|
Události: Boj za rasovou rovnoprávnost a Martin Luther King
Posted on Středa, 03. listopad 2010 @ 11:40:39 CET Vložil: Mainstream |
poslal Nepřihlášený Blížící se hrozba fašismu podstatně změnila život černých, ostatně
proto bývají třicátá léta 20. století nazývána jako černošská
renesance. V oněch předválečných létech došlo
k mohutnému přesunu černochů do měst, kde hledali lepší životní
podmínky, práci a vůbec lepší zacházení. Pro jejich ubytování brzy
vznikla jak na předměstích, tak někde i v centrech měst ghetta.
Především na severu USA se sice k černochům chovali podstatně lépe,
ale práci z nich našel jen málokdo. Pomalu se začínaly šířit
nepokoje, které se měl pokusit zažehnat Národní černošský
kongres, založený v roce 1936 v Chicagu.
Sdružoval přes milión a půl lidí a mezi jeho základní snahy patřil
boj proti nezaměstnanosti, zakládání výrobních a spotřebních družstev a
přijímání černochů do odborových svazů. Tehdejší prezident
Franklin D. Roosevelt s nimi sice zahájil jednání, ale
brzy se ukázalo, že nejspíše k ničemu nepovede. Amerika měla jiné
starosti. Velká hospodářská krize ještě ani nebyla
pořádně zažehnána a válečný stav v Evropě znepokojoval i za
oceánem. Rooseveltova vláda přijala zákon o neutralitě, ale zároveň
se naplno rozjely výrobní stroje zbrojních továren.
Pro černochy znamenala
paradoxně válka zlepšení jejich situace. Připravovaný masový protest
v čele s Philipem A. Randolphem prezidenta
Roosevelta donutil přehodnotit své chování a nakonec jim
přislíbil splnění jejich požadavků. Během druhé světové války tak asi
milión černochů získalo práci a po jejím skončení tvořili asi
8,2 procent pracovní síly celých Spojených států.
A znovu začalo stěhování. Chudé vesničky nahradily přeplněné
špinavé čtvrti měst. Americká vláda a část veřejnosti se sice snažily,
aby nastalo alespoň zdání vymizení rasové diskriminace. Skutečnost však
byla taková, že stále 17 států mělo uzákoněnou segregaci, ve
14 státech byla oddělena autobusová doprava a ve 21 byly oddělené
školy pro bílé a pro černé. V každodenním životě to byl jen zlomek
veškeré rasové nespravedlnosti.
Do čela vlády se po Rooseveltově smrti
postavil Harry Truman, jenž pod tlakem Národní
asociace pro pokrok barevného obyvatelstva a několika dalších
černošských organizací zřídil v roce 1946 komisi pro občanská
práva. Její náplní měly být zákonné postihy za lynčování černochů,
ale její činnost nepřinášela takřka žádné výsledky. Národní asociace
pro pokrok barevného obyvatelstva se tak obrátila na Organizaci spojených
národů, která nakonec komisi donutila jednat. Obsáhlá analýza byla sice
dosti přikrášlena, ale i tak přinesla mnoho důkazů. Například
poukázala na to, že na rasovém úsilí se obyčejně podílí sama policie a
že je černochům upíráno volební právo.
Po Trumanově výhře ve volbách
1948 doufala černošská menšina, že dojde ke splnění předvolebních
slibů. A doufala dlouho, teprve v roce 1952 bylo v rámci
státních zakázek vydáno vládní nařízení zakazující diskriminaci
černochů při jejich přijímání do práce. Vláda udržovala černochy
v klidu velkými sliby, ale to nemělo trvat věčně.
Martin Luther King Jr.
Tento nejvýznamnější černošský vůdce přišel na svět 15. ledna
1929 v Atlantě ve státě Georgia jako druhé dítě baptistického
kazatele Martina Luthera Kinga a Alberty Williams
Kingové. Společně žili u rodíčů paní Kingové na
Arburnské ulici, tedy v lepší části černošské čtvrti.
K prvním zkušenostem rasové segregace dospěl již ve školním věku,
kdy mu matka jednoho jeho bílého kamaráda zakázala se s jejím synem
bavit. Nedá se říct, že by všichni bílí pociťovali k černým
nenávist. Nicméně všichni striktně dodržovali zákon o segregaci,
což se projevovalo tak, že byly oddělené jak nemocnice, školy, restaurace,
bydliště, kina, tak i třeba umývárny, čekárny a dokonce
i vodovodní kohoutky. Zajímavá situace byla i v autobusech,
zatímco pro bílé byla vyhrazena sedadla blíže k šoférovi, černí se
museli mačkat v nejzadnější části, potupně označenou cedulkou
s nápisem barevní.
Martinův otec byl výborný řečník, který dokázal na svou stranu
strhnout téměř kohokoli. Nikdy se nedokázal smířit s rasovou
diskriminací, a tak vedle svého povolání působil i v Národní
asociaci pro pokrok barevného obyvatelstva. Martin Luther King
mladší nejprve vystudoval veřejnou státní školu a pak byl v patnácti
letech přijat na Morehousovu kolej (Atlanta Negro Morehouse
College), kde studoval i jeho otec. Byl výborný žák a díky
svému silnému sociálnímu cítění si chtěl zvolit povolání, ve kterém
by mohl pomáhat lidem. Po otci zdědil řečnický talent a již v té
době několikrát kázal v kostelech. Přestože pocházel z dobře
situované rodiny, rozhodl se v roce 1945, že odjede pracovat na
plantáže v Connecticutu. Teprve tam si uvědomil, co to skutečně
znamená být černoch. Snad i díky tomu (a určitě i kvůli svému
otci) se nerozhodl studovat práva či lékařství, ale teologii.
Na podzim roku 1948 dokončil studia sociologie a zapsal se do
Crozerova teologického semináře v Chesteru ve státě
Pensylvánie, který byl otevřen jak pro bílé, tak pro černé. Byl si
vědom, že na nesegregované škole bude muset pracovat dvakrát více, aby se
zavděčil spolužákům i pedagogům. Dokonale se staral o svůj
zevnějšek, pečlivě studoval a cílevědomě se snažil zapadnout mezi své
spolužáky. Díky jemu zdravému sebevědomí, klidné a veselé povaze mu to
šlo celkem lehce. Nejvíce ho zajímala filosofie; seznámil se s odkazy
antických filosofů od Sokrata po Aristotela,
Rousseaua, Hobbese, Benthama,
Milla, Locka, Rauchenbusche a
také Marxe.
