poslal Nepřihlášený Možná není jiného slova, které by bylo
v poslední době užíváno - či zneužíváno - více, než je právě toto.
Můžeme slýchat věty jako: „Řekla to autorita… kdo je tvá autorita…
Máš na to autoritu?“ Prý dokonce existuje i nějaké „učení o
autoritách“, jeho obsah mi však není znám.
Příčinou nedorozumění
bývá, že pod tímto pojmem si každý představí něco jiného. Jeden obviní z
autoritářství kazatele nebo starší, když je v biblickém smyslu
napomínán za hřích. Jiný neuznává rozdělení služeb ve sboru, protože to
podle něj znamená vytváření „sborových autorit“. Další má za to, že ve
sboru jsou si všichni rovni a nikdo nemá právo druhého napomínat a tím
jednat „autoritářsky“. Slovo autorita získalo až pejorativní, hanlivý
nádech. Zkusme se na chvíli oprostit od předsudků a zamyslet se nad jeho
biblickým významem.
České slovo autorita
pochází z latiny (stejně jakou autor = původce, ten kdo tvoří)
a označuje vážnost, váhu, moc. Pro nás je důležitější novozákonní řecký
termín exoúsia, v jehož základu je význam povolení něco učinit a z
toho vyplývající pravomoc. Bývá překládáno ve třech polohách jako
(1) právo či svoboda jednat, (2) schopnost jednat neboli
moc, síla a konečně (3) pověření jednat neboli pravomoc.
Již z tohoto
jazykového vhledu vyplývá důležitý aspekt: autorita je něco, co je
svěřeno. Člověk ji nemůže uchopit sám od sebe a sám pro sebe. Jedná se o
„pověření“ někým či „povolení“ od někoho. Z toho dále plyne, že za to,
jak svoji autoritu člověk užívá, je odpovědný tomu, kdo mu ji svěřil.
Na rozdíl od běžného povrchního chápání vidíme,
že autorita není pouhá rozhodovací pravomoc, nezávisle vykonávaná jejím
nositelem. Není to ani právo dělat si, co chci, nebo moc rozkazovat
druhým. Když Nová smlouva mluví o autoritě, má na mysli pověření, s nímž
je spojena nejen pravomoc k vykonání úkolu, ale také odpovědnost vůči
tomu, kdo úkolem pověřil.
Toto je podle mého
názoru biblické učení o autoritě: je složena ze tří komponent, z nichž
žádná nemůže být vynechána: pověření, pravomoc, odpovědnost. Absence
kterékoli složky má katastrofální následky. Chybí-li pověření, je
autorita samozvaným diktátorstvím. Chybí-li pravomoc, je autorita
slabošská a bezzubá. Chybí-li odpovědnost, končí autorita ve svévoli a
tyranii.
Autorita v biblickém
pojetí není dána pro individuální prospěch, ale kvůli věci, o niž má
člověk pečovat. Znamená to, že když mi byl svěřen určitý úkol, byla mi
také dána pravomoc, abych jej mohl splnit a konečně, někomu vyššímu se
budu odpovídat z toho, jak jsem svěřenou moc užíval.
Spojení autority s
pověřením a odpovědností vidíme zřetelně např. při vyslání učedníků.
Matouš popisuje v 10. kapitole, že Ježíš jim dal nesmírnou „moc“ (NS:
pravomoc): „Nemocné uzdravujte, mrtvé probouzejte k životu, malomocné
očišťujte, démony vymítejte…“ (v.8). Nebyla však samoúčelná, ale
měla význam pro splnění úkolu: „Jděte a kažte, že se přiblížilo
království nebeské… Hle, já vás posílám…“ (7.16). A toto pověření
nevyšumělo do ztracena, ale apoštolové po svém návratu „…vypravovali
Ježíšovi, co všechno činili“ (Lk 9,10).
Jiný příklad: Pastýř
je autoritou, postavenou nad stádem, a má plnou moc činit cokoli, co
uzná za vhodné. Ovce jej musejí poslouchat a musejí jít tam, kam je
pastýř vede. Rozhodovací pravomoc pastýře se může zdát téměř absolutní,
je však ve skutečnosti úkolem: má o stádo pečovat, zajistit mu stravu i
vodu, má obvazovat zraněné, léčit nemocné, hledat ztracené. Majitel
stáda mu je svěřil a jednou od něj bude vyžadovat počet. Bude se ptát,
jak hospodařil, v jakém stavu je stádo, zda se rozmnožilo, zda ovce jsou
zdravé…
Ve 34. kapitole
proroka Ezechiela Hospodin kárá pastýře Izraele, že svou moc nad stádem
nevyužili k tomu, čím byli pověřeni: „neduživé jste neposílili,
nemocné jste neléčili, polámanou jste neovázali, zaběhlou jste
nepřivedli nazpět, po ztracené jste nepátrali…“, ale k vlastnímu
prospěchu: „pojídáte tuk, oblékáte se vlnou, porážíte vykrmené…“.
