poslal Nepřihlášený Petr Chelčický: Síť víry, nikoliv církevní restituce
Jednou se na něj lidé tlačili, aby slyšeli Boží slovo, a on stál u břehu
jezera Genezaretského; tu uviděl, že u břehu jsou dvě lodi. Rybáři z nich
vystoupili a vypírali sítě. Vstoupil do jedné z lodí, která patřila Šimonovi, a
požádal ho, aby odrazil kousek od břehu. Posadil se a z lodi učil zástupy. Když
přestal mluvit, řekl Šimonovi: „Zajeď na hlubinu a spusťte své sítě k lovu!“
Šimon mu odpověděl: „Mistře, namáhali jsme se celou noc a nic jsme nechytili.
Ale na tvé slovo spustím sítě.“ Když to učinili, zahrnuli veliké množství ryb,
až se jim sítě trhaly. Dali znamení svým společníkům na druhé lodi, aby jim
přišli na pomoc. Oni přijeli a naplnili rybami obě lodi, že se až potápěly. Když
to Šimon Petr uviděl, padl Ježíšovi k nohám a řekl: „Odejdi ode mne, Pane, vždyť
já jsem člověk hříšný.“ Neboť jeho i všechny, kteří s ním byli, pojal úžas nad
tím lovem ryb; stejně i Jakuba a Jana, syny Zebedeovy, kteří byli Šimonovými
druhy. Ježíš řekl Šimonovi: „Neboj se, od této chvíle budeš lovit lidi.“
Přirazili s loďmi k zemi, všechno tam nechali a šli za ním. Lukáš 5, 1-11
Potom se Ježíš opět zjevil učedníkům u jezera Tiberiadského. Stalo se to
takto: Byli spolu Šimon Petr, Tomáš, jinak Didymos, Natanael z Kány Galilejské,
synové Zebedeovi a ještě dva z jeho učedníků. Šimon Petr jim řekl: „Jdu lovit
ryby.“ Odpověděli mu: „I my půjdeme s tebou.“ Šli a vstoupili na loď. Té noci
však nic neulovili. Když začalo svítat, stál Ježíš na břehu, ale učedníci
nevěděli, že je to on. Ježíš jim řekl: „Děti, nemáte něco k jídlu?“ Odpověděli:
„Nemáme.“ Řekl jim: „Hoďte síť na pravou stranu lodi, tam ryby najdete.“ Hodili
síť a nemohli ji ani utáhnout pro množství ryb. Onen učedník, kterého Ježíš
miloval, řekl Petrovi: „To je Pán!“ Jakmile Šimon Petr uslyšel, že je to Pán,
přehodil si plášť – byl totiž svlečen – a brodil se k němu vodou. Ostatní
učedníci přijeli na lodi – nebyli daleko od břehu, jen asi dvě stě loket – a
táhli za sebou síť s rybami. Když vstoupili na břeh, spatřili ohniště a na něm
rybu a chléb. Ježíš jim řekl: „Přineste několik ryb z toho, co jste nalovili!“
Šimon Petr šel a vytáhl na břeh síť plnou velkých ryb, bylo jich sto padesát
tři; a ač jich bylo tolik, síť se neprotrhla. Ježíš jim řekl: „Pojďte jíst!“ A
nikdo z učedníků se ho neodvážil zeptat: „Kdo jsi?“ Věděli, že je to Pán. Ježíš
šel, vzal chléb a dával jim; stejně i rybu. To se již potřetí zjevil učedníkům
po svém vzkříšení. Když pojedli, zeptal se Ježíš Šimona Petra: „Šimone, synu
Janův, miluješ mne víc než ti zde?“ Odpověděl mu: „Ano, Pane, ty víš, že tě mám
rád.“ Řekl mu: „Pas mé beránky!“ Jan 21, 1-15
Dva texty z Bible, oba z evangelií, jsou si velmi podobné. Hlavním motivem je
"zázračný rybolov": rybáři loví a nic neuloví. Přijde Ježíš, něco řekne a
ryby "berou" jako nikdy předtím. Druhým společným motivem je to, co Ježíš
říká po zázračném rybolovu. Tak se prozradí, že důležité bylo něco jiného než
zázračný rybolov. Ale tím podobnosti končí a začínají rozdíly.
Který rozdíl v příbězích je největší? V tom, kdy se rybolov koná. Ten první
na počátku Ježíšovy veřejné činnosti, druhý o několik let později, ale hlavně až
po Velikonocích. Co všechno se za tu dobu změnilo, co všechno učedníci prožili!
Nebylo to vždy příjemné, došlo také na zradu, zatčení, nakonec i na ukřižování
jejich Mistra.