Za výrazný mezník v utváření jeho
názorů považujeme rok 1949, kdy se ve Filadelfii zúčastnil přednášky
doktora M. W. Johnsona. Ten se právě vrátil ze svého pobytu
v Indii a seznamoval své posluchače s dílem Mahátma
Gándhího. King byl jeho životem a úspěchem nadšen. Překvapivá
jednoduchost myšlenky nenásilného protestu, jeho odhodlání, silná vůle,
trpělivost a nepředstavitelná odvaha ho uchvátily natolik, že si
o něm okamžitě sehnal veškeré dostupné materiály. Gándhího život
učaroval Kinga natolik, že přemýšlel o aplikaci jeho
boje na americkou veřejnost.
King ukončil Crozerův seminář jako premiant třídy
s cenou Pearl Plafker a stipendiem pro další studia.
Lákalo ho prostředí a přednášející osobnosti filosofie a teologie, a tak
si vybral postgraduální studium na Bostonské univerzitě. Studovala tam
spousta černochů, paradoxně především díky vládám jižních států,
které tak chtěly oddálit desegregaci školství.
Boston se také stal
místem, kde se seznámil se svou budoucí manželkou. Ve skutečnosti je
seznámila jeho přítelkyně z Atlanty, když si jí postěžoval, že
dlouho nemůže najít žádnou dívku, která by ho upoutala natolik, aby
s ní prožil hlubší citový vztah. Slovo dalo slovo a King dostal
číslo na Corretu Scottovou. Krátce po jejich seznámení ji
požádal o ruku a přestože byla zaražená a právem nedůvěřivá,
svolila, když poznala, že King si takhle rozhodně počíná
vždy. Svatba se uskutečnila v červnu 1953 a pár dní na to si
novomanželé pronajali čtyřpokojový byt v Bostonu.
King skládal poslední zkoušky, navštěvoval přednášky
filosofie na Harvardu, studoval Nietzscheho a existencialisty
až do konce roku, kdy mu pomalu končilo studium. Zároveň přišly četné
nabídky ohledně jeho práce; bylo mu nabídnuto místo na univerzitě, dvě
místa duchovních na severu, stejně tak si jeho otec přál, aby převzal jeho
místo v Ebenezerské baptistické obci. King nepřijal
ani jedno a požádal o místo duchovního
v Montgomery ve státě Alabama.
V lednu 1954 se jel představit svým věřícím do kostela na
Dexter Avenue. Naproti přes ulici stály budovy soudu a zákonodárného sboru
státu Alabama, který stále platil za symbol jižanství. Jeho věřící se
na něj vzhledem k jeho věku dívali s nedůvěrou, ale po
vyslechnutí jeho kázání O třech rozměrech dokonalého
života změnili názor. Záhy mu bylo nabídnuto místo pastora
Dexterské baptistické obce.
Téhož měsíce přijal Nejvyšší soud
Spojených států rozhodnutí o desegregaci školství, ve kterém stálo,
že tento princip odděleného školství neodpovídá 14. dodatku Ústavy
Spojených států amerických. Toto rozhodnutí se na jihu setkalo
s nekompromisním odporem jak tamějších vlád, tak i velké části
obyvatel, který se promítl v jeho nedodržování.
Přišel podzim roku 1954 a King s manželkou se
přestěhovali do malé vilky na South Johnson Street
309 v Montgomery. Cítil se trochu provinile, když se vedle svého
povolání věnoval doktorské práci. Vstával časně a dopoledne věnoval
přípravám na kázání. Přestože byl dobrý řečník, zpočátku si vše
psal a učil nazpaměť. Rok na to pronášel své projevy zcela spontánně. Velmi se spřátelil s pastorem Prvního baptistického kostela
Ralphem Abernathym. Neměli toho moc společného, ale možná
i proto se takhle sblížili. Jejich rodiny se často navštěvovaly a
probíraly různá méně či více důležitá témata.
Na jaře 1955 byl
Kingovi udělen doktorát filosofie a
v listopadu se mu narodila dcera Yolanda. Šťastný a
poklidný život se změnil v boj během několika týdnů. Dá se říct,
že to celé nastartovala jistá Rosa Parksová, černošská
prodavačka, která odmítla uvolnit v městském autobusu místo
bělochovi. Ve většině měst na americkém jihu platila pravidla segregované
autobusové dopravy. Černoši mohli nastupovat pouze zadními dveřmi a mohli
sedět pouze na zadních sedadlech, pokud si zrovna nechtěl sednout žádný
běloch. Paní Parksová nastoupila do prázdného autobusu a usadila se po
namáhavé práci kousek od řidiče. Na příští zastávce nastoupili
běloši, kteří ji vyzvali, ať si sedne dozadu, kam patří. Parksová
neuposlechla a zůstala sedět na svém místě až do chvíle, kdy ji odvedli
policisté. Své jednání zdůvodnila tím, že ji prostě bolely nohy.
Paní Parksová věděla přesně, co se bude dít, když
neuposlechne. Deset let po skončení války se téměř nic nezměnilo.
Segregace ve školství byla sice právně zrušena, ale v praxi se
nezměnilo absolutně nic. Rok od desegregace vydal Nejvyšší soud výzvu, aby
tento proces probíhal „náležitě uváženým tempem“, což
v případě jižanských států znamenalo minimálně několik
desetiletí.
Až do roku 1954, kdy ho Kongres odsoudil k pobytu ve
vězení, mohl senátor Joseph McCarthy svévolně pokračovat
ve svém „honu na čarodějnice“. V řadách Američanů rozséval
obavy z komunismu, špionů a barevných. A opět se rasistické
zločiny stupňovaly. V Mississippi přivázali na krk tři běloši
černošskému chlapci ostnatých drátem závaží a shodili jej do řeky. Dva
vrazi byli okamžitě osvobozeni. Jeden vážený občan, který se přišel na
soudní přelíčení podívat nechápavě kroutil hlavou a prohlásil: „To je
řečí kolem smrti jednoho negra, vždyť ta řeka jich je plná.“
Vykonstruované procesy, rasové násilí ze stran policie a politiků, strach,
tohle byly způsoby, kterými se rasisté snažili černochy umlčet. Ale mnozí
již toho měli dost. Stejně tak jako Rosa Parksová, členka
místní pobočky Národní asociace pro pokrok barevného obyvatelstva.
