poslal Nepřihlášený Prof. PhDr. Pavel Říčan se jako pracovník Psychologického ústavu
Akademie věd ČR věnuje psychologii osobnosti, vývojové a klinické
psychologii i psychologii náboženství. Tento obor přednášel i na
Husitské teologické fakultě UK v Praze.
Pane profesore, v knize "Psychologie náboženství a
spirituality" (Portál, 2007) věnujete velkou pozornost pojmu
spiritualita. Mohl byste krátce vysvětlit, jak tomuto pojmu rozumíte?
Sociální konstruktivisté nás naučili klást si u každého pojmu otázku,
čemu a komu ten pojem slouží. Spiritualita je především teologický
pojem, bohužel mnohoznačný. Do psychologie se ale dostal úplně odjinud!
Američtí hippies vyrukovali proti náboženskému establišmentu, kterým pro
ně byly křesťanské církve, s heslem "I am not religious but I am spiritual".
Těžko se to překládá do češtiny, spíš bychom řekli: "S náboženstvím mi
dejte pokoj, ale spiritualitu, jo, tu beru." Tenhle protest a ta touha po náboženství opravdově a svobodně žitém, autentickém,
po takovém, jež by člověku pomáhalo vyjadřovat jeho skutečné já, hlavně
jeho city, a přijmout sebe sama včetně své tělesnosti - to je v samé podstatě pojmu spirituality
tak, jak vykrystalizoval v revoltě amerického mládí v šedesátých
letech. Spiritualita je tedy vlastně to, co by měly poskytovat církve,
ale ty zklamaly, tak je třeba hledat to jinde.
Dává tedy spiritualita člověku něco, co mu náboženství nedává? A co to je?
To široké duchovní proudění, které má heslo "spiritualita" ve znaku a
pro které máme to známé neurčité označení "New Age", usnadnilo mnoha,
zejména mladým lidem, aby se odpoutali od formálního křesťanství, aby se
otevřeli východním vlivům, aby se nechali v duchovním životě inspirovat
přírodou v duchu hlubinné ekologie, případně v duchu předkřesťanského a
mimokřesťanského pohanství. Dochází přitom bohužel i k řadě omylů a
zkreslení. Na jedno z nich nedávno upozornil Tomáš Halík, když řekl, že
orientální vlivy se u nás často připouštějí pouze v podobě kastrované v
jednom svém podstatném rozměru, v etice. To je logické: Hippies a jejich
souputníci se v rámci své vzpoury bouřili v neposlední řadě i proti
morálce hlásané církvemi.
Jak byste spiritualitu psychologicky definoval?
To je velký problém. Jak jsem řekl, v tom protestu, ze kterého se
zrodila, stojí spiritualita v protikladu k náboženství. Došlo k polarizaci této pojmové dvojice v obecném povědomí. Náboženství dostalo negativní konotace,
znamená něco zastaralého, rigidního, svazujícího, neautentického,
kdežto spiritualitu chápeme jako něco pozitivního, spontánního, nového,
osvobozujícího naše nejvlastnější já atd. A ta polarizace se přenesla i
do psychologie. To je nesmírně poučné: Ono je vůbec těžké definovat
nějaký pojem vědecky jinak, než jak se mu rozumí v běžné řeči. A tak ti
studenti, kteří se v šedesátých letech nadchli pro myšlenku spirituality
bez náboženství, začali v devadesátých letech jako věkem zralí a vlivní
prosazovat i v psychologii náboženství pojetí, které by tu superioritu
spirituality tak či onak vyjadřovalo. Koncem století byl pak podán návrh
přejmenovat v Americké psychologické společnosti sekci psychologie
náboženství na sekci "psychologie náboženství a spirituality". Pojmový
zmatek, který vznikl, má za následek, že se dnes v psychologii
náboženství nadměrně často vyskytuje bezradné, neurčitě chápané
dvojsloví "náboženství a spiritualita", případně "spiritualita a
náboženství," "spiritualita/náboženství" a podobně. (Za povšimnutí stojí
podobnost s vysoce frekventovaným dvojslovím "etika a morálka": Jediný
důvod pro toto dvojsloví je, že slovo "morálka" má špatný zvuk, konotuje
moralismus, rigiditu, nesvobodu.)
