Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 

Vítejte na Notabene - Hydepark baptistů
Hledej
 
Je a Marcela   Vytvoření registrace
Článků < 7 dní: 0, článků celkem: 5346, komentáře < 7 dní: 1, komentářů celkem: 5008, adminů: 23, uživatelů: 2919
Orientační tabule
· Vstupní brána
· Cestičky
· Zákoutí
· Základy
· Kořeny
· Počteníčko
· Lavičky
· Kompost
· Altánek
· Pozvat do parku
· Parkové úpravy
· Máš slovo
· Cvrkot
· Na výsluní
 

Petr Chelčický

Martin Luther King

Povzbuzení


Přihlásit se
Přezdívka

Heslo

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.

Hudba
Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Publikace

Počítadlo
Zaznamenali jsme

8 698 641

přístupů od leden 2004


Kdo je Online
Právě je 38 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Fundamentalisti
Na jedné výplatní listině - Philippian Fellowship

Misionáři, dealeři, donátoři a kongregacionalismus

fundamentální vs. fundamentalistický

Jak se dívat na křesťanský fundamentalismus?

Evangelikalismus jako globální náboženský fenomén II.

Baptismus mezi evangelikalismem, liberalismem a fundamentalismem

Americký evangelikalismus a fundamentalismus

Radikalismus a fundamentalismus


Kořeny
Kdo jsou baptisté?
Zřízení BJB 1930

Zásady BJB z r. 1929

VZNIK A ZÁSADY 1929
Vyznání víry z r. 1886
Apoštolské vyznání víry

Kořeny baptistického hnutí


Okno
www stránky evropských a světových baptistů

Základy

Základní dokumenty BJB v ČR


Život: Kým Hus byl a kým se může stát nám
Posted on Úterý, 13. říjen 2015 @ 22:40:02 CEST Vložil: Mainstream

Teologie poslal Nepřihlášený

Byl a je M. Jan Hus jednou z největších osobností českých dějin – či snad vůbec jejich největší postavou?

Tak je třeba se ptát v roce, kdy si připomínáme 600. výročí smrti českého reformátora, je třeba se tak ptát v době, kdy žijeme, pracujeme, myslíme a mluvíme jinak, než jak tomu bylo na přelomu 14. a 15. století, tedy ještě ve středověku. A je to třeba o to víc, že naší současnosti je Hus cizí, aspoň mluvíme-li o tzv. většinové společnosti. A přece – v anketě České televize (2005) Největší Čech se Jan Hus umístil mezi „největšími osobnostmi naší historie i současnosti“ na sedmém místě, a Eva Kantůrková prozrazuje v epilogu své knihy o Janu Husovi ambici „vyprávět snad největší lidský příběh českých dějin“.

Výsledek ankety ovšem příliš mnoho nevypovídá o tom, jak naši současníci a spoluobčané Husa vnímají a proč jej tak poměrně vysoko hodnotí: V té části naší společnosti, která Husovi dala své hlasy, se s největší pravděpodobností drží tradiční představa o hrdinovi, který se postavil tehdy vševládné církvi, stál na straně chudých a utištěných a byl také českým vlastencem; a Eva Kantůrková psala svou knihu v polovině osmdesátých let: tehdy, na sklonku obecně nenáviděného komunistického režimu bylo možné vnímat postavu Jana Husa jako model statečného člověka, odmítajícího současnou zkaženou realitu a bojujícího proti ní. Dnes se s ním po této stránce těžko ztotožníme.

V čem tedy Husova velikost spočívá skutečně? Proč opravdu patří, jak jsme o tom přesvědčeni, k největším postavám českých dějin? Na to se ptají obě ekumenické komise, které byly k problematice Husovy osobnosti, jeho života a díla, v posledních desetiletích zřízeny; obě viděly a druhá z nich dnes vidí svůj úkol a cíl v tom, pokusit se objevit a ukázat Husa takového, jakým ve skutečnosti byl, bez nánosů všemožných historických ideologicky ovlivněných představ. Nalézt historickou skutečnost je však vždy velmi obtížné a vlastně nemožné, spíše je reálné pojmenovat ony představy, kriticky je posoudit a po příslušné korekci se k některé z nich přiklonit jako k nejméně falešné.

