Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Notabene - Hydepark baptistů
Hledej
 
Je a Andrea   Vytvoření registrace
Článků < 7 dní: 5, článků celkem: 4429, komentáře < 7 dní: 9, komentářů celkem: 4133, adminů: 23, uživatelů: 2316
Orientační tabule
· Vstupní brána
· Cestičky
· Zákoutí
· Základy
· Kořeny
· Počteníčko
· Lavičky
· Kompost
· Altánek
· Pozvat do parku
· Parkové úpravy
· Máš slovo
· Cvrkot
· Na výsluní
 

Petr Chelčický

Martin Luther King

Hesla Jednoty bratrské

Hesla Jednoty bratrské


Přihlásit se
Přezdívka

Heslo

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.

Hudba
Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Publikace

Počítadlo
Zaznamenali jsme

6 062 553

přístupů od leden 2004


Kdo je Online
Právě je 18 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Fundamentalisti
Na jedné výplatní listině - Philippian Fellowship

Misionáři, dealeři, donátoři a kongregacionalismus

fundamentální vs. fundamentalistický

Jak se dívat na křesťanský fundamentalismus?

Evangelikalismus jako globální náboženský fenomén II.

Baptismus mezi evangelikalismem, liberalismem a fundamentalismem

Americký evangelikalismus a fundamentalismus

Radikalismus a fundamentalismus


Kořeny
Kdo jsou baptisté?
Zřízení BJB 1930

Zásady BJB z r. 1929

VZNIK A ZÁSADY 1929
Vyznání víry z r. 1886
Apoštolské vyznání víry

Kořeny baptistického hnutí


Okno
www stránky evropských a světových baptistů

Základy

Základní dokumenty BJB v ČR


Zprávy: V čele Evropské baptistické federace kazatelka z Velké Británie
Ze světa baptistů poslal Nepřihlášený

Dnes (21. září 2017) odpoledne Koncil Evropské baptistické federace zvolil nové představitele EBF: Jenni Entricanová (Velká Británie) jako předsedkyně a Meego Remmel (Estonsko) jako místopředseda. Otniel Bunaciu (Rumunsko) byl zvolen předsedou Komise pro teologii a vzdělávání. Ingeborg Janssenová (Nizozemí) a Cesar Sotomayor (Rakousko) byli zvoleni jako další členové Rady.
Jsme vděční za všechny z nich a modlíme se za Boží moudrost a požehnání.

Veřejná facebooková skupina EBF


Bývalá učitelka Jenni Entricanová byla po teologickém studiu na Bristol Baptist College v roce 2004 ordinována ke kazatelské službě. V letech 2015-16 působila jako předsedkyně Britské baptistické jednoty. V roce 2015 byla zvolena místopředsedkyní Evropské baptistické federace.

Vložil: Mainstream v Čtvrtek, 21. září 2017 @ 22:15:23 CEST (183 čtenářů)
(Více... | 3 komentáře | Zprávy | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: V USA se mění struktura náboženské příslušnosti
Zajímavosti poslal Nepřihlášený

Ve Spojených státech ubývá protestantů i evangelikálů. Baptisty na pozici nejpočetněji zastoupené denominace vystřídali římští katolíci. Přibývá rovněž buddhistů, muslimů a hinduistů. Početná zůstává i populace židovského vyznání.

V nedávných dnech byla publikována podrobná zpráva washingtonského Výzkumného ústavu veřejné religiozity (Public Religion Research Institute) o změnách náboženské příslušnosti v USA. Náboženství zde vykazovalo dlouhodobě odlišnou pozici ve veřejném životě ve srovnání s Evropou a jejími tendencemi. 

Zpráva konstatuje, že původní nositelé křesťanství v dnešních Spojených státech, bílí Američané, tvoří dnes menšinu obyvatelstva, konkrétně třiačtyřicet procent. Před čtyřiceti lety přitom bílí křesťané tvořili ještě čtyři pětiny amerického obyvatelstva. 

Vložil: Mainstream v Čtvrtek, 21. září 2017 @ 22:13:41 CEST (70 čtenářů)
(Více... | 4539 bytů | komentáře? | Všeobecné | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Znamení na nebi 23. září 2017
Nezdravá učení poslal Nepřihlášený

V sobotu 23. září má podle některých křesťanů a na křesťanství navazujících esoteriků nastat „znamení na nebi“, o němž hovoří Bible v knize Zjevení Janovo: „A ukázalo se veliké znamení na nebi: Žena oděná sluncem, s měsícem pod nohama a s korunou dvanácti hvězd kolem hlavy.“ Na podporu očekávání, že datum 23. září je pro křesťany skutečně významné, založili američtí evangelikálové internetovou stránku „Znamení na nebi 2017“, na níž kombinují křesťanskou astrologii, doslovný výklad Bible a očekávání brzkého druhého Kristova příchodu.

Pravděpodobně této astrologické spekulace se chopil slovenský evangelikální křesťan Sergej Miháľ, autor knihy „Vytržení“ (česky 2016) a žádaný církevní řečník na téma druhého Kristova příchodu. Byl například spolu se starším sboru Apoštolské církve v Havířově Pavlem Bubíkem hlavním řečníkem konference „Vytržení“, která se 9. září 2017 konala v Brně. Miháľ tak mezi české evangelikály s úspěchem šíří dispenzacionalismus Johna Nelsona Darbyho (1800–1882). Tento výklad „křesťanských dějin spásy“ je běžně přijímán ve Spojených státech, ale v evropském evangelikálním prostředí je dosud spíše okrajový. Druhý Kristův příchod si dispezacionalisté představují tak, že Kristus nejprve „vytrhne“ křesťany z tohoto světa na nebe, po tomto vytržení bude svět ještě nějakou dobu (nejčastěji sedm let) zmítán zmatky a násilím a po tomto období Kristus nastolí milénium (tisíciletou říši). Miháľ se vyhýbá předpovědi, kdy toto vytržení nastane, ale trvá na tom, že je velmi blízké. Tuto blízkost má prokazovat také znamení na nebi, jež nastane 23. září.[1]

Vložil: Mainstream v Úterý, 19. září 2017 @ 00:19:30 CEST (295 čtenářů)
(Více... | 4363 bytů | 3 komentáře | Komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Texty: Nedokončená reformace
Teologie poslal Nepřihlášený

Nevyřešené problémy – ekumenické odpovědi. Od disputace k dialogu. Kritické poznámky ke zmizelé kultuře sporu z období reformace a k moderní kultuře dialogu

Když jsem v roce 1948 studoval v Göttingen, byla ještě u moci generace církevních bojovníků. Hans-Joachim Iwand a Ernst Wolf vyučovali „reformační teologii“. Učili jsme se teologii v konfliktním duchu Barmenského teologického prohlášení, které vydala Vyznavačská církev roku 1934: „Vyznáváme“ a „zavrhujeme“. Pokud vím, mezi nacionálněsocialistickými „Německými křesťany“ a Vyznavačskou církví nedošlo k žádným rozhovorům.

