Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 

Vítejte na Notabene - Hydepark baptistů
Hledej
 
Je a Marek   Vytvoření registrace
Článků < 7 dní: 0, článků celkem: 5346, komentáře < 7 dní: 0, komentářů celkem: 5008, adminů: 23, uživatelů: 2921
Orientační tabule
· Vstupní brána
· Cestičky
· Zákoutí
· Základy
· Kořeny
· Počteníčko
· Lavičky
· Kompost
· Altánek
· Pozvat do parku
· Parkové úpravy
· Máš slovo
· Cvrkot
· Na výsluní
 

Petr Chelčický

Martin Luther King

Povzbuzení


Přihlásit se
Přezdívka

Heslo

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.

Hudba
Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Publikace

Počítadlo
Zaznamenali jsme

8 704 403

přístupů od leden 2004


Kdo je Online
Právě je 70 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Fundamentalisti
Na jedné výplatní listině - Philippian Fellowship

Misionáři, dealeři, donátoři a kongregacionalismus

fundamentální vs. fundamentalistický

Jak se dívat na křesťanský fundamentalismus?

Evangelikalismus jako globální náboženský fenomén II.

Baptismus mezi evangelikalismem, liberalismem a fundamentalismem

Americký evangelikalismus a fundamentalismus

Radikalismus a fundamentalismus


Kořeny
Kdo jsou baptisté?
Zřízení BJB 1930

Zásady BJB z r. 1929

VZNIK A ZÁSADY 1929
Vyznání víry z r. 1886
Apoštolské vyznání víry

Kořeny baptistického hnutí


Okno
www stránky evropských a světových baptistů

Základy

Základní dokumenty BJB v ČR


Názory: Církev a (občasné) odtržení od reality
Posted on Sobota, 08. březen 2014 @ 20:54:03 CET Vložil: Mainstream

Principy poslal Nepřihlášený

Přečtěme si příběh, který se odehrál říjnu 1918 v Rusku – tedy ve stejném měsíci jako Velká říjnová revoluce, která v konečném důsledku měla na svědomí milióny lidských životů.

V říjnu 1918 měla Ruská pravoslavná církev koncil, na kterém se strhla velmi vzrušená rozepře ohledně barvy komže (komže je, jak jsem se dozvěděl ve slovníku cizích slov, „svrchní kněžská košile“). Někteří kněží zarputile obhajovali barvu bílou, druzí barvu růžovou…B. Menning, v jehož knize jsem tento příběh četl (The Signature of Jesus), situaci komentuje, že „Nero hrál na housle, zatímco Řím hořel“. Možná bych napsal, že si církev hrála na housle, zatímco Rusko hořelo. A. DeMello, jiný křesťanský spisovatel k této příhodě poznamenal, že je mnohem jednodušší zorganizovat si krásnou bohoslužbu, než se zabývat hádkami svých sousedů. (Pokud umíte anglicky, potom vás možná osloví, jak je popsaný problém vyjádřený v originále skrze rým: I’d rather say my prayers than get involved in neighbor quarrels)

Když hovořím s lidmi o jejich zápasech potom se mimo hezkých a povzbuzujících věcí setkávám i s oblastmi jako náběh na syndrom vyhoření, nevěra, bolest ze smrti blízké osoby, pocit opuštěnosti Pánem Bohem, strach z nemoci, chaos v životě, pocit zmaru, zneužívání…atd. Oblasti, jako např. styl liturgie, zpěv, délka kázání a jiné podobné „problémy“ se mnou skutečně nikdo řešit nechtěl, a pokud ano, potom jen okrajově. Důvod bude pravděpodobně v tom, že skutečný život je přece jenom o jiných oblastech, než např. o liturgii nebo oblékání. Prosím, aby mi bylo rozuměno – nechci tím tvrdit, že na vnějších projevech nezáleží! Záleží, protože žijeme na zemi. Problémem je, když se tyto oblasti stanou něčím, co církev nebo různé církevní konference začnou řešit nejvíce. Takto se totiž vytváří rozpolcené chápání světa a církve. Konkrétně je to pocit, že se v církvi řeší věci „duchovní“ a v normálním životě věci „normální“.

Řešit délku modliteb, styl kázání, problematiku každodenního čtení Písma atd. náleží v naznačeném rozpolceném konceptu „světu duchovnímu“ – tedy církvi popř. církevním profesionálům. Se zbytkem života, jako např. odvod daní, sexualita, způsob odpočinku, hospodaření s penězi, otázka vzhledu, výchova dětí, otázka identity atd. si nějak musíme poradit sami. Jenže realitou je, že onen zbytek je to, čím žije většina lidí kolem nás.

Možná na nás příklad uvedený na začátku tohoto článku působil bláznivě. Zcela jistě si klademe otázku, jak mohla být církev tak zaslepená, že se zabývala tak malichernou otázkou, jakou je barva komže, když začínala revoluce. Proč neřešila spíš jak obstát v narůstajícím společenském tlaku? Jenže když se podíváme na dnešní církev, možná někdy vypadá stejně bláznivě. Ve stále silněji rostoucím společenském tlaku, který směřuje proti Božím věcem se (možná) zabýváme i my otázkami poněkud podružnými, které jsou snad zajímavé pro lidi uvnitř církve, ale které nejsou příliš použitelné do každodenního života. Možná, že určitá neochota řešit skutečně palčivé problémy plyne z podvědomého strachu, že sice známe otázky, ale neznáme odpovědi. Možná ze strachu z konfrontace s pravdou – kdy slovem pravda mám na mysli pravdivá a zároveň bolestivá témata, s kterými se lidé potýkají.

