Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 

Vítejte na Notabene - Hydepark baptistů
Hledej
 
Je a Marcela   Vytvoření registrace
Článků < 7 dní: 0, článků celkem: 5346, komentáře < 7 dní: 1, komentářů celkem: 5008, adminů: 23, uživatelů: 2919
Orientační tabule
· Vstupní brána
· Cestičky
· Zákoutí
· Základy
· Kořeny
· Počteníčko
· Lavičky
· Kompost
· Altánek
· Pozvat do parku
· Parkové úpravy
· Máš slovo
· Cvrkot
· Na výsluní
 

Petr Chelčický

Martin Luther King

Povzbuzení


Přihlásit se
Přezdívka

Heslo

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.

Hudba
Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Publikace

Počítadlo
Zaznamenali jsme

8 698 384

přístupů od leden 2004


Kdo je Online
Právě je 56 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Fundamentalisti
Na jedné výplatní listině - Philippian Fellowship

Misionáři, dealeři, donátoři a kongregacionalismus

fundamentální vs. fundamentalistický

Jak se dívat na křesťanský fundamentalismus?

Evangelikalismus jako globální náboženský fenomén II.

Baptismus mezi evangelikalismem, liberalismem a fundamentalismem

Americký evangelikalismus a fundamentalismus

Radikalismus a fundamentalismus


Kořeny
Kdo jsou baptisté?
Zřízení BJB 1930

Zásady BJB z r. 1929

VZNIK A ZÁSADY 1929
Vyznání víry z r. 1886
Apoštolské vyznání víry

Kořeny baptistického hnutí


Okno
www stránky evropských a světových baptistů

Základy

Základní dokumenty BJB v ČR


Komentáře: Církev v ekumenické frontě
Posted on Středa, 02. duben 2014 @ 09:19:25 CEST Vložil: Mainstream

Církevní restituce poslal Nepřihlášený

Každý zákon má nějaké nadprávní pozadí, do formulací jednotlivých paragrafů se promítá i obraz světa, který je zákonodárci vlastní. V případě zákona č. 428/2012 Sb. „O majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi“, jehož záměrem je hlavně „zmírnění některých majetkových křivd“ spáchaných v minulosti, se legislativci nutně museli opírat také o určitý výklad českých dějin a hodnocení jejich postav. Jeden z poslanců, kteří pomohli tento zákon Poslaneckou sněmovnou protlačit, vyjádřil svůj pohled takto:

„Vidím v našich dějinách tři zemské škůdce. Za prvé Josef II. – sáhl na soukromý, konkrétně církevní majetek; za druhé Tomáš Garrigue Masaryk – zradil císaře pána a sáhl na soukromý majetek prostřednictvím pozemkové reformy a za třetí Edvard Beneš. Byl to zbabělý a mstivý ctižádostivec, který zradil všechno a všechny…“ (PhDr. D. Korte v Parlamentních listech z 16. 3. 2012).

Nejen toto poslancovo uřeknutí, ale i některé pasáže zákona („práva a povinnosti zakladatele Náboženské matice vykonává ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona Církev římskokatolická“) napovídají, že zákonodárce nechtěl toliko „zmírnit majetkové křivdy“ spáchané za nadvlády komunistů, nýbrž takříkajíc napravit české dějiny, které se podle jeho přesvědčení už dávno před rokem 1948 nesly neblahým směrem.

V případě tohoto zákona však jako evangelíci nejsme v postavení těch, na které zákon toliko dopadá. Jsme jeho spolupachateli. Ve středu 20. 2. 2013 si tehdejší premiér nechal svolat církevní představitele hned na pátek k manifestačně jednotnému podepisování smluv. Statutární zástupci ČCE se mohli nedostavit s důstojným vysvětlením, že spěch v těchto věcech ničemu dobrému nepomůže, máme před sebou v červnu zasedání synodu, tam ty věci prohovoříme a na něčem se jako církev presbyterně-synodní usneseme a pak dáme vědět, však dle zákona máme termín do konce září. Dostavili se a podepsali 22. 2. 2013.

Bratrská jednota baptistů nepodepsala. Od jedné sestry jsem u baptistů ve shromáždění vyslechl jednoduché a jasné vysvětlení: o nějaký majetek jsme přišli, ale ne o tolik, kolik nám teď chtějí nahrazovat. Buď za tento postoj baptistům uznání a dík. Mohli jsme je v tom nenechat samotné a nepodepsat také. Mohli jsme předvést, že peníze nejsou až na prvním místě, jako jsme to předvedli, když synod ČCE v roce 2008 zavázal synodní radu, aby nikdy nepřijímala peníze, jejichž zdrojem jsou povinné odvody provozovatelů výherních hracích přístrojů a jiných hazardních her.

