Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 

Vítejte na Notabene - Hydepark baptistů
Hledej
 
Je a Anežka   Vytvoření registrace
Článků < 7 dní: 0, článků celkem: 5346, komentáře < 7 dní: 1, komentářů celkem: 5001, adminů: 23, uživatelů: 2912
Orientační tabule
· Vstupní brána
· Cestičky
· Zákoutí
· Základy
· Kořeny
· Počteníčko
· Lavičky
· Kompost
· Altánek
· Pozvat do parku
· Parkové úpravy
· Máš slovo
· Cvrkot
· Na výsluní
 

Petr Chelčický

Martin Luther King

Povzbuzení


Přihlásit se
Přezdívka

Heslo

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.

Hudba
Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Publikace

Počítadlo
Zaznamenali jsme

8 678 227

přístupů od leden 2004


Kdo je Online
Právě je 44 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Fundamentalisti
Na jedné výplatní listině - Philippian Fellowship

Misionáři, dealeři, donátoři a kongregacionalismus

fundamentální vs. fundamentalistický

Jak se dívat na křesťanský fundamentalismus?

Evangelikalismus jako globální náboženský fenomén II.

Baptismus mezi evangelikalismem, liberalismem a fundamentalismem

Americký evangelikalismus a fundamentalismus

Radikalismus a fundamentalismus


Kořeny
Kdo jsou baptisté?
Zřízení BJB 1930

Zásady BJB z r. 1929

VZNIK A ZÁSADY 1929
Vyznání víry z r. 1886
Apoštolské vyznání víry

Kořeny baptistického hnutí


Okno
www stránky evropských a světových baptistů

Základy

Základní dokumenty BJB v ČR


Rozhovor: Miloš Rejchrt v Radiožurnálu k církevním restitucím a prohlášení ČBK, ERC a FŽO
Posted on Úterý, 14. srpen 2012 @ 14:39:47 CEST Vložil: Mainstream

Církevní restituce poslal Duke

Evangelický farář Miloš Rejchrt v diskusním pořadu Dvacet minut Radiožurnálu 10.8.2012 komentoval aktuální události kolem církevních restitucí.

V úvodu se zamýšlel nad principem "vrátit, co bylo ukradeno".  Pokusil se na různých příkladech, co bylo v uplynulých desetiletých ukradeno, ilustrovat, jak je to s realizovatelností tohoto pravidla.


Podle Rejchrta má návrh zákona o majetkovém vyrovnání řadu sympatických ustanovení, ale za některými jeho paragrafy cítí skrytou nějakou kulišárnu. Zmínil v této souvislosti zejména paragraf 15 zákona, ve kterém jsou vypočítány částky, které mají být jako finanční náhrada zaplaceny jednotlivým církvím. Paradoxní je prý například to, že více než dvě miliardy mají být vraceny jeho církvi (ČCE), které přitom nebylo téměř nic ukradeno (resp. bylo ukradené již vráceno). Stejně pochybné je, že jakési náhrady dostávají i církve založené v roce 1989.

Rejchrt se vyjádřil též ke společné reakci církevních představitelů (ČBK, ERC a FŽO) na bilboardovou kampaň ČSSD. Kritizoval, že tím vstoupili do předvolebního boje, což vyvolá kontroverze uvnitř církví.

Celý rozhovor si můžete poslechnout - http://prehravac.rozhlas.cz/audio/2696130

Můžete si též přečíst přepis celého rozhovoru - http://www.rozhlas.cz/radiozurnal/dvacetminut/_zprava/milos-rejchrt-evangelicky-farar--1096533



 
Příbuzné odkazy
· Více o Církevní restituce
· Novinky od Mainstream


Nejčtenější článka o Církevní restituce:
Počty vyznávajících členů křesťanských církví v ČR a církevní restituce


Hodnocení článku
Průměrné skóre: 5
Hlasů: 1


Prosím, ohodnoť tento článek:

Výborný
Velmi dobrý
Dobrý
Normální
Špatný


Možnosti

 Vytisknout stránku Vytisknout stránku


Sdílej článek | Podělte se o tento článek s přáteli! Doporučte jej stisknutím tlačítka:

"Miloš Rejchrt v Radiožurnálu k církevním restitucím a prohlášení ČBK, ERC a FŽO" | Přihlásit/Vytvořit účet | 1 komentář | Hledat v diskusi
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se


přepis rozhovoru s Milošem Rejchrtem (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: informator v Úterý, 14. srpen 2012 @ 16:57:17 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Miloš REJCHRT, farář Českobratrské církve evangelické: Dobrý den.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor: Vy jste, pane Rejchte, to prohlášení několika desítek herců, podnikatelů, vědců a dalších lidí nepodepsal. Proč?