Po zatčení se ihned obrátila na předsedu této pobočky E. D.
Nixona a požádala ho o pomoc. Nixon jí
vyhověl, zaručil se za ní, a ona tak mohla čekat na soud mimo vězení.
V černošské komunitě to vřelo. Prezident Mezikonfesního sdružení
duchovních L. R. Bennett informoval o případu
Parksové a svou řeč zakončil slovy: „Nadešel čas,
abychom se hnuli. Není kdy na řeči, nastala chvíle činů.“
Formou protestu byl na návrh Politické rady černošských
žen přijat bojkot městské dopravy. Od pondělí 5. prosince
1955 neměli černoši použít segregovaných autobusů.
O rozšíření tohoto plánu se postarali duchovní. Doktor
King toho dne nemohl dospat, chodil po svém bytě a čekal na
první autobus. Ten přijel jako obvykle, ale byl prázdný. Ulice zaplavily
jízdní kola, taxíky a davy pochodujících lidí. Během dne se rozhodlo
bojkot nepodpořit méně než deset černochů.
S takovou podporou
černošští vůdci nepočítali, odpoledne byl přijat návrh vytvořit
Montgomerské sdružení pro pokrok, do jehož čela byl zvolen
doktor King. Večer se konala shromáždění v kostele,
na kterém King promluvil pro čtyři tisíce lidí. Seznámil
je s programem pokračujícího bojkotu, nekompromisně se postavil proti
veškerým formám útlaku a varoval své bližní před jakoukoli formou
násilí. Lidé souhlasili a bouřlivým potleskem projevili svou podporu.
Posléze byly schváleny tři základní požadavky, které měly vyřešit
problém segregované dopravy. Řidiči se měli chovat slušně ke všem
cestujícím, sedadla měla být obsazována podle toho, kdo dřív přijde,
přičemž by bílí nastupovali zepředu a černí opačně, a na linkách, kde
cestují převážně černoši, měli být zaměstnáni černošští
řidiči.
Následujícího dne vyjelo do ulic na 200 taxikářů, aby pomohli
černochům dostat se do práce a zpět. Bylo dopředu jasné, že bude potřeba
více vozů, a tak se King po vzoru jistého reverenda
T. Jemisona rozhodl vytvořit jakési dopravní sdružení se
soukromými vozy. To se jim podařilo právě včas, protože radnice, která
značně pociťovala úbytek peněz, se rozhodla vydat nařízení, ve kterém
stálo, že minimální jízdné v taxících musí činit pětačtyřicet
centů. Ale to už jezdilo v Montgomery přes 300 aut podle detailně
vypracovaného časového plánu. Tento systém fungoval výborně, ale byl
velmi nákladný. I to se nakonec podařilo vyřešit. Do pokladny
sdružení proudil dostatek peněz z celých Spojených států, Švédska,
Singapuru, Japonska a z jiných zemí. Přesto chodila většina černochů
pěšky, byla to jejich forma protestu. Když se ptali jedné staré ženy, zda
není těmito několikakilometrovými túrami znavena, odpověděla, že
její duše odpočívala dost dlouho a že je teď řada na nohách.
Radnice a policie odpověděla pokusy o zrušení tohoto náhradního
systému dopravy. Policisté pokutovali řidiče za banální a mnohdy
i vymyšlené přestupky, odebírali jim řidičské průkazy a zavírali
je do vězení. Nicméně tato šikana nepřinesla žádný efekt, a tak došlo
ke změně taktiky. Pomocí pomluv chtěli dosáhnout rozkolu
v černošské komunitě. Kinga se pokusili zdiskreditovat
tvrzením, že si z pokladny sdružení pořídil nový automobil. Ani
tohle nezlomilo černošské odhodlání, a tak přišlo na řadu násilí.
V lednu 1956 vybuchla na verandě Kingova domu bomba. Naštěstí
se nikomu nic nestalo, ale bylo jasné, že tohle byl jen začátek. Na
základě starého zákona z dob občanské války obžalovala soudní
porota Kinga a ostatní černošské vůdce. Soud se konal tři
dny a konečný verdikt zněl 386 dní nucených prací nebo
500 dolarů pokuty. Sebevědomí černochů začalo pomalu slábnout.
Kingovi advokáti se odvolali a podali žalobu na stát Alabama
pro porušování ústavy. Během tohoto soudního přelíčení se rozletěla
zpráva o tom, že Nejvyšší soud Spojených států prohlásil
segregovanou ústavu za protiústavní a nařídil její zrušení.
Montgomerský bojkot tak skončil. Rasisté se stále pokoušeli zastrašovat
černochy pomocí provokací a pumových útoků, ale nebylo jim to nic platné.
Černoši se přestali bát. Skončily krvavé srážky a násilí, klidná
černošská masa jim začala nahánět strach.
Pro černošské hnutí to byl však začátek. V lednu 1957 se
v Atlantě sešli jeho vůdci a shodli se na pokračování boje za
kompletní desegregaci v dopravě, obchodech, školství a za konec
upírání volebního práva černochům. Dva měsíce na to obdržel King
pozvání od ghanského premiéra Kwame Nkrumaha, aby se
zúčastnil oslav vyhlášení nezávislosti této země. King s manželkou
tedy odletěli do Afriky a byli velmi překvapeni tamním prostředím. Bída,
zaostalost, chudoba, takhle vypadalo dědictví britského kolonialismu.
Při
návratu domů skrz Nigérii, Řím, Paříž a Londýn mu byla v New Yorku
udělena medaile Národní asociace pro pokrok barevného obyvatelstva a setkal
se zde se dvěma předními představiteli hnutí Royem
Wilkinsem a Philipem Randolphem. S nimi se
dohodli na konání Prosebné pouti svobody, která se měla
konat 17. května 1957 ve Washingtonu. Zúčastnilo se jí 35 000
černochů a King zde přednesl své požadavky na trvalé a
neodvolatelné právo hlasu. Víceprezident R. Nixon pozval
Kinga a Abernathyho na konzultaci, kde se
snažil ospravedlnit nicnedělání prezidenta Dwighta
Eisenhowera. King si o tomto setkání
poznamenal, že to byla jen ztráta času. Prezident Eisenhower
nakonec přece jen podepsal zákon o občanských právech černochů,
který však černošské hnutí považovalo za jakousi mizernou almužnu.
