Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 

Vítejte na Notabene - Hydepark baptistů
Hledej
 
Je a Jiří   Vytvoření registrace
Článků < 7 dní: 0, článků celkem: 5346, komentáře < 7 dní: 0, komentářů celkem: 5008, adminů: 23, uživatelů: 2921
Orientační tabule
· Vstupní brána
· Cestičky
· Zákoutí
· Základy
· Kořeny
· Počteníčko
· Lavičky
· Kompost
· Altánek
· Pozvat do parku
· Parkové úpravy
· Máš slovo
· Cvrkot
· Na výsluní
 

Petr Chelčický

Martin Luther King

Povzbuzení


Přihlásit se
Přezdívka

Heslo

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.

Hudba
Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Publikace

Počítadlo
Zaznamenali jsme

8 701 951

přístupů od leden 2004


Kdo je Online
Právě je 39 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Fundamentalisti
Na jedné výplatní listině - Philippian Fellowship

Misionáři, dealeři, donátoři a kongregacionalismus

fundamentální vs. fundamentalistický

Jak se dívat na křesťanský fundamentalismus?

Evangelikalismus jako globální náboženský fenomén II.

Baptismus mezi evangelikalismem, liberalismem a fundamentalismem

Americký evangelikalismus a fundamentalismus

Radikalismus a fundamentalismus


Kořeny
Kdo jsou baptisté?
Zřízení BJB 1930

Zásady BJB z r. 1929

VZNIK A ZÁSADY 1929
Vyznání víry z r. 1886
Apoštolské vyznání víry

Kořeny baptistického hnutí


Okno
www stránky evropských a světových baptistů

Základy

Základní dokumenty BJB v ČR


Obnova: Co se nestalo (Fiktivní příběh z církevního superúterý)
Posted on Úterý, 17. leden 2012 @ 15:43:15 CET Vložil: Mainstream

Církevní restituce poslal Nepřihlášený

Když superb, ve kterém Radek John, Vít Bárta a Karolína Peake přijížděli na Hradčanské náměstí, brzdil před palácem, bylo už vlastně hotovo. Kardinál bez čepce, tedy ten mladší kardinál, měl za sebou těžký den jednání a modliteb. Právě se vracel v usebrání z tichého rozjímání v kapli. Za ním další.

Ukázalo se, že tam nebyl sám; na klekátkách s kardinálem setrvali i bratři evangelíci a také další z té roztodivné rodiny křesťanských církví. Jediné zřetelně viditelné pojítko mezi nimi můžeme vysledovat v tom, že patří k těm státem finančně podporovaným. Jinak naoblíkaní, ale poměrně stejní otcové, se kolíbali ven z kaple. Nejsou jediní a ni to o sobě netvrdí, nicméně je mezi nimi cítit silné pouto jednoty. Ale takové otevřené jednoty. Stejně je lidé sypou do jednoho pytle. A nejenom je. Jistě víte, že jsou i církevní společenství, která na peníze nedosáhla, protože jsou mladší a nesplnila některá další kritéria.

Proč byli ti lidé ten podvečer spolu, to se neměli dozvědět ani tři hosté ze sněmovny, kteří ohlášeni přišli k audienci. Přijali je ti dva hlavní. Kardinál a předseda ekumenické rady církví jim naslouchali a nevycházeli z údivu, že někdo chce mluvit o chudé české pokladně a dalších rysech současné české politické scény podobným tónem. Jasněji se tomu stylu rozhovoru říká: Kdo, komu a za kolik. Vlastně to byla únavná diskuse, protože to byl pokus o smlouvání. Vy nám a my vám, téměř to byl obchod. Ona ta strana je obchodní strana a proto zobchoduje i svou prohru v budoucích volbách.

Tahle debata ale zlomila poslední třísky v nalomených prknech konstrukce cesty za penězi. Všichni do jednoho, i ti co byli za dveřmi, po odjezdu superbu z náměstí kývli na mimořádnou tiskovou konferenci. Nažhavené linky do hodiny dostaly do salónku všechny prestižní noviny, zpravodajské servery a televize jak z Čech, tak z Evropy. Překvapivě rychle byla na stativu také kamera CNN a dalších zámořských televizí.

Kardinál rozvážně a zřetelně čte svoje prohlášení: “Vážení přítomní. Křesťanské církve a další náboženské společnosti přišly během dvacátého století o svá práva na svobodný život a také o práva na vlastnictví majetku. Úplně stejně stejně jako mnozí další občané naší země nesli všichni pouta zvůle a nenávisti. Hodnoty, které byly po generace vkládány do rukou řeholních společenství, farností a dalších vzdělávacích, sociálních a zdravotnických institucí církve, byly zabaveny. Dějiny se těžko vrací, spravedlnost bývá poloslepá, a tak se vede nedůstojná debata o tom, co komu patřilo a co ne. Ve většině případů bylo podstatnější jak to funguje a jak to lidem pomáhá, než komu to skutečně patří. Komunisty vedený stát se ale pojistil a nechtěl, aby instituce církve fungovaly a naopak chtěl, aby nic církvi nepatřilo. Snaha poválečného socialismu byla jasná: Když nevyhnutelně spěje k bankrotu, nechce v tom zůstat sám.

