Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 

Vítejte na Notabene - Hydepark baptistů
Hledej
 
Je a Marek   Vytvoření registrace
Článků < 7 dní: 0, článků celkem: 5346, komentáře < 7 dní: 0, komentářů celkem: 5008, adminů: 23, uživatelů: 2921
Orientační tabule
· Vstupní brána
· Cestičky
· Zákoutí
· Základy
· Kořeny
· Počteníčko
· Lavičky
· Kompost
· Altánek
· Pozvat do parku
· Parkové úpravy
· Máš slovo
· Cvrkot
· Na výsluní
 

Petr Chelčický

Martin Luther King

Povzbuzení


Přihlásit se
Přezdívka

Heslo

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.

Hudba
Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Publikace

Počítadlo
Zaznamenali jsme

8 703 675

přístupů od leden 2004


Kdo je Online
Právě je 76 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Fundamentalisti
Na jedné výplatní listině - Philippian Fellowship

Misionáři, dealeři, donátoři a kongregacionalismus

fundamentální vs. fundamentalistický

Jak se dívat na křesťanský fundamentalismus?

Evangelikalismus jako globální náboženský fenomén II.

Baptismus mezi evangelikalismem, liberalismem a fundamentalismem

Americký evangelikalismus a fundamentalismus

Radikalismus a fundamentalismus


Kořeny
Kdo jsou baptisté?
Zřízení BJB 1930

Zásady BJB z r. 1929

VZNIK A ZÁSADY 1929
Vyznání víry z r. 1886
Apoštolské vyznání víry

Kořeny baptistického hnutí


Okno
www stránky evropských a světových baptistů

Základy

Základní dokumenty BJB v ČR


Komentáře: Soft power v boji o náboženský charakter Ukrajiny
Posted on Neděle, 31. srpen 2014 @ 22:13:44 CEST Vložil: Mainstream

Zajímavosti poslal Nepřihlášený

Pravoslaví a ukrajinský konflikt

Politická nestabilita Ukrajiny se odráží také v náboženské a církevní oblasti. Jak známo, sovětský režim potlačoval církevní a náboženské aktivity a zavedl proti duchovním i věřícím tvrdé represe. V současnosti je naopak pravoslavná církev součástí zahraniční politiky a „soft power“ kremelského vedení.

Sedmnáctého srpna letošního roku se uskutečnila oficiální slavnost uvedení do úřadu nového metropolity Ukrajinské pravoslavné církve Moskevského patriarchátu v Kyjevě. Tím byl o čtyři dny dříve zvolen Onufrij, dosavadní metropolita černovický a bukovinský. Volba nového metropolity následovala více než měsíc poté, co byl s církevními poctami pochován zesnulý metropolita Vladimír. V souvislosti s přípravou pohřbu bylo rovněž oznámeno, že ukrajinské úřady nepovažují za vhodné, aby zemi navštívil Kirill, pariarcha Moskevský a celé Rusi. Z téhož důvodu nebyl přítomen ani na Pravoslavném synodu svolaném do Kyjeva 13.srpna 2014, kde byl nový patriarcha Onufrij zvolen.


Mnoho církví, mnoho zájmů

Jako mnoho jiného je i náboženská problematika Ukrajiny komplikovaná. Na ukrajinském území se totiž nachází hned tři ukrajinské pravoslavné církve. Ukrajinská pravoslavná církev Moskevského patriarchátu (UPCMp), která má 12 340 kostelů, 191 klášterů a 9 922 duchovních. S více než milionem věřících představuje největší náboženskou organizací na Ukrajině a je autonomní součástí Ruské pravoslavné církve se sídlem v Moskvě.

Ukrajinská pravoslavná církev Kyjevského patriarchátu (UPCKp) má 4 482 kostelů, 49 klášterů, 3088 duchovních a zaujímá druhé místo s 800-900 tisíci věřícími. Její patriarcha Filaret prosazuje samostatnost a nezávislost své církve na moskevském patriarchátu, a proto je také UPCKp považována za jednu z příčin rozštěpení ukrajinského pravoslaví.

Třetí je Ukrajinská autokefální pravoslavná církev (UAPC), která je samosprávnou církví s 1208 kostely 9 kláštery, 730 duchovními a těžiště její činnosti se nachází na západní Ukrajině. Tam také náboženský život doplňuje Ukrajinská řecko-katolická církev (UŘKC) s 3700 kostely, 117 kláštery a 2545 duchovními, která navíc uznává papeže jako hlavu veškeré křesťanské církve, sídlící ve Vatikánu.

