poslal Nepřihlášený V posledních letech také do českého prostředí intenzivněji proniklo
praktikování tzv. „chval“. Tato bohoslužebná forma, ve světě obvykle
označovaná „worship music“, vznikala v sedmdesátých letech minulého
století především pod vlivem pentekostálního hnutí v U.S.A. Odrážela
aktuální hudební a myšlenkové prostředí hippies, ale obohatila jej
o motivy křesťanské vypjaté osobní zbožnosti.
Postupem času se chvály staly běžnou součástí bohoslužebného života
mnoha charismatických a evangelikálních společenství. Mají obvykle
ustálenou, všeobecně sdílenou podobu. Jedná se o písně doprovázené hrou
na kytaru, případně celou kapelou – tzv. chválící skupinkou. Z hlediska
hudebních žánrů se nejčastěji setkáme s mainstreamovým kytarovým popem
či rockem. Pozorovatelné jsou také vlivy amerického folku, country,
gospelu, nebo hiphopu. Text (nezřídka promítaný na zeď – odtud také
lehce pejorativní označení „zďovky“) bývá často inspirován biblickým
veršem. Tematicky jsou zastoupeny především motivy osobní vděčnosti za
spasení či adorační texty. Poměrně charakteristické bývá také
repetitivní opakování jediné sloky.
Zároveň s rozšířením praxe chval se můžeme setkat také s rostoucím
znepokojením nad touto bohoslužebnou formou. Jaké mohou být konkrétní
výhrady proti chvalám?
Častým terčem kritiky a posměchu je povrchnost v hudební i textové
oblasti. Chvály bývají především doménou mládeže, která, jak se zdá,
preferuje spíše dojímavé a snadno stravitelné hudební prefabrikáty,
nežli myšlenkově i posluchačsky náročnější hudbu. Obsah textů se
orientuje výhradně na omezený okruh témat. Boží slovo je ale mnohem
širším řečištěm…
Zavádění chval do bohoslužebného života často také vede k rostoucímu
napětí mezi generacemi. Tradiční sborový zpěv je nahrazován písněmi,
které mají obvykle výrazně nižší kvalitu textu a využívají spíše
primitivní a kýčovité hudební postupy. Na místě je tady otázka, jestli
se takovým procesem nevystavujeme hrozbě, že postupně rozmělníme
pokladnici duchovní hudby, kterou jsme zdědili od svých předchůdců.
Další výhradou může být manipulativní charakter chval. V praxi se
skutečně někdy jedná o zřetelnou manipulaci pomocí stimulovaných
emocionálních prožitků. Aktéři mohou být zcela vydáni osobě, která
chvály vede. Takoví vedoucí se samozřejmě také školí v používání
nejúčinnějších metod, kterými lze dosáhnout dojetí a entuziastických
stavů.
Ideálem je autentická a spontánní oslava Boha. Ta prý lépe odpovídá
bohoslužebnému dění, nežli tradiční liturgické formy. Není ale pevná
liturgická struktura bohoslužeb také účinnou ochranou proti domněle
zbožné svévoli?
Podobně by se dalo pokračovat. Ať už se nám to ovšem líbí nebo ne, chvály se stávají běžnou součástí života mnoha denominací.
Jsou tedy chvály skutečnou hrozbou pro církve, nebo se jenom zbytečně pohoršujeme nad neškodným, či dokonce prospěšným vývojem?
Berte prosím tento krátký článek především jako výzvu k hlubšímu rozhovoru.
Jáchym Gondáš
časopis Protestant 2007/06