Miloš REJCHRT, farář Českobratrské církve evangelické: No, já to prohlášení četl a mně se tam zalíbila jedna věta, totiž, že nelze vrátit vše, co bylo ukradeno, ale jinak jsem tam nenašel nic, proč bych to měl podepisovat, takže ta jedna věta, to je trochu málo.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor: Co se vám vlastně líbí na tom principu, který jste popsal jako tu větu, že nelze vrátit všechno, co bylo ukradeno?

Miloš REJCHRT, farář Českobratrské církve evangelické: No, mně se zdá, že to je takové realistické vystižení naší nemohoucnosti vůči minulosti vůbec. Já bych byl moc rád, kdyby to, co je ukradeno, mohlo být vráceno, třeba, kdyby lidé, kteří byli okradeni jako klienti HSystému dostali svoje peníze, kdybychom dostali zpátky námořní flotilu, co nám ukradl Viktor Kožený, kdyby třeba mohli dostat svoje peníze lidé, kteří o ně přišli v roce 1953 při měnové reformě a byly jich miliony, ale prostě ono to nejde. To heslo, že se má všechno vrátit, co bylo ukradeno, platí v takových řídkých případech, kdy můžeme chytit pachatele a kdy také to, co se stalo, byla taková jednoduchá krádež a ne to, co se stalo za nadvlády komunistů v padesátých letech zvláště, kdy církvím a hlavně církvi římskokatolické, to je 98 % onoho majetku, o kterém se vede řeč, kdy té církvi byl ten majetek nějakým způsobem zcizen, ale ten vtip je v tom, že to nebylo formou jednoduché krádeže, a proto takový složitý zákon, který se mi do značné míry i líbí, tam jsou takové zdařilé formulace, on za majetkovou křivdu považuje například zřeknutí se dědictví v tísni nebo prodej věci za nevýhodných podmínek a podobně, čili ona to nebyla jednoduchá krádež a kdybychom dali na to heslo, na tu mantru stále opakovanou, že se má vrátit, co bylo ukradeno, tak by to znamenalo, že ta církev nedostane nic, protože ono jí to nebylo ukradeno, ono jí to bylo vzato jiným způsobem.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor: V té výzvě, kterou podepsaly 4 desítky lidí či osobností. Tak tam je kromě jiného jaksi vtělena určitá výzva nebo určitý strach z toho, že se téma takzvaných církevních restitucí nebo vyrovnání se státu s církvemi stane předvolebním tématem. To by vám, pane Rejchrte, nevadilo?

Miloš REJCHRT, farář Českobratrské církve evangelické: Ale co já s tím nadělám? To je samozřejmé, že se to stane předvolebním tématem.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor: Ne, víte na co se ptám, ptám se na to, jestli to, je to složitá materie, samotný ten zákon je složitý, vůbec té téma celé je složité, také to trvalo celých těch 20 let, než se jaksi dostalo až k paragrafovanému znění zákona, jestli to tomu tématu může uškodit, když to před krajskými senátními a možná i prezidentskými volbami bude možná tématem číslo jedna?

Miloš REJCHRT, farář Českobratrské církve evangelické: Já nevím, jak to dopadne, ale je možné, že se konečně se začne mluvit o podstatě věci, a totiž o té věci samé, o jednotlivých paragrafech toho zákona a přestanou se vypouštět ty kouřové clony takových těch velkých vznešených slov o té nutnosti vrátit, co bylo ukradeno, za kterými se třeba skrývá nějaká nepatřičnost. A jestli to pomůže k tomu, abychom se konečně podívali na znění toho zákona a na jeho sporné body, tak by to bylo jen dobře, protože ten zákon podle mě ve větší své části je potřebný a je dobrý a já jsem dokonce překvapen, jak jsou některé jeho formulace podařené.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor: No, a pak je tam z vašeho pohledu menší část, která dobrá není a to je která?