Na
popud zákonodárného sboru státu Arkansas přijala školská správa
v Little Rocku 9 černochů na střední školu.
Guvernér George Wallace nechal 4. září 1957 postavit
před školní budovu národní gardu, a zabránil tak těmto studentům
vstoupit do školy. Toto nezákonné počínání přímo vyzvalo federální
vládu k činu. Prezident Eisenhower se sice guvernéra
snažil přesvědčit, aby nebránil studentům, ale ten ho neposlechl. Po
dvaceti dnech, kdy se mohutným tempem stupňovaly rasové útoky, prezident
zasáhl. Poslal na místo výsadkáře a dal jim rozkaz obnovit pořádek.
Černošské studenty tak doprovázeli do školy vojáci.
Začátek roku 1958 se nesl ve znamení Tažení za
občanství. V řadě velkých měst amerického jihu se konaly
demonstrace a na jedné z nich vyjádřil jasně doktor
King požadavky černé komunity, když řekl, že chtějí
svobodu a chtějí ji ihned, ne po kávových lžičkách dalších
150 let.
Půl roku poté se mělo v Montgomery konat soudní
přelíčení Ralpha Abernathyho. Když se
King chystal vstoupit do soudní síně zamezili mu policisté
vstoupit dovnitř a pak jej odvedli do vězení. Tento postup nebyl nijak
neobvyklý, ale kdyby věděli, o koho se jedná, patrně by si své
chování rozmysleli. Kinga obvinili z neuposlechnutí
pokynů policisty a po soudním přelíčení vynesl soud rozsudek.
King řekl, že nezaplatí za nic, co nespáchal. Případ
vzbudil velkou pozornost americké veřejnosti, a tak se policejní ředitel
rozhodl, že za Kinga pokutu zaplatí. Prý chtěl ušetřit daňovým
poplatníkům peníze za jeho stravu.
14. září vyšla Kingovi kniha Velký krok ke svobodě.
Šest dnů na to ji podepisoval v jednom obchodním domě, když tu
k němu přistoupila neznámá duševně narušená černoška
Izola Curryová a po ujištění, že je skutečně onen
Martin Luther King, ho bodla ostrým dopisním nožíkem
přímo do prsou. Jeho špička se zastavila těsně před aortou. Stačilo
málo a King by byl na místě mrtev. Tato zkušenost jej
utvrdila v nutnosti pokračování své práce a dokonalému podřízení
se. Zřekl se tedy svého místa pastora a přestěhoval se s rodinou do
Atlanty.
Počátkem roku 1959 se na popud pozvání nadace Mahátmy
Gándhího vydal na přednáškové turné po Indii. Pokud byl bídou
v Ghaně překvapen, tak tady byl naprosto šokován. Lidé spící na
ulicích, žebrání, dle tradic dodržovaný kastovní systém, tohle všechno
utvrdilo jeho přístup k nespravedlnosti ve Spojených státech.
Zpátky
v Americe zahájili nespokojení černoši nový druh protestních akcí.
V Greensboro přišla skupinka čtyř černošských studentů do
místního bufetu a přesto, že je personál neobsloužil, zůstali sedět až
do konce otevírací doby. Stejná situace se opakovala příštího
i během dalších dnů. Seat-in, jak se tento protest
nazýval, chytře poukázal na stále platící segregaci v normálním
životě. V horizontu týdnů se podobné akce uskutečnily
v 80 městech. Na jednom takovém vystoupil i doktor
King.
Nedlouho nato na něj podal soud státu Alabama žalobu
za daňové podvody. Obvinění sic absurdní, protože King
byl velmi čestný člověk, který šel vždy příkladem, ho dost zaskočilo.
Na jeho obhajobě se podílela řada jak černošských, tak bělošských
právníků a na soudním přelíčení absolutně vyvrátily veškeré
vykonstruované důkazy o Kingově vině.
Zatímco se King se svými kolegy radili o dalším postupu, vložil se
do celého problému kandidát na úřad prezidenta John F.
Kennedy. Nedá se říct, že by mu skutečně problém černošské
komunity nějak extrémně ležel u srdce, nicméně s černochy se
již konečně začínalo počítat jako s plnohodnotnými voliči.
A Kennedy je potřeboval. King si sice po
společné snídani poznamenal, že jednání s prezidentem bylo plodné a
užitečné, ale zároveň moc dobře věděl, že to nedělá jen tak pro nic
za nic.
King se po úvaze nakonec přiklonil ke studentům a
společně s nimi zahájil bojkot koncernu Rick, který do svých obchodů
a restaurací nevpouštěl černochy. Všechny účastníky policie zadržela.
Většinu propustila, ale Kinga, který měl podmínku za
propadlý řidičský průkaz, zatkla. Soud jej odsoudil ke 4 měsícům
nucených prací. Propuštěn byl však díky intervenci
Kennedyho po několika dnech s pokutou dvou tisíc
dolarů. Měsíc na to se konaly ve Státech prezidentské volby.
Kennedy zvítězil snad nejtěsnějším poměrem
v dějinách a dá se říct, že se tak stalo právě díky černým
Američanům.
Kennedy se snažil Američanům vnutit pocit, že Amerika je
země neomezených možností. Že neexistuje nic, čeho by Američané nemohli
dosáhnout, že jsou tou zemí, která by měla být vzorem pro všechny
ostatní. Jeho vláda skutečně přinesla Spojeným státům ohromnou
ekonomickou prosperitu, ale zároveň stále plně neakceptovala Afroameričany
jako rovnoprávné jedince. Na mnoha místech stále platila segregační
pravidla, docházelo k rasistickým útokům a diskriminacím.
V roce
1961 se jako další možný způsob protestu vůči této rasové
diskriminaci objevily tzv. Jízdy svobody. Skupiny černochů
nasedaly do dálkových autobusů projíždějících jižními státy a zcela
ignorovaly segregační pravidla. Dva první autobusy vyrazily
z Washingtonu do New Orleans. Jeden v Annistonu ve státě Alabama byl
zničen bombovým útokem a posádka druhého byla v Montgomery surově
zbita. Jako odpověď uspořádal v tomto městě doktor King bohoslužbu,
kde dál hlásal o nutnosti zachování nenásilí. Když Kingův proslov
končil, obklíčili rasisté kostel a drželi všechny v kostele až do
ranních hodin, kdy už přece jen přijela policie. Jízdy svobody nakonec
v listopadu téhož roku přinutily schválit odstranění rasové
segregace v hromadné dopravě, ale v praxi se nezměnilo prakticky
nic.
