej kalvinisté. Kalvín se postaral o to, aby s vězněm zacházeli krutě. V náboženské disputaci se Servetem neměl Kalvín dostatek argumentů, ale dopisy, jež dříve obdržel, posloužily jako doklad Servetovy bezbožnosti.
Skvělý lékař, zeměpisec a teolog byl odsouzen k trestu smrti upálením na hranici. Podle některých historiků to byl jediný náboženský disident, kterého katolíci upálili symbolicky a protestanti doslova. Z historického hlediska Servet zemřel proto, aby se svoboda svědomí mohla stát občanským právem jednotlivce v moderní společnosti.
Zdroj: www.rozhlas.cz
|
|
| |
| |
| | | Hodnocení článku | Průměrné skóre: 0 Hlasů: 0
|
| | | |
|
|
Re: Upálení teologa Michaela Serveta v Kalvínově Ženevě (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: bask v Čtvrtek, 04. červen 2015 @ 13:14:18 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | V bulváru i v politice je celkem běžné, že když jde o to, na někoho naházet špínu, hodí se cokoliv - ber, kde ber. Jak je zjevné, proniká taková praxe i mezi křesťany - a dokonce mezi ty, kteří se hlásí k radikálním proudům jako byli novokřtěnci.
Takže když chcete pošpinit Kalvína, stačí najít článek světského historika (jehož specializací jsou moderní české dějiny, období první republiky a vzájemné vztahy Čechů a Němců).
Co na to církevní historie? Rudolf Říčan ve své knize "Od úsvitu reformace k dnešku" napsal:
V Ženevě nabyl právnicky a státovědecky vzdělaný Calvin i
politického vlivu a formoval také občanský život města velmi působivě v témž
duchu jako církev: nechť je v celém způsobu života ve městě patrno, že vládne
svrchovaný Hospodin! (Pozn.: Mluvíme o Calvinově zásadě theokracie (bohovlády).
Znamená to vsak něco zcela jiného, než vládu krále nebo králů, kteří se
dovolávají Boha, aby posílili svou vládu ve státě.) K tak rozsáhlému uznání
zásad vytěžených ze slova Božího nedospěl však hned. Celých patnáct let trval zápas, jejž vedl o Ženevu s jejími vlastními
občany, kteří se opět vzpírali jeho vedení. Byl by býval rád, kdyby ten zápas
nemusil vést. Pro svou osobu si nepřál více než možnosti soustředěné kazatelské
a zvláště bohoslovecké práce při nejskrovnějších životních podmínkách. Však
také žil nanejvýš jednoduše, jsa bohat jen úžasně pilnou prací, jejíž výsledky
uložil především do dalších zpracování Instituce a do dlouhé řady výkladů
biblických knih: nad studium Písma neměl studia pilnějšího. Zprávy z jeho
soukromého života a z jeho styků s přáteli ukazují nám jej jako člověka
vynikající ušlechtilostí v chování, jako muže plného citu, laskavosti a účasti
se zármutky přátel – vždyť byl sám stihán zármutky v rodině a z nemocí téměř
nevycházel. Nemají pravdu, kdo Calvina líčí jako muže bezcitně přísného a tvrdě
panovačného. Ale v Ženevě se ocitl na bojišti a jeho úkolem nebylo zařídit tam
církev tak, aby se vyhovělo všem, nýbrž podle řádů Božích Bohu k vůli – a tu
Calvin neznal smlouvání ani ústupků ani ohledů na kohokoli, byť to byli lidé ve
městě nejváženější nebo jeho vlastní bývalí přátelé.
Přísně, a jiným pro výstrahu, potlačil nové a nové projevy
vzpoury proti zavedené kázni a žádal i městské úřady o tvrdé zakročení proti
viníkům. Naprosto odrazil všecky pokusy umenšit svobodu církve v konání
církevní kázně. Bohosloveckými důvody – a když ty nedošly sluchu, ráznými kroky
obhájil své učení jak proti nedůvěře reformovaných bohoslovců jiných švýcarských
měst (kterou r. 1549 překonal vzájemnou dohodou), tak proti řadě odpůrců různého
smyšlení a původu. Přicházeli do Ženevy lidé jinde pro své názory ohrožení a
město se stávalo útočištěm nejen mužům určité víry reformační, kteří se kupili
kolem Calvina věrněji než domácí, ale také mnohým, kteří pravého smyslu
reformace nepochopili. Calvin byl neustále v obraně. Šlo o opravdovou oddanost
všech reformačnímu evangeliu: s těmi, jimž Písmo nebylo svrchovanou normou,
Calvin spolupracovat nedovedl. Šlo o predestinační učení, tak mnohými
nechápané; Calvin ho nemohl odvolat, aby neumenšil Božího majestátu a aby nezviklal
jistoty spasení. Šlo o učení o božské Trojici, jež někteří uváděli v pochybnost
i v posměch. Byl to zvláště španělský lékař a bohoslovec Michal Servet. Co on a
jeho druhové místo trojičnílio učení nabízeli, zdaleka nestačilo k vystižení
evangelia a k položení pevných základů víry. Zápas s ním vedl Calvin dlouho.