Má to nějaké řešení?
Nejlepší řešení je definovat spiritualitu jako prožitkové jádro náboženství. Tak to formuloval jeden skvělý židovský religionista, Ken Pargament, a tak to učím už deset let. Náboženství je širší pojem.
Patří do něj to jádro, spiritualita, plus to ostatní, zhruba řečeno
"vnější", co je pro náboženství typické, tedy nauky, obřady, instituce
atd. Tohle řešení umožňuje ponechat pojmu náboženství jeho původní obsah
a rozsah, a zároveň dát pojmu spirituality v psychologické teorii
náboženství místo nejvyšší důležitosti. On totiž k tomu pojmovému posunu
pojmu náboženství, který zavinila ta polarizace, není žádný vědecký
důvod, nenastal žádný průlom v našem poznání, který by jej vyžadoval.
Pargament se prostě pokusil ten "zdivočelý" pojem spirituality jaksi
"ochočit", rozumně využít. Klasikové religionistiky se bez něj klidně
obešli, ze souvislosti bylo vždycky jasné, kdy se náboženstvím,
náboženskostí či religiozitou rozumí to subjektivní, prožitkové, a kdy
něco jiného. Až hlavy vychladnou a pomine ta dehonestace pojmu náboženství,
která nemá ve vědě co dělat, nebude nutno zase vracet terminologii
zpět. Ostatně - představte si, jak bychom se domlouvali třeba s
islámskými psychology náboženství (až budou, a oni budou), kdybychom
trvali na tom nesmyslu "náboženství špatné - spiritualita dobrá"!
Mimochodem - pozor na idealizaci spirituality! Jako
religionisté musíme hodnotit velmi opatrně. Řečeno jazykem našich předků
- v povětří se prohánějí všelijací duchové! I satanismus má svoji
spiritualitu a určitě nevznikl na základě nějaké racionální konstrukce,
bez mocných prožitků přesahu, transcendence, tajemství či závratné
svobody ve vzpouře. To možná spíš dianetika, jejíž náboženský make-up je
patrně umělý, účelový; tomu pak říkám pseudonáboženství.
Z toho, co říkáte, plyne, že bychom se mohli případně bez pojmu spirituality obejít.
Ve vědě určitě. Ovšem ten pojem se prosadil a my s ním musíme nějak
"vyjít". Když se chcete domluvit s lékaři, s pedagogy - a také s lidmi,
kteří přidělují peníze na výzkum nebo na různé vzdělávací či výchovné
akce - tak je dobré mluvit o spiritualitě, jinak si budou myslet, že
chcete dělat misii nebo katechezi. Proto jsem nakonec i já nazval druhé
vydání své knihy "Psychologie náboženství a spirituality".
Může se z náboženství to spirituální jádro ztratit?
Ano, a to je pak průšvih. Zbývají nauky a obřady, případně instituce,
které mohou být i velmi vlivné a mohou si umět získat poslušnost - ale
všecko je to dohromady jen prázdná slupka, jádro pryč. Takhle se mnohým
jeví současné křesťanství, proto hledají jinde. Musíme přiznat, že
stabilita křesťanské věrouky byla stovky let garantována mocensky, nejen
z podstaty věci, a teď máme obrovský problém s autenticitou vyznávání.
A existuje také čistá spiritualita, bez náboženství?
Když chápete náboženství jako něco špatného, přinejmenším
méněcenného, tak samozřejmě chcete čistou spiritualitu, čistý prožitek
"bez ideologie". To je romantická představa, která dostala u těch
amerických hipíků zvláštní, kuriózní tvar díky halucinogenům.