Mnozí příslušníci mé generace chtěli hranice této interně církevní teologie prolomit a pokusit se o teologii tváří ke světu, jak řekl Johann Baptist Metz. Svými návrhy „politické teologie“ jsme se tak dostali do konfliktu s politickými ideologiemi světa. Vzhledem ke konkrétní krizové situaci bylo nutno zahájit konfrontační dialog. V 60. letech se uskutečnily křesťansko-marxistické rozhovory v Salzburgu, Herrenchiemsee a Mariánských lázních, organizované katolickou Mezinárodní Pavlovou společností (Internationale Paulusgesellschaft): „Pokud nebudeme teď spolu mluvit, budeme jednou na sebe střílet.“ Vnější situace světa, rozděleného studenou válkou, vyžadovala dialog. Byl to dialog nebezpečný – všichni českoslovenští účastníci našeho jednání byli po srpnu 1968 pronásledováni. Jiný druh dialogu byl nutný vzhledem k situaci „po Osvětimi“. V rozhovoru mezi židy a křesťany šlo o překonání staletého křesťanského antijudaismu. Tento dialog byl zahájen americkými konferencemi na téma holocaustu, pokračoval na evangelických církevních setkáních a katolických dnech a vedl k prohlášením obou německých církví o trvalém vyvolení Izraele.

Vložil: Mainstream v Úterý, 19. září 2017 @ 00:18:44 CEST (99 čtenářů)
(Více... | 17659 bytů | komentáře? | Texty | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 3.33)

Komentáře: Vytržení. Vytržení? Vytržení!
Teologie poslal Nepřihlášený

Každá cesta má dva břehy

Mnoho diskusí se dnes vede ohledně doktríny vytržení. Vzhledem k agresivnímu nástupu amerického neocharismatického postmilénialismu, zastávaného stoupenci NAR, kterého se uchopili i čeští charismatici, očekávající proměnu společnosti (rozuměj ustanovení Božího království na zemi), je logické, že se vytváří i protitlak. Každý extrém totiž vede k dalšímu extrému a každá krajní, heterodoxní pozice, záhy vede k přepólování do další krajnosti. Není divu, že po sérii knih a článků od lidí jako Alan VincentReinhard Bonnke nebo Bill Johnson, nesoucí ideu „Království nyní“, přichází i radikální mutace premiléniálního futurismu (dispenzaciona­lismu), podle něhož církev během krátké chvíle vyklidí pole celosvětového dění a zmizí do oblak. Jde tedy o naprostý protiklad.

Je příznačné, že oba zradikalizované systémy nemají mnoho společného s postmilénialismem a dispenzacionalismem evangelikálů 19. století. Jedná se o jejich zdivočelou karikaturu. Rád bych předeslal, že nejsem eschatologicky vyhraněným autorem. Všechny eschatologické systémy podle mne obsahují mnoho pravd a zajímavých postřehů. Souhlasím s Dr. Martynem Lloyd-Jonesem, že je krajně problematické z Bible vyčíst jednoznačné stanovisko ohledně konkrétní možnosti bezezbytku zaujmout jeden z těchto systémů. To ovšem neznamená, že bychom měli přijímat extrémy, které například tvrdí, že povstane skupina vítězů ve formě Jóelovy armády, kteří zničí své nepřátele a násilím ustaví Boží království a umožní Kristu návrat. Stejný extrém je však tvrdit, že mezi 23. zářím 2017 a rokem 2024 dojde k vytržení na základě proměnlivého postavení planet a jejich duchovní symboliky. Takové výklady zcela ignorují skutečnost, že sám Ježíš neznal datum svého příchodu (Mk 13,32) a svým učedníkům sdělil, že není jejich věcí ani spekulovat o konkrétních dobách budoucí obnovy Izraele (Sk 1,7).

Vložil: Mainstream v Úterý, 19. září 2017 @ 00:16:36 CEST (128 čtenářů)
(Více... | 14913 bytů | komentáře? | Komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 4.5)

Prohlášení: Letniční odpověď reformované teologii
Teologie poslal Nepřihlášený

Přijato Obecným presbyteriem Assemblies of God dne 1 až 3 srpna, 2015

Rostoucí popularitě reformované teologie se dostává vzrůstající pozornosti mezi mladšími služebníky a studenty současného evagelikalismu v USA i v zahraničí. Láska k Písmu a teologii, doprovázená zaujetím pro Krista a jeho dílo, jsou na jedné straně velkým povzbuzením. Na druhé straně existují i určité obavy, že překotným přijetím reformované teologie někteří křesťané s wesleyánsko-arminianským pozadím si nemusí být dostatečně vědomi zásadních rozdílů mezi těmito tradicemi.

Ve skutečnosti existuje trvalá filozofická debata o rovnováze mezi boží svrchovaností a lidskou zodpovědností, která provází tuto diskusi. V jednom extrému se zde Bůh, osud nebo nějaká další síla prohlašuje jediným aktivním činitelem ve vesmíru s lidmi, kteří se chovají jako bezmocné subjekty. Na druhé straně se tvrdí, že lidstvo může činit cokoliv se mu zachce a neodpovídá žádné nezbytné vyšší moci, která zde ve skutečnosti ani nemusí být. Křesťanství správně odmítá oba extrémy jako nebiblické. Současně upřímní křesťané prosazují odlišné koncepty rovnováhy mezi Božím svrchovaným rozhodnutím a odpovědností člověka. Nyní v protestantismu existují dvě hlavní pozice, které se obecně označují jako reformovaná a arminiánská teologie.

Vložil: Mainstream v Sobota, 16. září 2017 @ 21:52:05 CEST (112 čtenářů)
(Více... | 18966 bytů | komentáře? | Prohlášení | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Omluva a dodatek k recenzi knihy Vytržení
Knihovna poslal Nepřihlášený

Tímto vyjadřuji lítost nad tónem, kterého jsem použil ve své nedávno publikované recenzi knihy Vytržení od Sergeje Miháľa. Vlídnost a chápavost, s jakou mne někteří z mých čtenářů na tento přešlap upozornili, mi nedovoluje nechat jej bez omluvy. Omlouvám se tedy, že jsem nadmírou sarkasmu a nediplomatickou úsečností svých závěrů znepokojil čtenáře, kteří by jinak nalezni v recenzi větší užitek. Tento tón jsem nezvolil v afektu, nýbrž plánovitě, protože jsem knihu Vytržení shledal silně problematickou nejen po biblicko teologické, ale především po věcné stránce. Neodhadl jsem však dopad, jaký tato recenze bude mít. Obvyklou nízkou návštěvnost tohoto blogu vystřídal náhlý příval publika, které si žádalo prezentabilnější styl. Proto se těm, kdo břitkostí mého pera utrpěli, omlouvám. Snad jsem se nechal příliš inspirovat bloggery jako jsou Ben Stanhope nebo Jim West, kteří podobnou nadílku servírují svým oponentům běžně. Zde to ale takto být nemělo a já proto volám „pardon“.

