Miloš REJCHRT, farář Českobratrské církve evangelické:
Dobrý den.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Vy jste, pane Rejchte, to prohlášení několika desítek herců, podnikatelů, vědců a dalších lidí nepodepsal. Proč?
Miloš REJCHRT, farář Českobratrské církve
evangelické:
No, já to prohlášení četl a mně se tam zalíbila jedna věta, totiž, že
nelze vrátit vše, co bylo ukradeno, ale jinak jsem tam nenašel nic, proč
bych to měl podepisovat, takže ta jedna věta, to je trochu málo.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Co se vám vlastně líbí na tom principu, který jste popsal jako tu větu, že nelze vrátit všechno, co bylo ukradeno?
Miloš REJCHRT, farář Českobratrské církve
evangelické:
No, mně se zdá, že to je takové realistické vystižení naší nemohoucnosti
vůči minulosti vůbec. Já bych byl moc rád, kdyby to, co je ukradeno,
mohlo být vráceno, třeba, kdyby lidé, kteří byli okradeni jako klienti
HSystému dostali svoje peníze, kdybychom dostali zpátky námořní flotilu,
co nám ukradl Viktor Kožený, kdyby třeba mohli dostat svoje peníze
lidé, kteří o ně přišli v roce 1953 při měnové reformě a byly jich
miliony, ale prostě ono to nejde. To heslo, že se má všechno vrátit, co
bylo ukradeno, platí v takových řídkých případech, kdy můžeme chytit
pachatele a kdy také to, co se stalo, byla taková jednoduchá krádež a ne
to, co se stalo za nadvlády komunistů v padesátých letech zvláště, kdy
církvím a hlavně církvi římskokatolické, to je 98 % onoho majetku, o
kterém se vede řeč, kdy té církvi byl ten majetek nějakým způsobem
zcizen, ale ten vtip je v tom, že to nebylo formou jednoduché krádeže, a
proto takový složitý zákon, který se mi do značné míry i líbí, tam jsou
takové zdařilé formulace, on za majetkovou křivdu považuje například
zřeknutí se dědictví v tísni nebo prodej věci za nevýhodných podmínek a
podobně, čili ona to nebyla jednoduchá krádež a kdybychom dali na to
heslo, na tu mantru stále opakovanou, že se má vrátit, co bylo ukradeno,
tak by to znamenalo, že ta církev nedostane nic, protože ono jí to
nebylo ukradeno, ono jí to bylo vzato jiným způsobem.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
V té výzvě, kterou podepsaly 4 desítky lidí či osobností. Tak tam je
kromě jiného jaksi vtělena určitá výzva nebo určitý strach z toho, že se
téma takzvaných církevních restitucí nebo vyrovnání se státu s církvemi
stane předvolebním tématem. To by vám, pane Rejchrte, nevadilo?
Miloš REJCHRT, farář Českobratrské církve evangelické:
Ale co já s tím nadělám? To je samozřejmé, že se to stane předvolebním tématem.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Ne, víte na co se ptám, ptám se na to, jestli to, je to složitá materie,
samotný ten zákon je složitý, vůbec té téma celé je složité, také to
trvalo celých těch 20 let, než se jaksi dostalo až k paragrafovanému
znění zákona, jestli to tomu tématu může uškodit, když to před krajskými
senátními a možná i prezidentskými volbami bude možná tématem číslo
jedna?
Miloš REJCHRT, farář Českobratrské církve
evangelické:
Já nevím, jak to dopadne, ale je možné, že se konečně se začne mluvit o
podstatě věci, a totiž o té věci samé, o jednotlivých paragrafech toho
zákona a přestanou se vypouštět ty kouřové clony takových těch velkých
vznešených slov o té nutnosti vrátit, co bylo ukradeno, za kterými se
třeba skrývá nějaká nepatřičnost. A jestli to pomůže k tomu, abychom se
konečně podívali na znění toho zákona a na jeho sporné body, tak by to
bylo jen dobře, protože ten zákon podle mě ve větší své části je
potřebný a je dobrý a já jsem dokonce překvapen, jak jsou některé jeho
formulace podařené.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
No, a pak je tam z vašeho pohledu menší část, která dobrá není a to je která?
