poslal Nepřihlášený
Před pár dny proběhla na jednom serveru poměrně silná diskuse nad
přednáškou jakéhosi evangelikálního kazatele na téma „katolická církev“. Ponechme stranou onu přednášku, spíše mě
zaujala diskuse. Mnozí protestanté se v ní zastávali ŘKC a kritici
této církve byli spíše za hlupáky a fundamentalisty. Je třeba ale dodat, že
současná doba mnohem více přeje sloganu „nehledejme, co nás rozděluje, ale co
nás spojuje“, tedy spíše je módní moc nekritizovat a neukazovat na rozdíly.
Je tedy možné najít s katolíky (z pozice
protestanta) či s protestanty (z pozice katolíka) společnou řeč? Nebo jsou
rozdíly mezi námi tak velké, že je to nemožné? Osobně jsem byl na mnoha
katolických akcích jako řečník. Upřímně řečeno, řada pozvání mě překvapovala a
většinou jsem zde byl jako jediný protestantský řečník. Třeba dodat, že ona
pozvání pro mě byla zároveň poctou. Několikrát jsem seděl v jednom panelu
s katolíky a – alespoň dle mého, to bylo přínosem.
Děti chodí do školy sv.
Voršily, mnohokrát jsem s katolíky diskutoval o otázkách, kterým
v katolicismu nerozumím. S katolíky jsem několikrát slavil svatodušní
svátky a Velikonoce. Mám přečteno mnoho katolických autorů. Asi tři roky jsem
měl na webu službu otázek a odpovědí ohledně křesťanství a většina otázek byla
od katolíků (více než od nekřesťanů). Mnohokrát se ptali na věci, které by měl
vědět spíše jejich farář. Nicméně abych jim odpověděl, musel jsem studovat
jejich katechismy a ptát se katolických představitelů…
Byl jsem pozván i na
akce křesťanské akademie, s katolíky jsem se mnohokrát modlil a chválil
Krista. V blížícím se Aliančním týdnu modliteb se budeme jako
představitelé církví ŘKC a protestantů společně modlit… Nepíšu to vůbec proto,
abych se chlubil. Píšu to jen a pouze proto, že s katolickými bratry a
sestrami mám mnoho zkušeností a to z první ruky. Společně jsme evangelizovali,
uctívali, diskutovali a vzájemně se od sebe učili.
Přesto nebo spíše právě proto vím, že jsme si
v mnohém hodně daleko. Až když jsem si tuto věc uvědomil, mohl jsem začít
budovat skutečnou ekumenu. Mohu být totiž jiný a dokonce hodně jiný a zároveň
jít stejným směrem. Naplno mi to došlo v jednom panelu, kde jsem plný
horlivosti řekl, že ekumena s katolíky funguje, že nás mnoho věcí spojuje
atd. Najednou mě jeden vysoce představený katolický bratr přerušil a před
publikem řekl, že určitě ekumena funguje, že je za ní vděčný, ale těch věcí,
které nás rozdělují, je stále mnoho. Měl pravdu. Je toho mnoho, co nás
rozděluje. Nemá smysl toto zakrývat a tvrdit, že jsme skoro stejní (jakkoli v něčem stejní jsme) a že díky
této „skorostejnosti“ můžeme budovat ekumenu.
Ekumenu jistě budovat můžeme, ale
jiní prostě jsme a to jiní hodně. Když jsem četl katechismus ŘKC, ptal se katolických
představitelů na některé články (protože vím, že někdy jsem něčemu z učení
ŘKC neporozuměl správně), tuto odlišnost jsem si hluboce uvědomoval a to nejen
já, ale i oni. Nechci v tomto blogu vytahovat oblasti, kde se lišíme a kterých
je skutečně mnoho. Snad bych ukázal jen na jednu věc.