Nestavěl starých ani nových konfesí křesťanských tak vysoko, aby vázaly svobodu
člověka stojícího pod slovem Božím – ale na tom trval, že se člověk ve svém
myšlení musí podřídit právě Písmu, že se nesmí dát vést rozumem, citem,
libovůlí, fantasií, že nesmí na nepravou cestu uvádět jiné. Naprosté volnosti
vlastního přesvědčení neznal ani Calvin ani jiní reformátoři. Když se k
Servetovi přiřadili nepřátelé církevního řádu a církevní svobody, ocitl se
Calvin v těžkém obranném boji, jehož výsledek měl rozhodnout nejen o jeho
osobním bezpečí, nýbrž především o trvání jeho díla v Ženevě. Zvítězil. Servet
byl jeho přičiněním odsouzen k smrti a (tu již proti jeho vůli) krutě upálen r.
1553. A ještě o dvě léta později byla potlačena poslední vzpoura proti řádům
zavedeným Calvinem těžkými tresty na majetku a na životech. I když trestala
světská vrchnost (městská rada), odpovědnost za krutý postup proti nepoddajným
nesl i Calvin.
Kdo by schvaloval takovou tvrdost v počínání velikého
reformátora, ač nebyla neobvyklá v jeho době? Však již ten onen ze současníků
se proti ní ozýval. Ale sluší spravedlivě uvážit, jak veliká tíha odpovědnosti
za upevnění církve v době plné rozvratu ležela na Calvinovi a jak málo
skutečného úsilí o postižení Kristovy pravdy a o věrné budování církve
prokázali jeho odpůrci. Ti byli ostatně hotovi užít nemenší měrou všech
prostředků k odstranění vlivu i osoby Calvinovy, kdyby se jim podařilo
prorazit. Byl to skutečný boj, opravdová válka o duchovní orientaci církve na
staletí; boj, ve kterém Calvin bojoval o pravdu, i když nedovedl vždy opanovat
osobního podráždění v neobyčejně těžkých situacích, i když přisvědčil tak
velikou měrou k násilí, ač v zásadě i on doporoučel pro duchovní zápas jen
duchovní zbraně. Užití hrubého násilí se nám příčí, protože ho nemůžeme srovnat
s evangeliem. Kalvinisté 20. století postavili r. 1903 Servetovi na místě jeho
upálení „smírčí pomník“. Nás povzbuzuje zásada našich Bratří, že světskou moc s
jejím násilím nesluší nikdy plésti do věci svědomí a víry, která je darem Božím.
Lidská účast s odsouzenými neznamená však přisvědčení k jejich stanovisku.
Jejich vítězství by bylo těžce otřáslo reformací, jejímuž trvání ostatně
zároveň hrozilo nebezpečí i ze strany Říma. Jejich pád Calvinovi znamenal
odstranění překážek v dobudování církve v počatém směru.
Ženeva se stala svými církevními rády vzorem reformovaným
církvím ve Švýcarech i v řadě zemí, v nichž reformace rázu Calvinova našla
stoupence. *******A pokud byste se chtěli dozvědět ještě víc, doporučuji monografii Františka Žilky " Jan Kalvín" (proces se Servetem je popsán od s. 83) nebo přednášky " Přehled církevních dějin" (O Kalvínovi je přednáška 15 a 16) a " Dějiny dogmatu" (přednáška 20-22). |
Re: Re: Upálení teologa Michaela Serveta v Kalvínově Ženevě (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: Pavel v Čtvrtek, 04. červen 2015 @ 17:14:33 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Upálit člověka ve jménu obrany Ježíšovy dobré zprávy (evangelia), Písma a budování církve to svědčí o vadné DNA celé Kalvínovy teologické koncepce. když to srovnáme například s odkazem Petra Chelčického, je to příšerně obludné.
|
]
|
| |
|
|