Miloš REJCHRT, farář Českobratrské církve
evangelické:
No, tak jsou tam takové drobné věci, kterým tak úplně nerozumím, to bych
potřeboval nějaký opravdu odborný výklad. Mluví se o tom, že nebude
prolomena ta lhůta únor 48 a tam se mluví o zákoně z roku 47, kde prostě
věc vydaná podle toho zákona, tedy odejmutá podle toho zákona vlastně
je také předmětem té majetkové křivdy, tak to mně jako tak nejde úplně
do hlavy, že najednou je tam datum rok 47, a pak je tam také třeba
taková drobnost, ale možná ne bezvýznamná, že najednou práva a
povinnosti náboženské matice přecházejí na římskokatolickou církev, to
nikdy nebyla církevní instituce ani státní, to byl takový samostatný
fond a ejhle najednou jednou větou vlastně jeho, ano, majitelem se stává
římskokatolická církev, tak to bych také potřeboval nějak objasnit a
pak je tam něco, s čím jsem si naprosto jist, že je to špatně, a to je
paragraf 15, kde se mluví o takzvaných náhradách, náhradách finančních
jednotlivým církvím, je jich tam 17.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Jenom pardon pro ty, kteří ten návrh zákona neviděli, ten paragraf
vypadá v podstatě jako tabulka, kde je u každé církve napsaná jaksi
přímo vypočítaná, ne vypočítaná, je tam jedno číslo, které není nijak
dále rozvedeno.
Miloš REJCHRT, farář Českobratrské církve
evangelické:
Není nijak vysvětlováno, jak se k němu dospělo, je tam 17 takových
kolonek a jedna z nich proto o tom mluvím, já nechci být neekumenický,
tak budu mluvit jenom o své vlastní církvi, najednou moje Českobratrská
církev evengelická má dostat 2 miliardy 226 milionů korun jako náhrady,
ale já nevím za co? Nám totiž skoro nic nebyl odňato a co nám odňato
bylo, tak už máme dávno zpátky a najednou tady přicházejí tyhle peníze a
já se ptám, za co jsou to náhrady, když se to tak jmenuje?
Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Víte, pane Rejchrte, jenom abych tomu úplně správně rozuměl, tak vás
rozhodně není možno podezírat, že byste nevěděl, že byste věděl málo o
tom, jak u vás evangelíků hospodaříte s majetkem, co už vám bylo vráceno
a tak dále, naopak, a přesto říká, že tak trochu s překvapením koukáte
na to, že vám stát chce vrátit něco přes 2 miliardy?
Miloš REJCHRT, farář Českobratrské církve
evangelické:
No, právě on nám něco nahrazuje a já nevím co, když není co nahradit,
nám nebylo nic odňato. Církvi římskokatolické ano, té bylo odňato hodně
majetku, tomu bych rozuměl, a některý nemůže být vydán. A najednou my
dostáváme a nejen my, ale jiné církve, které třeba byly registrovány až v
roce 89 a ejhle také dostávají jakési náhrady údajně se to vykládá, že
je to za nevydaný majetek. No, ale to je za majetek, který nám nikdy
nebyl odňat, proč by nám měl být vydáván?
Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
No, to téměř přesně souvisí s tím, co se stalo včera, protože včera a vy
jste to sám také viděl, myslím, že o tom slyšeli a viděli to i naši
posluchači, česká sociální demokracie v rámci předvolebního boje před
krajskými i jinými volbami vyrukovala řekněme s určitými plakáty, ten
jeden plakát se odkazuje právě na názor sociální demokracie, že ODS a
TOP 09 se chystají církvím dát dar ve výši 134 miliard, to se odkazuje
právě na onen paragraf, na onu finanční náhradu a ten plakát je
koncipován jako dvě ruce, z nichž jedna s normální jaksi košilí na konci
té ruky třímá plný pytel a dává ho ruce v kněžském ornátu s prstenem,
což vyvolalo i určitou reakci, k té se dostaneme. Jak vám to připadá
jako toto pojetí v rámci předvolebního boje?
Miloš REJCHRT, farář Českobratrské církve
evangelické:
No, bohužel v tom předvolebním boji se užívá hrozných prostředků,
například billboardů. Podle mě všechny billboardy jsou hloupé z principu
a útočí na naši hloupost, útočí na ty nerozumové složky naší bytosti,
ty billboardy jenom vyvolávají dojem a emoce a vůbec nás nenutí k tomu,
abychom přemýšleli, abychom argumentovali, nýbrž se nás snaží nějak
získat a nějak přesvědčit, čili i tenhle billboard se mi zdá hloupý, ale
nevím, že by některé jiné byly nějak chytřejší.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Dobře. Nechci tento konkrétní billboard obhajovat, na druhou stranu,
když jsem vás pozorně poslouchal, co jste říkal, jaké výhrady máte k
tomu, jak se došlo k těm číslům, k těm finančním náhradám v rámci
vyrovnání se státu a církví, tak není to jinými slovy to samé to, co
říká sociální demokracie, která říká: "ODS a TOP 09 se chystají církvím
dát dárek 134 miliard korun." A vy říkáte: "Vůbec nevím, jak se došlo k
tomu, že nám evengalíkům se chce vrátit něco, nebo nahradit něco přes 2
miliardy."