Zároveň musím plně a bez výjimky trvat na věcném obsahu inkriminované recenze. Zdá se, že jistá ne zcela zanedbatelná část čtenářů i po jejím přečtení stále trvá na validitě toho, co se v knize Vytržení prezentuje a mou recenzi pokládá za jakousi formu satanského odporu brzkému Pánovu příchodu. To pokládám za frustrující a nešťastné. Vedle méně či ještě méně důvtipné ad hominem dehonestace mé nezištné práce a kromě zpochybnění mé duchovní a morální kompetence recenzovat nová zjevení jsem nezaznamenal žádnou konstruktivní odpověď. Ó kdybyste byli alespoň vtipní, milí mí odpůrci, jako ta zvířata v diskusích na ČSFD, mohli jsme se pobavit. Takhle jsem měl jen pokušení pokračovat stylem původního textu, neboť jsem seznal, že jsem svým písemným projevem namíchl nejen usebrané intelektuály. Jednu poučnou diskusi naleznete pod samotnou recenzí, druhou na Facebooku pod tímto odkazem nebo zde ve verzi z 9.9.2017.

Vložil: Mainstream v Sobota, 16. září 2017 @ 21:49:30 CEST (128 čtenářů)
(Více... | 20799 bytů | komentáře? | Komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Události: Pražské zastupitelstvo zamítlo obnovu Mariánského sloupu
Společnost poslal Nepřihlášený

Z více než šedesáti bodů jednání pražského zastupitelstva 14. září 2017 se nejdéle probírala obnova mariánského sloupu, kterou podporovatelé označovali za akt smíření. Jak však ukázala debata zastupitelů, sloup společnost spíše rozděluje. Obnoven nebude.

Symbol ponížení a hanby, nesvobody a rekatolizace, totality a genocidy českých protestantů, znělo z jednoho tábora. Symbol smíření a dialogu, způsob, jak uniknout hříchu a krásná barokní památka, říkali druzí. 

Hlasování o požadavku obnovit mariánský sloup na pražském Staroměstském náměstí předcházela téměř tříhodinová debata. V červnu odbor výstavby městské části Praha 1 povolil znovuvztyčení sloupu bez stavebního povolení s tím, že jde o osazení výtvarného díla na sokl. 

Vložil: Mainstream v Pátek, 15. září 2017 @ 00:32:35 CEST (101 čtenářů)
(Více... | 5432 bytů | komentáře? | Události | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Rozhovor: Rozhovor s novým předsedou Výkonného výboru BJB Pavlem Coufalem
Spolupráce mezi sbory poslal Nepřihlášený

Být otevřenější a srozumitelnější

S novým předsedou Výkonného výboru BJB Pavlem Coufalem nejen o jeho snech a cílech

Proč jste se rozhodl kandidovat na předsedu českých baptistů?

Již v minulosti mě někteří bratři povzbuzovali, abych kandidoval, ale vždy jsem odmítl s tím, že jsem povolán ke službě pastýře sboru. Když jsem byl před těmito volbami znovu osloven volební komisí, opět jsme se za to s manželkou modlili. Po rozhovorech s několika bratry a hledání Boží vůle jsem vnímal, že tentokrát mám být pro tuto službu otevřený. Mojí životní ambicí je, abych byl věrným služebníkem na tom místě, kde mě Pán povolá.

Jak jste prožíval své zvolení?

Neprožíval jsem žádnou euforii, v církvi nejde o pozice, služební postup nebo něco podobného. Spíše jsem to přijal jako nový úkol v další etapě mého života. Prožíval jsem to s modlitbou za Boží milost pro naši Bratrskou jednotu baptistů.
Vložil: Mainstream v Čtvrtek, 14. září 2017 @ 19:58:31 CEST (104 čtenářů)
(Více... | 6380 bytů | komentáře? | Rozhovor | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Zprávy: Zpravodaj baptistických sborů na Facebooku
Zprávy poslal Nepřihlášený

Nový časopis Zpravodaj baptistických sborů v ČR získává další nové čtenáře a příznivce v sociálních médiích.


První velký krok udělal vstupem do sociálního média Facebook. Stalo se tak podle záznamu na profilu veřejné skupiny Zpravodaje ve středu 11. září ve 14:29 hod.


Zájem o nový časopis na Facebooku byl nevídaný. Za necelé dva dny získala veřejná skupina 160 členů. To jsou konkrétní uživatelé, kteří mají zájem o pravidelný odběr novinek a informací Zpravodaje. Kromě těchto členů skupiny může navštívit veřejnou skupinu kdokoliv, kdo není členem této skupiny. 


Vložil: Benjamin v Čtvrtek, 14. září 2017 @ 13:22:02 CEST (92 čtenářů)
(Více... | 2282 bytů | komentáře? | Zprávy | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Názory: Homofóbia nemá v cirkvi miesto
Etika poslal Nepřihlášený

„Mladý muž, cením si vaše slová, ale musíte si uvedomiť, že väčšina homosexuálov sú nebezpeční predátori.”

Práve som dohovoril o skúsenosti s príťažlivosťou k osobám s rovnakým pohlavím v kostole v srdci Wisconsinu, keď po službách prišiel za mnou postarší muž a toto boli jeho prvé slová, ktoré mu vyšli z úst.

Bol som zaskočený a požiadal som ho o objasnenie. Ukázalo sa, že keď bol v armáde, tak mu jeden homosexuál dával návrhy, a to spôsobilo, že teraz sú preňho všetci homosexuáli agresívni a nebezpeční. Jeho celý pohľad na homosexuálov bol vystavaný na jedinej skúsenosti — a strachu.

Aj ja mám strach, ale mám strach z toho, že homofóbia je už príliš rozšírená, a to nielen v spoločnosti, ale aj v cirkvi. Niektorí by mohli poukázať na slovo homofóbia, ktoré som použil. Niekedy môže byť používané ako politicky nabitý termín na umlčanie akéhokoľvek odporu voči homosexualite. Toto však nie je presná definícia tohto slova.

Slova homofóbia znamená strach z homosexuality, lepšie povedané z homosexuálov. A hoci to nie je to isté ako láskavá, biblická opozícia voči určitému správaniu a viere, tento postoj založený na strachu často vedie k neužitočným stereotypom, predsudkom a dokonca ku krutému týraniu.

Takže poďme veci nazývať pravými menami. Homofóbia existuje a v cirkvi nemá miesto.

