poslal Nepřihlášený
„Chodili
mezi nás i nebaptisté, protože tady nic českého nebylo.“
Bratr
Karel Jersák se narodil v roce 1924 v obci Nowa Wole v blízkosti Zelowa v
Polsku. Je potomkem pobělohorských emigrantů, kteří se v okolí Zelowa usadili na
počátku 19. století. Patří k nemalé části těchto Čechů, kteří v devadesátých
letech 19. století přijali za svou baptistickou církev. Po vzniku Československa
se část exulantů vrátila do země svých předků. Mezi nimi i Jersákovi, kteří se
společně s dalšími rodinami v roce 1925 usadili v německé obci Vikýřovice (něm.
Weikersdorf). Tam si vlastními silami vystavěli baptistickou modlitebnu, která se
za první republiky stala centrem českého živlu v obci a okolí.
Po tři sta letech návrat do země předků
V době reemigrace neboli návratu do Československa byl Karlu Jersákovi pouze
jeden rok. Nemůže si tak pamatovat na život v rodné obci Nowa Wole, která byla
založena až v roce 1921 německými a českými osadníky. Veškeré jeho vzpomínky tak
jsou z vyprávění rodičů, kteří stejně jako většina Čechů v obci hospodařili na
svých polnostech.
„Tam
se žilo skromně. Byla tam dost písčitá půda a byly tam takový pásy a brázdy
kvůli vodě, protože tam bývala dost často voda.“
Rodiče
i Češi v okolí si udržovali svůj rodný jazyk a tradice. I když jejich rody
žily mimo svou vlast již tři sta let, ovládali mnohem lépe češtinu než polštinu.
Již od vzniku Československa někteří exulanti doufali v návrat do země svých
předků. Nakonec však bylo přijato jen 128 rodin, většinou evangelíků a baptistů.
V roce 1925 reemigrovali i Jersákovi, jejichž transport zamířil do Vikýřovic u
Šumperka. Do této obce se nastěhovalo 14 českých rodin. Většinou se jednalo o
baptisty, kteří přišli nejen z Polska, ale také z Volyně. Vikýřovice byly
německou obcí jen s malou menšinou českého obyvatelstva. Karel Jersák vypráví,
že Němci je příliš dobře nepřijali a domovské právo dostali od blízké české obce
Dolní Studénky. „Oni
nás nepřijali za občany. My jsme měli až do konce druhé války domovské právo v
Dolních Studénkách, které byly čistě českou obcí. I když to byla česká
republika, Němci měli úřady v moci.“
Bratr také vzpomíná, že rodina strýce tenkrát odešla z Volyně do Kanady, ale
ve Vikýřovicích museli zanechat svou vážně nemocnou dceru, která po roce
zemřela.„Dědeček,
ten se přestěhoval s náma a ještě jednu svoji vnučku vzal s sebou. Její rodiče
se odstěhovali do Kanady, ale ona měla silnou tuberkulózu, tak ji nemohli vzít s
sebou, že by ani povolení nedostali, a tady ve Vikýřovicích asi za rok zemřela.“
Českým baptistickým rodinám bylo určeno mimo jiné šest domů, které prý zčásti
vystavěly československé úřady po vzoru předků náboženských exulantů.
„Ty domy naproti modlitebně jsou čtyři stejný, jen otočený, a ještě za zastávkou
jsou dva taky stejný. Ty domy byly v hrubé stavbě postavený, už jak my jsme sem
přišli. Já jsem potom nepátral, protože mě to dřív nezajímalo, ale potom jsem
slyšel, že nevím, jestli Kostnická jednota, která se tehdy starala o to
přestěhování, ale vláda taky nechala postavit těch šest domů po vzoru našich
předků. A stejné domy, co já vím, byly v Sulejovicích u Lovosic. To byly pěkný
stavby, ale strašně nákladný. To v té době stály sto sedmdesát tisíc jenom
stavby a tehdy mzda dělníka byla deset korun na den.“
Češi začali hned hospodařit na svých usedlostech.
„Němci
mysleli, že baptisté zkrachují, protože jsme nedělali o nedělích, ale všichni
byli většinou dobří hospodáři, protože tam žili v Polsku za horších zemědělských
podmínek než tady.“
Jeho otci Dobroslavovi se díky šikovnosti a odvaze poměrně dařilo.