Když popisuji naznačený problém, potom je potřeba ukázat i na řešení. Mám za to, že jedním z řešení je znovu promýšlet témata, o kterých máme hovořit, o kterých v církvi vyučujeme. Začtěme se do slov R. Rohra:

„Už od dob Tomáše Akvinského a dalších středověkých scholastiků se teologie soustřeďovala na čtení, přemýšlení a polemizování, na hledání logických souvislostí mezi myšlenkami a na vyvozování závěrů. Byla to velmi sedavá činnost, která se odehrávala nikoli ve světě konání, ale v jakémsi odlehlém akademickém lůně, ať už v klášteře, na univerzitě, nebo v semináři. Tento druh teologie vyprodukoval nesčetné svazky knih, které by zaplnily celé knihovny, ale velmi málo z toho se dotýkalo každodenního života obyčejných lidí nebo mělo nějaký vliv na chod světa, v němž žili.

Dnes se tento teologický přístup stává stále méně relevantním. Věda, nové technologie, životní styl, obchod, medicína, politika, ekonomika, vzdělání a doprava (abychom jmenovali alespoň některé oblasti) neustále nabízejí nové možnosti a vytvářejí nové problémy, s nimiž se musejí křesťané vyrovnat. Nezaměstnanost, bezdomovci, konzum, militarismus, znečišťování životního prostředí, zadluženost, vyčerpání zdrojů, drogy a potraty představují krizi, kterou teologie řeší se zpožděním a jen s velmi malým účinkem. Většina lidí nevnímá teologii jako něco relevantního pro svůj život.“

R. Rohr dobře vystihuje, jak se dnes mnozí dívají na teologii a na křesťanství vůbec  – jako na něco, co nemá s životem a s realitou jako takovou nic moc společného. Určitě je potřeba aby se věřící zabývali tématy jako je naplnění Duchem, ovoce Ducha, zákonictví, modlitba, aktuálnost Bible atd. Zároveň je ale třeba promýšlet, co toto všechno znamená v okamžiku, kdy zítra vstanu a půjdu do práce, budu vychovávat svoje děti, budu na maturitním plese nebo budu „jen“ sedět ve třídě. Protože se dlouhou dobu zabývám filozofií, moc dobře vím, o čem píši. Filozofie je do velké míry svět sám pro sebe a není nutné, abyste to, co zjistíte, aplikovali do života. Jenže křesťanství či teologie přece není filozofie.

Druhá věc, kterou vnímám, je potřeba, aby křesťanské společenství a církev byla rodinou, kde je prostor pro kladení těžkých otázek beze strachu, že budu znemožněn. Církev (sbor, farnost) jako rodina je potom postavena více na vztazích než na setkáních, akcích nebo strukturách. Pochopitelně pokud se i jako rodina setkáváme, musíme si vytvořit jistá pravidla hry a jisté struktury. Nicméně toto by se nemělo stát důležitějším než vztahy. Nedávno jsem četl následující příběh. Kdesi v kavárně se setkalo několik lidí – věřící s nevěřícími. Na konci setkání jeden z nevěřících řekl – líbilo se mi s vámi. A kdy máte bohoslužbu? Odpověď byla zajímavá: „Právě proběhla“.

Jedná se o určitou nadsázku, která chce ukázat, že církev, sbor nemusí být vázán jen na formální setkání a na předem připravený program. Všimněme si, kolik času a energie někdy vydáme na to, aby sbor/církev přežila jako instituce. A jak oproti tomu málo času zbývá třeba na podobná setkání, které jsem popsal výše. Instituce nám dává pocit, že to máme v rukou. Vztahy nám tento pocit nedávají. V instituci se poměrně snadno vymýšlejí programy. Vztahy se naprogramovat nedají. Dobrou instituci lidé rádi navštíví, ale nakonec bez ní přežijí. Vztahy lidé potřebují nezbytně. Složité životní otázky lidé budou řešit především v kontextu hlubokých vztahů. Nejsem si až tak jist, že je budou řešit v nějaké, byť sebelepší instituci.

Začal jsem tento článek tragikomickou zkušeností z jakéhosi koncilu, který proběhl před dnes již skoro sto lety. Možná za dalších sto let budou naši pravnuci číst zápisy z konferencí nebo z členských schůzí našich sborů. Z hodin dějepisu potom budou vědět, kde se nacházela a čím procházela naše společnost a budou si ťukat na čelo nad svými pradědy s komentářem – jak mohli být tak slepí, že řešili podobné věci.