Miloš REJCHRT, farář Českobratrské církve
evangelické:
No, já říkám, že to nevím a není to totéž, co je na tom billboardu. Já
bych jen využil toho, že jsem četl zajímavou odpověď na tu mou otázku od
pana metropolity moravského, arcibiskupa Graubnera, který dokonce říká,
že tohle to je gesto mimořádné velkorysosti katolické církve vůči
nekatolíkům a že je to dar, takový dar, který dáváme, protože jsme
štědří a velkorysí, ačkoliv oni by měli nárok ti nekatolíci jen na 2 %, a
ještě říká tím snad napravíme to, čím mohli v dějinách katolíci ublížit
jinověrcům. Čili v tomto pojetí se jedná o dar, ale katolické církve
těm církvím nekatolickým.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Dosud jsem, pardon, pane Rejchrte, měl pocit, že veškeré finanční
náhrady budou vypláceny z veřejných peněz, tedy ne z peněz katolické
církve.
Miloš REJCHRT, farář Českobratrské církve
evangelické:
No, to jste četl ten zákon dobře, je to tak skutečně. Tadyhle na jednu
stranu čteme tenhle ten dojem, že tedy se jedná o dar, štědrý dar
katolické církve. Zajímavé je, že nikdo ani z těch zástupců těch
zastánců toho zákona, kteří ho tak vehementně prosazovali, se neohradil
proti tomuto výkladu, čili je možný výklad, že se jedná o gesto dobré
vůle ze strany katolické církve, akorát je tam taková maličkost v tom
paragrafu 15, že tu výplatu provádí ministerstvo kultury, ne katolická
církve, ne formou nějakou darovací smlouvy, ale formou jedné věty v
paragrafu 15 a to je to, co mně nejenom nejde na rozum, ale já se
domnívám, že tam je skrytá nějaká kulišárna, pro kterou ten zákon jako
takový je nepřijatelný, tenhle paragraf se musí vyčistit prostě.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Já se přiznám, že tomu úplně nerozumím, pane Rejchrte.
Miloš REJCHRT, farář Českobratrské církve
evangelické:
No, já tomu také nerozumím. Prostě je to tak, že stát podle toho zákona
je to jednoznačné, dává jakési náhrady církvím, mně je to srozumitelné u
církve římskokatolické, protože té bylo odňato mnoho majetku a ne
všechen ten majetek se dá takříkajíc vrátit nebo vydat, abychom byli
přesní. Tudíž přichází do hry takzvaná finanční náhrady. Ale teďka jsou
tam církve, které o žádný majetek nepřišly a dostávají náhradu také.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
A když už jsme u toho, tak vaším, abych tak řekl, církevním šéfem je pan
Joel Ruml. On byl a stále určitě je u těch jednání, které doprovázejí
takzvané církevní restituce, tak, když se zeptáte jeho, tak co on vám na
to říká?
Miloš REJCHRT, farář Českobratrské církve evangelické:
No, já jsem se ho na to nezeptal, protože už …
Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
No, možná to je chyba.
Miloš REJCHRT, farář Českobratrské církve evangelické:
Já už nejsem členem synodní rady, kdy jsme byli takoví kolegové.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Ano, to bezesporu.