„Tatínek
byl strašně odvážnej. On se nebál dluhů. Mu se dařilo už dva roky po
přestěhování. Ty půjčky byly státem garantovaný a poměrně výhodný. Oni prostě
všechny ty, co se přestěhovali, podporovali, aby se tady to pohraničí
počeštilo.“
Hned po příchodu Čechů z Polska byl ve Vikýřovicích utvořen baptistický sbor,
který byl prvním protestantským sborem založeným reemigranty v Československu.
Centrem náboženského života se stala modlitebna, kterou lidé ze sboru vystavěli
svépomocí a byla slavnostně otevřena 11. listopadu 1928. Scházeli se v ní nejen
baptisté, ale stala se centrem českého života v obci. Karel Jersák také
vzpomíná, že tam jako malý chlapec nerad chodil na nedělní bohoslužebná
shromáždění, což se ale s přibývajícím věkem měnilo. Do školy chodil v Rapotíně,
kde se nacházela nejbližší česká škola.„Němci
tady měli i měšťanku a my jsme byli v nájmu u velkostatku, kam jsme chodili do
obecné školy. To byla dvoutřídka ve dvou odděleních.“
Ani
škola však v dětství Karla Jersáka moc nebavila, protože byl celým srdcem
zemědělec. „Já
jsem měl od útlého dětství zálibu v koních a zemědělství. (…) Já jsem rád
pracoval a nerad chodil do školy. Už od pěti jsem zvládal koně. (…) Já jsem se
sedlákem narodil.“
Všichni zemědělci byli vysídleni z VikýřovicV roce 1933 se stal německým kancléřem Adolf Hitler, jehož agresivní a
nacionální politika nevěstila pro budoucnost Československa nic dobrého. V
předtuše války se někteří baptisté ze sboru od roku 1936 stěhovali do Kanady.
Odešel i nejstarší bratr pamětníka Jaroslav. Agresivní politika Německa slavila
zpočátku úspěch a po mnichovské dohodě bylo bez boje Československu zabráno
pohraničí, do kterého patřily také Vikýřovice. V té době chodil Karel Jersák do
českého gymnázia v Šumperku, bylo ale zanedlouho uzavřeno. Chtěl přejít alespoň
do české měšťanky, jenže českou školu už v Šumperku neotevřeli.
Baptistická komunita ve Vikýřovicích žila jako jednotné společenství a vzhledem
k národnosti jeho členů byla trnem v oku Němcům. Od dubna do září roku 1941 byla
z obce vyhoštěna většina zemědělských rodin. Lidé z těchto rodin, kteří se opět
stali exulanty, našli své útočiště v místech, kde sídlily baptistické sbory,
hlavně v okolí Vysokého Mýta. Karel Jersák s rodiči nakonec skončil v nedalekém
Zábřehu. Takto na to dnes vzpomíná:
„Ve
čtyřicátém to připravovali. V jedenačtyřicátém, po Novým roce, už to bylo jistý,
že se budeme muset vystěhovat. My jsme se odsud stěhovali myslím v červnu. To
bylo na dvě etapy a všichni měli výpověď do protektorátu. I my, ale tatínek v
první válce se dostal do zajetí, tak se naučil trochu německy a domluvil se. Tak
on to umluvil na úřadech, že v protektorátu nemáme nikde bydlení a že se zatím
nastěhujeme do Zábřehu k příbuzným, a to ,zatím‘ bylo do konce války.“
Ne všichni Němci byli ale stejní a podle vyprávění pamětníka se jich několik
snažilo pomáhat. Velmi dobré vzpomínky má hlavně na mlynáře Drexlera.
„Moc
dobrej byl ten mlynář Drexler. To byl antihitlerovec. I když jeho synové...
Jeden padl a druhej byl taky hitlerovec. On s nima ale absolutně nesouhlasil.