První rybolov je vlastně první setkání Ježíše s těmihle rybáři, budoucími
učedníky. Trochu divné: zázrak a potom povolání k nějakému úkolu. Hlavně však v
té chvíli nikdo netuší, že za nějaký čas, po Velikonocích, se skoro doslova
příběh bude opakovat. Bude to vypadat skoro jako déja vu, rozpomenutí se. Nebo
dramata Václava Havla, kde se také jedna scéna několikrát opakuje, ale trochu
jinak, aby si divák uvědomil, že se něco a co se změnilo. Vzpomenou si učedníci
podruhé na to, jak to bylo poprvé?
Dnes začíná předvelikonoční období. Za šest týdnů bude Velký pátek, neděle
Vzkříšení, budeme o půldruhého měsíce starší, zkušenější. Šest postních týdnů je
příležitost hledat a pochopit, oč jde o Velikonocích, v křesťanské víře a také v
církvi.
O ní se dnes mluví v souvislosti s vracením majetku, pak se právem přemýšlí i
o tom, proč tu církev je. Dobrou odpověď dá třeba právě dnešní příběh o
rybolovu. Však ti rybáři z obou příběhů jsou první církev!
Vyprávění první: Ježíš učí zástupy, lidí je mnoho, takže se hodí
improvizovaná tribuna z lodi rybáře Šimona. Lidi Ježíše poslouchají rádi, je
zajímavý, oni jsou na toulavé kazatele zvyklí. Možná také posluchači ještě
neslyšeli Ježíše mluvit o pokání, o tom, že by se měli změnit, přemýšlet, co
dělají špatně. Že by se měli postit, něco si odepřít ne kvůli dietě, ale na
znamení vděčnosti. Možná s tím Ježíš zatím počkal. Nebo to posluchači raději
přeslechli, neposlouchá se dobře, že člověk něco dělá špatně. Najednou je konec
kázání. Možná je to praktická ukázka, možná bylo kázání o tom, co je království
Boží a Ježíš se rozhodne svá slova ilustrovat scénicky. Řekne: "Zajeďte na
hlubinu a spusťte sítě k lovu". Rybář Šimon však nyní přizná, že chytali
ryby neúspěšně celou noc, nedařilo se, neměli štěstí...
Tohle zná každý, každý trochu jinak, ale vlastně stejně: člověk potřebuje
úspěch, výsledek své práce a celého života. Chce, aby mu "dopadlo"
manželství, aby dobře vychoval děti, chce vidět výsledky svých rozhodnutí. A
někdy to prostě nevychází. V té chvíli je nejdůležitější, co rybář Šimon dodá: "Přesto,
že jsme celou noc nic nechytli, na tvé slovo spustím sítě. Na tvé slovo, Mistře!
Přestože o tobě zatím moc nevím, věřím ti." Pak se stane, co se stane - plná
síť.
Jak to Ježíš udělal, nevím, ale moc mě to nezajímá. To se někdy stává, že
člověk něco zkouší desetkrát a pořád nic a nejednou to jde. Důležitější je, jak
na to člověk zareaguje. Někdo si jen řekne "to jsem blázen" (a má
pravdu), jiný "jsem dobrej, holt kdo umí, umí" (to je ještě větší blázen)
a někdo si řekne "to je dobře, jsem rád, mám radost" (to je dobrá reakce)
a ještě jiný "mám radost, ještě že mám komu poděkovat, děkuji Hospodine, Pane
Bože" (to je reakce nejlepší). Rybář Šimon se lekne.
To přece není normální, takhle lovit ryby. "Kdo je ten Ježíš, který tady
káže lidem a přitom 'umí' takovéhle kousky? Já nejsem hoden být nablízku nebe.
Nejsem anděl." Tak rybář raději říká: "Odejdi ode mne, Pane, vždyť já
jsem člověk hříšný." Šimon měl strach právem. Protože - hříšný nehříšný -
dostal úkol. Že byl hříšný, jak sám říká, víme i my, o jeho chybách zůstalo dost
svědectví v Bibli, byl nedůvěřivý, nechápavý, ustrašený. Ale ví a přizná to.
Tomu se říká pokání.
Nejdůležitější však je, jaký záměr s tím hříšným a kajícím se Šimonem měl
Ježíš. Dává mu "podezřelý" úkol: "Od teď budeš lovit lidi." Vypadá to
jako výzva k nějakému zotročování lidí, manipulaci? Lidi loví otrokáři,
diktátoři, sektáři - a tady k tomu Ježíš vybízí Šimona, který se jmenuje také
Petr, je jedním z prvních křesťanů, dokonce o něm někteří řeknou, že byl prvním
papežem, a má lovit lidi? Takže církev se má snažit o co největší expanzi, aby
všichni byli křesťany, chtě nechtě, padni komu padni, nechceš - musíš? Ale vždyť
spolu musíme i chceme žít na jedné planetě černí i bílí i žlutí, křesťané, židé,
muslimové, chceme se navštěvovat, jezdit k sobě na dovolenou, bydlet, kde si
vybereme my i ti druzí, chceme si vzájemně prodávat a nakupovat své zboží,
nechceme se utiskovat, nebo ano? Přece nikdo nemůže, nesmí chtít "lovit lidi"!
