poslal Nepřihlášený Od počátku všeho věku, co jen je církev v tomto světě, se z Sionu linul
zpěv vykoupených svatých, a to od první veřejné bohoslužby, kterou
zavedl Set (Gn. 4:26), až do nepomíjející bohoslužby oslavených dětí
nového Jeruzaléma (Zj. 21:2). Nejskvělejším dílem duchovního zpěvu je
pak převzácná kniha Žalmů, složená převážně mistrem všech zpěváků,
kterýž jest “libý v zpěvích Izraelských” (2. Sam. 23:1), králem Davidem.
Zpěv Božího lidu
Boží lid ovšem v mnohých dobách sklouzával od písně
Hospodinovy k všelijakému světskému muzicírování, čehož byl svědkem i
sám Mojžíš s Jozue na Orébě (Ex. 32:17-18). Proto se Božím služebníkům
vždy zdálo nezbytné vyučovat lid, který se až příliš snadno nechával
strhnout k neřádu a k marné zábavě, aby písnička Sionská zněla z úst
Hospodinu odděleného lidu (kterážto duchovní pravda byla obzvlášť
důrazně demonstrována tím, že k tomuto úkolu byli pověřeni levíté) „podlé veliké důstojnosti Jeho.“ (Žalm 150:2)
Jako základ všeho poučování je nutno vymezit druhy
duchovního zpěvu tak, jak jej Písmo samo předkládá (podle principu
regulativního) a totiž, že se má užívat „Žalmů, chvalozpěvů a písniček duchovních.“
(Ef. 5:19) Vidíme, že ve zpěvu církve má být diverzita – ne snad forem,
ale obsahu. Dnešní pojetí bohoslužby ve „chvalách“ – které bychom pro
jejich všeobecnou povrchnost, vzájemnou zaměnitelnost a zaměření na
vzbuzení emocí ve zpěvácích jen velmi neradi ztotožnili s chvalozpěvy, o
kterých píše apoštol Pavel – však tuto pravou a užitečnou rozmanitost
potlačuje, když se skoro nelze setkat s hlubokými vyučujícími písněmi,
na které byl ostatně v historii dáván nemalý důraz. Ke zpěvu Žalmů také
dříve církev užívala tzv. žaltářů, ježto byly zhudebněné biblické žalmy
verš po verši (nejen jeden či dva vytržené veršíky), často pokud možno
co nejdoslovněji, s čímž se již dnes také nelze setkat.
To, co je velikou předností starších zpěvníků, tedy
různorodost obsahu a veliký záběr témat, je dnes někdy dokonce předmětem
kritiky, že je v nich prý málo písní, které by se obracely k Pánu Bohu.
Ve skutečnosti ovšem, jak píše dr. Masters v knize Worship in the
Melting Pot, tradiční kancionály svou strukturou písní co se týče poměru
písní prosebných, oslavných nebo vyučujících často pozoruhodně
odpovídají struktuře knihy Žalmů.
Úloha hudby
Nutno se také zamyslit nad rozdílnou úlohou hudby a
slov. Někteří říkají, že slova písně mají v bohoslužbě větší význam, než
hudba. S touto tezí, ač na první pohled vypadá dobře, je nutno
nesouhlasit. Je to totiž tak, že hudba nemá v bohoslužbě sama o sobě
význam žádný, leč jako pomocník ku „libějšímu poslechu, snadnějšímu
zapamatování a veselejšímu připomínání“, jak i sám Jan Amos Komenský ve
svém úvodu ke novému zpěvníku Jednoty Bratrské správně uvádí. Slova tedy
nejsou důležitější částí bohoslužby, nýbrž celou bohoslužbou, jejíž
podstata jest „rozmlouvání o všech divných skutcích Jeho.“ (Žalm 105:2)
Když král David přinesl truhlu Boží do stánku, dal
při té příležitosti levítům loutny, harfy a cymbály, a skrze Žalm je
vyučoval a vedl k pravé bohoslužbě, které se měli ustavičně věnovat. Je
vskutku hodné zvláštního pozoru, že v tomto Žalmu – který má zhruba 30
veršů – není o hraní na hudební nástroje ani zmínka, zato mnoho čteme o
rozumné bohoslužbě – prozpěvování o charakteru Božím a zvěstování Jeho
slavných skutků – a o sloužení v bázni Boží.