Miloš REJCHRT, farář Českobratrské církve evangelické: No, tak jsou tam takové drobné věci, kterým tak úplně nerozumím, to bych potřeboval nějaký opravdu odborný výklad. Mluví se o tom, že nebude prolomena ta lhůta únor 48 a tam se mluví o zákoně z roku 47, kde prostě věc vydaná podle toho zákona, tedy odejmutá podle toho zákona vlastně je také předmětem té majetkové křivdy, tak to mně jako tak nejde úplně do hlavy, že najednou je tam datum rok 47, a pak je tam také třeba taková drobnost, ale možná ne bezvýznamná, že najednou práva a povinnosti náboženské matice přecházejí na římskokatolickou církev, to nikdy nebyla církevní instituce ani státní, to byl takový samostatný fond a ejhle najednou jednou větou vlastně jeho, ano, majitelem se stává římskokatolická církev, tak to bych také potřeboval nějak objasnit a pak je tam něco, s čím jsem si naprosto jist, že je to špatně, a to je paragraf 15, kde se mluví o takzvaných náhradách, náhradách finančních jednotlivým církvím, je jich tam 17.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor: Jenom pardon pro ty, kteří ten návrh zákona neviděli, ten paragraf vypadá v podstatě jako tabulka, kde je u každé církve napsaná jaksi přímo vypočítaná, ne vypočítaná, je tam jedno číslo, které není nijak dále rozvedeno.

Miloš REJCHRT, farář Českobratrské církve evangelické: Není nijak vysvětlováno, jak se k němu dospělo, je tam 17 takových kolonek a jedna z nich proto o tom mluvím, já nechci být neekumenický, tak budu mluvit jenom o své vlastní církvi, najednou moje Českobratrská církev evengelická má dostat 2 miliardy 226 milionů korun jako náhrady, ale já nevím za co? Nám totiž skoro nic nebyl odňato a co nám odňato bylo, tak už máme dávno zpátky a najednou tady přicházejí tyhle peníze a já se ptám, za co jsou to náhrady, když se to tak jmenuje?

Martin VESELOVSKÝ, moderátor: Víte, pane Rejchrte, jenom abych tomu úplně správně rozuměl, tak vás rozhodně není možno podezírat, že byste nevěděl, že byste věděl málo o tom, jak u vás evangelíků hospodaříte s majetkem, co už vám bylo vráceno a tak dále, naopak, a přesto říká, že tak trochu s překvapením koukáte na to, že vám stát chce vrátit něco přes 2 miliardy?

Miloš REJCHRT, farář Českobratrské církve evangelické: No, právě on nám něco nahrazuje a já nevím co, když není co nahradit, nám nebylo nic odňato. Církvi římskokatolické ano, té bylo odňato hodně majetku, tomu bych rozuměl, a některý nemůže být vydán. A najednou my dostáváme a nejen my, ale jiné církve, které třeba byly registrovány až v roce 89 a ejhle také dostávají jakési náhrady údajně se to vykládá, že je to za nevydaný majetek. No, ale to je za majetek, který nám nikdy nebyl odňat, proč by nám měl být vydáván?

Martin VESELOVSKÝ, moderátor: No, to téměř přesně souvisí s tím, co se stalo včera, protože včera a vy jste to sám také viděl, myslím, že o tom slyšeli a viděli to i naši posluchači, česká sociální demokracie v rámci předvolebního boje před krajskými i jinými volbami vyrukovala řekněme s určitými plakáty, ten jeden plakát se odkazuje právě na názor sociální demokracie, že ODS a TOP 09 se chystají církvím dát dar ve výši 134 miliard, to se odkazuje právě na onen paragraf, na onu finanční náhradu a ten plakát je koncipován jako dvě ruce, z nichž jedna s normální jaksi košilí na konci té ruky třímá plný pytel a dává ho ruce v kněžském ornátu s prstenem, což vyvolalo i určitou reakci, k té se dostaneme. Jak vám to připadá jako toto pojetí v rámci předvolebního boje?

Miloš REJCHRT, farář Českobratrské církve evangelické: No, bohužel v tom předvolebním boji se užívá hrozných prostředků, například billboardů. Podle mě všechny billboardy jsou hloupé z principu a útočí na naši hloupost, útočí na ty nerozumové složky naší bytosti, ty billboardy jenom vyvolávají dojem a emoce a vůbec nás nenutí k tomu, abychom přemýšleli, abychom argumentovali, nýbrž se nás snaží nějak získat a nějak přesvědčit, čili i tenhle billboard se mi zdá hloupý, ale nevím, že by některé jiné byly nějak chytřejší.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor: Dobře. Nechci tento konkrétní billboard obhajovat, na druhou stranu, když jsem vás pozorně poslouchal, co jste říkal, jaké výhrady máte k tomu, jak se došlo k těm číslům, k těm finančním náhradám v rámci vyrovnání se státu a církví, tak není to jinými slovy to samé to, co říká sociální demokracie, která říká: "ODS a TOP 09 se chystají církvím dát dárek 134 miliard korun." A vy říkáte: "Vůbec nevím, jak se došlo k tomu, že nám evengalíkům se chce vrátit něco, nebo nahradit něco přes 2 miliardy."