Vložil: Mainstream v Středa, 13. září 2017 @ 14:32:33 CEST (291 čtenářů)
(Více... | 6154 bytů | 25 komentáře | Názory | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Fundamentalisti: Za hurikán Harvey mohou homosexuálové, tvrdí někteří američtí evangelikálové
Etika poslal Nepřihlášený

Za hurikán Harvey mohou homosexuálové. Tvrdí to zástupci amerických evangelikálů. Podle nich je homosexualita důvěryhodnější příčinou katastrofy, která postihla pobřeží Mexického zálivu, než klimatické změny.

„Toto je poselství, které pán Ježíš Kristus vysílá právě teď do Ameriky,“ pravil pastor  Orthodoxní presbyterní církve Kevin Swanson ve svém rozhlasovém pořadu s tím, že pokud nebudou Američané činit pokání, všichni zahynou.

Vložil: Mainstream v Středa, 13. září 2017 @ 13:52:38 CEST (94 čtenářů)
(Více... | 1754 bytů | komentáře? | Fundamentalisti | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Prohlášení: Otevřený dopis zastupitelstvu Prahy proti postavení kopie Mariánského sloupu
Společnost poslal Nepřihlášený

Otevřený dopis zastupitelstvu hl. m. Prahy proti postavení kopie Mariánského sloupu na Staroměstském náměstí

Vážené zastupitelstvo hlavního města Prahy,
obracíme se na Vás ve věci plánovaného vztyčení kopie mariánského sloupu na Staroměstském náměstí. V tomto otevřeném dopise předkládáme argumenty, proč by sloup neměl být znovu postaven.

Nezpochybňujeme uměleckou hodnotu mariánského sloupu od Jana Jiřího Bendla, jde nám ale o politický a historický význam, který by vztyčení kopie mělo. Svrhávání a ničení pomníků a soch ve veřejném prostoru má své historické místo v běhu dějin. Ukazuje se tím jejich časově omezená povaha, která je úzce svázána s konkrétním historickým kontextem.

Těžko se můžeme dobrat jednoznačné intence při postavení sloupu, je však nesporné, že se stal symbolem vítězství katolické monarchie ve třicetileté válce a koncem nadějí na stát, ve kterém by mohli vedle sebe existovat lidé různých vyznání. Nejde jen o porážku evangelíků katolíky, ale i o porážku myšlenky tolerance, která je stále aktuální. Způsob stržení sloupu nemusíme schvalovat, ale jeho odstranění z veřejného prostoru vyjadřovalo důležité demokratické hodnoty: sekulární společnost a odpor proti provázání světské a náboženské moci, kritiku symbolů nedemokratického zřízení katolické monarchie.

Vložil: Mainstream v Úterý, 12. září 2017 @ 18:54:03 CEST (104 čtenářů)
(Více... | 7503 bytů | komentáře? | Prohlášení | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Akce a reakce aneb malá církevní prognóza evangelikálů
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Uvěřil jsem na přelomu 80 a 90. let minulého století. V té době doznívalo pnutí mezi letničními a evangelikály. Církve v totalitě byly vůči letničním křesťanům poměrně vyhraněné, zvláště CB. Dokonce i jinak svobodomyslní baptisté volili úderné metody k jejich eliminaci ve vlastních řadách. Na druhé straně jsem se později těmto postojům, díky rozmachu neopentekostalismu, příliš nedivil. Jen mi tehdy u kritiků chyběla určitá schopnost rozlišování.

Vložil: Mainstream v Úterý, 12. září 2017 @ 18:50:51 CEST (143 čtenářů)
(Více... | 5518 bytů | 1 komentář | Komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Zprávy: Zpravodaj baptistických sborů 2/2017
Spolupráce mezi sbory poslal Nepřihlášený

Vychází druhé číslo Zpravodaje baptistických sborů v ČR, v němž naleznete vedle podnětného čtení několik pozvánek na nadcházející události v baptistických sborech jako jsou díkuvzdání, výročí, instalace nebo konference.Číslo si můžete stáhnout zde:

Vložil: Benjamin v Pondělí, 11. září 2017 @ 07:53:29 CEST (121 čtenářů)
(Více... | 1281 bytů | komentáře? | Zprávy | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Komentáře: Byl jsem u vytržení aneb recenze nové populární příručky ke konci světa
Knihovna poslal Nepřihlášený

Před dvěma týdny jsem se vrátil z Rumunska a kniha Vytržení od Sergeje Miháľa byla první novinkou, s níž jsem se po návratu setkal. Na první pohled se mi zdála docela neškodná. Čím více jsem však slyšel o neskrývaném nadšení, překotném zájmu i skeptickém odporu, tím více jsem tušil, že se jí nevyhnu. Proto jsem si ji zapůjčil a přečetl. Svůj zážitek z četby bych popsal jako surreální, fantastický, adrenalinový a lunatický. Mít vysoký tlak, vytržení bych se již asi nedočkal.

Kniha je poněkud košatě rozdělena do dílů, částí a kapitol, jejichž obsah se místy překrývá. Text knihy tvoří z příliš velké části přímé citace biblických veršů, takže si ekonomicky uvažující čtenář klade otázku, zač vlastně při celkové útlosti knihy (171 stran) zaplatil oněch ~ 350,– Kč. Na knize se silně odráží původní jazyk. Mnoho slovakismů žel nebylo korektorem vytrženo, nýbrž ponecháno, takže zde máme „zlého sluhu“ (39), „hmlovinu Abel-33“ (47), „naděj každého člověka“ (48), proroka „Ageusa“ (116), „zdrtěný svět“ (136) a „zmíření“ (173). To vše by jistě bylo možné prominout, jakož i mně odpouštějí mé viny proti spisovnej slovenčine, keď sa ju rozhodnem používať. Co však prominout nelze, je „VZKŘÝŠENÝ CELÝ DŮM IZRAELE“ (145, 147, 149). Jsem si jist, že pokud vytržení proběhne 23. září 2017 (nebo kdykoli do roku 2024), bude autor chyby, korektor, vydavatel a jakákoli další odpovědná osoba ponechána, aby osvědčila svou věrnost během velkého gramatického soužení, v němž Antikrist bude sedm let zadávat diktáty s nemilosrdným pravidlem „chyba, stupeň dolů“. Kdo neprospěje, propadne do muk mluvnických, kde inkoust nedochází a zmizík nefunguje.