Je pravda, že na několika místech v Žalmech čteme o
výzvách k hraní na některé hudební nástroje. Je ovšem zajímavé, že mnozí
Boží muži – i někteří reformátoři – používání hudebních nástrojů ve
Starém zákoně považovali za součást starozákonní administrace
bohoslužby, která byla pouze obrazem, typem pravé duchovní bohoslužby a
pominula, podobně jako vykonávání obětí. Není nám nyní třeba nad touto
otázkou příliš hloubat; stačí, necháme-li k tomu promluvit knížete
kazatelů Charlese Spurgeona: „Lidé potřebují veškerou pomoc, které se
jim může dostat, aby se probudili k chválení. To je lekce, kterou si
můžeme vzít z užívání hudebních nástrojů ve staré dispenzaci. Izrael byl
ve škole a používal dětinské věci, které jim pomáhaly v učení; v této
době však, když nám Pán Ježíš dal duchovní dospělost, můžeme vydávat
melodie [našich srdcí] bez strun a píšťal. My, kteří nevěříme, že by
tyto věci byly bohoslužbě prospěšné, aby nezničily její prostotu,
netvrdíme, že jsou zakázané, a když někdo jako George Herbert nebo
Martin Luther může uctívat Pána Boha lépe za pomoci dobře laděných
nástrojů, kdo může popírat jejich právo?“
Jakžkoli dovedná či pěkná muzika na kvalitě pravé
bohoslužby nejen nepřidá, ale lze říci že jej může velmi na škodu.
Zpívat s nástroji či bez nich, na tom nakonec pramálo záleží, což smutně
již dnes málokdo vnímá, když se častokrát aspoň bez doprovodu kytary
Boží lid ke zpívání svému Bohu ani neodhodlá. Proto i Spurgeon dále
píše: „Žádný nástroj není jako lidský hlas. Nástroje lze tolerovat jen
jako pomoc ke zpívání, neboť klávesy a struny Pána nechválí.“
Bohoslužba pravá a nepravá
O co tedy v bohoslužbě v pravdě jde? Někteří to
nazývají „srdcem chvály“ a píší o tom všemožné spisy. My však s tímto
nechceme nic mít, neboť si leccos z toho umíme představit. Mluvme raději
o lepších příkladech, jako o Azafovi, Jedutunovi a Hémanovi nebo o Tom,
jehož tito typem byli, totiž o samotném Kristu, kterýž jest v pravdě
nejpřednějším zpěvákem, pro něhož a o němž veškerá píseň pod nebem i na
nebi složená jest. Ve zpěvu církevním zajisté jde o to nabídnout své
nástroje Kristu, totiž srdce svá, aby On sám na nich hrál, jakž i o tom
píše apoštol (viz Ef. 5:19). Že musí jít o srdce obmytá krví Beránkovou a
posvěcená Duchem svatým, netřeba vypisovat. I sám Pán Ježíš toto
názorně předvedl, když z toho nejčistšího srdce sám Pánu Bohu zazpíval
tu noc před vítěznou bitvou. Tato srdce Božích dětí pak mají být jako
trouba triumfující, jako loutna laskavá, jako buben bojovná, jako
píšťala veselá, jako varhany důstojná, jako cymbály hlasitá a zvučná. To
je pravá podstata těchto starozákonních obrazů a figur.
Takové řečí je jistě snadné poslouchat, avšak Pán
dává i svá varování. Je totiž i hudba k duchovnímu zpěvu zcela nevhodná.
Podle Exodu 32:18 je to hudba, která popouzí k tanci, podporujíc
živelnou tělesnost. Nevhodné je tedy užívat rytmu valčíku, mazurky či
podobně, abychom si v záchvatu křepčení nepostavili další zlaté tele.
Církev také nesmí vypadat tak, jakž tomu bylo i v 3. kapitole Daniele,
že totiž Nabuchodonozor král použil „všelijaké muziky,“ jak popisoval prorok ony rozličné nástroje. To opominul i král David, když převážel archu úmluvy a užil „všelijaké nástroje z dříví cedrového“ (2. Sam. 6:5), kde se i nabízí myšlenka o libanonsko-pohanském původu oněch nástrojů.
Je tedy naprosto zřejmé, že hudbu bylo zapotřebí usměrňovat, jakž se také stalo skrze nařízení Hospodinovo k Davidovi skrze „Gáda proroka královského, a Nátana proroka; nebo od Hospodina bylo to přikázáno skrze proroky jeho.” (2. Par. 29:25) Tak tomu totiž Pán ustanovil aby jen „nástrojové muziky Boží“ (1. Par. 16:42) v chrámu k bohoslužbě byli určeni.
Bohoslužba v novozákonní době
Pod Novým zákonem Pána našeho a Spasitele Ježíše
Krista je pak církev těchto ceremoniálních ustanovení zproštěna a
ponoukána k bohoslužbě v „novotě ducha.“ (Řím. 7:6)Byl by to však hloupý
a do záhuby vedoucí nerozum ignorovat Božích varování určených církvi
starozákonní a podle svých tělesných líbostí si vesele muzicírovat na
všelijaký dřevěný i jiný nástroj. Pravá církev tak chápala, že má užívat
zejména kongregačního zpěvu, aby tak v rozumném uctívání vyjádřila svou
jednotu těla Kristova, jakož i nebeské zástupy volají církvi ku
příkladu (Zj. 7:10). Proto duchovní rozvlažení a obnovu doprovázelo
právě zavedení kongregačního zpěvu v národních jazycích, jak můžeme
vidět na příkladu praxe Mistra Jana Husa nebo Martina Luthera.