Tři představy Husa


Velmi zhruba řečeno jsou takovéto představy tři: o první zde již byla zmínka, je to představa proticírkevní a nacionalistická, někdy v radikálnější, jindy v umírněné podobě, a tuto umírněnou formu v zásadě dodnes sdílejí členové českých protestantských církví.

Druhou nazvěme tradičně katolickým hlediskem – „tradičně“ proto, že tento názor, totiž že Hus se zásadně mýlil a byl zatvrzelým heretikem, dnešní katolíci zastávají spíš jen výjimečně.

Jako třetí můžeme vymezit názor, k jakému dnes více či méně dospívá jak práce historiků, tak ekumenických komisí: Hus byl věrným synem církve (řekneme-li „katolické“, je to zavádějící, neboť jednak „katolická“ znamená „obecná“, jednak je rozlišení na katolíky a protestanty pozdějšího data) a šlo mu o její nápravu; šlo mu o záchranu jednoho každého věřícího, proto byl tak neúnavným kazatelem. Jeho často nevybíravé útoky na bratry v kněžském úřadě byly dány tímto zájmem, zájmem o spásu duší nejen jejich, ale především lidí, kteří jsou na nich v duchovním životě závislí.

Do jaké míry se Husovo pojetí církve, které bylo v jeho procesu hlavním kamenem úrazu, příčilo ortodoxnímu učení, není zcela zřejmé, totéž platí o jeho učení o predestinaci – předurčení věrných a zavržení hříšníků. I s tímto problémem pracovala tzv. husovská komise v 90. letech, a i z katolické strany tehdy zazníval názor, že pro dnešní katolickou teologii, zejména jak se utváří od 60. let 20. století po Druhém vatikánském koncilu, by Husovy názory odsouzeníhodné nebyly. Vezměme také v úvahu, že Hus navazoval na různé proudy v katolické teologii raného křesťanství i středověku a mnohé z toho, za co byl odsouzen, najdeme i v nezávadných spisech starších církevních autorů.

Kým Jan Hus skutečně byl,


toho je opravdu těžko se dopátrat – historikové vědí, že otázka „jak to ve skutečnosti bylo“ je až nepatřičná: Jsme vydáni všanc nejrůznějším interpretacím minulosti, jak jsem je právě stručně představila. Podívejme se ale, co o sobě říká M. Jan sám v úvodu své polemiky proti Angličanu Janu Stokesovi: mezi kněžími ten nejmenší, ale přece jen, doufám, kněz Páně, od narození příslušník Království českého, poddaný nejjasnějšího knížete a pána, pana Václava, římského krále Augusta a krále českého, a posléze absolvent a člen slavné Univerzity studia pražského.

Vyjdeme-li z této Husovy vlastní charakteristiky, první výpovědí se Hus jako poddaný svého krále hlásí ke své zemi. Za druhé a hlavně však o sobě vypovídá, že je knězem, a patrně to pro něj bylo nejdůležitější.

Co jeho kněžství znamenalo?

Byla to především péče o duše, o lidi, kteří byli jeho pastýřské péči svěřeni. Víme, že velký, ba největší důraz, kladl Hus na kázání. Oč mu v jeho kazatelské práci šlo? Na srdci mu ležela záchrana těchto lidí, chtěl je svým slovem osvobodit od Antikrista, který už sto let obcházel, hledaje koho by pozřel, a který ke svému zhoubnému dílu zneužíval dokonce a bohužel snad především kněze. A to tak, že je sváděl k nemravnému životu, což mělo za následek, že špatný život kněží byl zhoubným vzorem pro laiky, pro prostý lid, dalším následkem pak bylo, že mohla být zpochybněna samotná kvalifikace nehodného kněze k jeho úřadu a poslání.

Nehledě k tomu, že zkažený život kléru byl příliš nákladný, a tyto náklady nesl laický lid, který kde za co platil; a pak zde byla povinnost placení desátku: zde máme pojem svatokupectví, což bylo vůbec to nejhorší, co církev té doby kazilo – ostatně Hus sám napsal o tomto zlořádu samostatný velký český spis O svatokupectví. Vždyť, jak učil Hus spolu se svým vzorem, anglickým reformátorem Viklefem, desátky jsou prostě jen almužny, a jak bylo možno dovodit z kanonického práva, vše, co kněz za svou službu přijme kromě toho, co nezbytně potřebuje k jídlu a k ošacení – to je krádež.