Miloš REJCHRT, farář Českobratrské církve evangelické: No, já říkám, že to nevím a není to totéž, co je na tom billboardu. Já bych jen využil toho, že jsem četl zajímavou odpověď na tu mou otázku od pana metropolity moravského, arcibiskupa Graubnera, který dokonce říká, že tohle to je gesto mimořádné velkorysosti katolické církve vůči nekatolíkům a že je to dar, takový dar, který dáváme, protože jsme štědří a velkorysí, ačkoliv oni by měli nárok ti nekatolíci jen na 2 %, a ještě říká tím snad napravíme to, čím mohli v dějinách katolíci ublížit jinověrcům. Čili v tomto pojetí se jedná o dar, ale katolické církve těm církvím nekatolickým.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor: Dosud jsem, pardon, pane Rejchrte, měl pocit, že veškeré finanční náhrady budou vypláceny z veřejných peněz, tedy ne z peněz katolické církve.

Miloš REJCHRT, farář Českobratrské církve evangelické: No, to jste četl ten zákon dobře, je to tak skutečně. Tadyhle na jednu stranu čteme tenhle ten dojem, že tedy se jedná o dar, štědrý dar katolické církve. Zajímavé je, že nikdo ani z těch zástupců těch zastánců toho zákona, kteří ho tak vehementně prosazovali, se neohradil proti tomuto výkladu, čili je možný výklad, že se jedná o gesto dobré vůle ze strany katolické církve, akorát je tam taková maličkost v tom paragrafu 15, že tu výplatu provádí ministerstvo kultury, ne katolická církve, ne formou nějakou darovací smlouvy, ale formou jedné věty v paragrafu 15 a to je to, co mně nejenom nejde na rozum, ale já se domnívám, že tam je skrytá nějaká kulišárna, pro kterou ten zákon jako takový je nepřijatelný, tenhle paragraf se musí vyčistit prostě.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor: Já se přiznám, že tomu úplně nerozumím, pane Rejchrte.

Miloš REJCHRT, farář Českobratrské církve evangelické: No, já tomu také nerozumím. Prostě je to tak, že stát podle toho zákona je to jednoznačné, dává jakési náhrady církvím, mně je to srozumitelné u církve římskokatolické, protože té bylo odňato mnoho majetku a ne všechen ten majetek se dá takříkajíc vrátit nebo vydat, abychom byli přesní. Tudíž přichází do hry takzvaná finanční náhrady. Ale teďka jsou tam církve, které o žádný majetek nepřišly a dostávají náhradu také.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor: A když už jsme u toho, tak vaším, abych tak řekl, církevním šéfem je pan Joel Ruml. On byl a stále určitě je u těch jednání, které doprovázejí takzvané církevní restituce, tak, když se zeptáte jeho, tak co on vám na to říká?

Miloš REJCHRT, farář Českobratrské církve evangelické: No, já jsem se ho na to nezeptal, protože už …

Martin VESELOVSKÝ, moderátor: No, možná to je chyba.

Miloš REJCHRT, farář Českobratrské církve evangelické: Já už nejsem členem synodní rady, kdy jsme byli takoví kolegové.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor: Ano, to bezesporu.

Miloš REJCHRT, farář Českobratrské církve evangelické: Ale nezeptal jsem se ještě, takže nevím a já si dokonce užívám toho luxusu, že ten zákon čtu jako občan, který o tom, že bylo někde nějaké jednání na Ekumenické radě církví a že se tam někdo s někým dohadoval, ani nic neví a vědět nemusí, ale má tady zákon, dokonce v tom zákonu je i nějaká důvodová zpráva, to jsem všecko přečetl a vůbec z toho nejsem moudrý.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor: V tuhle tu chvíli ani já ne, to musím říct, ale ještě mi řekněte váš …