Tehdy jsme se jevili jako exoti, různé dobropověstné charitativní organizace ochotně ty peníze z hazardu braly. Dnes už je jasné, že tehdejší náš „neproduktivní idealismus“ a „zbytečná hra na čistotu“ byly krokem velmi praktickým, kterého si všimli i jiní a napodobují ho.

Jsem si jist, že v budoucnosti ani ne moc vzdálené se baptistické odmítnutí „náhrad“ stane svědectvím o platnosti příslibu, že kdo hledá Boží království a jeho spravedlnost, tomu i vše ostatní bude přidáno.

Nám už není co přidat, máme svou odplatu, Českobratrská církev evangelická dostane vyplaceno celkem 2 miliardy 226 miliónů, plus doplatky zohledňující inflaci.

Za co? I ti nejhorlivější zastánci „finanční náhrady“ připouštějí, že tato suma mnohonásobně převyšuje hodnotu nemovitého majetku, o který za nadvlády komunistů naše církev přišla, a že jedná se spíše o „startovné do nejisté budoucnosti“, až státní dotace skončí. Po evangelické církvi se šíří ekumenicky vstřícné vysvětlení, že „římskokatolická církev umožnila poskytnutím části svých náhrad ostatním církvím i jejich plynulejší přechod k samofinancování.“ Někteří si dokonce pochvalují, že rozhodnutí římskokatolické církve vzdát se dvaceti procent finanční náhrady ve prospěch ostatních církví zcela jistě pevněji „semklo“ ekumenickou církevní frontu.

Pregnantně vyjádřil povahu tzv. „náhrady“ pro nekatolíky metropolita moravský, arcibiskup Jan Graubner: „církve a náboženské společnosti se domluvily na takovém rozdělení, že nekatolíci včetně židů dostanou z celé sumy 20 procent, zatímco by jim náležela asi dvě procenta … ze strany katolické církve jde tedy o velmi mimořádné gesto velkorysosti.“ (Lidové noviny 22. 6. 2012).

O upřímnosti slov pana kardinála není důvod pochybovat. Tím děsivější je, že na něčem takovém se ČCE podílí! Vždyť zákon mluví jasně, že jde o náhrady za nevydaný majetek, a ty náhrady vyplácí nikoliv arcibiskup Graubner, nýbrž Ministerstvo kultury (§ 15 odst. 4).

Ti, kdo oceňují velkorysé gesto katolické církve, říkají v podstatě toto: co je v zákoně psáno, toho si ani nevšímejte, ovšemže to nejsou náhrady, ale dárek od mimořádně velkorysých katolíků. Znění zákona, to je jen taková habaďůra, zatímco reálné jsou zákulisní dohody a vytváření front. V zákoně uvedené Ministerstvo kultury, to je jen taková výdejna laskavosti některých, neboť oni na nás nemohou být laskaví přímo, tak to dělají přes státní instituce a státní rozpočet.

A my evangelíci, kdysi zastánci čistoty právního řádu, zákonnosti, důsledně demokratických procedur, si libujeme, jak takto dojednané „náhrady“ semkávají ekumenickou církevní frontu!

Ovšemže ekumenismus tohoto typu se rozpadne velice brzy, jak to u frontových semknutostí bývá, a po vítězství v boji zase nám bude připomenuto, že evangelíci z refomace 16. stol vzešlí „ecclesiae sensu proprio nominari non possunt“, tedy ve vlastní slova smyslu církvemi být nazýváni nemůžeme. Byli jsme církvemi, když bylo potřebné semknout se pro prosazení zákona 482/2012Sb a benefitů z něj plynoucích, ale když dojde na lámání chleba, ani názvu církve nebudeme hodni, natož toho chleba. Dobře nám tak!

Miloš Rejchrt
autor je emeritní farář Českobratrské církve evangelické

Zdroj: časopis Protestant 2014/3



 
Příbuzné odkazy
· Více o Církevní restituce
· Novinky od Mainstream


Nejčtenější článka o Církevní restituce:
Počty vyznávajících členů křesťanských církví v ČR a církevní restituce


Hodnocení článku
Průměrné skóre: 5
Hlasů: 3


Prosím, ohodnoť tento článek:

Výborný
Velmi dobrý
Dobrý
Normální
Špatný


Možnosti

 Vytisknout stránku Vytisknout stránku


Sdílej článek | Podělte se o tento článek s přáteli! Doporučte jej stisknutím tlačítka:

"Církev v ekumenické frontě" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se


Vedoucí Grano Salis Network - Tomas
E-mail: notabene@granosalis.cz, network@granosalis.cz, granosalis@granosalis.cz, magazin@granosalis.cz, redakce@granosalis.cz
Webmastering a údržbu systému zajišťuje firma ALLTECH, webmaster webmaster@granosalis.cz
Page Generation: 0.07 Seconds