Tatínkovi načerno občas prodal pět kilo mouky. To bylo tenkrát na lístky a to si
troufal. On také tatínkovi pro bratra, co jel do Kanady, půjčil peníze, protože
tatínek je neměl, a nebál se, že mu nevrátí. Takže byli taky dobří Němci.“
Paradoxně na čtyřleté období vyhnanství v Zábřehu vzpomíná Karel Jersák jako na
nejlepší léta svého života. Pracoval ve svém oblíbeném zemědělství a hospodáři
si ho pro jeho šikovnost a všestrannost vážili. Právě práce v zemědělství ho
nakonec uchránila před nuceným nasazením, které mu jako ročníku 1924 hrozilo.
„Že
jsem čtyřiadvacátej ročník, tak jsem měl jet do Reichu, ale v létě jsem byl
přihlášen na zemědělství a to Němci považovali jako válečně důležité. V zimě
jsem byl zase v lihovaře, kde se sušily brambory a vločky, a to bylo také na
mouku. Takže jsem byl ve dvou odvětvích, co jsou potřebný pro válku, tak mě to
minulo. Já jsem nedostal ani pozvánku.“
Modlitebna
ve Víkýřovicích byla nakonec uzavřena a měla se stát továrnou na krabičky od
žiletek. To ale již nacisté nestihli a v modlitebně nezačaly ani přípravné práce.
Gestapo ale zatklo vikýřovického kazatele Teofila Malého, který byl deportován
do Osvětimi, kde 5. dubna 1943 zahynul.Už tři dny po osvobození, kterého se se zbraní v ruce účastnil také
bratr,
se rodina vrátila do Vikýřovic. Karel Jersák vzpomíná, že hned po návratu dostali
za úkol hlídat pořádek v obci.
„My
všichni mladí Češi jsme vyfasovali flinty, náboje a hlídali jsme každou noc.“ Původně
měli hlídat Němce, ale skutečnost byla jiná, protože po obci se toulali opilí
sovětští vojáci, kteří po domech hledali ženy. „Tak
my jsme měli hlídat Němce, ale hlídali jsme Rusy.“
V roce 1946 se pamětník oženil s Anežkou Kulhovou, s níž se seznámil v Zábřehu.
Pocházela stejně jako on z rodiny pobělohorských exulantů a do Zábřehu odešla za
války, aby se vyhnula nucenému nasazení. Již po půl roce manželství ale Anežka
ve 22 letech zemřela na rakovinu. Karel Jersák pak několik let zůstal sám, než
potkal Miroslavu Petrákovou, se kterou se oženil v roce 1952. Pocházela z Volyně
a její otec prošel boji na Dukle.
Baptistickému společenství nedali pokoj ani
komunisté
Po válce byli Němci z Vikýřovic vysídleni a do uvolněných hospodářství se
nastěhovali noví osadníci. Mezi nimi i několik dalších Čechů z okolí Zelowa. Tam
zůstalo jen mizivé procento českých exulantů. Odešli nejen z materiálních
důvodů, ale také kvůli extrémnímu polskému nacionalismu, který se projevoval
přibývajícími útoky na Čechy. To dokazuje také vzpomínka pamětníka na příbuzného
Jana Hejzlara, kterého v Zelowě málem ubili.
„Poláci
po válce byli strašně... jako banditi. Mého strýce skoro zabili. Prostě chtěli
získat majetek po nich a věděli, že oni uvažují o tom, že se odstěhují. A strýce
tak zmlátili, že ho nemohli vzkřísit. Nějakej Hejzlar se jmenoval. To byl švagr
maminky.“
Karel Jersák pracoval opět na rodném hospodářství, a to až do roku 1955, kdy
bylo ve Vikýřovicích založeno JZD. Do něho jednotně vstoupili také všichni
hospodáři z místního baptistického sboru.
„My
jsme se potom sešli ve společenství a říkali jsme: ,Stejně se tomu neubráníme,
tak tam půjdeme současně.‘ A tady vikýřovické JZD bylo nakonec jedno z
nejlepších v okrese.“
Bratr
byl v JZD na různých funkcích, dělal zootechnika a krátce také agronoma. Po
několika letech pak přešel do Výzkumného ústavu pro chov skotu v Rapotíně, kde
pracoval až do důchodu.