Hus tedy svou kritikou míří především na kněžský stav: ne proto, že by jej chtěl znevažovat, to mu opravdu bylo cizí, ale z toho důvodu, že právě v rukou kněží byla cesta ke spáse laického lidu, na níž Husovi tolik záleželo. Tento cíl, k němuž Hus mířil svým kazatelským úsilím, vyjádřil velmi přesně ve své knize o Janu Husovi z počátku 60. let minulého století belgický benediktin Dom Paul De Vooght: vyrvat lidi z hříchu. (Je to ta kniha, na jejímž základě se tehdy začalo uvažovat o možné rehabilitaci Jana Husa katolickou církví.)

Člen univerzity

Dále o sobě Hus říká, že je člen slavné Univerzity studia pražského. Hus nejprve studoval artistickou fakultu a získal na ní titul bakaláře (1393) a poté mistra (1398), dosáhl pak bakalariátu na teologické fakultě. Byl také, v roce 1401, děkanem artistické fakulty a pak, v roce 1409, i rektorem univerzity. Na univerzitní půdě se odehrávala nejen jeho teologická, ale namnoze i politická činnost. Na pohled nejvýraznějším výsledkem Husovy politické aktivity bylo vydání Kutnohorského dekretu v dubnu 1409, ale skutečným jádrem jeho univerzitního a nejen univerzitního působení v kritickém období právě od tohoto roku byl boj o Viklefovo učení: Šlo mj. o arcibiskupský výnos z léta 1410, na jehož základě měly být všechny Viklefovy knihy odevzdány a spáleny – v té souvislosti vystoupil Hus hned několika obranami Viklefa, jejž nazýval evangelický učitel – doctor evangelicus. Rozumějme tomuto výrazu správně: mistr držící se evangelia a ve shodě s evangeliem píšící i učící.

Jan Viklef, John Wycliffe († 1384) byl anglický reformní teolog a myslitel, působil na oxfordské univerzitě. Jeho učení o církvi, o kněžství, o postavení a moci papeže, o světském panování duchovenstva i o zodpovědnosti světské moci, ale také o eucharistii, svátostí oltářní – Večeři Páně – byly církevními úřady nejednou odmítnuty a prohlášeny za kacířské. V 90. letech 14. století se dostaly Viklefovy knihy do Čech prostřednictvím českých studentů, kteří studovali v Anglii, s Viklefovým dílem se tam setkali a byli jím zaujati. Úlohu sehrálo i to, že za anglického krále Richarda II. byla provdána česká princezna Anna, dcera Karla IV. S těmito spisy se seznámil i M. Jan Hus a stal se Viklefovým věrným stoupencem, ve svém vlastním díle jej nesčetněkrát cituje a užívá jeho argumentů i argumentační metody. Před koncil a posléze na kacířskou hranici přivedla Husa právě tato nepřehlédnutelná skutečnost spolu s tím, že byl zaníceným kazatelem; že své a konečně i Viklefovy teze, zejména ty, které měly praktický smysl pro denní život středověkého posluchače, hlásal mimo akademické prostředí, z kazatelny.

Boží zákon, jádro Husova učení


Stále jsme se nedostali k tomu nejdůležitějšímu, k tomu, co je možno považovat za sám princip a jádro Husova učení. Je to pojem božího zákona. Často se takto s Husem spojuje pojem pravdy, té Pravdy, na níž a za níž český reformátor stál a za niž položil život. Mluví-li se takto o Husově „pravdě“, málokdo se ptá, co tento výraz znamená, co jím Hus myslel a jak věděl, že se věci mají právě tak, jak je on o nich, o této pravdě, neústupně přesvědčen. Může se říci, že touto pravdou rozumí Hus boží zákon. Boží zákon, který byl lidem zjeven a dán ve vtěleném Ježíši Kristu, norma, podle které je každý křesťan povinen se řídit a měřit jím všechny momenty svého života. Má jím však, a to i za přispění vlastního svědomí, měřit oprávněnost různých rozhodnutí církevních i světských nadřízených. To ovšem otřásalo běžným středověkým povědomím o autoritě a v důsledku toho o poslušnosti.