Co do nástrojů některé církve v minulých dobách
prosazovaly prostého zpěvu (tzv. a capella tzn. bez doprovodu), v jiných
pak církvích – spíše z důvodu připomenutí melodie či podpoře slabého
hlasového fondu – vybírala vhodný nástroj, zpravidla varhany, harmonium
či klavír.
Hudba světská a církevní
Velikým nešvarem dnešní doby ovšem je, že sobě
adaptuje světské způsoby. Přitom si myslí, že velcí Boží muži jako
Martin Luther a John Wesley užívali taktéž světských hospodských
melodií. Není tomu však tak. Martin Luther napsal 37 duchovních písní. K
15 z nich složil melodii sám, u 13 upravil nějaké římskokatolické
chorály, u 4 pocházela hudba z německých náboženských lidových písní, u 2
z náboženských poutních písní, u 2 je původ neznámý a jenom jedna měla
původ v světské lidové písni (ne původně hospodské!). Reformátor byl
nicméně natolik v rozpacích z toho, že tuto melodii bylo lze slyšet v
hostincích a tančírnách, že ji nakonec změnil. John Wesley zpěváky
důrazně varoval, aby se pečlivě soustředili na to, co zpívají, a
nenechávali se unášet zvukem hudby. Muž, který ostatní takto napomínal,
by těžko mohl schvalovat užívání světské hudby v církvi.
Původ pak moderní hudby je také velmi zvláštní, totiž
že pochází z zvrácené a Bohu odporující kultury, spojené s nemravným
životem a odpírající biblickým normám. Je to podobné, jak kdyby
Izraelská církev sobě ukradla hudbu z asyrského chrámu; neoddělenost od
pohanů a jejich způsobů ovšem svatý Pavel židům své době vlastně silně
vyčítal (viz Řím. 2:22).
Tato roztržka však není jen problémem
instrumentalizace, spíše se totiž týká lidského učení, které je s novou
bohoslužbou nerozlučně spojené. Oproti tomu bohoslužba stará, tzv.
„tradiční“, je spojená s ortodoxním biblickým učením. A jaké že je to
lidské učení? Inu, že záleží jen na srdci a ne na tvárnosti (formě). To
ovšem v žádném případě není biblická pravda. Jistě, Písmo velmi
zdůrazňuje, že jakákoliv forma, pokud je zbavena svého pravého obsahu,
je zcela marná a zbytečná, ničemu a nikomu neprospívající. Pán Ježíš
ovšem říká: „Vyčisť prve to, což vnitř jest v konvi a v míse, aby i to, což jest zevnitř [tzn. z vnějšku], bylo čisto.“
(Mat. 23:26) Čistý vnitřek vždy vede k čistému zevnějšku. Jistě, je
možné být pokrytec, mít čistý zevnějšek a velmi špinavý vnitřek. Nicméně
obrácené pokrytectví neexistuje; nelze být uvnitř čistý jako lilium a z
vnějšku vypadat jako světák. Nelze mít duchovní hudbu, která zní
naprosto jako hudba světská.
Netřeba příliš do hloubky tyto lidské filosofie a
názory zkoumat; lépe je pojednat o hymnologii a jejím biblickém
opodstatnění, že je s ní totiž spojený řád a systém, což jsou svaté
ctnosti. Je s ní také spojená tradice křesťanských zpěvníků, které v
mnohém připomínají systematickou teologii a zahrnují mnohé oblasti
křesťanského obcování, aby také mohly sloužit jako nástroj vyučování. Je
to forma velmi vhodná, neboť křesťan u sebe může mít každou píseň v
každý čas (a to i ten, co neoplývá hudebním sluchem), s čímž se i
shoduje svědectví krále Davida: „…I v noci písnička Jeho se mnou…“
(Žalm 42:9) Pak je v nich značný důraz na lidskou hříšnost a na slavné
vykupující dílo Páně a ostatní jiné významné doktríny Božího slova, což
se o značně monotematických moderních písních říci nedá.
Některé námitky
S několika posledními námitkami jen chtějíc se
vyrovnat, píši, že někteří si myslí, že Žalm 150 je obhajobou bubnů.
Bubny ovšem nebyly nástrojem povoleným v chrámu, a tak je toto potřeba
vnímat jako obrazné vyjádření. Také v Písmu nic nečteme o žádných bicích
soupravách, protože pod oním slovem buben je myšlena spíše tamburína.