Vezměte si třeba jejich guru, Timothy Learyho, nebo ještě líp - našeho
Stanislava Grofa, mladého lékaře, upřímného materialistu, pro kterého
nic nadpřirozeného či duchovního neexistovalo. Lysergovka mu okamžitě
dala mimořádné zážitky, silné a strhující, v mnohém podobné zážitkům,
jež popisují mystici, mohli bychom tedy snad říct "čistou spiritualitu".
A co z toho vzniklo? Dnes máme transpersonální psychologii, hnutí,
které má svou věrouku (pestrou synkretistickou koláž včetně šamanských
zázraků, vzpomínek na minulé životy atd.), své instituce, svou
pospolitost, u nás Diabasis. - Nebo když Muhammada zaskočily jeho první
vize, jež svěřoval své mateřské manželce ve strachu, že zešílel: tam by
se dalo mluvit o "čisté spiritualitě", jež se ovšem stala zárodkem
nového náboženství "se vším všudy".
Jakýsi dotek transcendence je ale možné prožít i díky umění, v přírodě apod. Je i toto spiritualita?
Určitě. A zároveň můžeme říct, podle Pargamenta, že jde o náboženské
prožitky - vždyť spiritualita je právě jádrem náboženství. Tady mají
problém ti dogmatikové, kteří chtějí pojem náboženství rezervovat - zase
možná trochu bezděčně, všude číhají nějaké zrádné konotace - pro "to
pravé" náboženství, jehož existence mimo prostor církve je pochybná,
nelegitimní. Pak se někdy mluví o pouhé nenáboženské
spiritualitě jako o něčem méněcenném. Je dávno známo, že prožitky
podobné prožitkům křesťanských mystiků je možno zakoušet i v jiných
náboženstvích, dokonce mimo jakékoli organizované náboženství, lze je
navodit i halucinogeny, Grofovým holotropním dýcháním, někdy i
senzorickou deprivací. A to že si také říká náboženství!? Tak se bouří
ten, komu je pojem náboženství drahý. - A samozřejmě "v opačném gardu"
tady jsou v rozpacích i ti, kteří mají pojem náboženství zatížený těmi
negativními konotacemi, o kterých jsme mluvili. Tady máme v češtině specifický problém se slovem náboženství, ve kterém slyšíme to "bož", naznačující Boha či boha. V jazycích, kde se náboženství označuje odvozeninami latinského religio, je snadné chápat náboženství šířeji.
Může tedy člověk spirituálně, resp. nábožensky žít i bez věrouky, bez církve či jiné pospolitosti, jaksi živelně?
Může. A pokud nejde jen o nějaké závany zbožných nálad, může to být
pěkně nebezpečné. Spirituální tíhnutí je nejmocnější silou lidské duše,
říká ateista Fromm. Může to být něco jako sopečný výbuch. Jung říká, že
úkolem organizovaného náboženství je kromě jiného vést lidské duše tak,
aby byly ušetřeny takových výbuchů či vnitřních záplav, aby bylo jejich
náboženské prožívání usměrňováno pomocí osvědčených obrazů, pojmů,
rituálů a jiných praktik. Sám prodělal uprostřed života hlubokou psychospirituální krizi,
při které ho před vnitřním kolapsem zachránilo jen to, že byl pevně
zakotven ve své práci, v rodině a ve vědeckém úsilí, jež mu umožnilo ty
své vnitřní stavy soustavně popisovat a analyzovat. Někteří velikáni
ducha, kteří neměli ke zvládnutí svých vnitřních bouří tak dobré
podmínky, skončili špatně, jako např. Nietzsche.
Toto číslo Dingiru se podruhé věnuje tzv. neviditelným
náboženstvím. Je možné vidět např. v politických ideologiích projevy
spirituality?