Situace je zde ale složitější: dějiny dogmatu nás poučí, že zásadní nadřazenost přirozeného (božího) zákona nad zákony lidskými byla ve středověkých teologických systémech samozřejmě přijímána s tím, že rozkazy nadřízených, které by s tímto výsostným zákonem byla v rozporu, prostě neplatily. (Olomoucký profesor fundamentální teologie C. V. Pospíšil odkazuje ve své recenzi o poslední husovské monografii Františka Šmahela na tzv. Potvrzenou řeholi sv. Františka z Assisi, v níž je jasně řečeno, že poslušnost vůči představenému má jasnou mez ve svědomí podřízeného.) Patrně tomu není tak, že by koncilní otcové s touto zásadou nesouhlasili: i oni boží zákon teoreticky respektovali, ovšem ve vlastní institucionální interpretaci.

Tento jedinečný zákon je nutno poznávat z Bible. Ta byla pro Husa předním zdrojem argumentace i autority, a proto pevně držel právě při výsleších během svého procesu především to, pro co měl oporu v Písmu. Zajímavé je, že v Husových textech, a to i v tom, co bychom označili jako suché teologické výklady, se objevují proklamace o tom, že je nutno tuto boží pravdu, obsah božího zákona, hájit i za cenu ztráty života (nacházíme to třeba již ve výkladu Žalmů v r. 1405).

Odvolání k soudu Kristovu

V jeho procesu, zejména v osudových závěrečných dějích v Kostnici, Husovi přitížilo jeho odvolání od soudu papežova k soudu Kristovu z podzimu r. 1412. Na tomto textu je podstatné to, co vyplývá právě z kategorie božího zákona jako nejvyšší autority. Kristus je Pán, on je hlavou církve, je tudíž vyšší instancí než sám papež, je tedy možno se od soudu papežova k soudu Kristovu odvolat, což bylo pro představitele soudobé církevní instituce nemožné a příčilo se všem přijatým právním normám. Ostatně nejen normám tehdejším: svár mezi poslušností vůči pozemské vrchnosti na jedné straně a respektem k transcendentnímu mravnímu nároku na straně druhé je stejně starý jako vznik lidských institucí. Příkladem i dokladem toho je hrdinka Sofokleova (5. stol. př. Kr.) řeckého dramatu Antigona.

Postoje nebo spisy?

Je nyní čas položit otázku, zda – pokud nás Hus ještě dnes nějak zajímá a něco nám říká – nespočívá jeho poselství i dnešním lidem především a více v jeho životních postojích než v jeho učení a spisech. Úžasná je na Husovi jeho pevná a neochvějná víra a důvěra v Boha, jeho odhodlání následovat Ježíše až po hořkou smrt, odhodlání, které vyplývá z jistoty, že ví, kde je pravda. Úžasné je jeho odhodlání nevzdat se pro vlastní záchranu poslušnosti vůči nejvyšší normě dané Bohem a neopustit poslání, kterým byl pověřen, poslání kazatele a správce božího lidu. To, co hlásal, svým životem dosvědčil.

Jenže asi nestačí toto o Husovi takto všeobecně vědět, na základě povrchní znalosti a vágní představy si opravdový vztah k němu nevybudujeme. Měli bychom Husa občas číst nebo slyšet: Kdo pozorně čte například některá kázání Husovy postily z posledního období jeho života nebo jeho kázání z Betlémské kaple, zaslechne leccos, co platí stejně pro moderního člověka jako pro toho, který žil na přelomu 14. a 15. století. Stejně tak při četbě Husovy korespondence, která nám jej přibližuje i po lidské stránce. Stará čeština, Husův jazyk, může být pro mnohé z nás obtížná, pokus proniknout do ní se ale vyplatí – tomu, co sděluje, porozumíme a navíc budeme obohaceni o požitek z jejího půvabu. Mnohé z Husových latinských spisů jsou do češtiny přeloženy a mohou tedy být díky novějšímu jazyku srozumitelnější než spisy ve staré češtině.

Husovy iluze a naivita?

Ke třem způsobům, které jsem na začátku tohoto článku představila, jimiž se naši různě orientovaní současníci staví k Husovi a jeho odkazu, přičiňme teď na závěr ještě dva: prvním, jejž musím pro úplnost uvést, je naprostá lhostejnost a nezájem jakkoli se s postavou českého reformátora seznámit. – Ten druhý, vycházející ostatně ze solidní moderní husovské literatury, stojí rozhodně za úvahu a za eventuální přitakání nebo popření: Podle něj se Hus mýlil v odhadu své situace, žil a jednal v iluzi, že je koncilu a jeho představitelům partnerem – a ve skutečnosti byl podezřelý z kacířství a od jistého momentu již skoro usvědčený kacíř. Domníval se, že dostane možnost svobodně mluvit před koncilem a hájit své názory před nestrannými soudci, ale bylo tomu zcela jinak, a toto očekávání Husa jako by usvědčovalo z naivity.