Město Alabany ve Státě Georgia toho bylo názorným příkladem. Všechny
pokusy o protestní akce byly policií zrušeny hned v zárodku, a tak
se místní vůdcové černošského hnutí rozhodli napsat doktoru
Kingovi o pomoc. Ten vyhověl a s R.
Abernathym se přijel seznámit se situací. Společně
s místními obyvateli naplánoval na 16. prosince 1962 protestní
pochod k městské radnici. Po dohodě s představiteli autobusových
společností to už vypadalo, že se segregace definitivně stane černou
skvrnou minulosti, jenže městská správa byla jiného názoru.
King i Abernathy byli postaveni před
soud za podněcování nepokojů a odsouzeni ke 14 dnům ve vězení nebo
178 dolarům pokuty. Oba zaplatit odmítli z toho důvodu, že si
plně uvědomovali, že nemůžou po svých kolezích, kteří pomalu neměli
ani na jídlo, natož na pokuty, aby se postavili za svá práva, což
většinou znamenalo skončit ve vězení. Nicméně pokutu kdosi zaplatil, a
oba odsouzení tak byli propuštěni.
Demonstrace pokračovaly dál. Když
žádali, aby mohli volně vstupovat do městských sadů, jejich správa je
raději zavřela. Stejný postup zvolili i v městské knihovně. Až do
června 1962 probíhaly demonstrace poklidně. Tehdy došlo ke krvavé
srážce s policií a rozhořčeného Kinga
s Abernathym zatkli na pár dní do vězení. Na
doporučení ministra spravedlnosti pak odjeli z města.
King nesl těžce tento neúspěch, ale brzy na něj myslet
přestal. Nastaly jiné problémy.
Velké průmyslové město Birmingham ve státě
Alabama patřilo díky starostovi Arthuru
Haynesovi, veliteli policie Eugenu Connorovi, jemuž
pro svou násilnou povahu přezdívali býk Connor, a díky guvernéru státu
Georgi Wallacovi k těm nejrasističtějším vůbec.
A právě zde se soustředily veškeré síly černošské komunity. Pokud
by byla zrušena segregace tady, stane se tak i ve zbytku Spojených
států. Protestní akce byly naplánovány na začátek dubna 1963.
Nejprve byl
zahájen bojkot segregovaných bufetů, restaurací a obchodních domů a pár
dní na to pochod k městské radnici. Starostovi předložili čtyři
základní požadavky (odstranění segregace, zlepšení pracovních podmínek
černochů, žádné sankce proti účastníkům demonstrace a vytvoření
komise, která by vypracovala postup na odstraňování segregace), avšak ten
je nepřijal. Pochody tedy pokračovaly. Majitelé obchodních domů byli
ochotní požadavkům vyhovět, jenže městská správa byla jiného názoru.
Vedle žádosti podané federálnímu soudu za zákaz demonstrací začalo
zatýkání demonstrantů. Zatčeni byli také doktor King a
Abernathy. Paní Kingová z obavy
o manželův život se pokusila získat pomoc přímo v Bílém domě.
Den po telefonickém rozhovoru s ministrem spravedlnosti Robertem
Kennedym jí zavolal sám prezident Kennedy. Slíbil,
že celou záležitost prošetří a okamžitě posílá do Birminghamu
FBI.
Okamžitě po Kingově zatčení vydali tamní bílí
duchovní prohlášení, ve kterém jej označili za přivandrovalce
podněcujícího nepokoje a násilí. King na něj odpověděl otevřeným
dopisem, známým jako List z Birminghamského vězení,
ve kterém obhajoval své rozhodnutí a prohlásil, že když svobodu
nedostanou, musí si ji vzít.
20. dubna jej propustili a ihned pokračoval
v organizování dalších protestů. První se uskutečnil 2. května, kdy
se studentům postavili policisté s obušky, vodními děly a psy. Toho
dne bylo zatčeno téměř tisíc demonstrantů. Protesty pokračovaly, policie
přitvrzovala. Pomalu už neměli, kam zatčené umístit. Věznice byly plné.
V novinách se objevily fotografie policejních psů, jak se zahryzávají
do na zemi ležících demonstrantů. Brutalita policie byla taková, že byla
pobouřena i většina bílého obyvatelstva a dokonce i Connorovi
muži odmítli poslušnost.
Po zásahu prezidenta Kennedyho se
nakonec městská správa s černošskou komunitou dohodla a požadavky
demonstrujících byly vyplněny. Radost z úspěchu však brzy vystřídal
hořký smutek. Během několika dnů podnikli rasisté nespočet pumových
útoků a policie se je ani nepokusila objasnit. Nakonec musel zasáhnout opět
Kennedy, když poslal do města armádu. Nejvyšší soud
rovněž zbavil Connora funkce. Vzápětí na to mu však
opatřil dobré místo guvernér Wallace ve svém úřadě.
Wallace se snažil zmařit prezidentovo úsilí
o desegregaci všemi možnými způsoby. Napadal jeho výroky, kritizoval
jeho postoje a také zamezil vlastní tělem vstupu dvou černošských
studentů na jinak zcela bělošskou univerzitu v Alabamě. Pořádek
musela nakonec sjednat národní garda. Toto jednání však spíše rozvířilo
zájem o desegregaci bílého obyvatelstva, a tak pod jeho tlakem Kongres
schválil XXIV. Dodatek k Ústavě Spojených států amerických, ve
kterém stálo, že volební právo občanů nesmí být popíráno ani
zkracováno z důvodu nezaplacení jakékoli volební daně.
Nastal čas na
uspořádání celonárodní protestní akce. Všechny černošské organizace
se dohodly na obsazení Bílého domu a Kapitolu a na
znemožňování práce vlády, dokud nebudou splněny všechny požadavky
černošské komunity. Po diskusi s prezidentem Kennedym,
který by takhle mohl prohrát blížící se volby, upustili od tak
radikálního plánu a rozhodli se, že uspořádají shromáždění na
náměstí A. Lincolna bez obsazení Kapitolu i Bílého
domu.