Vložil: Mainstream v Sobota, 09. září 2017 @ 16:37:48 CEST (201 čtenářů)
(Více... | 33119 bytů | komentáře? | Komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Prohlášení: Teologická komise EBF: Prohlášení z konzultace o homosexualitě
Etika poslal Nepřihlášený

Komise Evropské baptistické federace (EBF) pro teologii a vzdělávání

Konzultace ve Smidstrup Strand v Dánsku, konaná 16.—18. listopadu 2016

Patnáct lidí z devíti různých baptistických jednot se 16. až 18. listopadu 2016 sešlo v Smidstrup Strand v Dánsku k rozhovoru nad homosexualitou a našimi sbory. Ve velmi dobré atmosféře se modlili, mluvili a sdíleli své zkušenosti a zdroje. Těm, kteří touží mít podobné rozhovory ve svých baptistických jednotách a sborech, vydala tato skupina společné prohlášení a také odsouhlasila, že dá k dispozici zdroje a materiály, jenž by mohly pomoci.¨

Prohlášení z konzultace o homosexualitě

Cílem této konzultace nutně nebylo navrhnout nějaká formální doporučení pro EBF. Na koncilu EBF v roce 2010 proběhlo neformální setkání týkající se manželství stejnopohlavních párů. Po tomto setkání vzešla rezoluce (k dispozici na internetových stránkách), kterou schválil koncil EBF, v němž stvrdil tradiční chápání křesťanského manželství jako svazku, který je mezi mužem a ženou. Tato rezoluce je nadále vodítkem pro naše další přemýšlení.

Nynější konzultace se konala v reakci na obavy některých jednot EBF, že v misii a pastoraci církve jsme často bezradní a nejistí v tom, jak se stavět k lidem s homosexuální orientací, kteří by se nějakým způsobem mohli zapojit se do společenství našich místních sborů.

Vložil: Mainstream v Středa, 06. září 2017 @ 23:57:27 CEST (344 čtenářů)
(Více... | 8060 bytů | 8 komentáře | Prohlášení | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 3.66)

Prohlášení: Otevřená úvaha pro Pankrácký sbor a ostatní sbory BJB
Spolupráce mezi sbory poslal Nepřihlášený

Otevřené úvahy pro sbor na Pankráci a všechny sbory BJB

Lydie Kucová a Jan Koukal jakožto duchovní vedoucí, pastoři a starší Pankráckého sboru „nejsou ochotni urážet diskriminované menšiny“, takto je uveden článek v časopise Protestant. Spor mezi BJB a Pankráckým sborem prý tkví v neochotě sboru v křesťanském kontextu urážlivě označovat jakékoli dříve jasně diskriminované menšiny. V tomto případě jde o LGBT lidi. Sbor na Pankráci dlouhodobě patří k progresivnímu proudu v BJB. S výzvami, které přináší svět a měnící se společnost, si progresivní křesťané dovedou vždy poradit rychleji. Tradicionalistickému proudu (tedy ostatním sborům v BJB) to obvykle trvá déle. V minulosti to byla například otázka otroctví, postavení žen, dnes je to postoj k LGBT lidem. Pankrácký sbor věří, že i s touto výzvou se postupně ostatní tradicionalistické sbory v BJB srovnají.

Bratr kazatel Jan Koukal a někteří další členové sboru na Pankráci nejsou přesvědčeni o tom, že homosexuální vztahy lze paušálně označit za „hřích“ a tak beze zbytku ztotožnit s tím, co je odsuzováno v Písmu. Homosexuální orientace ve smyslu trvalé přitažlivosti je méně častou variantou lidské sexuality … ani homosexuální vztahy už nelze šmahem označit za nepřirozené chování nebo za svévolné porušování Božího řádu. Za „nepřirozené“ (Božímu stvoření odporující) je třeba na základě biblického svědectví pokládat naopak všechny mezilidské vztahy i vztahy k ostatnímu tvorstvu, které jsou sobecké či násilné, kde jedni zneužívají druhé k vlastnímu uspokojení. Tolik svědectví kazatelů Pankráckého sboru.

Vložil: Mainstream v Středa, 06. září 2017 @ 21:32:59 CEST (277 čtenářů)
(Více... | 4641 bytů | komentáře? | Prohlášení | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 3.4)

Zprávy: Nový průzkum: Katolíci a protestanti mají překvapivě mnoho společného
Ekumenismus poslal Nepřihlášený

Protestanti a katolíci na Západě se shodnou, že cesta ke spasení vede skrze víru a skutky, odhalil nový průzkum Pew Research Center, který proběhl při příležitosti 500. výročí reformace.

V západní Evropě a USA převládá názor, že teologie protestanty a katolíky víc spojuje, než rozděluje. I přes pohnutou minulost vzájemného pronásledování a náboženských válek obě větve křesťanství v současné době vyjadřují ochotu k vzájemnému přijetí. Přestože Martin Luther a další protestantští reformátoři v 16. století obhajovali, že věčnou spásu lze získat pouze vírou (sola fide), průzkum ukázal, že většina západoevropských protestantů si nyní myslí, že spása je dosažena kombinací víry a dobrých skutcích – což je tradiční katolická pozice. V západní Evropě Pew Research Center uskutečnil telefonický průzkum, kterého se zúčastnilo více než 24 000 lidí v 15 zemích. V USA byl průzkum proveden online mezi více než 5 000 účastníky průzkum obsahoval i několik různých otázek.

Vložil: Mainstream v Středa, 06. září 2017 @ 21:30:33 CEST (81 čtenářů)
(Více... | 3170 bytů | komentáře? | Zprávy | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Tvorba: Kázání o souzení
Kázání poslal Stanley

První čtení:  Leviticus 19,15 - 18: „Nedopustíte se bezpráví při soudu. Nebudeš nadržovat nemajetnému ani brát ohled na mocného; budeš soudit svého bližního spravedlivě. Nebudeš se chovat ve svém lidu jako utrhač, nebudeš ukládat svému bližnímu o život. Já jsem Hospodin. Nebudeš ve svém srdci chovat nenávist ke svému bratru, ale budeš trestat svého bližního podle práva, a neponeseš následky jeho hříchu. Nebudeš se mstít synům svého lidu a nezanevřeš na ně, ale budeš milovat svého bližního jako sebe samého. Já jsem Hospodin.“

Druhé čtení: 1 Korintským 11,26 - 32:  „Kdykoli tedy jíte tento chléb a pijete tento kalich, zvěstujete smrt Páně, dokud on nepřijde. Kdo by tedy jedl tento chléb a pil kalich Páně nehodně, proviní se proti tělu a krvi Páně. Nechť každý sám sebe zkoumá, než tento chléb jí a z tohoto kalicha pije. Kdo jí a pije a nerozpoznává, že jde o tělo Páně, jí a pije sám sobě odsouzení. Proto je mezi vámi tolik slabých a nemocných a mnozí umírají. Kdybychom soudili sami sebe, nebyli bychom souzeni. Když nás však soudí Pán, je to k naší nápravě, abychom nebyli odsouzeni spolu se světem.“

Vložil: Mainstream v Středa, 06. září 2017 @ 21:24:47 CEST (88 čtenářů)
(Více... | 16374 bytů | komentáře? | Tvorba | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Život: Denominace Křesťanské sbory
Teologie poslal Nepřihlášený

Původ

Křesťanské sbory v České republice jsou součástí probuzeneckého hnutí 18. a 19. století, jež přirozeně vyústilo ve vznik „svobodných“, na státě nezávislých církví. Křesťanské sbory navázaly na duchovní dědictví tzv. „plymouthských bratří“ (podle jednoho z míst vzniku: Dublin, Bristol, Plymouth; vše před rokem 1830) ve Spojeném Království a „bratrského hnutí“ (Die Brüderbewegung; v polovině 19.století) v Německu. Ještě v 19. století se toto hnutí vnitřně diferencovalo (v UK v roce 1848) na otázce přístupu k věřícím ostatních církví. Tak vznikly dvě samostatně se vyvíjející větve bratrského hnutí: „otevření bratří“ a „uzavření bratři“. 