Ale také to může být síť záchranná. Pak se tomu většinou neříká lovení.
Ačkoli když ztroskotá loď nebo letadlo, záchranné síly také loví ty, kteří
přežili! To je něco jiného - záchranné lovení. Petr Chelčický o tom napsal celou
knihu - vzpomínáte ze školy, jak se jmenovala? "Sieť viery pravé".
Síť víry, to je ta dobrá záchranná síť. Není to síť církve, past na chudáky,
kteří nestačili rychle utéct. Je to síť víry, síť vztahů i hodnot, aby život
nepadl do propasti nebo neuletěl do iluzí. Šimon Petr a s ním i celá církev si
mohou a mají často připomínat, co tenhle úkol znamená a co ne. Hlavní tady
nejsou ani schopnosti a síly, ani lidské plány. Ukazuje to zázračný rybolov:
celou noc lovili a nic neulovili. Až na jeho slovo spustili sítě - a hle...
To je církev: ne společnost lidí, která se stará sama o sebe, která se snaží
jako jiné firmy rozmnožit počet svých klientů a svůj majetek. Církev do života
vyvolává Ježíše Krista, nikoli lidské ambice. To on řekl: "Pojďte za mnou,
následujte můj příklad, můj cíl, mé hodnoty. Pojďte a dívejte se, jak já žiji,
co učím, říkám, jak se modlím. Jaký vztah mám ke druhým lidem i k sobě samému, k
majetku, ke smrti. Učte se ode mne, na čem záleží a na čem ne." Církev je
prostředí víry, naděje a lásky, nabízené všem, kteří cítí, že bez tohoto základu
něco v životě schází.
Církev není síť z provazů, z níž není úniku, nýbrž síť vztahů, kde se daří
odpuštění, trpělivosti, toleranci i obětavosti.
Církev není nutnost, nýbrž možnost. Jestli ji tu Pán Bůh nebude potřebovat,
zmizí a nepomůžou jí žádné majetkové restituce.
Jestli tu být má, neohrozí ji ani největší chudoba, ani nepochopení těch,
kteří by ji chtěli vydávat za svaz zahrádkářů, spolek přátel Boha. Neohrozí ji
ani pomluvy a dokonce ani její chyby, kterých má jako ten Šimon... O tom, jaká
je církev možnost, mluví jedna stará písnička. Prý je to jedna z nejznámějších
křesťanských písniček na světě. Zpívají ji skoro všichni zpěváci, má podobu
klasickou, jazzovou i rockovou. Přesto si na ni troufneme i my s mladými lidmi s
kytarou a klávesami, protože nejlepší z českých textů mluví o tom, co nabízí
Ježíšovo slovo, víra a tím (snad) i církev: "Jak vzácnou přízeň dáváš nám,
jak vzácný dar bídným, prázdný svět náš za svůj máš, slepým výhled vrátíš. Hlas
tvůj nám dává bázeň tvou, hlas tvůj náš strach vzdálí, Prázdný svět za svůj dál
máš, slabým víru vrátíš, lačným chléb a víno dáš."
Před Velikonocemi prožili rybáři - učedníci příběh, ve kterém je Ježíš
zavolal a nabídl jim nové pojetí života. Pak přišly Velikonoce. Tehdy to však
vypadalo, že všechno, co Ježíš přinesl, evangelium, víra i církev, se propadlo
do naprostého krachu. Mluvil o záchranné síti - církvi, rozpadla se strachem
učedníků. Mluvil o lásce - sám skončil lidskou nenávistí. Mluvil o pravdě - sám
podlehl lži svých nepřátel. O věčném životě a - ukřižován zemřel. Větší propad
si nikdo neumí představit. Celoživotní bankrot. V té chvíli nastává to "déja vú"
učedníků. Zase jdou lovit ryby, skoro ve stejné sestavě jako tenkrát. Vracejí se
ke své původní práci, o níž si před Velikonocemi mysleli, že ji nadobro
opustili. Nic se nezměnilo, prosnili sen o spasení, ale nakonec zvítězila
realita života. Tak to chodí. A zase celou noc lovili a nic neulovili. Nedařilo
se, neměli štěstí... Tak dobře to známe, toužíme po úspěchu, výsledcích své
práce a svého života, ... ale to už jsme jednou říkali...
