poslal Stanley První
čtení:
Žalm 119, verše 142 a 160: „Věčně spravedlivá je tvá
spravedlnost, tvůj Zákon je pravda. To hlavní v tvém slovu je
pravda, každý soud tvé spravedlnosti je věčný.“
Čtení
ke kázání:
Jan 18,36 - 38: „Ježíš řekl: "Moje království není z
tohoto světa. Kdyby mé království bylo z tohoto světa, moji
služebníci by bojovali, abych nebyl vydán Židům; mé království
však není odtud." Pilát mu řekl: "Jsi tedy přece
král?" Ježíš odpověděl: "Ty sám říkáš, že jsem
král. Já jsem se proto narodil a proto jsem přišel na svět,
abych vydal svědectví pravdě. Každý, kdo je z pravdy, slyší
můj hlas." Pilát mu řekl: "Co je pravda?" Po těch
slovech vyšel opět k Židům a řekl jim: "Já na něm žádnou
vinu nenalézám." “
Kázání:
Milé
sestry a drazí bratři,
dnešní
kázání bude o hledání pravdy. Na pravdě totiž moc záleží.
Ježíš Židům, kteří mu uvěřili, přímo řekl: „Poznáte
pravdu a pravda vás učiní svobodnými.“ (J 8,32).
V Bibli kralické zní tento verš takto: „A poznáte pravdu, a
pravda vás vysvobodí.“ Od čeho budeme vysvobozeni? Od hříchu,
smrti, vlády satana, strachu a úzkosti. Ovšem poznání pravdy
není snadné, neboť pravda ”se ráda skrývá”, jak již
upozorňoval řecký antický filosof Hérakleitos Efeský. A tak
spolu s Pilátem Pontským se musíme ptát: „Co je pravda?“ (J
18, 38).
Mnozí
lidé dnes pochybují o existenci nějaké objektivní a univerzální
pravdy. Objevuje představa, že „pravda není něco dopředu
daného, co máme odhalit, ale že je třeba ji v každé
oblasti vytvářet“ (filosof G. Deleuze). V tomto kontextu pak může
francouzský filosof J. Derrida prohlásit, že vlastně není žádná
pravda (ve smyslu univerzální a objektivní pravdy). Pravda je vždy
subjektivní a každý má pak svoji pravdu. Za kritérium pravdy
(pravdivosti) postmoderna považuje buď užitečnost a prospěšnost
(pravdivé je to, co je pro nás prospěšné - tzv. pragmatická
teorie pravdy), nebo dosažený souhlas (konsensus) v nenásilné
jazykové komunikaci (pravdivé je to, na čem se prostě shodneme -
tzv. konsensová teorie pravdy).
To
nás samozřejmě nemůže uspokojit, toužíme přece po pravdě
objektivní a univerzální. Kde ji ale máme hledat? Jen v tomto
světě jako pozitivisté nebo jako metafyzici mimo tento svět? Nebo
existuje tzv. dvojí pravda, jak to údajně tvrdili arabský filosof
Averroes a rovněž nejznámější scholastik Tomáš Akvinský?
Anebo máme dokonce ”trojí pravdu”, jak to učil Jan Hus –
totiž pravdu Písma, pravdu smyslů a pravdu neomylného rozumu?
Různost
pravd je přirozeně doprovázená růzností kritérií pravdy.
Marxisté považují za kritérium pravdy společenskou praxi. Jsou
však i jiná kritéria pravdy. V antice a ve
středověku dominujícím kritériem pravdy byla koherence čili
bezrozpornost myšlenkových operací (tzv. koherentní teorie
pravdy). V renesanci a v novověku se prosadilo
korespondenční kritérium pravdy, které nalézalo svou oporu v
realitě samé - ve smyslu shody věci a rozumu, kdy naše poznání
musí korespondovat, odpovídat realitě. Jak za této situace
mnohosti pravd a kritérií pravdy můžeme vůbec žít v pravdě?
Možná, že žijeme nutně ve lži.
Je tu i další
komplikace. Filosofové, teologové a kazatelé se vzácně shodnou
na tom, že nemáme přístup k celku pravdy. Ale přitom podle
slavného německého filosofa G. W. F. Hegela platí, že ”Pravda
je celek” či ”Pravda je v celku”. Částečná pravda tak není
vlastně pravdou. A apoštol Pavel nám připomíná: „Vždyť naše
poznání je jen částečné, i naše prorokování je jen
částečné.“ (1 K 13,9). Nebo: „Nyní vidíme jako v zrcadle,
jen v hádance.“ (1K 13,12). Pravda je nám sice dostupná, ale
nejde o pravdu absolutní, nýbrž jen o pravdu relativní. Jelikož
nemáme 100% jistotu poznání pravdy, je třeba hledat pravdu mimo
nás a mimo tento svět. Rakousky filosof Ludwig Wittgenstein to
vyjádřil takto: ”smysl světa musí ležet mimo něj”. A můj
oblíbený agent Mulder ze seriálu Akta X zase tvrdil, že: ”pravda
je někde venku.”