Vznik „Křesťanských sborů“ na území dnešní ČR spadá do roku 1909. Je spojen s misijním působením „otevřených bratří“. (Dovolíme si upozornit na věcnou chybu některých lexikonů a publikací, které zaměňují Křesťanské sbory s hnutím „uzavřených bratří“, tj. s Darbysty. Tuto záměnu plynoucí mnohdy jen nedostatku informací, se pokoušíme i touto cestou napravit.)

Vložil: Mainstream v Neděle, 03. září 2017 @ 15:22:06 CEST (146 čtenářů)
(Více... | 10771 bytů | komentáře? | Život | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Život: ´´Uzavření bratří´´
Teologie poslal Nepřihlášený

Křesťanské hnutí plymouthských bratří má u nás obě své větve

Státem uznaná církev „Křesťanské sbory“ i tzv. „uzavření bratři“, o nichž se v odborných publikacích nepíše a o nichž snad nevěděl ani komunistický dohled nad církvemi, mají stejné kořeny. Sahají do 19. století a napájejí se z očekávání brzkého konce světa.

Britské a irské počátky 

Počátky hnutí bratří leží v Anglii a Irsku první poloviny 19. století. Bylo to období velkého náboženského oživení, kdy vznikalo velké množství různých církví a sborů. „Důvody, proč nové církve vznikaly, byly nejrůznější, často i velmi malicherné, skupinové, osobní. Mezi vážnějšími motivy se objevují - kromě motivů probuzeneckých - dva typy: Na jedné straně snaha o návrat, restauraci apoštolského křesťanství v jeho podobě ještě nezkažené pozdějším vývojem ... Na druhé straně se uplatnily motivy eschatologické až apokalyptické, očekávání zásadního zlomu, konce dějin, příchodu Božího království.“1 Tyto dva motivy hrály svou roli i při vzniku hnutí bratří.

Vložil: Mainstream v Neděle, 03. září 2017 @ 15:13:52 CEST (107 čtenářů)
(Více... | 18501 bytů | komentáře? | Život | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Život: John Nelson Darby
Teologie poslal Nepřihlášený

John Nelson Darby (18. listopadu 1800 – 29. dubna 1882) byl angloirský biblista a evangelista, jedna z vlivných postav mezi Plymouthskými bratry. Je považován za zakladatele dispenzacionalismu (učení o Boží správě věků) a futurismu (výkladové školy biblických proroctví). Přeložil Bibli z původních jazyků.

Raná léta

John Nelson Darby se narodil ve Westminsteru. Pocházel z angloirské rodiny usazené v Leap Castle v Irsku. Byl synovcem Henry D'Esterre Darbyho a své druhé jméno dostal po rodinném příteli, lordu Nelsonovi.

Darby vystudoval Westminster School a Trinity College v Dublinu s výborným prospěchem roku 1819. Během studia se stal hluboce věřícím křesťanem. Nastoupil práci u soudního dvora, ale cítil, že toto povolání není konzistentní s jeho křesťanskou vírou. Přijal proto ordinaci duchovního Anglikánské církve v Irsku. Roku 1825 byl ordinován jako diakon a následujícího roku se stal knězem.

Vložil: Mainstream v Neděle, 03. září 2017 @ 14:04:28 CEST (78 čtenářů)
(Více... | 3708 bytů | komentáře? | Život | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Všeobecné: Doktrína o ´´vytržení´´ a dispenzionalismus
Teologie poslal Nepřihlášený

Vytržení (uchvácení, vtržení) je termín v křesťanské eschatologii, který ukazuje k termínu „být uchvácen“, o čemž se mluví v 1. Tesalonickým 4:16-17, kdy „mrtví v Kristu“ a „my, kdo žijeme“ budeme „uchváceni do oblak“ abychom se „setkali s Pánem“.

Dvojí užití termínu vytržení

Termín vytržení je používán nejméně ve dvou významech:

1) V pretribulačním pohledu bude část lidí ponechána na zemi a jiná část jí doslovně opustí „aby se setkala s Pánem v ovzduší“. To je nyní nejužívanější použití termínu, zvláště mezi „fundamentalistickými“ křesťany v USA.

2) Další, starší užití termínu v církevních dějinách, je jednoduše synonymum konečného vzkříšení, bez toho, že by byla část lidí zanechána na zemi, aby zažila období soužení po události popsané v 1. Tesalonickým 4:16-17. Tento rozdíl je důležitý, protože někteří křesťané se s tímto termínem ve svém křesťanském vzdělání nikdy nesetkají, ale mohou užívat starší a rozšířenější význam slova vytržení, ukazující k tomu, co se stane při všeobecném vzkříšení.

Vložil: Mainstream v Neděle, 03. září 2017 @ 14:03:47 CEST (149 čtenářů)
(Více... | 9247 bytů | 1 komentář | Všeobecné | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Všeobecné: Původ doktríny o ´´vytržení´´
Teologie poslal Nepřihlášený

Vyrůstal jsem ve sboru, kde jsem slyšel o vytržení a tajném příchodu Páně, při kterém vezme do nebe ty, kteří jsou připravení na jeho příchod.

Byl jsem vyučen, že druhý příchod Krista bude ve dvou fázích: nejprve si přijde pro církev a vytrhne ji ze světa, a potom později přijde v oblacích s Církví a bude na zemi kralovat 1000 let. První fáze příchodu se nazývá VYTRŽENÍ, a je dokonce o tom i natočený film. Druhá fáze je „druhý příchod Krista“.

Eschatologie není lehké téma.

Kázal jsem první 3 kapitoly Zjevení a potom jsem studoval zbytek knihy po kapitolách. Vyžádalo to asi rok studia. Kniha Zjevení je jedinou prorockou knihou Nového zákona, a myslel jsem, že budu muset kázat o vytržení.

Byl jsem ale překvapený, když jsem zjistil, že po celou dobu studia jsem vlastně nemusel kázat o Vytržení. Proč? Protože jsem tuto doktrínu nenašel v knize Zjevení. Tak jsem začal pátrat a kladl jsem si otázky, odkud se vzalo toto učení a kde má původ? Kdo přišel s touto myšlenkou a teorií? Jak se rozmohla v tak světoznámé učení? Má biblický základ?