A pak – byl nepřiměřeně tvrdohlavý: ze strany koncilu mu byly předkládány k odvolání stále vstřícněji redukované formulace, jejichž podpis mu mohl zachránit život, on však s naprostou důsledností trval na svém: toto jsem neučil, nebo: je to tak, jak jsem ve svých textech napsal – a dokažte mi z Písma opak. Ano, takovíto lidé bývají jiným lidem, zhusta celé společnosti na obtíž, a také se jim říká „potížisté“. Jsou to však lidé s láskou k pravdě, taková láska nezná kompromisů, a nemáme-li ji my, většina společnosti, pak těch, kterým byla dána, ať jsou to disidenti proti komunistickému režimu, disidenti v současných církvích, nebo středověcí zatvrzelí kacíři, jakým byl Hus, si važme a buďme za ně vděčni, na obtíž by nám být neměli.

Také bývá slyšet a můžeme číst, a to z úst velmi kompetentních a ve středověkém právu poučených, že z hlediska tehdejší církevní legislativy byl Hus odsouzen náležitě. Dejme se ve všech těchto aspektech poučit i nedávnou historií naší země. František Šmahel konstatuje v této souvislosti v závěru své nové monografie o Janu Husovi (str. 234), že Husovo upálení „nijak neospravedlňuje zjištění, že se proces odehrál v souladu s kanonickými předpisy. Což vedení hrdelních procesů sovětským prokurátorem Vyšinským nebo odsouzení Milady Horákové neproběhlo podle formálních náležitostí tehdy platného práva?“

Hus bývá v běžných představách a výkladech spojován s pojmem pravdy. Dnes, v době, kdy se právem mluví o všeobecném znevážení hodnot, kdy lidé nevědí, kudy kam, čemu věřit a čeho se přidržet, kdy to často nevíme ani my, kteří se nazýváme věřícími křesťany, v této době, jde-li na nás někdo s pravdou, ptáme se jako Pilát: „Co je to pravda?“ Jan Hus se na rozdíl od nás (a svého soudce Piláta) nedal zmást, jakkoli to bylo v jeho době stejně nebo aspoň podobně jako dnes s pravdou všelijaké, vládl všeobecný nebo skoro všeobecný rozklad hodnot – lidé příliš nevěděli kudy kam, o co se opřít a čemu vlastně věřit. Pro Husa byl touto jistotou, oporou a pravdou onen boží zákon nám lidem sdělený v Písmu a vtělená Pravda, Ježíš Kristus. Jej přijal za svého Pána, jemu uvěřil a rozhodl se jej následovat. Pochopíme-li M. Jana Husa takto, můžeme se na jeho příkladu poučit i o tom, co je to pravé křesťanství.

Jana  Nechutová

Původně psáno pro husovské číslo časopisu Církve bratrské Brána, otištěno s laskavým souhlasem její redakční rady.

http://protestant.evangnet.cz/



 
Příbuzné odkazy
· Více o Teologie
· Novinky od Mainstream


Nejčtenější článka o Teologie:
Chudoba baptistické teologie (J. McClendon)


Hodnocení článku
Průměrné skóre: 0
Hlasů: 0

Prosím, ohodnoť tento článek:

Výborný
Velmi dobrý
Dobrý
Normální
Špatný


Možnosti

 Vytisknout stránku Vytisknout stránku


Sdílej článek | Podělte se o tento článek s přáteli! Doporučte jej stisknutím tlačítka:

"Kým Hus byl a kým se může stát nám" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se


Vedoucí Grano Salis Network - Tomas
E-mail: notabene@granosalis.cz, network@granosalis.cz, granosalis@granosalis.cz, magazin@granosalis.cz, redakce@granosalis.cz
Webmastering a údržbu systému zajišťuje firma ALLTECH, webmaster webmaster@granosalis.cz
Page Generation: 0.09 Seconds