Tvrdit, že můžeme v Božím domě pořádat rockový koncert, protože v Žalmu
150 se píše o bubnech, není ničím jiným než vykladačskou svévolí, která
se nechce podřídit Božímu Slovu, ale jen si v něm nacházet omluvy pro
prosazování svých líbostí.
Dále někteří namítají, že je Pánu potřeba skládat
píseň novou. Novou ano, ale světskou ne. Novou písní je pak v Žalmech
míněna píseň reagující na nové vysvobozující skutky Boží. Je však třeba
vnímat, že vykupující a spásné dílo Boží vyvrcholilo v díle kříže Pána
Ježíše a Jeho vzkříšení, kdy bylo dokonáno a již ničeho není k němu
třeba přidat. V konečném důsledku tedy Žalmista vyzývá církev, aby, až
přijde plnost časů, skládala písně v duchu plného zjevení evangelia,
které v jeho světle budou reflektovat již cele zjevenou Boží pravdu a
skutky Jeho milosrdenství v Kristu nám projevené. Takových písní však
máme již, soudím, postačující množství, a ty tradiční jsou stejně v
drtivé většině neskonale hlubší než ony moderní, což zcela ruší tento
argument pro moderní tzv. chvály. Bylo-li by přesto nějakých nových
písní potřebí nebo chtěl-li by kdo k tomuto pokladu ještě přeci jen
nějak přispět, je třeba, aby skládal ve stejném duchu a podle stejných
principů, jako skládali naši předkové ve víře, a nikoli v souladu s
moderními filosofiemi.
Výzvy ke skládání nových písní také neznamenají, že
je má skládat kde kdo, jak se komu zlíbí. Většinu Žalmů ostatně složil
král David sám. To, že se něčemu věnoval velký Boží muž, také ještě
neznamená, že ho v tom mohou všichni napodobovat. Prorok Amos tak
prorokuje proti těm, kteří „přizpěvujíce k loutně jako David, vymýšlejíce sobě nástroje muzické,“
(Am. 6:5) a je to zcela zjevně napomenutí, výčitka, pokárání. Tito lidé
byli ostatně velmi světští (viz Am. 6:4). Jasně zde vidíme, že takoví,
kteří si navykli na světské způsoby a záliby, nejsou Hospodinem
přijímáni, i kdyby se zaštiťovali samotným králem Davidem či se ho
snažili aspoň v něčem napodobovat. Stejně tak ti křesťané, kteří
skládají písně v moderním duchu a podle vzorů světské hudby, nejsou
novodobými Davidy, ale spíše novodobými Amosovými světáky, kterým zní
ještě jiné slovo Boží skrze tohoto proroka: „Odejmi ode mne hluk písní svých, ani hudby louten vašich nechci poslouchati.“ (Am. 5:23 – jak trefně se slovo o hluku písní vztahuje na koncerty křesťanských rockových kapel!)
Závěr
Na závěr ještě přidáme pár posledních slov o rozumné
bohoslužbě, jakž to podle epištoly k Římanům 12. kapitoly 2. verše má
být sloužena, totiž bohoslužbě inteligentní a ne emocionální. Taková je
totiž služba tam, kde tělo umírá, vydávané v oběť živou. Je to
bohoslužba, která zejména pozvedá mysl k rozjímání a žasnutí nad Božím
charakterem, nad Jeho skutky, což jest zejména nad milosrdenstvím
projeveným v Pánu Ježíši, a to v různých detailech a aspektech. Je to
bohoslužba duchovní, kterou tělo nemůže libovat (viz Řím. 8:5). Duch a
tělo stojí proti sobě v opozici: „Tělo žádá proti Duchu, a Duch proti tělu.“
(Gal. 5:17) Tělesné a duchovní tedy nemohou být spolu sloučeny. Nelze
mít duchovní bohoslužbu, která zároveň podporuje a uspokojuje žádosti
přirozeného člověka, zejména tedy žádost emocionálně se vybouřit za
zvuků podmanivé hudby, jako bychom byli na koncertě.
Vzor v pravdě duchovní bohoslužby již máme. Stačí se
podívat do nepříliš dávné historie, jakým způsobem církve takřka bez
rozdílu slavily svého Pána. Máme stezky staré, kteréž jsou cesty dobré, k
nimž s můžeme navrátit, abychom opět Hospodina uctívali, jak se
biblicky sluší a patří. Kéž se k tomu z Boží milosti opět navrátíme, aby
byl Pán Bůh skrze svého Syna a v Ducha svatém ve svatém zpěvu své
Církve vždy oslaven. Amen i amen.
David Kohout
Zdroj: www.izachar
autor je bývalým členem jabloneckého baptistického sboru, kde působil jako vedoucí mládeže, aktuálně působí v Czech Free Presbyterian Mission