Teď se na břehu objeví muž, nikdo neví, kdo to je. Má hlad, chce najíst. Ale
oni nic neulovili. Muž na ně zavolá: "Hoďte síť na pravou stranu". Možná si teď
Šimon vzpomněl na ten rybolov před Velikonocemi, a raději už nic neříkal. Ale
hodil síť, podle slov toho muže. Tenkrát řekl "na tvé slovo spustím sítě",
teď neříká nic, ale zase to zkusí. Po všem, co se stalo, po Velikonocích, které
znamenaly krach až na dno, poté, co zvítězila realita života (nic nechytili
celou noc) to zkusí ještě jednou. Tohle je víra! "Na tvé slovo to ještě
jednou zkusím..."
Jestliže se v Bibli mluví o tom, že křesťanská víra má být jako víra dětí,
pak víra není naivní, natož infantilní. Nezakrývá oči před realitou, nebojí se
klást si otázky, nebojí se pochyb, aby člověka neroztrhaly. Ne, víra vidí
realitu (nic jsme nechytili), vidí i Velikonoce (byl ukřižován, umřel a byl
pohřben). Ale přes tuto realitu, kterou vidí ostře, navzdory jí, to zkusí znovu.
Na jeho, Kristovo slovo. To je víra. Když za chvíli zase, jako tenkrát, nemohli
síť vytáhnout, jak byla plná, jeden z rybářů poznal, kdo na břehu stál a mluvil.
A řekl to Šimonovi. Tomu, který tenkrát řekl "odejdi ode mne, Pane, neboť
jsem hříšný". Ten to teď zkrátí: vrhne se do vody a "brodí se".
Ekumenický překlad říká, že se brodí k Ježíšovi, ale originál o tom nic neví.
Myslím, že - ve shodě s originálem - se Petr brodí spíš pryč strachy, protože
ví, že je pořád hříšný, zradil, zapřel, a i teď má spoustu pochyb. Pryč raději,
ať mu toho obtížného Ježíše nic nepřipomíná!
Ale příběh tu nekončí. Naopak, to hlavní teprve přijde. Protože Vzkříšený
Ježíš Petra zavolá a třikrát se ho zeptá, jestli ho miluje. On třikrát odpoví,
kladně, i když ví, že Ježíš ví, že je hříšný, i když sám zná své otázky,
pochyby, svou nevěru i malověrnost. A Ježíš mu třikrát potvrdí, že to, co
tenkrát řekl o církvi, platí. Předtím to znělo "budeš lovit lidi", teď
jinak: "pas mé beránky". Ne, církev nevznikla z kvalit Šimona Petra nebo
někoho jiného. A víra není jen pro ty dobré, věrné a stálé. A slovo Ježíšovo
není jen pro ty "nábožensky založené". Církev se rodí jen z toho, že
člověk uslyší Ježíšovo "zkus to ještě jednou". Život má smysl nejen
tehdy, když se člověku daří. A má smysl být záchrannou sítí pro všechny, kteří
ji zrovna potřebují - a kdo někdy, dříve nebo později, nepotřebuje podržet,
vynořit, nadechnout?
Církev se nerodí z podnikatelských ani politických ambicí, z fanatismu, z
dotací ani z marketingu. "Zkus to ještě jednou!"
A to platí nejen pro celou církev, ale pro každého člověka. Až se mně zase
nebude dařit, až zase budu celou noc nebo celé dny usilovat o něco dobrého,
nejen pro sebe, ale pro někoho druhého, možná uslyším: "zkus to ještě jednou".
Možná půjde i o moje manželství, možná o výchovu mých dětí, možná o to,
nenaštvat se, neztratit trpělivost, nehodit flintu do života - v práci, s
kolegy, v sousedství. Možná půjde o celou společnost, aby se v ní objevilo víc
radosti, naděje, víc ducha. A zazní přitom "zkus to ještě jednou".
Jediným úkolem církve je toto slyšet a posílat dál. Rukama i slovem. Postní
období je možností to promyslet a ujasnit si, co to znamená pro mě a třeba i pro
celou církev. Dvojpříběh o zázračném rybolovu k tomu přináší velkou jistotu: Ten
hlas "hoďte síť na druhou stranu" nebo "zkus to ještě jednou"
neumlčí ani Velký Pátek a ukřižování, ani smrt Ježíšova, strach učedníků -
církve, ani nic jiného. Naopak, o Velikonocích se ukáže, že na tohle Boží "zkus
to ještě jednou" nic a nikdo nemá.
Skoro si myslím, že není nikoho na světě, kdo by tuhle zprávu nepotřeboval.
Alespoň někdy. Ale vlastně pořád.
Amen.
Kázání faráře Pavla Klineckého ve sboru Českobratrské církve evangelické v
Praze 10 - Strašnicích, z něhož 10. února 2008 vysílal Český rozhlas přímý
přenos bohoslužby.