Stát po sametové revoluci přešlapoval a slepě vážil svoje slova. Zdá se, že bylo vždycky dost lidí, kteří měli radost, že mnoho aktivit církve už neexistuje a jen tak nezačne fungovat. S jemným mručením stát sledoval, jak se církevní školství, zdravotnictví a sociální služby zase probouzí s minimálním majetkem a malými penězi v kase. A jedinou nadějí postkomunistického státu bylo, že se bude hodně dlouho přetahovat o původní majetek, který komunisté zachránili ze spárů pobožných kněží a řeholníků.

Vedlo se to až do této chvíle. Proto vám, pánové a dámy, oznamuji, že to, co udělá stát s majetkem, je zcela jeho věcí. Ať si to vyřeší poslanci a senátoři v parlamentu svobodně. Pokud budou chtít uvolnit, ať uvolní, vyplatí či předají. My s nimi jednat budeme. Pokud se rozhodnou jinak, ať ukončí podporu církví a nechají nás o ni soutěžit vedle dalších neziskových organizací a komunit. My jistě prokážeme, že umíme dnešní společnosti pomoci, ale nevzneseme a nevznášíme žádné nároky na stát před rokem 1989 a ani na jeho právní nástupce. Ať činy všech zůstanou na jejich hlavách a hlavách jejich dětí.

Naše duchovní služba bude pokračovat za naše peníze či za peníze, které svobodně a s úctou dostaneme jako dar a řádně vyúčtujeme, ale nechceme se stát součástí obchodu s preferencemi politických stran či součástí tahání o moc ve státě. Naše církve se otevřou laické službě a budou v ještě větší míře podporovat dobrovolnictví. Ať vám všem Pán Bůh žehná pokojem!  Děkuji vám za pozornost.”

Ostatní otcové stáli v kruhu za kardinálem a zdálo se, že jsou jako jeden muž. Ten večer se mi dobře sledovaly televizní zprávy a tuhle neděli jsem měl kostel, který i jinak bývá plný, narvaný k prasknutí.

Daniel Kvasnička, kazatel církve bratrské

Zdroj: http://kvasnicka.blog.ihned.cz

P.S:

V diskusi pod článkem na IHNED.cz odpověděl Daniel Kvasnička na dotaz: o jste vlastně tím článkem chtěl říci?

Mám na mysli to, co jsem zastával vždy. Otázka narovnání vztahů mezi státem a církvemi a nebo restituce, jak se zkráceně říká, jsou záležitostí, kterou si musí vyřešit stát sám a křesťané či židé v náboženských církvích a společnostech by měli být v této věci pasívní a nezávislí na výsledku. Vrátí - tak vrátí. Nevrátí? Tak nevrátí. A měli by to umět říct veřejnosti.
Je to fiktivní příběh, nijak tím příběhem nechci zpochybnit autority, jen jsem si trochu hrál...



 
Příbuzné odkazy
· Více o Církevní restituce
· Novinky od Mainstream


Nejčtenější článka o Církevní restituce:
Počty vyznávajících členů křesťanských církví v ČR a církevní restituce


Hodnocení článku
Průměrné skóre: 4.14
Hlasů: 7


Prosím, ohodnoť tento článek:

Výborný
Velmi dobrý
Dobrý
Normální
Špatný


Možnosti

 Vytisknout stránku Vytisknout stránku


Sdílej článek | Podělte se o tento článek s přáteli! Doporučte jej stisknutím tlačítka:

"Co se nestalo (Fiktivní příběh z církevního superúterý)" | Přihlásit/Vytvořit účet | 1 komentář | Hledat v diskusi
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se


Re: Co se nestalo (Fiktivní příběh z církevního superúterý) (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: mysli v Středa, 18. leden 2012 @ 10:50:35 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pochybuji, že bys měl kostel narvaný k prasknutí. Škody, které církvím způsobily jejich tahanice o majetky, jsou nenapravitelné. Většinová společnost si svůj názor již vytvořila. A tanečky katolické církve s politiky (ať už prostřednictvím staré dobré KDU ČSL, nebo nověji s TOP 09, popř. VV) je v tom jen utvrzují. Žel, za pomoci stafáže evangelíků a dalších denominací. 



Vedoucí Grano Salis Network - Tomas
E-mail: notabene@granosalis.cz, network@granosalis.cz, granosalis@granosalis.cz, magazin@granosalis.cz, redakce@granosalis.cz
Webmastering a údržbu systému zajišťuje firma ALLTECH, webmaster webmaster@granosalis.cz
Page Generation: 0.09 Seconds