Miloš REJCHRT, farář Českobratrské církve
evangelické:
Ale nezeptal jsem se ještě, takže nevím a já si dokonce užívám toho
luxusu, že ten zákon čtu jako občan, který o tom, že bylo někde nějaké
jednání na Ekumenické radě církví a že se tam někdo s někým dohadoval,
ani nic neví a vědět nemusí, ale má tady zákon, dokonce v tom zákonu je i
nějaká důvodová zpráva, to jsem všecko přečetl a vůbec z toho nejsem
moudrý.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
V tuhle tu chvíli ani já ne, to musím říct, ale ještě mi řekněte váš …
Miloš REJCHRT, farář Českobratrské církve
evangelické:
Ale to bude zřejmě chyba, pozor, abych se vrátil k tomu, co jsem řekl,
já myslím, že to není chyba ani pana arcibiskupa Graubnera, ani moje,
ani vaše, to je chyba toho zákona, že je takto napsán.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Říká zatím ve Dvaceti minutách Radiožurnálu farář Českobratrské církve
evangelické Miloš Rejchrt. Když se vrátíme ještě jednou k tomu, jakým
způsobem se téma vyrovnání se státu s církvemi stalo předvolebním
tématem zveřejněním toho plakátu, tak ten plakát České strany sociálně
demokratické vyvolal také určité reakce, právě i váš církevní šéf, pan
Joel Ruml jako šéf Ekumenické rady církví, je podepsaný pod prohlášením,
kde je mimo jiné psáno, předvolební propaganda sociální demokracie
útočí slovníkem obou někdejších totalit a pamětníci mohou potvrdit, že
si nezadá s neblahými antisemickými a antiklerikálními plakáty třetí
říše narudo přetřenými gottwaldovskými ideology, stále se bavíme o
plakátu, kde jedna ruku předává naplněný nespecifikovaným obsahem pytel
ruce v kněžském ornátu a tam je potom nějaký text odkazující na dvě
politické strany. Jak vám tato reakce přijde, pane Rejchrte?
Miloš REJCHRT, farář Českobratrské církve
evangelické:
No, mně se také stává, že když jsem rozčilen, tak něco přeženu a řeknu
něco, co bych asi pak nepodepsal. Mě na tom mrzí, že oni v tom rozčilení
napsali text a ta chvíle toho zamýšlení, která je nutná proto, abych
něco napsal, je nedovedla k tomu poznání, že něco takového vyslovit
nesmějí a oni to napsali a jsou pod tím podepsaní tito zodpovědní lidé a
myslím, že tím upadli do jámy, kterou si sami vykopali. A tímhle tím
slovníkem sestoupili přesně do té předvolební arény těch podpásových ran
a všelijaké rétoriky nabubřelé, agitační a tohle se jim povedlo, prostě
užívat takovýhle formulací, kde přece na tom plakátě není žádná rudá
barva, a najednou my tam čteme narudo, že to je přetřené nějakými
gottwaldovskými agigátory, no, tak to je reakce lidí, kteří se rozhodli
vstoupit do té politické vřavy, do toho politického kotle a tam jednat
jako takový političtí aktivisté a to je přesně to, čeho by se církev
vždycky měla vyvarovat, nepovedlo se.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Když vezmeme, bavíme se tady v horizontu vlastně 24 hodin od zveřejnění
tohoto plakátu po reakci Ekumenické rady církví a předvolební kampaň
bude ještě dlouhá, volby jsou až na podzim, prezidentské až na začátku
příštího roku, není vyloučeno, že se situace bude dále proměňovat, tak
účast vůbec tohoto tématu v předvolebním boji, co to může církvím podle
vašeho názoru, pane Rejchrte, přinést, jak to může zahýbat s její, jako s
jejich renomé?
Miloš REJCHRT, farář Českobratrské církve
evangelické:
No, já myslím, že to renomé nemáme valné a že se nutně ještě sníží a mně
je toho líto, protože já bych rád, aby křesťané v této zemi byli
takovou solí země a kvasem v těstě a aby lidé říkali oni jsou takoví
zvláštní, ale tohle by se mělo podporovat, to se nám líbí. A když se
bude jednat takhle, že budeme fungovat v předvolebním boji jako takoví
matadoři pro určité politické strany proti některým jiným, tak si tím
nejen nešplhneme u veřejného mínění, ale vnese to obrovský rozkol
dovnitř církví. Já o tom něco vím. Naše církev je taková pluralitní, tam
jsou voliči různých stran a když se přijde s takovýmhle vyhroceným
stanoviskem, no, tak okamžitě vzniknou zase všelijaké protihlasy,
protitendence, možná i písemné petice a rozdělení, a to je to, čeho
jsme, čeho bychom se měli vyvarovat, protože my máme předvádět, že ani
politika není to poslední, čemu se máme v životě věnovat s tím největším
nasazením a s tou největší důležitostí.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Takových bylo dnešních Dvacet minut Radiožurnálu, zejména o snaze
vyrovnat se mezi státem a církvemi jsem mluvil s farářem Českobratrské
církve evangelické Milošem Rejchrtem. Děkuji pěkně za váš čas. Hezký
večer.
Miloš REJCHRT, farář Českobratrské církve evangelické:
Na slyšenou.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Martin Veselovský byl u mikrofonu Českého rozhlasu 1 - Radiožurnálu, přeji příjemný večer. |