Pravdu tedy nutno
hledat někde nad námi, v něčem či v někom, co nebo kdo nás a
svět přesahuje. Zkrátka v nějaké transcendenci. Tato
transcendence se obvykle označuje jako bůh. A tak lidé od nepaměti
hledali pravého Boha, který by jim ukázal smysl jejich existence,
který by jim pomáhal, kterému by mohli věřit a kterého by mohli
uctívat. Náboženské představy postupovaly od animismu (víry v
existence duší zemřelých bydlících ve stromech, skalách či
řekách) eventuálně od animatismu (víry v
existenci neosobní síly nebo nadpřirozené moci, která všechno
oživuje) přes polyteismus (víru v existenci mnoho bohů) až k
monoteismu (k víře v jednoho Boha).
Jak toto lidské
hledání Boha skončilo? Je třeba říci, že neslavně. Například
hinduismus vyústil ve vznik kastovního systému a stal se vírou,
jejíž stoupenci uctívají milióny bohů. Podobně v buddhismus se
Buddha, který se nikdy neprohlašoval za Boha, stal v každém
smyslu bohem, k němuž se obracejí modlitby, oběti a oddanost
věřících buddhistů. Rovněž v čínském konfuciánství byl
Konfucius ve všech praktických ohledech povýšen do postavení
boha. Zbožštěn byl i zakladatel taoismus filosof Lao-c´ a navíc
taoismus přijal do svého panteonu bohy, bohyně, víly a nesmrtelné
z čínského folklóru. Šintoismus v Japonsku pak vedl ke zbožštění
a uctívání císaře, který nakonec přivedl svůj národ k drtivé
porážce ve druhé světové válce.
Jak víme, „Boha
nikdy nikdo neviděl“ (J 1,8
a 1 J
4,12), a tak lidské hledání Boha muselo být v zásadě neúspěšné.
Proto řada lidí soudí, že Boha nelze poznat (agnostici) či
dokonce že Bůh vůbec neexistuje (ateisté). V Písmu ale čteme:
„Bloud si v srdci říká: "Bůh tu není."“ (Ž 14,1 a
Ž 53,2).
Jak z toho ven? Jelikož Boha lidé nemohou sami o sobě
dobře poznat, je potřeba, aby Bůh sám se lidem dal poznat, aby se
jim zjevil, sám sebe odhalil. A k tomu došlo a tak pravdu je třeba
hledat v tzv. zjevených náboženstvích, kterými jsou židovství,
křesťanství a islám. Dochází v nich ke sebezjevení téhož
pravého Boha? V židovství a křesťanství v zásadě ano, o
islámu lze mít pochybnosti. Křesťanství navazuje na židovství,
ovšem po Kristu již nelze očekávat další zjevení, neboť v
Kristu je „přece vtělena všechna plnost božství“
(Ko 2,9), v Něm jsou ”skryty všechny poklady moudrosti a poznání”
(Ko 2, 3).
Jak jsme četli
v našem dnešním textu ke kázání, Ježíš se proto narodil a
přišel na svět, aby „vydal
svědectví pravdě“. Ježíš je „ta cesta, pravda
i život“, nikdo nepřichází k Otci než skrze Něho (J 14,6).
Díky Němu můžeme uchopit celek pravdy,
neboť
v Něm jsem „dosáhli plnosti“ (Ko 2,10). Nebo jak píše Bible
kralická, v Něm jsme „doplněni“. Doplněni v tom, co nám jako
lidem chybí k poznání pravdy a pravého Boha. Víra v Krista nám
tak umožňuje poznat pravdu, která „v nás zůstává a bude s
námi navěky“ (2 J 1,1 - 2).
Chceme-li tedy žít
autenticky a v pravdě, pak nutně musíme hledat pravdu, slyšet
pravdu, učit se pravdě, milovat pravdu, pravit pravdu, držet
pravdu, bránit pravdu až do smrti, jak nám radí Jan Hus ve svém
”Výkladu viery” z roku 1412. Přitom jde ne o naší pravdu,
nýbrž o Boží pravdu, neboť Jan Hus správně hlásal, že jen
„Boží pravda vítězí, i když na časem poražena bývá.“ My
nemáme pravdu, ale Boží pravda má nás. Amen.
Modlitba
po kázání:
Náš nebeský
Otče,
děkujeme Ti, že
nám lidem ve své milosti dáváš poznávat pravdu. Skrze naše
smysly, skrze přirozené světlo našeho rozumu, skrze darované
Písmo svaté či skrze taktéž darovaná osobní zjevení. Děkujeme
Ti, že v Kristu Ježíši jsou nám darovány všechny poklady
moudrosti a poznání, že v Něm jsme zbohaceni vším
duchovním požehnáním. A tak můžeme přes všechny potíže
poznávat pravdu, která nás osvobozuje. Od hříchu, smrti, vlády
satana, strachu a úzkosti.
Daruj nám, nebeský
Otče, skrze Ducha svatého dostatek síly a moci, abychom poznanou
pravdu žili, nikdy ji neopustili a mohli s ní vhodně seznamovat i
jiné lidi. Dej, aby co nejvíce lidí mohlo Boží pravdu, která
jako jediná navzdory všemu vítězí, poznat, žít v jejím duchu
a tak dojít časného osvobození i věčné spásy. Ve jménu Pána
Ježíše Krista. Amen.
Stanislav
Heczko