Vložil: Mainstream v Pondělí, 28. srpen 2017 @ 19:38:47 CEST (452 čtenářů)
(Více... | 8476 bytů | 11 komentáře | Všeobecné | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 2.33)

Všeobecné: Homosexualita II. - ani Nový zákon homosexuální orientaci nezná
Etika poslal Nepřihlášený

V okamžiku, když se křesťanství dostalo do světa helénské kultury, začíná se vyjadřovat k jevům, které vidí. Nu – a co vidí? Od zodpovězení této otázky se pak odvíjí i výklad biblických textů, kde je homosexuální tematika zmíněna. Vidí, že v určité situaci se muži rozhodli pro sex s muži a ženy pro sex s ženami. Jasně o tom mluví Pavel v listě do Říma (Ř 1,24- 27). Lidé zhřešili, přestali si vážit jediného Boha – tak je Bůh zanechal jejich osudu („na pospas nečistým vášním“), ať vidí, kam to vede.

Výsledkem mimo jiné je, že tito lidé opustili heterosexuální vztahy a rozhodli se pro homosexuální. Vidíme dvě důležité věci: šlo o jejich rozhodnutí a jejich jednání není popsáno jako vina, ale jako trest. Jejich jednání je „nepřirozené“. Odporuje jejich přirozenosti. Dělají něco, co neodpovídá jejich „fysis“ – tedy jakémusi životnímu nastavení. Právě tato „nepřirozenost“ je tím, co Pavel vidí jako nejzřetelnější projev lidského odpadnutí od Boha. Je to projev lidské svévole. Když se vrátím k úvodní otázce: co vidí apoštol Pavel v pohanském helénském světě? Lidi, kteří odmítli skutečného Boha. Bez Boha se začali chovat jako pobláznění sobci. Dělají, co je napadne, podle hesla „vyzkoušet se má všechno“.

Vložil: Mainstream v Sobota, 26. srpen 2017 @ 18:31:53 CEST (331 čtenářů)
(Více... | 3757 bytů | 6 komentáře | Všeobecné | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 3.66)

Tvorba: Encyklopedie menších křesťanských církví v ČR - recenze
Knihovna poslal Nepřihlášený

Autoři vyplňují mezeru v náboženské mapě ČR, nezvikláni konvenčním hlediskem, které na zmiňované okrajové útvary klade běžná publicistika ať církevní, ať necírkevní. Zvolili totiž pro své dílo optiku sociologickou a religionistickou, nikoli teologickou.

Toto důsledné uplatnění uvedených metod je druhý přínos předkládané publikace. Dosavadní české práce podobného typu (Vojtíšek, Filipi) takto důsledně nepostupují. Samozřejmě nemohou autoři Encyklopedie pominout věroučný profil, který je součástí sebeuvědomění jednotlivých pojednávaných církevních útvarů, a řadí je s tou či onou mírou přesnosti do širších křesťanských "rodin'', nicméně teologické parametry jsou pouze zasazeny jako jedna z položek do profilu církve, nejsou dále podrobeny samostatnému rozboru. Snahou autorů je představit danou církev co nejkomplexněji. Předkládají historii církve až do nejzazších (někdy zahraničních) kořenů, a to většinou poměrně podrobně. Již tyto historické výklady, za nimiž tušíme značnou práci badatelskou, jsou dalším významným přínosem Encyklopedie. Vedle historických úvodů, a někdy s nimi obsahem související až i totožné, je pokaždé podána religionistická charakteristika pojednávané církve, rozumí se: její lokalizace v terénu křesťanských útvarů. Samozřejmostí je, že církev je představena současným stavem - statistikou, popisem jejího zřízení, struktur a charitativních či vzdělávacích zařízení.

Největším překvapením však je, že u každé církve jsou uvedeny všechny její místní obce (farnosti, sbory) se stručným nástinem historie u každé z nich; doplněn je tento výklad v mnoha případech fotografiemi jejich shromaždišť. Uživateli se tak dostane kompletní informace včetně adres.

Vložil: Mainstream v Sobota, 26. srpen 2017 @ 18:17:03 CEST (119 čtenářů)
(Více... | 9539 bytů | komentáře? | Tvorba | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Fundamentalisti: O podivném ekumenismu
Ekumenismus poslal Nepřihlášený

In God We Trust – tato věta je otištěna na bankovkách Spojených států amerických a je také národním mottem. Objevuje se poprvé na jejich minci roku 1864, ale oficiální se stala až rezolucí Kongresu v roce 1956. Znamená: „V Boha my důvěřujeme“. Je to důležité motto pro národ, který má v základech svojí státnosti také náboženskou motivaci. Pro mnohé je to pouhá deklarace víry, pro jiné syntéza problematické fúze mezi náboženstvím a státem, mezi vírou a politikou a mezi náboženskými hodnotami a ekonomií.

Náboženství, politický manicheismus a kult apokalypsy


Během posledních desetiletí byla v některých vládách Spojených států patrná významná role náboženství ve volebním procesu a vládních rozhodnutích, role, která měla rovněž morální povahu při stanovení toho, co je dobro a co zlo.

Toto prolínání politiky, morálky a náboženství mělo rysy manichejské rétoriky, která dělí realitu na absolutní Dobro a absolutní Zlo. Prezident Bush vskutku mluvil o „ose zla“, které je třeba čelit, a dovolával se odpovědnosti za „osvobození světa od zla“ po událostech 11. září 2001. I dnešní prezident Trump zaměřil svůj boj proti široce pojaté kolektivní entitě „špatných“ (bad) nebo „velmi špatných“. Některé tóny, které v kampani používali jeho stoupenci, měly takřka „epický“ ráz.

Tyto postoje se zakládají na protestantských fundamentalistických principech z počátku minulého století, které se postupně radikalizovaly. Přešlo se totiž od odmítání všeho, co je „mondénní“, čímž se myslela politika, k vyvíjení mocného a cíleného vlivu oné náboženské morálky na demokratické procesy a jejich výsledky.

Vložil: Mainstream v Pátek, 25. srpen 2017 @ 10:19:18 CEST (174 čtenářů)
(Více... | 19089 bytů | 1 komentář | Fundamentalisti | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 4)

Komentáře: Pochod hrdosti
Etika poslal Nepřihlášený

Každý rok se mě lidé ptají, co si o tomto pochody myslím a každý rok se mi moc o této tématice nechce psát, protože vím, jaké budí otázka homosexuality emoce. Jakkoli se zastánci tohoto pochodu snaží mluvit o tom, že jsou tolerantní, jejich reakce na sociálních sítích jsou hodně drsné a velmi často o nějaké toleranci nemůže být ani řeč. Zároveň tolerantní někdy není ani druhá strana. Asi nám spolu nějak nejde mluvit...

