Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 

Vítejte na Notabene - Hydepark baptistů
Hledej
 
Je a Rostislav   Vytvoření registrace
Článků < 7 dní: 0, článků celkem: 5346, komentáře < 7 dní: 1, komentářů celkem: 5008, adminů: 23, uživatelů: 2919
Orientační tabule
· Vstupní brána
· Cestičky
· Zákoutí
· Základy
· Kořeny
· Počteníčko
· Lavičky
· Kompost
· Altánek
· Pozvat do parku
· Parkové úpravy
· Máš slovo
· Cvrkot
· Na výsluní
 

Petr Chelčický

Martin Luther King

Povzbuzení


Přihlásit se
Přezdívka

Heslo

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.

Hudba
Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Publikace

Počítadlo
Zaznamenali jsme

8 698 162

přístupů od leden 2004


Kdo je Online
Právě je 67 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Fundamentalisti
Na jedné výplatní listině - Philippian Fellowship

Misionáři, dealeři, donátoři a kongregacionalismus

fundamentální vs. fundamentalistický

Jak se dívat na křesťanský fundamentalismus?

Evangelikalismus jako globální náboženský fenomén II.

Baptismus mezi evangelikalismem, liberalismem a fundamentalismem

Americký evangelikalismus a fundamentalismus

Radikalismus a fundamentalismus


Kořeny
Kdo jsou baptisté?
Zřízení BJB 1930

Zásady BJB z r. 1929

VZNIK A ZÁSADY 1929
Vyznání víry z r. 1886
Apoštolské vyznání víry

Kořeny baptistického hnutí


Okno
www stránky evropských a světových baptistů

Základy

Základní dokumenty BJB v ČR


Komentáře: Stanovisko formálního baptisty Jana Kvasničky k exkluzivitě baptistů
Posted on Čtvrtek, 04. duben 2013 @ 18:39:10 CEST Vložil: Mainstream

Diskuse o odluce poslal Nepřihlášený


X procent baptistů nedávno přehlasovalo své odpůrce a dosáhlo toho, že BJB se neposkvrní „cizími“ penězi. Můžeme přehlédnout skutečnost, že toto hlasování baptistů na sjezdu delegátů mělo daleko do kongregačního principu fungování jednotlivých sborů jako samostatných duchovních i hospodářských jednotek.

Nemůžeme ale přehlédnout skutečnost, že jisté procento baptistů se považuje za exkluzivní křesťany, kteří jsou „svatější“ a lepší než všichni křesťané dohromady v celé ČR. Odvolávají se přitom na své Zásady, které jsou jim při tomto rozhodování důležitějším vodítkem než samotné Písmo a příklad Kristův. Svou výjimečnost dávají okatě najevo nejen v ekumeně - tj. mezi ostatními církvemi, ale i před světem – v různých mediálních prostředcích. Přiznávám, že ačkoliv jsem formálně baptista, stydím se za to.

Toto trapné a naivní stanovisko většího procenta baptistů je v posledku důsledkem snahy podobat se prvotní církvi. Nebere však v úvahu, že první církev fungovala zcela v jiné situaci, než v jaké jsme dnes my. Očekávání druhého příchodu Krista bylo tak aktuální, že peníze v očích věřících ztrácely hodnotu. Prvotní křesťané - zvlášť v Jeruzalémě - peníze rozdělovali, ale nevydělávali. Nebyli hospodářsky samostatní a jejich existence pak závisela na sbírkách „pohanských sborů“ v Malé Asii, které organizoval Pavel. Delší dobu trvalo, než si prvotní křesťané začali peněz vážit jako jednoho z Božích darů. Dnešní superkřesťané úplně přehlížejí skutečnost, že prvotní církev i podle záznamů v Bibli rozhodně nebyla po všech stránkách ideální.

Jako křesťané bychom měli mít snahu, kterou rozhodně nelze upřít ani první církvi, podobat se Kristu, jednat jako on. Nebo ptát se alespoň: Jak by jednal Kristus na mém místě? Pak by i dnešní baptisté zřejmě prohlédli a své Zásady by podrobili aktuální kritice. Nebo by je alespoň nepovažovali za důležitější než to, co praví Písmo a Pán. Ono nejde jen o peníze. Jde též o jisté formální, a nebojím se říci, i farizejské výlučnosti, které mnohde a mnohdy zastiňují samotného Pána církve. Než by baptisté pokřtili pokropením starého uvěřivšího člověka, který nemůže vlézt do bazénu, raději ho nepokřtí vůbec, protože křtít lze jen ponořením. To není jediný extrém.