Možná spíš projevy všelijakých pochybných duchů, jak jsem o nich
mluvil. Slovní kořen "duch" (spiritus) je i ve slově "nadšení", a
nadšení bývá na politických masových shromážděních habaděj, samozřejmě
na těch dobrovolných. Mystický prožitek splynutí s něčím, co mě
přesahuje - ten můžete mít na politické demonstraci stejně jako na
rockovém koncertě. Matka Vlast může probouzet bezmeznou vášnivou
oddanost, příslušník méněcenné rasy nebo třídní nepřítel zase "echt"
posvátný hněv, podobný tomu, s jakým muslimové v Mekce organizovaně
kamenují satana. Jung označuje nacismus a komunismus za dvě největší
katastrofy minulého století, a byly to podle něj především katastrofy
náboženské. Obě měly - každá svou vlastní - odpornou spiritualitu.
Mluvil jste o zneužívání spirituality. Ve své knize píšete i o
tom, že i vědecká práce může nést znaky náboženství. I u vědy byste
viděl negativně, když se v ní projeví spiritualita?
Je krásné, když se pro vědce stane jeho práce posvátným posláním,
něčím existenciálním, v čem najde smysl života a co je natolik cenné, že
stojí za to věnovat tomu celý život. Tak to může prožívat i křesťanský
vědec. V dějinách Západu však po jistou dobu věda plnila úlohu náboženství
- snažila se dát člověku základní porozumění tomu, co jest. Tento
postoj býval autentický, dnes sice ještě trvá, ale domnívám se, že je
spíše úpadkový. Velcí filosofové a vědci pochopili, že věda nemůže
člověku naplnit potřebu smyslu života a dát mu ten nejhlubší základ.
Ten, kdo by dnes vědu takto zbožňoval, je už tak trochu mimo. Na
vulgární úrovni tento postoj ale přežívá, třeba v redukci duševna a
duchovna na biologické. Z takového postoje pak vyplývají i důsledky pro
to, jak člověk pečuje o svou duši - ztrácí se smysl pro tajemství,
pokora, vděčnost.
Spirituální charakter mohou mít asi i jiné způsoby společenského angažmá.
Jistě, kolik receptů na záchranu (nábožensky řečeno: spásu) světa,
tolik spiritualit. Cokoli má nejvyšší smysl a čemu je třeba podřídit vše
ostatní, budí úctu, nadšení i lásku spirituální povahy. Spiritualita se
ale naopak může také "zakřivit" do sebe sama, spirituální prožitky
mohou ztratit schopnost transformovat člověka a mohou být samoúčelné.
Stále se v rozhovoru vracíme k hodnocení různých podob spirituality. Je možné spiritualitu nějak vědomě kultivovat?
Duchovní život je vždycky také péčí o vlastní duši, jinak řečeno je
kultivací spirituality. Ta péče může být bezděčná, rozhodující proměny
mohou probíhat právě tehdy, když na sebe vůbec nemyslíme, protože máme
plné ruce práce ve službě druhým. Tomu dnes snad rozumíme poměrně dobře.
Niternost zůstává bohužel často stranou. Tiché rozjímání, meditace,
půst nikoli jako záslužný úkon, ale jako způsob práce na sobě. Obřady!
Dovedeme kritizovat "prázdné obřadnictví", ale chybí nám smysl pro to,
co účast na obřadu může dělat s duší. Psychologie dobře zná sílu řeči těla:
pozvednutí rukou, povstání, pokleknutí, znamení kříže, to jsou -
psychologicky řečeno - techniky navozování prožitků. Kdysi byla
psychologie součástí teologie, dnes stojí mimo a bývá předmětem nedůvěry
nebo pohrdání. Kdybych mohl aspoň trošku přispět k překonání tohoto
odcizení, byl bych moc rád.
Děkuji za rozhovor.
Zdeněk Vojtíšek
Zdroj: časopis Dingir