Když jako kazatel vysluhuji večeři Páně, pak zvu ke
stolu Páně každého, kdo následuje Pána Ježíše, kdo nežije ve vědomém hříchu a
kdo je součástí nějakého křesťanského
společenství. Zdůrazňuji „nějakého“, nikoli „nějakého nekatolického“. Věřím, že
v Kristu není muž ani žena a třeba dodat, protestant ani katolík. Jenže katolický
kněz by protestantovi VP (svátost eucharistie) vysluhovat neměl, stejně tak by katolík
neměl přijímat od protestantského duchovního.
Cituji katechismus: „Církevní
společenství vzniklá z reformace, odloučená od katolické církve, neuchovala
původní a úplnou podstatu eucharistického tajemství, především proto, že jim
chybí svátost kněžství. A z tohoto důvodu není pro katolickou církev možné
vzájemné eucharistické přijímání s těmito společenstvími“. Nechci zabíhat do otázky eucharistie, přepodstatnění, už
vůbec otázky „podstaty“, ani zda „naše“ a „jejich“ VP či eucharistie jsou jedno
a totéž. Spíše zde vidíme, že v jedné z nejdůležitějších oblastí
křesťanství ŘKC nevidí jako možné vzájemné přijímání.
Pochopitelně lze
kontrovat tvrzením, že je to problém protestantů, protože, jak čteme v ŘKC
katechismu, jim chybí svátost kněžství, protože většina z nich nevěří
v přepodstatnění atd. Kdo přesně ale ví, co znamená „podstata“? Nejedná se
spíše o pojem filozofický a nikoli křesťanský? Co s Kristovým „to čiňte na
mou památku“? Neshodneme se nakonec na tom, že tato svátost je určitým
tajemstvím? Myslím, že ano a že nakonec klíčové je, že se v ní setkáváme
s neviditelným Kristem a že v tomto setkání hraje roli i naše víra, nikoli
samotný ritus.
Když jsem se na tuto oblast ptal
katolíků, kteří se mnou vyznávali Krista, bylo mi řečeno, že rozdělení v této oblasti vnímají jako
svoji bolest...
Přes to co píšu, mohu mít s ŘKC
společenství, byť ne společenství okolo Kristova stolu. Proč mohu mít s katolíky
společenství, když ne proto, že máme mnoho společného? Mohu s nimi, stejně
jako s ostatními křesťany jiných tradic mít společenství díky Kristově oběti. Netajím se
tím, že v mnohém jsou mi katolická dogmata, rituály či interpretace Písma
cizí, což pochopitelně platí i obráceně a respektuji to. Jenže nad tím vším vnímám Krista. V Něm
a skrze Něj jsem se s mnohými katolickými bratry a sestrami dokázal sejít
a to se stalo základem pro naši ekumenu. Pokud jsme se na tomto nesešli, byli a
jsme si strašně moc daleko.
Nadále spolu budeme diskutovat nad
různými aspekty svého učení, bratrsky spolu nesouhlasit, hledat, kde a zda spolu
můžeme jít dál. Nadále se naše cesty někdy sejdou, někdy nikoli. Zároveň budu nadále
vděčný za poznání, které jsem přijal ze své protestanské a evangelikální
tradice. Nestydím se za ní, uvědomuji si její slabiny ale i sílu. Zároveň myslím,
že až tehdy, když znám svoji identitu a to nejen tu v Kristu, ale i ve své
křesťanské tradici, mohu nejen vést dialog, ale mít ty druhé rád a necítit se jimi ohrožen.
Myslím, že pokud je v něčem česká
církev jedinečná, pak je to právě v respektu mezi církví katolickou a
protestanty a v akcentování živé víry. A to je, myslím, moc dobře.
A
na závěr. Před pár dny jsem dostal tento dopis z jedné katolické
farnosti, kde mám kázat a vést modlitební setkání: "Moc děkuji, že jsi ochoten
se nám věnovat a zapojit se do našeho programu. V modlitbách jsme
všichni v jednotě před svým Pánem a společně mu odevzdáváme svoje
životy." Myslím, že není co dodat...
David Novákautor je kazatelem Církve bratrské, člen Rady Církve bratrské a předseda České evangelikální aliance
Zdroj: Blog Davida Nováka