Superkřesťané zcela přehlížejí skutečnost, že jsou podle podobenství Páně s nevěřícími na jednom poli jako pšenice a koukol až do žně. V jistém smyslu se navzájem podpírají a jsou na sobě závislí. Svým výlučným postojem dávají někteří baptisté najevo, že neporozuměli Kristu. Chtějí být nezávislí, samostatní, oddělení, svatí, ale zapomínají, že samotný Pán říká, že tahle touha má svá zásadní omezení. Není možné se oddělit od světa a tvrdit, že jsme nezávislí na cizích penězích. Všechny peníze – dary i svou výplatu - přijímám jako Boží dar. Určité procento baptistů má jiný názor. Jsou schopní třídit peníze na ty, které jsou Božím darem, a na ty, které jsou s podobiznou císaře a mají jiný kredit. Podobného omylu se dopouštěli farizeové a kněží již dávno, jak máme zaznamenáno v Bibli. Víme o tom, že je Pán Ježíš napomínal. Necháme se od něj napomenout i dnes?

Zdá se, že ti z baptistů, kteří dost vydělávají, nebo naopak neznají hodnotu peněz, protože nikdy nebyli v civilním zaměstnání, jsou schopní tvrdit, že to zvládnou sami, bez těch cizích peněz. Nezvládnou. Nezvládali to dosud, nepůjde to ani potom. Podepsali si svůj rozsudek. Obětovali své exkluzivitě vlastní budoucnost. Není to cesta Páně.

V Chebu dne 1. 3. 2013

Ing. Jan Kvasnička

Zdroj: Evangelický týdeník - Kostnické jiskry 2013/11

P.S.: Autor je rodným bratrem Daniela Kvasničky, kazatele Církve bratrské, což vysvětluje podobnou argumentaci jako v článcích"Cizí peníze" či "Spěchali nebo nespěchali?"



 
Příbuzné odkazy
· Více o Diskuse o odluce
· Novinky od Mainstream


Nejčtenější článka o Diskuse o odluce:
BJB nepříjme finanční vyrovnání podle zákona o majetkovém vyrovnání !


Hodnocení článku
Průměrné skóre: 1
Hlasů: 3


Prosím, ohodnoť tento článek:

Výborný
Velmi dobrý
Dobrý
Normální
Špatný


Možnosti

 Vytisknout stránku Vytisknout stránku


Sdílej článek | Podělte se o tento článek s přáteli! Doporučte jej stisknutím tlačítka:

"Stanovisko formálního baptisty Jana Kvasničky k exkluzivitě baptistů" | Přihlásit/Vytvořit účet | 7 komentáře | Hledat v diskusi
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se


Re: Stanovisko formálního baptisty Jana Kvasničky k exkluzivitě baptistů (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Krytyk v Čtvrtek, 04. duben 2013 @ 21:03:11 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Považuji tento výlev Ing. Kvasničky za velmi užitečný. Nakonec to tedy jsou peníze, které pomohly demaskovat formální baptisty, kteří mají své kořeny v jiných ovčincích.

To nejdůležitější na tomto mediálním vstupu Ing. Kvasničky je, že očividně nejde o nějakou subjektivní potřebu osamělého střelce ventilovat veřejně své zklamání z neúspěchu v hlasování na Sjezdu delegátů. Domnívám se, že tato mediální prezentace má širší kontext. Článek byl sepsán 1.3.2013, tedy v období nejvyšší vlny mediálního zájmu o BJB, která se koncem února podepisování smluv s vládou nezúčastnila. Zdá se, že Ing. Kvasnička byl využit, aby bylo jméno BJB na veřejnosti alespoň trochu umazáno a nepříjemná pozice ostatních podepisujících církví se tím paradoxně alespoň trochu opticky vylepšila.

Položíme-li si otázku Komu to prospělo?, pak je jisté, že jak Církvi Bratrské (že by politická součinnost s bratrem Danielem?), tak ostatním příjemcům církevních restitucí. Jim by se určitě hodil negativní hlas nějakého "baptisty" z BJB, aby podpořil jejich slabé argumenty pro přijetí státních peněz.