Jedním z důvodů, proč tak jednotně lidé z baptistického sboru vstoupili do JZD,
byly jejich zkušenosti s komunistickým režimem. Již od roku 1949 byl baptistický
sbor pod přísným státním dohledem. V únoru 1955 byl zatčen místní kazatel Vilém
Pospíšil, který byl ve vykonstruovaném procesu odsouzen na tři a půl roku vězení
a byla mu zkonfiskována třetina majetku. Takto na to dnes vzpomíná Karel Jersák:
„Náš
kazatel Pospíšil, jeho syn a vnuk je tady kazatelem. Jeho zavřeli, důvod měli
proto, že známým do Polska napsal, aby se sem přistěhovali, že v Šumperku...
Zelowáci byli většinou tkalci. Někteří továrníci měli doma stavy a různě
vyráběli, přivydělávali v hospodářství. On napsal, že je tady několik textilních
továren. To znamenalo, že mají možnost zaměstnání. Aby je získal, aby přijeli
sem. Oni to udělali jako špionáž. Že prozrazuje do ciziny, jaký jsou tu
továrny.“
Vilém
Pospíšil nemohl kazatele vykonávat ani léta po propuštění a byl poslán jako
dělník do Eternitových závodů v Šumperku.
„Dostal
práci jenom v Eternitce a to byl jeho konec, protože ten azbest je ve výrobě.
Pracoval na tři směny a onemocněl.“
Perzekuce od komunistického režimu se nevyhnula ani rodině pamětníka. Zvláště
když tři z jeho blízkých příbuzných byli za komunismu kazateli. Jedním z nich
byl také bratr Vilém, který byl kazatelem v Kroměříži, a komunisté ho stejně
jako Viléma Pospíšila odsoudili ve vykonstruovaném procesu.
„Můj
bratr byl kazatelem. Toho komunisti taky strašně poškodili. Protože neměli
žádnej důvod ho zavřít a u soudu řekli, že možná nevědomky byl do něčeho
zatažen. To byl rozsudek. A za to mu pokazili rozum. On byl půl roku v
psychiatrické léčebně. Po půl roce mohl být propuštěn, ale nebyl schopen
přelíčení, protože ho připravili o rozum. Měl potom ještě deset roků tyhle
následky, jak se vrátil domů.“
I v této těžké době se Karel Jersák zapojil do života sboru. Byl jedním ze
státem schválených laických kazatelů, předsedou sboru a vedl nedělní školu.
Vzpomíná, že každou změnu nebo hosta musel hlásit církevnímu tajemníkovi. I když
se v těchto funkcích nedostal do větších problémů, vždycky byl život s vírou za
komunismu problém. Například jeho syn Miroslav nemohl studovat obor s maturitou.
Jeho mistr totiž žádal, aby vstoupil do nějaké komunistické organizace mládeže.
„Já
jsem mu domlouval, ale on kategoricky odmítl.“
Po invazi vojsk Varšavské smlouvy dokonce rodina krátce uvažovala o emigraci a
byli dokonce přihlášeni na emigračním úřadě ve Vídni.
„Myslím
v 69. jsme jeli do Jugoslávie a trochu s úmyslem tam zůstat. Ve Vídni jsme byli
nahlášeni v tom emigračním úřadu. Už jsme měli místo v tom středisku. Tak nám
dali nějaké soukromé adresy.“
Nakonec
si ale svůj záměr rozmysleli a vrátili se domů. Na
začátku osmdesátých let ale emigrovala do Kanady dcera Jarmila s rodinou. Kvůli
víře měli totiž neustálé problémy se zaměstnáním a s úřady.
„Oni
jí třeba nevzali děti do školky a otevřeně jí řekli, že chodí do kostela, a
proto jí nevezmou děti do školky.“
Dnes Karel Jersák žije s manželkou stále ve Vikýřovicích a stejně jako celý
život se aktivně účastní života místního baptistického sboru. Na otázku, jaké by
řekl poselství pro budoucí generace, mi odpověděl krátkou, ale výstižnou větou:
„Nejlepší
cesta je držet se Pána Boha a Bible.“
STEHLÍK, D., LICA N.: Pamětní
kniha sboru BJB Vikýřovice k 85. výročí založení 1925–2010, Vikýřovice:
sbor Bratrské jednoty baptistů, 2010.
RUSNÁK, Z.: Bratrská
jednota baptistů v Šumperku. Bakalářská
diplomová práce, Brno: Masarykova univerzita, 2007