Problém je možná v tom, co si pod slovem tolerance představujeme. A zde vidím první problém. Slovo tolerance zaměňujeme za souhlas.  Jenže toto je nesprávné pochopení. Tolerantní mohu být jen tehdy, když s něčím nesouhlasím. V Bibli, z které se snažím při formulaci svého světonázoru vycházet, vidím, že praktikovaná homosexualita se míjí Božím plánem. Respektuji, že jsou křesťané, kteří došli při četbě Písma k jiným závěrům a to, o co se snažím, je tolerovat je, jakkoli s jejich závěry nesouhlasím. Stejné pak ale očekávám já od nich. Respektuji, že jsou nekřesťané, kteří na tuto věc mají jiný pohled a nijak mě to nevede k tomu, abych je začal nesnášet. Zároveň ale, to, že mám na tuto oblast konzervativní názor, absolutně neznamená, že jsem „homofob“. Prostě jen nesouhlasím, vidím věc jinak a komunikuji to i ve sboru a církvi, kde působím.

Vložil: Mainstream v Sobota, 12. srpen 2017 @ 22:56:22 CEST (406 čtenářů)
(Více... | 4113 bytů | 5 komentáře | Komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 4.5)

Komentáře: Falešné arminiánské evangelium?
Teologie poslal Nepřihlášený

Chtěl bych touto cestou zareagovat na článeček ze Zápasu o duši 129 s názvem Není jiné evangelium. Podotýkám, že mezi kalvinisty mám jinak spoustu dobrých známých i přátel, ale v tomto případě se mi už trochu otvírala kudla v kapse.

Vyznáš-li svými ústy Ježíše jako Pána a uvěříš-li ve svém srdci, že ho Bůh vzkřísil z mrtvých, budeš spasen. (Ř 10,9)

Rád bych na prvním místě vyjasnil, že pokud jde o evangelium, jsem taktéž poměrně „netolerantní“, a ještě to drze přiznám. Protože tady jde o život – a to o ten věčný.

Nesmím k němu nic přidávat, vždyť apoštol Pavel říká, že i když se k tomu přidá prosté „no a navíc se ještě musíte nechat obřezat“, ruší se tím základní myšlenka spasení jedině z milosti. A nesmím z něho ani nic ubírat. Třeba dneska se nám tam moc nehodí pokání, protože „Ježíš tě miluje a má plán pro tvůj život“ zní líp bez toho otravného „ale musíš udělat pokání a začít ho poslouchat“ – a pokud ne, je tam ještě otravnější doložka o soudu a věčném trestu.

A vlastně právě proto u čtení tohoto článečku ze ZoDu švýcarská kudla v mojí kapse poněkud poskakovala.

Vložil: Mainstream v Pátek, 11. srpen 2017 @ 19:26:46 CEST (454 čtenářů)
(Více... | 8751 bytů | 12 komentáře | Komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Diplomové práce o baptistických sborech


Případová studie brněnské baptistické skupiny Odel Hin Drom


Bratrská jednota baptistů v Praze před a po roce 1989 očima jejích členů

e-Knihovna
 
Pozadí a teologie Kurzů Alfa

e-Knihy ke stažení zdarma!

Témata archivu e-Knih:

Argumenty
Modlitby
Partnerství
Polemiky
Poezie
Povídky
Studie
Zkušenosti
E-knihy pro mobilní telefony a PDA
MOBIPOCKET READER


Kam chce vést KAM českou církev?


Anketa
Považujete název Zpravodaj baptistických sborů v ČR za vykradení značky?

ANO
NE



Výsledky
Ankety

Hlasů: 34
Komentářů 2

SJEZD DELEGÁTŮ BJB 2017

Výsledky rokování Sjezdu delegátů sborů BJB 22. dubna 2017 

Daniel Kuc: Ohlédnutí za sjezdem 

Reakce kazatele Lovosického sboru na článek Ampela ze dne 23.4.2017

Václav Chumchal: I Kristus se musí podřídit Bibli!

Co přinesl Sjezd delegátů? Agresivitu a strach

Situace v BJB – předsjezdová analýza z 27.3.2017




Vtip

S úsměvem

Fundamentalisti a nedotknutelnost jejich interpretace Bible


Webové stránky Bratrské jednoty baptistů a zařízení BJB
Bratrská jednota baptistů v ČR

Baptismus

Odbor mládeže BJB

Misijní odbor BJB

Diakonie BJB

VOŠ sociální a teologická - Dorkas


Novinky portálu GRANO SALIS
·Jak tomu mám rozumět? Vysvětlí mi to někdo?
·Ostuda věřících v televizním přenosu.
·Poslední slova Steva Jobse
·Exodus Hledání pravdy
·Vnitřní silou Mé Církve je Můj Svatý Duch
·Nepřijímejte ho do domu, aniž ho pozdravujte...
·Cesta králů od východu slunce
·Proč Bůh miluje hříšníky
·Mé Rusko bude živým příkladem vaší doby
·Cesta Božího lidu (věřícho)

více...

Branka

pro články

pro komentáře

Nastavit jako výchozí stránku!....

 Odhlásit

založeno L. P. 2004

Licence Creative Commons

Notabene
Hyde Park českých baptistů
podléhá licenci
Creative Commons
 Uveďte autora-
Neužívejte komerčně
3.0 Unported
 


Webové stránky sborů a kazatelských stanic BJB


Brniště

Brno


Brno - neslyšící


Brno - ruskojazyčný

České Budějovice

Cheb I.


Cheb II.


Jablonec nad Nisou


Karlovy Vary


Karlovy Vary - ruskojazyčný


Kladno - ruskojazyčný


Kraslice


Kroměříž


Kuřim


Liberec


Litoměřice


Lovosice

Lovosice - sbor Petra Chelčického


Olomouc

Ostrava


Pardubice


Plzeň - ruskojazyčný


Plzeň - Mozaika
 
Praha 3 - Vinohrady


Praha 3 - mezinárodní


Praha - Vinný kmen - ruskojazyčný


Praha 4 - Topolka


Praha 6 - Šárka Valley - mezinárodní


Praha - církev 21. století - ruskojazyčný


Pustá Rybná

Sokolov

Šumperk


Teplá


Uherské Hradiště

Vikýřovice


Vsetín


Vysoké Mýto

Zlín

Znojmo

Žatec



Vedoucí Grano Salis Network - Tomas
E-mail: notabene@granosalis.cz, network@granosalis.cz, granosalis@granosalis.cz, magazin@granosalis.cz, redakce@granosalis.cz
Webmastering a údržbu systému zajišťuje firma ALLTECH, webmaster webmaster@granosalis.cz
Page Generation: 0.91 Seconds