Nebo si ťukat na čelo nebudou a řeknou si – je skvělé, jak dokázali reagovat na dobu, v které žili a muselo to být krásné být v takovém sboru či církvi, která umožnila se takto otevřeně a beze strachu ptát. Nejsem si ale jist…

Co řeknou, do velké míry záleží na nás… zda najdeme odvahu hledat odpovědi na otázky, které jsou skutečně otázkami a ne uměle vytvořenými problémy.

David Novák

autor je kazatelem Církve bratrské, člen Rady Církve bratrské a předseda České evangelikální aliance

Zdroj: http://david-novak.blogspot.cz/



 
Příbuzné odkazy
· Více o Principy
· Novinky od Mainstream


Nejčtenější článka o Principy:
Reakce kazatele Blahoše Fajmona na otevřený dopis kazatele Pavla Coufala


Hodnocení článku
Průměrné skóre: 3
Hlasů: 2


Prosím, ohodnoť tento článek:

Výborný
Velmi dobrý
Dobrý
Normální
Špatný


Možnosti

 Vytisknout stránku Vytisknout stránku


Sdílej článek | Podělte se o tento článek s přáteli! Doporučte jej stisknutím tlačítka:

"Církev a (občasné) odtržení od reality" | Přihlásit/Vytvořit účet | 3 komentáře | Hledat v diskusi
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se


Re: Církev a (občasné) odtržení od reality (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: rakato v Sobota, 15. březen 2014 @ 12:41:57 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Institucionalizace Církve je skutečně něco zásadně nebiblického, od samého počátku. Dary Ducha Svatého Církvi nejsou rozpoznávány, nejsou kultivovány a praktikovány. Jsou nahrazovány organizačním zřízením a funkcemi, tak jak je to v sekulárním prostředí. Společenství věřících tím velmi trpí. Je to trochu jako v socialistickém státě, kde stát se má o všechno postarat a iniciativa jednotlivce je tím potlačována a znehodnocována.
Ovšem stejně omylným postojem k existenci, společenství a roli Církve je naprosto zbytečná starost o její "relevanci" ve společnosti. V Písmu nevidím, že by podobné starosti měli apoštolové. "Relevantnost" Církve není definována nebo určována tím, co si lidé-společnost myslí, že potřebuje (tzv. "felt needs"). Relevantnost Církve a evangelia je dána skutečným stavem člověka před Bohem. Je definována Bohem a nikoli člověkem, ani Církví. Církev si nemůže myslet, že navýší svoji relevantnost tím, že se bude zabývat sociálními problémy na úkor sdílení evangelia. Teologie kříže Ježíše Krista nebude nikdy "relevantní" podle lidských představ. Je však velmi zásadně relevantní pro Boha. A na tom nikdo z nás nic změnit nemůže (a ani nechce).




Re: Církev a (občasné) odtržení od reality (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: rakato v Sobota, 15. březen 2014 @ 12:44:31 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Samozřejmě je podstatný rozdíl mezi "organizačně-operačním zřízením" Církve podle Písma a dnešními církevním institucemi. 
Nemám nic proti hledání a používání nových forem sdílení biblické zvěsti, pokud je důsledně zachován obsah. Já jsem však z toho článku vyrozuměl něco jiného, že se totiž Církev odtrhuje od reality, když nehledá lidská řešení na každodenní lidské problémy. Realita je taková, že trvalé a radikální řešení lidských problémů je ve vyřešení základního lidského problému oddělení od Boha. V tom je jádro dobré zvěsti, evangelia. Proto Pán Ježíš přišel, položil svůj život a vstal z mrtvých. Kříž a prolitá krev Božího Syna nebudou nikdy relevantní pro hříšného člověka, dokud neuvěří v Pána Ježíše. Jsou však trvale relevantní pro Boha. Když se Církev pokouší odstranit "urážku kříže", zbavuje se tím schopnosti zvěstovat evangelium v jeho moci.




věroučné pozadí zpronevěry Davida Yonggi Cho (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: gordon v Úterý, 18. březen 2014 @ 10:30:43 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
V letniční  jihokorejské megacírkvi Yoido Full Gospel Church, kterou založil David Yonggi Cho křesťané odmítající  desátky  nemohli  vést  domácí skupiny. Viz. Yonggi Cho, Úspěšné   domácí   skupiny,  samizdat z  r. 1980,  s. 63 -  64:   „Zde  je  několik kvalifikačních znaků pro vedoucí buňek: ...je ochotný k obětem, dává desátky, to je základním prvkem života víry.“ 

„Každého  napomínám,   aby   dával  desátky.“  P. Yonggi  Cho,  Vítězný  život, samizdat, s. 19. 

„Pán  Bůh  slibuje:   když  dáš   desátky,   tak   nejen  tvá  země   bude  bohatá  a požehnaná, ale bude  také  chráněna  před  nepřítelem.“ (P. Yonggi Cho, Vítězný život, samizdat, s. 18.)






Vedoucí Grano Salis Network - Tomas
E-mail: notabene@granosalis.cz, network@granosalis.cz, granosalis@granosalis.cz, magazin@granosalis.cz, redakce@granosalis.cz
Webmastering a údržbu systému zajišťuje firma ALLTECH, webmaster webmaster@granosalis.cz
Page Generation: 0.10 Seconds