Ten, kdo pastýře pověřil a dal jim autoritu, však bude vyžadovat počet:
„Toto praví Panovník Hospodin: Hle, chystám se na ty pastýře, budu
je volat k odpovědnosti za své ovce. Nedovolím jim už pást ovce…“
Tak je to i v církvi.
Zdrojem („autorem“ neboli původcem) autority je Bůh. Ježíš při
svém odchodu ujistil učedníky, že mu byla dána veškerá moc (NS:
pravomoc) „na nebi i na zemi“. Zároveň je povzbudil, že bude s
nimi a dal jim úkol: „Jděte ke všem národům a získávejte mi učedníky,
křtěte je ve jméno Otce i Syna i Ducha svatého a učte je, aby
zachovávali všecko, co jsem vám přikázal“ (Mat 28,18-20).
Bůh povolává lidi ke
službě, dává jim úkol a s ním i pravomoc k jeho uskutečnění. Zároveň
bude požadovat počet z toho, jak povolaný služebník ve své službě stál a
úkol splnil. V praxi se toto pověření uskutečňuje v součinnosti Těla –
Církve. Není zde prostor se touto otázkou zabývat podrobněji; podstatné
je, že pro všechny služby v církvi platí spojení pověření, pravomoci a
odpovědnosti.
Tolik teorie - jak ji
však uvést do praxe? Potíže mohou nastat, když někdo, komu byl dán úkol a
nese za něj odpovědnost, podle svěřené odpovědnosti také jedná. Způsob
apoštola Pavla je prý pro některé křesťany nepřijatelný. Pavel se jim
zdá tvrdý, nesmlouvavý, příliš sebejistý a „autoritativní“. Pokud však
jeho dopisy čteme s vědomím, že byl ke službě Bohem ustanoven, jeho
povolání bylo potvrzeno církví a on za lidi a sbory nesl odpovědnost,
náhle mu rozumíme. Výroky, které se nám snad mohly zdát tvrdé či
autoritářské, jsou vysloveny ve vědomí velké odpovědnosti a z důvodu
pastýřské starostlivosti.
Takto vážně rozuměli
pastýřské péči i ve staré Jednotě bratrské. Bratřím záleželo na tom, aby
otázka autority ve sboru a církvi byla jasně definována: „Řád osob v
církvi záleží v takovém uspořádání všech údů, aby všichni .. věděli,
kde je čí místo, na koho má kdo dbát, o koho se starat nebo zase, koho
poslouchat a čí správě být podřízen" (Řád církevní Jednoty bratří
českých z r. 1632).
Za důslednost byli ve
své době obviňováni z přísnosti a tvrdosti, ba autoritářství. Pro ně
však byla důležitá péče o svěřené duše a tak správci sborů i starší měli
velkou pravomoc. Otevřeme-li Dekrety Jednoty, čteme: „Správce pak
... má právo i povinnost, všecky soudce i lidi sobě svěřené učiti,
napomínati i trestati, jakž by potřebu seznal“ (sněm 1532). Kázeň
přitom nebyl způsob, jak někoho přimět k poslušnosti, ale byla chápána
jako dar od samotného Pána Církve: „aby člověk v pádu nezůstal,
nezmrtvěl, nezahynul, pomoc k tomu od Krista, lékaře duší, nařízena jest
kázeň; kteráž když se při jednom rozšafně koná, prospívá i jiným".
Zamyšlení, jak rozumět
autoritě, ohlédnutím do Staré Jednoty také uzavřu. Bratři neměli žádné
speciální „učení o autoritách“, přece však dokázali naprosto výstižně
vyjádřit skutečnost, že kázeň, napomínání a pastýřská péče jsou nezbytné
součásti života církve: „Soudcové sboru jsou k tomu vybraní, aby na
jiných obcování, jak se kdo v svém křesťanství chovají, pozor dávali; a
kdekoli výstupek jaký neb neumění při kom znamenají, ukázati,
napomenouti, poručiti i potrestati, též svárlivé mířiti a summou
všelijaké neřády přetrhovati moc měli ... Již pak není dosti, aby
zahradník k štípkům neb mistr k učedníkům neb hospodář k čeládce
dohlédal; ale že zahradník oklešťovati, mistr kazům brániti, hospodář
lenivou čeládku ku pracem doháněti musí, to sám rozum ukazuje. Protož v
církvi kázně také potřebí, aby vystupující pamatováni, upamatovati se
nedadoucí zahanbováni, urputní skutečně trestáni, naposledy pohoršliví,
zlí, shnilí oudové odtínáni a odmítáni byli ... Protož všichni posavad v
Jednotě pod kázní býti mají a musejí, od dítěte až do starce, od
poddaného až do pána, od učedlníka až do biskupa.“
J. Pleva
Text byl v roce 2004 převzat ze stránek Jednoty bratrské portálem Granosalis