Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 

Vítejte na Notabene - Hydepark baptistů
Hledej
 
Je a Marek   Vytvoření registrace
Článků < 7 dní: 0, článků celkem: 5346, komentáře < 7 dní: 0, komentářů celkem: 5008, adminů: 23, uživatelů: 2921
Orientační tabule
· Vstupní brána
· Cestičky
· Zákoutí
· Základy
· Kořeny
· Počteníčko
· Lavičky
· Kompost
· Altánek
· Pozvat do parku
· Parkové úpravy
· Máš slovo
· Cvrkot
· Na výsluní
 

Petr Chelčický

Martin Luther King

Povzbuzení


Přihlásit se
Přezdívka

Heslo

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.

Hudba
Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Publikace

Počítadlo
Zaznamenali jsme

8 703 049

přístupů od leden 2004


Kdo je Online
Právě je 64 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Fundamentalisti
Na jedné výplatní listině - Philippian Fellowship

Misionáři, dealeři, donátoři a kongregacionalismus

fundamentální vs. fundamentalistický

Jak se dívat na křesťanský fundamentalismus?

Evangelikalismus jako globální náboženský fenomén II.

Baptismus mezi evangelikalismem, liberalismem a fundamentalismem

Americký evangelikalismus a fundamentalismus

Radikalismus a fundamentalismus


Kořeny
Kdo jsou baptisté?
Zřízení BJB 1930

Zásady BJB z r. 1929

VZNIK A ZÁSADY 1929
Vyznání víry z r. 1886
Apoštolské vyznání víry

Kořeny baptistického hnutí


Okno
www stránky evropských a světových baptistů

Základy

Základní dokumenty BJB v ČR


Názory: Mezi evangelikalismem a baptismem jsou hluboké rozdíly
Posted on Čtvrtek, 10. červen 2004 @ 16:41:05 CEST Vložil: Mainstream

Glosy Z diskuse k článku Místo zrnek soli jsme obchodníci dogmaty a skrutátoři Božího království

Skutečně jsme Ježíšovým výrokem „Vy jste sůl země“ voláni k boji za baptistické zásady? Pokud vnímáme evangelikalismus jako něco přejatého, asi nevíme, co je to být baptisty. Nebo není baptistickou zásadou důraz na Písmo, důraz na Kristův kříž, důraz na znovuzrození, důraz na evangelizaci? Pokud by baptisté považovali zastávání těchto důrazů jako ztrátu původní šťávy, odmítal bych být nadále baptistou. Cítil bych se jako sůl, co pozbyla chuti.
Daniel

Je to opravdu tak, jak píšeš, Danieli. V takovém případě bys jako evangelikál bezesporu pozbyl chuti.

Chuť evangelikalismu nepochybně spočívá v oněch tebou vyjmenovaných zásadách. Přívlastnil si je v několika vlnách probuzenectví, která reagovala na osvícenství, racionalismus a nástup moderní vědy. Původní baptismus – a anabaptismus už vůbec – se s těmito výzvami ještě nemusel vyrovnávat. Problém, dle mého, spočívá v tom, že evangelikalismus na tyto výzvy reagoval a reaguje neadekvátně.

Baptistům v počátcích šlo zejména o to být pravými Kristovci. A protože Kristus osvobozuje od hříchu, strachu a osamělosti, šlo jim o to být uvnitř i navenek svobodnou komunitou – k téhle svobodě se musí člověk přiznat sám (proto křest dospělých), je to svoboda od „víry“ předem nalajnované církevní hierarchií (kněžství všech věřících, svoboda od církevních vyznání), svoboda od poručnictví státu (odluka), svoboda k aktivnímu následování Božího Syna, který nám dal příklad. Mám za to, že právě tato svoboda a aktivní snaha podobat se poníženému, soucítícímu a obětujícímu se Ježíši byla hlavním výrazem života baptistů v jejich počátcích. Sůl země, koření ranněnovověkého světa, světlo v temnotách absolutismů všech druhů.

Probuzenecké hnutí, potažmo evangelikálové, namísto následování poníženého v těle přišlého Syna člověka dosadilo „nehmotné“ dogmatické poučky.

Důraz na Písmo je v těchto kruzích nezřídka chápán jako kladivo na biology, kteří si dovolují uvažovat o evoluci, nebo na historiky, kteří popisují dějiny méně nebo více jinak než svatá Písma. Také se ho rádo používá k luštění budoucnosti lidstva nebo jako modelu uspořádání společnosti či rodiny – ovšemže vhodné je jen to, co se zrovna hodí do krámu, jak jinak.

Důraz na Kristův kříž zase naše milé evangelikály svádí kochat se nepřetržitě svým spasením, vykoupením, ospravedlněním, vyvolením, předzvěděním a já nevím čím ještě, což na normálního člověka může působit poněkud narcistním dojmem.

Důraz na znovuzrození je jen rozšířením předchozího. Jedná se o typický produkt Wesleyánského probuzenectví, který ač měl ve své době jistě své oprávnění, chová dnes spíše ideologický nádech, kterým se „praví křesťané“ odlišují od těch druhých (viz předvolební rétorika prezidenta Bushe).

Evangelizace je dnes, žel, spíše nástrojem ideologické indoktrinace než způsobem zprostředkovávání radostné, osvobozující zprávy. Evangelikálové na celé čáře podlehli invazivním způsobům novověkého západního světa a nerozpoznali, že namísto hlásání poníženého Krista provádějí spíše necitlivou indoktrinaci. Ta ovšem neosvobozuje, ale znásilňuje. Evangelikálové mají nutkavý pocit, že musí zapálit celý svět, počítají své obrácené a vykazují se čísly – v tomto smyslu jsem je nazval skrutátory.

Baptistům kdysi „stačilo“ vytvářet jednotlivá společenství svobody, která jdou svobodně ve stopách svého Pána, malé pochodně víry, lásky a naděje. Pro evangelikály je něco takového zoufale málo, vyžadují jednotnou ideologii, frazeologii, dogmatiku a taktiku, a pro své „bohulibé“ cíle neváhají použít jakýchkoli metod a také dotací od kohokoli. Většina z nich to myslí nepochybně upřímně a opravdově, nic proti tomu, ale baptismus s něčím takovým příliš společného zcela určitě nemá.

No nic, proč brečet na rozlitým mlíkem. Však on si Pán Bůh ty své najde i mezi evangelikály, ač se to na první pohled zdá být skoro nemožné J...



 
Příbuzné odkazy
· Více o Glosy
· Novinky od Mainstream


Nejčtenější článka o Glosy:
Stojí za demontáží struktur baptistické mládeže KAM?


Hodnocení článku
Průměrné skóre: 4.55
Hlasů: 9


Prosím, ohodnoť tento článek:

Výborný
Velmi dobrý
Dobrý
Normální
Špatný


Možnosti

 Vytisknout stránku Vytisknout stránku


Sdílej článek | Podělte se o tento článek s přáteli! Doporučte jej stisknutím tlačítka:

"Mezi evangelikalismem a baptismem jsou hluboké rozdíly" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se


Vedoucí Grano Salis Network - Tomas
E-mail: notabene@granosalis.cz, network@granosalis.cz, granosalis@granosalis.cz, magazin@granosalis.cz, redakce@granosalis.cz
Webmastering a údržbu systému zajišťuje firma ALLTECH, webmaster webmaster@granosalis.cz
Page Generation: 0.11 Seconds