Jedinou vadou na kráse je, že podcenili jak načasování (redakční lhůtu Kostnických jisker), tak rozsah osloveného mediálního prostoru. Dnes již je to jen plácnutím do vody (nebo prásknutím dveřmi v BJB?), které už zřejmě nebude mít žádný vliv, ani na jednání dubnového Sjezdu delegátů.

Pro BJB je však užitečné, že bylo nahlas a zřetelně řečeno, že v našich sborech a v jejich vedení jsou formální baptisté, pro které baptistické Zásady nic neznamenají. Najdou-li se takové i celé sbory, pak je na nás, abychom jim umožnili opustit "potápějící se" loďku BJB jako prvním, aby zachránili holý život v teple restitujících církví. BJB si přece podle nich podepsala rozsudek a bez státních peněz to nezvládne.




Re: Stanovisko formálního baptisty Jana Kvasničky k exkluzivitě baptistů (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: baptista v Čtvrtek, 04. duben 2013 @ 22:45:21 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zajímavý komentář k tomuto článku od Pastýře na Grano Salis:

To je velmi poučné stanovisko. Na jednu stranu zde také slyším pode mne trochu naddimenzované zdůrazňování jakýchsi zásad. Ale chápu to, sám jsem vyšel z prostředí, které své některé zásady obrátilo na ruby, a taktéž jsem považoval za vhodné upozornit na zjevný rozpor s tím, čemu se oficiálně věří a co se v skutečnosti praktikuje. Ale možná by se slušelo to více podkládat Písmem, aby to nemělo punc slepého zastávání jakýchsi tradic.

Je pravda, že jeruzalémská církev nebyla vždy zrovna ideální (viz Sk 21). V tomto článku je to ale snad úplně poprvé, kdy slyším nějakého evangelikála zrazovat od napodobování jeruzalémského sboru v oblasti oddělenosti od světa, zřejmě i ve smyslu finanční nezávislosti. Tato oddělenost je v biblickém pohledu podle mého chápáni viděna jako posvěcení. Jinými slovy poprvé zde – podle mého názoru a potažmo - slyším, že někdo volá po tom být méně svatým a po tom, že je třeba jít s většinou. Jaká hanba vzdát se peněz! Chtějí být jako první církev, neslýchané! Poprvé zde také slyším výklad, že se pšenice opírá o koukol a je na něm závislá zřejmě i ve smyslu financí. Rovněž je zcela unikátní výklad, že jeruzalémská církev byla závislá na sbírkách z „pohanských národů“. Co naplat, že koukol je plevel, který odčerpává pšenici živiny (ne naopak – koukol nasel nepřítel) a že sbírky nebyly z pohanů, ale od bratří v Kristu. A v Kristu již není Řek a pohan.

Je zvláštní, že autor neřeší, že se baptisté vzdali peněz podle zákona, který privileguje církve před řadovými občany, že je zde odhad na základě seznamu majetku, který neviděl ani parlament nebo dokonce skutečnost, že církve dostávají víc, než jim bylo vzato. A navíc, občané jsou proti. Dává jim to katolický ministr financí a katolický předseda vlády i proti vůli prezidenta. Prostě berou všichni, berme také! A pokud nevezmeme, je to hanebnost a svatouškovství! Netrhejme partu a nebuďme tak svatí, aby se vedle nás necítil náhodou někdo nesvatě. Jednou jsem také před mnoha lety zřejmě podobně popudil některé své kolegy. Dostali jsme bokem obálku s nezdaněnými penězi a já jako jediný jsem ji vrátil. Víte, do jak hrozného světla jsem možná některé své kolegy tímto svým farizejským činem postavil? Znám sestru, se kterou nikdo nechtěl jezdit na služební cesty, protože si účtovala jen to, na co měla nárok. Skoro by se mi chtělo jízlivě dodat: „kdo neokrádá stát, okrádá svoji církev“.

