poslal Nepřihlášený 2. Petrův 3:5 Je jim totiž skryté, neboť to chtějí, že nebesa byla od pradávna a země povstala z vody a skrze vodu slovem Božím.
V dnešní moderní společnosti panuje názor, že svět vznikl Velkým
třeskem, život náhodou a jednotlivé druhy postupnou evolucí - nevyjímaje
člověka. Tato teorie je široce protknuta dnešní vědou i laickou
společností a co ne nejsmutnější, dokonce i Kristovou církví. Při
nedávném rozhovoru s jedním svým známým věřícím jsem mu položil
následující otázku: ,,Doufám, že ti je jasné, že evoluce je v rozporu s 1 – 2. kapitolou Genesis?“ Odpověď byla naprosto šokující, řekl: „Ne, nemám pocit, že by byly v přímém rozporu.“
Tato
zkušenost mě vedla k napsání tohoto článku. Spojení evoluce a
křesťanské víry se obecně nazývá teistická evoluce. Chtěl bych tento
týden ukázat, že rozdílný pohled na první kapitoly Bible není závislý na
odlišném výkladu a úhlu pohledu, nýbrž na záměrném přehlížení faktů,
jak to popisuje náš stěžení verš (2 Pt 3:5). Dnešním článkem chci ukázat, že k následujícím závěrům může dospět kdokoli jednoduchou dedukcí založenou na prostém čtení biblického textu.
Za prvé se v Písmu dočítáme, že svět byl
utvořen během 6-ti dnů. Zde máme první a zásadní rozpor. Evoluce naopak
tvrdí, že k vytvoření světa bylo zapotřebí miliard let. Z tohoto titulu
se mnozí domnívají, že se zde jedná o jakési metaforické vyjádření
jednotlivých etap vývoje země. Není tomu tak. Každý den je popsán
následujícím způsobem: „… a byl večer a bylo ráno, den druhý.“
Toto označení v židovském chápání znamená „jeden den, který trvá od
jednoho západu slunce k následujícímu“ (ČSP překládá 5. verš 1. kapitola
Genesis takto: „Bůh nazval světlo dnem a tmu nazval nocí; a byl večer a bylo ráno, jeden den“). Další důležitou informací je to, že stvoření se odehrává na zemi, kde už byl rozdíl mezi dnem a nocí (Gn 1:5)
a také to, že Genesis napsal Mojžíš, který vše vysvětluje z pohledu
lidského chápání času. Předpoklad, že by evoluce měla proběhnout během
několika dnů, je holý nesmysl.
Rád bych se v souvislosti s předchozím odstavcem zastavil nad 2. Petrovou 3:8, kde se píše: „Jednu věc si uvědomte, milovaní: u Pána je jeden den jako tisíc let a tisíc let jako jeden den’.“ Na
základě tohoto verše někteří zpochybňují 6 dnů stvoření. Mezerou tohoto
zpochybnění ale je kontext! Petr naprosto nemluví o minulosti ale
naopak o budoucnosti a vztahuje toto tvrzení na příchod Pána Ježíše.
Zadruhé nelze toto tvrzení brát jako změnu časomíry, nýbrž pouze jako
metaforické vyjádření Boží svrchovanosti nad roky, hodinami a minutami.
Vysvětlím to následujícím příkladem:
Přijdete do obchodu a slyšíte milionáře, jak si kupuje
mikrovlnku za 1 000 Kč. Když otevře nabitou peněženku, vypadne mu z ní
10 000 Kč a pronese: „To si nechte, tisícovka - to je u mě jako deset
tisíc.“ Vy na to koukáte a zapamatujete si to. Když si pak jdete koupit
nový počítač, který stojí 10 000 Kč a prodavač vás vyzve k zaplacení
částky, vy mu dáte tisícovku se slovy, že jste slyšeli, že tisícovka je
jako 10 000 Kč… Asi na vás zavolá psychiatra. Milionář, kterého jste
slyšeli, neměl samozřejmě ambice dělat měnovou reformu, chtěl jen
vyjádřit svojí nezávislost na penězích.
