poslal Nepřihlášený Článek Davida a Evy Loulových „Kolik máme mít dětí?“ vzbudil plným
právem velký zájem čtenářů. Sám jsem byl několik let členem Křesťanského
společenství, jehož zhruba třicet členů mělo více než padesát dětí, a
velice jsem se radoval z atmosféry, která v něm vládne. Toto
společenství považuji dokonce za jakýsi „skanzen pozitivní deviace“,
nejednou jsem o něm mluvil s nevěřícími odborníky všeho druhu, a mnohdy
jsem raději ani neříkal, kde tento sbor je, aby se na něj někdo třeba
nepatřičně „nezaměřil“. Tedy: Vítám početné rodiny a trápí mě současná
demografická krize v naší zemi.
S Loulovými se shoduji i v tom, že „nejde v prvé řadě o to,
kolik mít dětí, jde o naše srdce“. „Nejde o počet dětí, ale o postoj
k životu jako takovému.“ Souhlasím i s tím, že mnozí lidé nechtějí mít
děti z pouhého sobectví. Některé předpoklady a závěry článku ale
považuji za chybné.
Předně: Plánování rodičovství nemusí být – jak článek
naznačuje – projevem nezávislosti na Bohu a touhy řídit si život pouze
podle své vůle. Ačkoli článek, pokud mu dobře rozumím, plánování
rodičovství kategoricky vylučuje, domnívám se, že plánování rodičovství
může mít velmi pozitivní a legitimní důvody. Jinak řečeno, to, že někdo
plánuje počet dětí, může mít motivy správné i nesprávné. Problém nevidím
v onom plánování, ale právě v motivech.
Nevypočítám zde všechny pozitivní (či alespoň legitimní) důvody plánování rodičovství, ale některé uvedu.
a) Manželé mohou prožít, že jsou povoláni ke zcela
specifické službě a k tomu, aby děti neměli v krajním případě vůbec. Je
to podobné, jako povolání k životu bez manželství.
b) Zdravotní stav jednoho nebo obou manželů je takový, že
mít (další) děti by bylo velice náročné fyzicky, psychicky i materiálně.
Nemám zde na mysli situace, kdy lékaři doporučují potrat, ačkoli
pravděpodobnost, že se narodí dítě s vrozenou vadou, je 1,5 % nebo ještě
méně. Jsou však situace, kdy těhotenství skutečně ohrožuje život matky.
c) Z pastýřské praxe vím, že lidé mají různou kapacitu.
Některé matky hravě zvládnou čtyři děti. Dokáží se jim věnovat, nadto
mají pořádek v domácnosti a ještě se stačí angažovat ve sboru či
v nějaké neziskovce. Ale pak jsou zde matky, které jim často tiše závidí
a zoufají si nad tím, že nejsou schopny zvládnout dvě děti. A ony jsou
skutečně matky méně či více výkonné a děti lépe či hůře zvladatelné.
Pokud jsou hůře zvladatelné, bývá to mnohdy, ale zdaleka ne vždy,
špatnou výchovou. Znám nejedny rodiče, kteří měli dvě děti způsobné a
klidné, a pak se jim narodil třetí potomek, který byl, jak se říká,
„jako z divokých vajec“. Mít další dítě je mnohdy nad síly daných
rodičů.
d) Konečně zmíním ještě problém nejednoty manželů. Znám
několik manželství, která se rozpadla, protože žena si proti vůli muže
„opatřila“ další dítě, a několik jiných, kdy muž ženu opustil, protože
děti (či další dítě) nechtěla. Samozřejmě bych si přál, aby všichni
manželé byli zralí křesťané. Jenže nejsou. Pokud věc postavíme
kategoricky, tj. plánované rodičovství = nevěra Bohu, a pokud nám to
uvěří, dostanou se do obrovských vnitřních problémů. Každé dítě by mělo
být počato ze společného rozhodnutí manželů. Uznávám, že mohou další
dítě odmítat, protože mají problémy, plynoucí z jejich malé duchovnosti.
Přesto radím, ať si nejprve řeší a vyřeší tyto problémy, a až pak se
rozhodnou pro další dítě.