28. srpna 1963 se do Washingtonu sjelo pod heslem „Svobodu
hned!“ na dvě stě padesát tisíc demonstrantů, z čehož
jednu pětinu tvořili běloši. Vedle slavných herců a zpěváků se za
mikrofonem vystřídali organizátoři protestních akcí z Montgomery,
Atlanty a Birminghamu. Jako poslední přišel doktor King a
pronesl svůj nejslavnější projev I Have a Dream (Mám
sen). Po posledních slovech free at last (konečně svobodni) nastalo hluboké
ticho, které náhle proniklo v bouřlivou ovaci.
Jenže ne všichni
sdíleli Kingovy názory. Spousta černošských vůdců prosazovala větši
radikálnost, někteří dokonce revoluci. Nejtvrdším kritikem byl bezesporu
Malcolm X z Nation of Islam (Národa
islámského). Během onoho léta propukly nepokoje ve 115 městech a
zatčeno bylo přes 200 000 černochů. A násilí se stupňovalo na
obou stranách. Dva týdny po slavném shromáždění ve Washingtonu vybuchly
v jednom baptistickém černošském kostele bomby a usmrtily životy
čtyř děvčátek. Kingovi se velmi těžce podařilo uklidnit
pozůstalé a odradit je od násilí. Tento problém zasahoval celé Spojené
státy. Země svobody a demokracie brzy ukázala, jak ve skutečnosti vypadá
její pravá tvář.
Stát Texas odjakživa patřil k těm nejkonzervativnějším.
Tamní političtí vůdci nemohli prezidentu Kennedymu přijít
na jméno, obviňovali ho ze zaprodání se komunistům a velezrady. Domníval
se, že cesta po jižních státech napraví jeho politickou reputaci. Do
Dallasu přiletěl 22. listopadu a pokračoval dále v připravené
limuzíně. Po několika hodinách obletěla celý svět zpráva, že byl
prezident Spojených států zastřelen odstřelovačem. Za vraždu byl nakonec
usvědčen Lee H. Oswald, ale uvěřil tomu málokdo. Mnohem
spíše se uvažovalo o tom, že za atentátem stála politická opozice.
Novým prezidentem se stal Lyndon B. Johnson a přislíbil, že
stejně jako zesnulý prezident Kennedy bude i on
napomáhat řešení rasové problému.
M. L. Kinga vyhlásil časopis Time v roce
1964 mužem roku. Bylo to vůbec poprvé, kdy takovouto poctu obdržel
černoch. Podle novinářů pracoval denně 20 hodin, během jednoho roku
procestoval na 270 000 mil a přednesl 350 projevů. Na popud
prezidenta přijal Kongres v květnu 1964 zákon o občanských
právech, který přiznával černým všechna práva, zakazoval diskriminaci a
segregaci. Zákon znamenal velký pokrok pro černošskou komunitu, nicméně
rasová diskriminace nevymizela ze dne na den. Největší zásluhou doktora
Kinga byla jeho schopnost odradit černochy od násilí. Během
jeho celého působení existovala spousta skupin a organizací, které
otevřeně vyzývaly k revoluci.
První významnější událostí, která
pomalu začala měnit náladu uvnitř černošské komunity, se stalo
zastřelení patnáctiletého Jamese Powella v newyorském
Harlemu bílým policistou. Ten se hájil tím, že na něj Powell vytáhl
nůž. Svědkové však tvrdili pravý opak. Mrtvý byl černý, střelec bílý
a ještě k tomu policista. S vyšetřováním se nepospíchalo. Dva
dny na to se konalo shromáždění organizované Kongresem rasové rovnosti,
kde se mělo diskutovat o porušování lidských práv. Mluvilo se ale jen
o případu Jamese Powella, což nakonec vyústilo
v útok na policejní stanici. Tento výbuch násilí nebyl ničím
neobvyklým. I předtím docházelo k podobným útokům
černošských gangů, jenže nyní začínaly nabírat na síle a intenzitě.
Důvody byly prosté – otřesné sociální podmínky v ghettech,
nezaměstnanost, nevyhovující školy, nedostatečná zdravotní péče,
beznaděj.
V prosinci 1964 si M. L. King převzal
Nobelovu cenu za mír v Oslu. Zpátky ve Spojených
státech jej přišlo přivítat 10 000 Američanů. Na cestě domů
proběhla v hlavním městě zrovna nepříliš přátelská schůzka
s prezidentem Johnsonem. Ptal se ho, kdy konečně navrhne
Kongresu zákon o volebním právu. Na to mu Johnson
odpověděl, že přece nemůže chtít po Kongresu něco takového necelý rok
po přijetí zákona o občanských právech.
King si
tehdy pomyslel, že pokud nemůžou oni, napíší si jej sami tam dole,
v ulicích Selmy v Alabamě. Finanční odměnu spojenou
s udělením Nobelovy ceny rozdělil mezi tři hlavní černošské
organizace, které měly tyto peníze použít na boj za dosažení onoho
zákona o volebním právu. Město Selma bylo vybráno za
hlavní bojiště, protože ze všech černošských voličů mohlo volit jen
3 procenta. Nepředstavitelné podmínky a zkoušky, které museli
černoši oproti bělochům podstoupit, měly být zrušeny.
Přestože doktor
King na tuto skutečnost upozornil prezidenta
Johsnona, bylo zapotřebí, aby se o této nespravedlnosti
dověděla širší veřejnost. Proto byl také naplánován protestní
pochod ze Selmy do Montgomery. První pokus se uskutečnil 7.
března 1965. Zhruba 600 černochů však nedošlo ani za most E. Pettuse.
Tam na ně totiž čekali policisté a celou poklidnou demonstraci rozehnali
obušky. Na místě zůstalo ležet 60 černochů, z nichž
John Lewis, vůdce Studentského koordinačního
výboru, měl hlavu proraženou baseballovou pálkou. Masakr byl
vysílán po celých Spojených státech a všechny deníky otiskly kritické
komentáře na adresu guvernéra Wallaceho. Ten zareagoval tak,
že zakázal všechny demonstrace.
King se nehodlal nechat
zastrašit a oznámil datum nového pochodu. Když však viděl, jak se
policisté tvrdě připravují na zásah akci odvolal. Přesto skupinka rasistů
napadla tři bílé duchovní, kteří přijeli demonstraci podpořit. Dva
surově zbili do bezvědomí, třetího zavraždili. Vlna kritiky se snesla na
hlavu prezidenta Johnsona. Ve většině měst amerického
severu se konaly demonstrace za nekompromisní zásah vlády. Do Selmy
přijížděly stovky lidí.