Stejně tak je to i s 2. Pt 3:8; Bůh zde nestanovuje novou časomíru!
Pokud bychom toto implantovali doslovně na 6 dní stvoření, pak by svět
byl stejně tvořen jen 6 000 let a z hlediska evoluce se za tuto dobu
nestane zhola nic. Pokud bychom však tuto časomíru chtěli implantovat
obecně, museli bychom to vztáhnout na každé jiné místo Písma, kde se
vyskytuje slovo den a i my dnes bychom se měli podle toho řídit. To je
absurdní. Písmo je potřeba vykládat a rozumět mu! Nelze si svévolně vytrhnout kdejaký verš a připojit ho k libovolné části Bible jen proto, že se zde vyskytují stejná slova.
Za druhé je zde jasně vidět, že Bůh už od začátku tvoří vše dobré. Je tu jistý poukaz na Boží dokonalost. („…Bůh viděl, že to bylo dobré.“
Ge 1:12). Není zde jediný náznak toho, že by Bůh chtěl něco, co
stvořil, nadále měnit. Jakákoli nespokojenost s Božím stvořením a Jeho
řádem je záležitostí výhradně lidské přirozenosti. Někteří křesťané si
vysvětlují Boha jako sochaře, který udělá nějaký prototyp a posléze ho
přetváří skrz nekonečné množství verzí, až nakonec dospěje k tomu
dokonalému. To je však v rozporu s předchozím tvrzením.
Evoluce předpokládá, že člověk je v podstatě vyvinuté zvíře; to je však v rozporu s Gn 1:26-27, kde se píše: „ I
řekl Bůh: Učiňme člověka k našemu obrazu, jako naši podobu, aby
panovali nad mořskými rybami, nad nebeským ptactvem, nad dobytkem a nad
celou zemí i nad všemi plazy pohybujícími se na zemi. Bůh stvořil člověka ke svému obrazu, stvořil ho k obrazu Božímu, stvořil je muže a ženu.“ Rád
bych také poukázal, že Bůh během jednoho dne stvořil člověka jako muže a
ženu. Ne tedy jen jako samce a samici! Člověk se totiž od zvířete liší
důležitou vlastností a to tím, že „Hospodin Bůh vytvořil člověka z prachu ze země, a do jeho chřípí vdechl dech života; a člověk se stal živou duší.“ Navíc
kdyby se během jednoho dne měly na zemi vystřídat všechny stádia vývoje
člověka, nezbylo by na žádný druh z žebříčků ani vteřina života. Bůh
ale takovéhle kompromisy nepotřebuje! Všemohoucí Stvořitel nepotřebuje
dělat něco z něčeho a pouhé věci jen upravovat. On má moc vytvořit
dokonalé z ničeho!
Na závěr bych chtěl říct, že není věda jako věda. Nemám osobně nic
proti zkoumání čehokoli: přírody, člověka, země…i historie. Faktem ovšem
je, že některá věda je v rozporu se svědectvím Bible více a jiná méně.
Například taková kardiologie je s Písmem v rozporu daleko méně než třeba
psychologie. Matematika dozajista nepůjde do konfliktu s Božím slovem
tak často jako historie. Věřím, že existuje spousta křesťanů, které Bůh
povolal, aby se věnovali vědě. Je však spousta vědců, kteří jsou sice
zároveň také křesťany, ale jejich duchovní zrak je zkalený. Chci tím
říci, že věda je dobrá do té míry, do které je v souladu s vírou Pána
Ježíše Krista a může nám zjevovat „pravdy s malým p“. Pravda s velkým P
je však jen jedna a je zjevena v Boží knize. Někteří lidé (mezi nimi i
spousta křesťanů) však budou i nadále věřit teorii evoluce, ne však
proto, že by chápali Písmo jinak, ale "...neboť to chtějí" (2 Pt 3:5).
DK