Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 

Vítejte na Notabene - Hydepark baptistů
Hledej
 
Je a Božena   Vytvoření registrace
Článků < 7 dní: 0, článků celkem: 5346, komentáře < 7 dní: 0, komentářů celkem: 5010, adminů: 23, uživatelů: 4617
Orientační tabule
· Vstupní brána
· Cestičky
· Zákoutí
· Základy
· Kořeny
· Počteníčko
· Lavičky
· Kompost
· Altánek
· Pozvat do parku
· Parkové úpravy
· Máš slovo
· Cvrkot
· Na výsluní
 

Petr Chelčický

Martin Luther King

Povzbuzení


Přihlásit se
Přezdívka

Heslo

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.

Hudba
Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Publikace

Počítadlo
Zaznamenali jsme

9 041 482

přístupů od leden 2004


Kdo je Online
Právě je 8 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Fundamentalisti
Na jedné výplatní listině - Philippian Fellowship

Misionáři, dealeři, donátoři a kongregacionalismus

fundamentální vs. fundamentalistický

Jak se dívat na křesťanský fundamentalismus?

Evangelikalismus jako globální náboženský fenomén II.

Baptismus mezi evangelikalismem, liberalismem a fundamentalismem

Americký evangelikalismus a fundamentalismus

Radikalismus a fundamentalismus


Kořeny
Kdo jsou baptisté?
Zřízení BJB 1930

Zásady BJB z r. 1929

VZNIK A ZÁSADY 1929
Vyznání víry z r. 1886
Apoštolské vyznání víry

Kořeny baptistického hnutí


Okno
www stránky evropských a světových baptistů

Základy

Základní dokumenty BJB v ČR


Názory: Samostatného úsudku neschopen
Posted on Pátek, 13. listopad 2009 @ 20:58:00 CET Vložil: Mainstream

Glosy poslal Nepřihlášený

„Nebratrská kritika“.

Toto zvláštní slovní spojení, nápadně upomínající na ptydepe dob totalitních, lze porůznu zaslechnout v církevním prostředí. Ozývá se na různých jednáních, sjezdech a grémiích. Pokaždé mě to ­zarazí a nutí k úvahám. Co si vlastně mám pod tou nebratr­skou kritikou představit? Jak takový nebratrský kritik vypadá?


Soudě podle kontextu, ve kterém jsem se s podobnými výroky setkal, jsou tím patrně míněny takový kritický hlas či poznámka, které se někoho osobně dotýkají a on je vnímá jako neoprávněné či přespříliš přísné. Čili – nejde ani tolik o obsah, o oprávněnost či pravdivost kritiky, jako spíše o nepříjemný pocit, který kritizovaný pociťuje.

Asi není náhodné, že podobná postesknutí se ozývají obvykle od těch, kdo jsou v církvi nositeli nějakého úřadu. Oni přece dělají to nejlepší, co mohou. Snaží se, namáhají, vydávají energii a tráví čas nad dobrou (Boží!) věcí. A není hezké, když k tomu všemu ještě musejí snášet hlasy neuznání či všetečné dotazy. Jednou již přece dostali důvěru, a bylo by proto správné, aby měli také potřebný „klid na práci“.

Rýpalů se ale vždy najde dostatek. Někomu se nepozdává teologické směřování církve, jiný není spokojen s provedením některého konkrétního úkolu, třetí dokonce klesl ve své nebratrské drzosti tak hluboko, že navrhuje zprůhlednění účetnictví. Jak se má nebohý církevní funkcionář v takové nepřátelské lavině soustředit na svou službu? Místo radosti z dobře odvedené práce přichází podrážděnost a frustrace. Není tedy divu, když na nespokojencích a rýpalech ulpí časem etiketa nebratrských kritiků.

Ne, že by se nenašel i dostatek těch, kdo dovedou funkcionáře pochválit a zastat se jich. I tací jistě jsou. Ostatně, jakýmsi patronem církevní „vrchnosti“ se stal při své české návštěvě alespoň na chvíli i papež Benedikt XVI., když zacitoval katolického intelektuála a spisovatele Georgese Bernanose: „Církev potřebuje víc světce, než reformátory.“

No jistě. Vždyť i reformátoři byli takovými neskladnými a někdy poněkud netaktními kritiky. Nebratrskými kritiky. Takové nepotřebujeme. Kéž by místo nich bylo více světců – těch, kdo ve své hluboké slušnosti raději každou výhradu spolknou, ještě než je vyslovena. Těch, jejichž příkladný a obdivuhodný život lze použít jako plášť k vlastní ozdobě …

Kritika se zkrátka v církvi nenosí. Nebo neunáší. Více než jako korektiv bývá chápána jako útok. Jako narušení idylického poklidu a harmonických vztahů.

Sestupme na závěr ale ještě o patro níž. Na úroveň původního významu slov. Kdo že to vlastně ten kritik je? Pohled do řeckého slovníku odpovídá, že kritikós je ten, kdo je schopen samostatného úsudku. Teď už chápu. Něčeho takového by přece správný bratr nikdy schopen nebyl.

Jáchym Gondáš

časopis Protestant 2009/09



 
Příbuzné odkazy
· Více o Glosy
· Novinky od Mainstream


Nejčtenější článka o Glosy:
Stojí za demontáží struktur baptistické mládeže KAM?


Hodnocení článku
Průměrné skóre: 4.36
Hlasů: 11


Prosím, ohodnoť tento článek:

Výborný
Velmi dobrý
Dobrý
Normální
Špatný


Možnosti

 Vytisknout stránku Vytisknout stránku


Sdílej článek | Podělte se o tento článek s přáteli! Doporučte jej stisknutím tlačítka:

"Samostatného úsudku neschopen" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se


Vedoucí Grano Salis Network - Tomas
E-mail: notabene@granosalis.cz, network@granosalis.cz, granosalis@granosalis.cz, magazin@granosalis.cz, redakce@granosalis.cz
Webmastering a údržbu systému zajišťuje firma ALLTECH, webmaster webmaster@granosalis.cz
Page Generation: 0.12 Seconds