Doporučuji baptistům účinné pokání. Mohlo by spočívat v hromadném požádání o římskokatolické, státní peníze a omluvu všem církvím, že si dovolili je postavit do tak nepěkného světla. Měli by se pak omluvit i médiím a občanům, že takto záludně usilovali o jejich přízeň a podloudně se zmocnili sympatií většiny národa! Zároveň by měli uveřejnit nějaký článek třeba s biblickým názvem „Peníze vyřeší všechno“ nebo „Proč nebyl ten olej prodán a peníze dány chudým?“




Re: Stanovisko formálního baptisty Jana Kvasničky k exkluzivitě baptistů (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: idealista v Pátek, 05. duben 2013 @ 09:43:30 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Další, co si spletl denominaci.

Může někdo z chebského sboru vysvětlit, jak může být starším baptistického sboru člověk, který bezostyšně veřejně pohrdá baptistickými zásadami?




Re: Stanovisko formálního baptisty Jana Kvasničky k exkluzivitě baptistů (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: idealista v Pátek, 05. duben 2013 @ 09:52:33 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
komentář Vikinga k témuž článku na Granosalis:

Jsou tu tři možnosti:

1. je to provokace

2. kousla ho tarantule

3. spletl si datum zveřejnění (ne 1.3. mělo být 1.4.)

P.S. Co si asi myslí pan Kvasnička o Křesťanských sborech, které stojí mimo státní církve jaksi od vždycky?




skandální (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Pavel v Sobota, 06. duben 2013 @ 14:55:07 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Superkřesťané zcela přehlížejí skutečnost, že jsou podle podobenství Páně s nevěřícími na jednom poli jako pšenice a koukol až do žně. V jistém smyslu se navzájem podpírají a jsou na sobě závislí.

Je skandální, jakým způsobem tento člověk zachází se svědectvím Božího slova, jak znevažuje cestu Páně. Jestli je skutečně starším sboru, tak tohle je na odvolání z této služby a káznění. Co na to říká kazatel jeho sboru?

Matouš 13, 24-30 Podobno jest království nebeské člověku, rozsívajícímu dobré semeno na poli svém. Když pak lidé zesnuli, přišel nepřítel jeho a nasál koukole mezi pšenici a odšel. A když vzrostla bylina a užitek přinesla, tedy ukázal se i koukol. I přistoupivše služebníci hospodáře toho, řekli jemu: Pane, všaks dobrého semene nasál na poli svém, kdeže se pak vzal koukol? A on řekl jim: Nepřítel člověk to učinil. Služebníci pak řekli mu: Chceš-liž, tedy půjdeme a vytrháme jej? On pak odpověděl: Nikoli, abyste trhajíce koukol, spolu s ním nevytrhali pšenice. Nechte, ať obé spolu roste až do žni. A v čas žni dím žencům: Vytrhejte nejprv koukol a svažte jej v snopky k spálení, ale pšenici shromažďte do stodoly mé.

Podle Biblického slovníku je koukolem míněn jílek mámivý [Lolium temulentum], jenž roste divoce v celém Orientě. Požití plodů tohoto plevele působí zvracení, někdy i smrt. Po vzejití je jílek mámivý téměř nerozeznatelný od pšenice. Teprve když nasadí na klas, je patrný rozdíl mezi oběma. Avšak kořeny obou jsou tak propleteny, že je téměř nemožné vytrhnouti jílek bez poškození pšenice. Proto se doporučuje, aby k oddělení došlo až při sklizni. V Sýrii se věří, že koukol v pšeničném poli je dílem ďáblovým. V žádném případě nejde o náš koukol [Agrostemma].

Na závěr trochu nadsázky: že by pan Kvasnička a jemu podobní byli nasazeni do baptistického pole, aby se stali naším pokušením?




Re: Stanovisko formálního baptisty Jana Kvasničky k exkluzivitě baptistů (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: baptista v Sobota, 06. duben 2013 @ 17:05:58 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zprávy z Chebu říkají, že Ing. Jan Kvasnička rezignoval na svoji funkci člena staršovstva sboru BJB v Chebu a zároveň se vzdal služby Slovem. Důvodem má být to, že chebský sbor odmítl státní dotace. Pokud máte někdo detailnější informace, může tyto zprávy upřesnit.



Vedoucí Grano Salis Network - Tomas
E-mail: notabene@granosalis.cz, network@granosalis.cz, granosalis@granosalis.cz, magazin@granosalis.cz, redakce@granosalis.cz
Webmastering a údržbu systému zajišťuje firma ALLTECH, webmaster webmaster@granosalis.cz
Page Generation: 0.16 Seconds