Dále se zastavím u předpokladu, že příkaz „ploďte a množte
se a naplňte zemi“ je kategorický, nebyl odvolán a má být plněn za všech
okolností. Ano, Bible nemluví o tom, že by lidé „měli nějak omezovat
svůj plodivý potenciál“. Bible ale rovněž nemluví o tom, že nemáme
kouřit, jezdit nadměrnou rychlostí či dbát na to, abychom netrpěli
zvýšenou hladinou cholesterolu. Jedná se o tzv. argumentum ex silentio,
argument z mlčení, který bývá velmi ošidný. Tento příkaz vypovídá o
základním Božím plánu, nikoli o Božích záměrech s konkrétními
manželskými páry v jejich specifické situaci. Kromě toho nás Bůh vybavil
rozumem, abychom věci domýšleli a abychom se chovali odpovědně. Když
Bible třeba říká, „proklet buď, kdo svádí slepce z cesty“, a nezmiňuje
přitom hluché, pak nám jistě nepovoluje, abychom se vůči hluchým chovali
surově.
Loulovi píší, že „v národech, kde se plánování rodičovství
považuje za nepřípustné, tam bují většinou i duchovní život a církev tam
roste“. Prý i v muslimských národech, kterých se to týká, roste Boží
království „velice dynamicky“. Loulovi mají patrně na mysli Indonésii,
Malajsii nebo Írán – o těchto zemích to do jisté míry platí. Ale co
takový Jemen nebo Egypt? Tam církev dynamicky neroste, a konkrétně
v Jemenu, kde je vysoká porodnost, narazil počet obyvatelstva na
základní mez, kterým je množství vody. Domnívám se, že kdyby to byly
křesťanské země, pak by v ideálním případě vláda měla hledat cesty ke snížení
porodnosti. Jistěže ne tak drastické, jako byla čínská politika jednoho
dítěte. Jsem přesvědčen, že Bůh nám svěřil tuto zemi jako celek a
očekává od nás odpovědné rozhodování.
Za zavádějící považuji i argument, že v minulých dobách lidé
počet dětí neplánovali. Ano, je to pravda, ale důvodem bylo, že
nevěděli, jak – pochopitelně s výjimkou sexuální abstinence. Mohli
bychom rovněž tvrdit, že své děti neočkovali a taky by to bylo pravda.
Bůh od nás, domnívám se, neočekává, že budeme ignorovat dostupné
poznání. Kromě toho bylo uvažování o dětech zcela jiné: Ještě v minulém
století (a možná ještě dnes) jsou místa, kde je počet dětí v rodině
úměrný vzdálenosti vody a palivového dříví (platilo to v některých
místech Indie a východní Afriky). Vysoký počet dětí tam nebývá výsledkem
vědomého rozhodování a tudíž poslušnosti Božího příkazu.
Konečně poznámka metodická: David Loula v podstatě píše, že
ke svému stanovisku dospěl na základě zjevení – jednak jemu samotnému,
jednak „manželce pastora z Bruntálu“… Já ve svém článku často používám
slova „domnívám se“. Možná bych se neozval, kdyby David vydával svůj
článek za svůj názor, možná za své svědectví. Ovšem je-li to věc zjevená
Bohem, pak není o čem diskutovat, že? A Dan Drápal se (zase) projevuje
jako člověk odmítající Boží zjevení. Jenže já mám také zkušenost
z druhého břehu: Nejednou mi píše nebo volá někdo, kdo si přečte názor
podepřený nějakým podobným zjevením a ocitá se ve vnitřní nouzi, protože
rozum mu říká něco opačného, a on se bojí, že když rozum poslechne,
postaví se proti Bohu.
Otázka plánování rodičovství je velice citlivá a
má dalekosáhlé důsledky. Jsem přesvědčen, že bychom buď neměli
argumentovat zjevením, nebo by rozhodnutí na základě zjevení mělo být
potvrzeno nějakým kolektivním tělesem – asi jako Jeruzalémský koncil,
popsaný ve Skutcích 15. Kdyby článek manželů Loulových byl nikoli zjevením, ale svědectvím, patrně bych ho uvítal bez výhrad. Protože je pravda, že mnozí – a to i křesťané – odmítají děti z čirého sobectví.
Dan Drápal
7. února 2014
Zdroj: www.dan-drapal.cz