Když prezident Johnson viděl,
že vlna rozhořčení jen tak neopadne, vystoupil se svým projevem a přednesl
návrh na nový zákon o volebním právu. Situace v Selmě se ale
nezměnila. Prezident Johnson musel tedy povolat armádu.
Další protestní pochod byl tedy oficiálně stanoven na 21. března. Toho dne
vyrazilo 3200 lidí na osmdesátikilometrovou trasu. Před rasisty je
střežilo 1800 vojáků. Demonstranti zpívali, kolem nich projížděla
auta rasistů, kteří je zasypávali nadávkami. Odpoledne dorazili
účastníci pochodu, jejichž počet se rozrostl na 25 000, do cíle. Pod
pohrůžkou hospodářského bojkotu pozval delegáty pochodu guvernér
Wallace a přislíbil, že příště nebude bránit registraci
voličů. Pozitivní ohlas tohoto pochodu přispěl nakonec i k tomu, že
9. srpna byl přijat nový zákon o volebním právu, který zakazoval
jakoukoli diskriminaci voličů při registraci a uplatňování volebního
práva. Černošské hnutí dosáhlo dalšího nebývalého úspěchu.
Nicméně pochod Selma – Montgomery nebyl jediným
stimulem, který donutil vládu jednat. Hrozba rasových nepokojů se stávala
čím dál tím více aktuálnější. Napětí v ghettech rostlo každým
dnem a více jak volební právo je zajímalo jídlo a práce. Viceprezident
Hubert Humphrey varoval prezidenta Johnsona
o rostoucím problému v černošských ghettech a nabízel jeho
řešení, jenže to k ničemu nebylo. Z letargie vytrhly prezidenta
Johnsona až nepokoje v létě 1965. Celkem na pěti
místech došlo ke střetům s policií.
Nejtragičtějším místem se
stala černošská čtvrť Watts v Los
Angeles. Nastartovala jej banální příhoda, když policista zatkl
černošského řidiče, který údajně jel v podnapilém stavu.
Obyčejně by tato událost nevyvolala žádnou pozornost. Tady však rozpoutala
týdenní anarchii. Kolem 10 000 černochů drancovalo ve dne v noci
obchody, demolovalo administrativní budovy, rozbíjelo restaurace a ničili
zkrátka vše, co patřilo bělochům. Toto povstání muselo potlačit téměř
15 000 vojáků a policistů.
Komise, vytvořená prezidentem
Johnsonem, o tom podala obsáhlou zprávu. Příčinou
násilí byla bída, špatné životní podmínky, nedostupnost vzdělání a
nezaměstnanost. Měla to na svědomí především černošská mládež
z ghett. Jejich rodiče se vydali hledat lepší život, než který měli
na americkém jihu. Bohužel záhy pochopili, že se dostali do bezvýchodné
situace. Vyskytly se nové, daleko zásadnější problémy. Rodiče se
s tímto jakž takž smířili, ale jejich děti ne. Nechtěli se smířit.
Desegregace a volební právo pro ně nic neznamenalo. Nenávist jim byla
bližší než láska a násilí vyplňovalo prakticky celý jejich život.
Doktor King si toho byl vědom, ale neměl s americkými
ghetty žádnou zkušenost. Podnikl tedy za účelem poznání cestu na sever.
Nejblížeji se spřátelil z chicagským černošským vůdcem Al
Rabym. Své kolegy a přátelé přesvědčil o nutnosti řešit
problém amerických ghett, a tak se nyní jejich veškerá činnost
soustředila na severní města.
Hlavní základnu vybudoval v Chicagu, kde
si sám pronajal malý byt v ghettu. Paní Kingová ho ve
svých pamětech popisuje jako to nejstrašnější místo, které kdy viděla.
Nacházel se ve třetím patře špinavé budovy bez osvětleného schodiště.
Domovní dveře neměly zámek, podlaha byla hliněná. Všude pronikal zápach
moče. Venku bylo asi deset pod nulou a topení sotva hřálo. Největším
problémem však byli lidé, jeho sousedé. Nedůvěřovali mu, nebyl jeden
z nich. Měl vše po čem oni toužili – vzdělání, peníze,
postavení.
King spatřoval jedinou možnost pomoci ve
zlepšení jejich sociálního postavení. Jednou takovou akcí byl tzv.
„Košík chleba“, kampaň, která nabízela zlepšení jak
pro černošské obchodníky a podnikatele, tak i pro nezaměstnané.
Přestože tato akce proběhla úspěšně, její význam nepřesáhl místní
rámec. V ghettech nebylo místo pro reformy.
V roce 1966 poprvé zazněl termín Black Power
(Černá moc). Stalo se tak v červnu, kdy James Meredith,
kterého kdysi na vysokou školu doprovázeli vojáci, podnikl Pochod
proti strachu z Memphisu do Tennessee, aby takto dodal odvahy
černochům na m americkém jihu. Meredith se vydal na
třistakilometrovou pouť 5. června. Hned o den později na něj někdo
vystřelil a Meredith musel být převezen do nemocnice.
Během
několika dní se do města sjeli vůdci černošských organizací. Vedle
M. L. Kinga, R. Wilkinsna, A.
Younga a Floyda McKissicka se dostavil také předseda
Studentského koordinačního výboru nenásilných akcí Stokely
Carmichael. Diskutovalo se o tom, jakým způsobem se bude
pokračovat v Meredithově pochodu. McKissick a
Carmichael se striktně postavili proti tomu, aby se jej
zúčastnili i běloši. Doktoru Kingovi se mu je nakonec podařilo
přesvědčit, aby od toho upustili.
12. června v městě Greenwoodu už
však Carmichaela nemohlo zastavit nic. Třítisícovému
shromáždění řekl, že po šesti letech mluvení o svobodě, musí
přijít činy. Musí přijít tzv. Černá moc. Ve své stejnojmenné knize
napsal společně s Charliem Hamiltonem, že jedinou
možností, jak se zbavit rasismu je dosáhnutí reálné moci, tedy moci
politické. Navrhoval pozměnit systém mocnářství a apeloval na černochy,
aby se spojili v jedno těleso.