Náboženská mapa Ukrajiny čítá nadto ještě katolíky, baptisty, protestanty, adventisty, židy, jehovisty a v neposlední řadě muslimy. Rozhodující vliv však mají pravoslavné církve, které se dle průzkumů veřejného mínění těší až  80 %  důvěře  obyvatelstva.

Ukrajinská řecko-katolická církev byla sovětským režimem zakázána v roce 1946 v západní Ukrajině a v roce 1949 v Zakarpatské Ukrajině. Její kostely převzala Ruská pravoslavná církev, která byla infiltrována sovětskými tajnými službami a plnila úlohu státní církve.

Až teprve po získání samostatnosti a nezávislosti Ukrajiny v roce 1991 byla činnost UŘKC a UAPC plně obnovena. V současné době se jejich aktivity rozrůstají, staví se nové kostely a roste také počet věřících. Rozkol pravoslavných církví, který nastal vznikem Ukrajinské pravoslavné církve Kyjevského patriarchátu, je reakcí na vyhlášení samostatné Ukrajiny. Věřící požadují nezávislost na Moskvě a Ruské pravoslavné církvi. Ukrajinci se právem ptají, proč by měla být ukrajinská náboženská organizace podřízena moskevskému patriarchátu a proč nemohou být samostatní, jak je tomu v případech bulharské, finské, nebo rumunské církve.

Pryč od Moskvy


S rostoucím napětím v ukrajinsko-ruských vztazích narůstají i požadavky za odstranění vlivu Moskvy v ukrajinském církevním životě. Projekt Kremlu, mimochodem podporovaný patriarchou moskevským a celé Rusi, Kirillem, nazvaný „Ruský svět“, je ideovým vyjádřením geopolitických imperiálních plánů současného vedení Ruské federace.

Tak je alespoň vnímán na Ukrajině, kde Moskevský patriarchát představuje jednu z překážek překonání dosavadního rozkolu pravoslaví. Samozřejmě, že svou roli hrají také osobní povahové rysy a způsob řízení církve ze strany patriarchů. V Kyjevském patriarchátu považují Onufrije za člověka orientovaného na Moskvu a podporovatele “Ruského světa“. V rámci setkání nově zvoleného Onufrije s prezidentem Ukrajiny prohlásil ukrajinský prezident Porošenko,že počítá s pokračováním dialogu pravoslavných církví o vytvoření jednotné a společné ukrajinské pravoslavné církve.

V současné velmi citlivé situaci ozbrojeného konfliktu na jihovýchodě Ukrajiny používají obě strany náboženskou rétoriku. Proruští separatisté vyzývají národ k obnovení Svaté Rusi a k obraně pravoslavné víry, zatímco ukrajinské státní orgány a armáda nabádají k dodržování zákonů Božích i světských. Dlouhodobě zanedbávaná komunikace mezi obyvatelstvem východní a západní Ukrajiny má dnes  negativní důsledky při hledání pragmatického řešení. Čím déle tato situace potrvá, tím těžší bude cesta k uklidnění, nastolení míru a konstruktivnímu přechodu k normálnímu životu.

Pravoslavní věřící jsou na obou stranách konfliktu převládající většinou a přesto se jim prozatím nedaří zastavit bratrovražedný boj. Mír vyžaduje národní jednotu a jejím předpokladem je jediná, národní a nezávislá Ukrajinská pravoslavná církev se sídlem v Kyjevě.

Zdroj: Revue Politika 7-8/2014



 
Příbuzné odkazy
· Více o Zajímavosti
· Novinky od Mainstream


Nejčtenější článka o Zajímavosti:
Adventistické upřesnění věroučného bodu o stvoření: symptom změny kurzu církve


Hodnocení článku
Průměrné skóre: 0
Hlasů: 0

Prosím, ohodnoť tento článek:

Výborný
Velmi dobrý
Dobrý
Normální
Špatný


Možnosti

 Vytisknout stránku Vytisknout stránku


Sdílej článek | Podělte se o tento článek s přáteli! Doporučte jej stisknutím tlačítka:

"Soft power v boji o náboženský charakter Ukrajiny" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se


Vedoucí Grano Salis Network - Tomas
E-mail: notabene@granosalis.cz, network@granosalis.cz, granosalis@granosalis.cz, magazin@granosalis.cz, redakce@granosalis.cz
Webmastering a údržbu systému zajišťuje firma ALLTECH, webmaster webmaster@granosalis.cz
Page Generation: 0.09 Seconds