Miloš REJCHRT, farář Českobratrské církve evangelické: Ale to bude zřejmě chyba, pozor, abych se vrátil k tomu, co jsem řekl, já myslím, že to není chyba ani pana arcibiskupa Graubnera, ani moje, ani vaše, to je chyba toho zákona, že je takto napsán.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor: Říká zatím ve Dvaceti minutách Radiožurnálu farář Českobratrské církve evangelické Miloš Rejchrt. Když se vrátíme ještě jednou k tomu, jakým způsobem se téma vyrovnání se státu s církvemi stalo předvolebním tématem zveřejněním toho plakátu, tak ten plakát České strany sociálně demokratické vyvolal také určité reakce, právě i váš církevní šéf, pan Joel Ruml jako šéf Ekumenické rady církví, je podepsaný pod prohlášením, kde je mimo jiné psáno, předvolební propaganda sociální demokracie útočí slovníkem obou někdejších totalit a pamětníci mohou potvrdit, že si nezadá s neblahými antisemickými a antiklerikálními plakáty třetí říše narudo přetřenými gottwaldovskými ideology, stále se bavíme o plakátu, kde jedna ruku předává naplněný nespecifikovaným obsahem pytel ruce v kněžském ornátu a tam je potom nějaký text odkazující na dvě politické strany. Jak vám tato reakce přijde, pane Rejchrte?

Miloš REJCHRT, farář Českobratrské církve evangelické: No, mně se také stává, že když jsem rozčilen, tak něco přeženu a řeknu něco, co bych asi pak nepodepsal. Mě na tom mrzí, že oni v tom rozčilení napsali text a ta chvíle toho zamýšlení, která je nutná proto, abych něco napsal, je nedovedla k tomu poznání, že něco takového vyslovit nesmějí a oni to napsali a jsou pod tím podepsaní tito zodpovědní lidé a myslím, že tím upadli do jámy, kterou si sami vykopali. A tímhle tím slovníkem sestoupili přesně do té předvolební arény těch podpásových ran a všelijaké rétoriky nabubřelé, agitační a tohle se jim povedlo, prostě užívat takovýhle formulací, kde přece na tom plakátě není žádná rudá barva, a najednou my tam čteme narudo, že to je přetřené nějakými gottwaldovskými agigátory, no, tak to je reakce lidí, kteří se rozhodli vstoupit do té politické vřavy, do toho politického kotle a tam jednat jako takový političtí aktivisté a to je přesně to, čeho by se církev vždycky měla vyvarovat, nepovedlo se.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor: Když vezmeme, bavíme se tady v horizontu vlastně 24 hodin od zveřejnění tohoto plakátu po reakci Ekumenické rady církví a předvolební kampaň bude ještě dlouhá, volby jsou až na podzim, prezidentské až na začátku příštího roku, není vyloučeno, že se situace bude dále proměňovat, tak účast vůbec tohoto tématu v předvolebním boji, co to může církvím podle vašeho názoru, pane Rejchrte, přinést, jak to může zahýbat s její, jako s jejich renomé?

Miloš REJCHRT, farář Českobratrské církve evangelické: No, já myslím, že to renomé nemáme valné a že se nutně ještě sníží a mně je toho líto, protože já bych rád, aby křesťané v této zemi byli takovou solí země a kvasem v těstě a aby lidé říkali oni jsou takoví zvláštní, ale tohle by se mělo podporovat, to se nám líbí. A když se bude jednat takhle, že budeme fungovat v předvolebním boji jako takoví matadoři pro určité politické strany proti některým jiným, tak si tím nejen nešplhneme u veřejného mínění, ale vnese to obrovský rozkol dovnitř církví. Já o tom něco vím. Naše církev je taková pluralitní, tam jsou voliči různých stran a když se přijde s takovýmhle vyhroceným stanoviskem, no, tak okamžitě vzniknou zase všelijaké protihlasy, protitendence, možná i písemné petice a rozdělení, a to je to, čeho jsme, čeho bychom se měli vyvarovat, protože my máme předvádět, že ani politika není to poslední, čemu se máme v životě věnovat s tím největším nasazením a s tou největší důležitostí.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor: Takových bylo dnešních Dvacet minut Radiožurnálu, zejména o snaze vyrovnat se mezi státem a církvemi jsem mluvil s farářem Českobratrské církve evangelické Milošem Rejchrtem. Děkuji pěkně za váš čas. Hezký večer.

Miloš REJCHRT, farář Českobratrské církve evangelické: Na slyšenou.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor: Martin Veselovský byl u mikrofonu Českého rozhlasu 1 - Radiožurnálu, přeji příjemný večer.



Vedoucí Grano Salis Network - Tomas
E-mail: notabene@granosalis.cz, network@granosalis.cz, granosalis@granosalis.cz, magazin@granosalis.cz, redakce@granosalis.cz
Webmastering a údržbu systému zajišťuje firma ALLTECH, webmaster webmaster@granosalis.cz
Page Generation: 0.08 Seconds