Nejzásadnější rozpor s doktorem
Kingem a ostatními umírněnými vůdci tkvěl právě
v otázce násilí. Carmichael a jeho přívrženci
tvrdili, že pokud můžou běloši beztrestně útočit na černochy, můžou
černoši také. V černošské komunitě došlo k rozkolu. Zvláště
když někteří radikálové otevřeně vyvolávali násilné nepokoje.
King tušil, že černošský nacionalismus nepřinese nic
dobrého. Jeho obavy se vyplnily v „dlouhém horkém
létě“ 1967, které odstartovalo krvavé nepokoje ve více jak
128 městech Spojených států. Zapalovaly se domy, auta, demolovaly
obchody, docházelo ke krvavým přestřelkám a ve všech větších městech
projížděly armádní tanky. Prezident Johnson opět sestavil
vyšetřovací komisi a ta opět dospěla ke stejnému konci jako před třemi
lety. Pokud se nezlepší sociální postavení černochů, budou nepokoje
pokračovat a nabírat na síle.
Zatímco ve Spojených státech se prezident Johnson
potýkal s černošskými protesty, v Indočíně měl podstatně
větší problémy. Válka ve Vietnamu byla v plném proudu. Ačkoli mnozí
černošští vůdcové vytýkali Kingovi jeho politickou angažovanost, on moc
dobře věděl, že problém chudoby tkvěl právě zde. Zatímco vláda
utrácela peníze v nesmyslné válce, ve Spojených státech dál rostlo
napětí. King vyzval všechny černochy, aby se aktivně
zapojili do hnutí proti válce ve Vietnamu. 15. dubna 1967 se konal pochod
100 000 Američanů do Washingtonu, v jehož čele nekráčel nikdo
jiný než M. L. King. V hlavním městě byl tak založen
Národní mobilizační výbor pro ukončení války ve
Vietnamu.
Na podzim se King s rodinou odstěhoval s rodinou
zpět do Atlanty a začal pracovat na organizaci velké celonárodní akce,
která by donutila vládu k řešení problému chudoby. Kampaň
proti chudobě měla sjednotit ty nejchudší bělochy, černochy,
Indiány, mexické přistěhovalce a podniknout masový Pochod proti chudobě do
Washingtonu. Na jaře roku 1968 měl King v plánu podniknout cestu po
georgijském venkově. Nakonec se ale vydal do Memphisu ve státě Tennessee,
kde v únoru policie brutálně rozehnala stávku spojenou s demonstrací černošských dělníků. Protestní akce byla připravena
na 23. března. Kinga pozvali na pomoc s organizací. Během příprav se
musel díky jisté neodkladné záležitosti vydat do New Yorku, ale
přislíbil, že se včas vrátí.
Skutečně přiletěl ráno 23. března. Od
prvního okamžiku, kdy spatřil protestní shromáždění, věděl, že
nastanou problémy. Odznaky a transparenty Černé moci
nevěstily nic dobrého. A skutečně po asi deseti metrech pochodu došlo
k šarvátkám. Nejprve mezi černochy a vzápětí hned s vojáky a
policisty, kteří zasáhli tak rychle, jako by na podobnou příležitost
čekali.
King si kladl za vinu, že nedokázal zajistit poklidný průběh
demonstrace. Zároveň se sám sebe ptal, zda nedopadne stejně
i Pochod chudých. V Atlantě došlo k poradě
čelních vůdců černošského hnutí a rozhodli se, že se do Memphisu
vrátí a pokusí se situaci zvládnout vlastními silami, a napravit tak
reputaci černošského hnutí. King chtěl pomocí sérií
přednášek a kázání připravit živnou půdu pro další demonstraci.
4.
dubna byl M. L. King pozván na večeři k reverendu
Samuelu Kylesovi. Den strávil v motelu Lorraine, kde byl ubytován se
svým bratrem. Chvíli před odjezdem vyšel na balkón a rozmlouval
s přáteli. Minutu po šesté hodině se ozval výstřel a Kingovo tělo
zůstalo viset na zábradlí balkónu. Přestože policie, která měla za úkol
starat se o Kingovu bezpečnost, musela být nedaleko, dorazila na místo
až po patnácti minutách. Sanitka po dalších deseti. Kingovo zranění však
bylo natolik vážné, že se jej lékařům v nemocnici zachránit
nepodařilo. V sedm hodin večer zemřela jedna z nejvýznamnějších
osobností dvacátého století. Osobnost, která dle slov prezidenta
Johnsona, znamenala svobodu a víru.
Vražda doktora Kinga šokovala celý svět. Téměř ve
všech zemích světa mu byl vzdán jistým způsobem hold. Jeho smrt znamenala
zároveň smrt nenásilí. Během několika dní se ve Spojených státech
málem rozpoutala občanská válka. Černoši byli hnáni pudovou nenávistí a
ničili vše, co jim přišlo pod ruku. Washington se změnil ve válečné
město. Situaci nedokázalo zvládnout ani 2800 přivolaných policistů.
Město dostalo pod kontrolu až 12 000 vojáků. Prezident byl přísně
střežen, nad Bílým domem se vznášel kouř. Podobná situace se opakovala
prakticky ve všech větších městech Spojených států.
Osobnost vraha
zůstávala záhadou. Černoši v něm viděli bělocha, běloši
černošské extremisty, někteří si dokonce mysleli, že se doktor
King stal oběí komunismu či FBI. 8. dubna proběhl
v Memphisu pochod, který naplánoval ještě sám King.
15 000 lidí vyrazilo za mírného deště v osmistupech.
V první řadě šlo však jen sedm lidí, osmé místo mělo patřit
Kingovi. Pohřeb se konal o den později v Kingově rodné Atlantě.
Zúčastnilo se ho čtvrt milionu lidí od politické elity až po prosté
přistěhovalce.
12. března 1969 začal v Memphisu soudní proces
Kingovým vrahem. Byl jím usvědčen James Earl Ray, který se
nakonec k činu doznal a poslán na 99 let do vězení. Jako motiv se
uváděly peníze. Věřil tomu však málokdo. Dle slov policisty, který
vyšetřoval Kingovu smrt, prostě chlapík jako Ray neměl
k takovému činu důstojné předpoklady. Pokud to byl skutečně on, kdo
střílel, musela za ním stát daleko profesionálnější organizace.
Zdroj: www.metancity.com
|
|
| |
| |
 |  |  | Hodnocení článku | Průměrné skóre: 5 Hlasů: 4

|
|  |  |  |
|