poslal Nepřihlášený Vnitrocírkevní krize v pravoslavné církvi v Českých
zemích po půldruhém roce – zdá se – vrcholí. V době „bezvládí“ po
abdikaci arcibiskupa Kryštofa tu byly snahy různými „cestami“ „zvolit“
pravoslavné kněze z oblasti proruského vlivu za biskupy pro naši
pravoslavnou církev, jako Jáchyma, Rostislava, Juraje. Ty ale
cařihradský patriarcha ve svém dopise z 1.4.2014, adresovaném
ministerstvu kultury, neuznal. Naopak výslovně jmenoval jako „locum
tenens“ pravoslavné církve vladyku Simeona, který však byl za
nepochopitelných okolností z registrace ministerstva vyškrtnut.
Ale tito Cařihradem neuznaní „biskupové“ to nevzali
na vědomí, protože za nimi – jak je v kuloárech dobře známo – stál
„zahraniční ministr“ moskevského patriarchátu Hilarion. Tak šli stále za
svými plány. Účastnili se nelegálního eparchiálního shromáždění 22. 11.
2014. a nelegálně „volili“ za biskupa jiného člověka z ruské
pravoslavné církve (podivné minulosti) Michala Dandára. Zápis z tohoto
zasedání je velmi zajímavý a zasluhuje pozornosti. Při volbě bylo
porušeno několik zásadních kanonických principů, takže volba není
legální, a tedy není platná. Cařihradský patriarcha je o tom podrobně
zpraven, a proto Dandára neuznává.
Dandárova frakce chce, aby ji ministerstvo kultury
zaregistrovalo, a odvolává se na autokefalitu. Ale autokefalita není
biankošek, že si autokefalní církev může dělat, co chce. Na rozdíl od
katolické církve může světit kněze a nezávisle volit a světit biskupy
bez souhlasu Cařihradu, ale musí dodržovat určitá pravidla jako podmínku
autokefality. Musí fungovat místní synod, ale ten zde nefunguje. Dohled
nad dodržováním těch pravidel má Cařihrad. A jestliže zde nefungují
řádné kanonické orgány, pak se musí čekat na slovo z Cařihradu. To by
mělo ministerstvo kultury dobře chápat.
O minulém víkendu byla v Cařihradu malá delegace osob
„frakce“, stojících na straně vladyky Simeona. 29.11. byli velmi
přátelsky přijati patriarchou Bartolomějem, poobědvali s ním a hovořili o
pravoslavné církevní situaci u nás. Obdrželi schválení pro kandidáta na
biskupa, pakliže to nemůže rozhodnout místní synod, který nefunguje.
Bylo zřetelné, jak dopodrobna je patriarcha o této situaci informován.
Současně byli přítomní i odborníci – kanonisté, kteří doprovodili
vysvětlení situace přímými kanonickými podklady. Patriarcha žádnou
dosavadní volbu biskupa v pravoslavné církvi u nás neuznává a má své
plány na řešení situace, které jsou v kuloárech známé.
V těchto dnech se v Cařihradě údajně zdržuje i druhá
„frakce“. Není přesně známo, kdo ji vede, zda Šuvarský nebo někdo jiný.
Ovšem patriarcha Bartoloměj je nepřijme, protože odcestoval do
Švýcarska.
Zprávy ČTK z 2.11. přinášejí různé informace o té
dnešní situaci v české pravoslavné církvi podle vrchního ředitele
kabinetu ministra kultury, Patrika Košického, který velmi diplomaticky
mluvil o zvolení „údajně řádným způsobem zvoleného arcibiskupa pražské
diecéze a tím i statutára celé diecéze“. ČTK uvádí toto vyjádření
Košického, ale to „údajně“ je slabé místo, kterého si čtenáři sotva
vážněji všimnou. A rovněž slovo o „případné“ registraci Dandára, pokud
se prokáže, „že jeho zvolení bylo v souladu se základními dokumenty
pravoslavné církve“, které se prý může uskutečnit. Je to příliš
„slibné“, a příliš nerespektuje současný stav věcí.
Zdá se mi, že informace, i když diplomaticky
vyjádřené, z úst dr. Košického, neberou příliš na vědomí, kdo jsou ti,
kdo ministerstvo „ústně“ informovali. Byl jsem trochu zklamán tímto
„diplomatickým“ vyjadřováním. Ministerstvo kultury bývalo poměrně dobře
informováno a má jistě své kanály i na Cařihrad, takže se poněkud divím
tomu až příliš slibnému vyjadřování.
ČTK píše „Pražská eparchie pravoslavné církve zvolila
22.11. za svého nového biskupa Michaela Dandára“. Kritici tuto volbu
kritizují. Ale ČTK neuvádí solidní argumenty těch kritiků, které jsou
ostatně známé. Takže informace jsou celkově poněkud nepřesné. Je známá
řada „konkrétních argumentů“ proti Dandárovi, ale ČTK je bohužel
neuvádí. Svými informacemi tak spíše budí dojem, že spor bude touto
volbou ukončen, přestože jsou tu už kuloární zprávy od přímých účastníků
setkání v Cařihradě, že to zřejmě nedopadne. Dandár byl zvolen podobně,
jako byl v lednu 2013 zvolen a intronizován Jáchym, kterého pak
patriarcha Bartoloměj neuznal. Tuším, že se stejný scénář dnes opakuje s
Dandárem. Různé promoskevské živly tvrdí, aniž podávají písemné důkazy,
že Dandár byl zvolen legálně. I když je scénář očividně stejný, zdá se,
že si to média (myslím ČTK) a možná ani dr. Košický neuvědomují a jsou
ve svých i „diplomatických“ vyjádřeních příliš optimističtí.
ČTK napsalo o volbě Dandára obsáhlé sdělení
23.11.2014. s odvoláním na „úřad eparchiální rady pražské pravoslavné
eparchie“, který doplnil, že touto volbou byly ukončeny vnitřní
personální spory. „Po odchodu Krištofa vedení církve „dosadilo“ na místo
pražské arcidiecéze vladyku Jáchyma“. Z takovýchto informací je patrné,
že ten, kdo takto informuje, nezná situaci, ani například dokumenty
pravoslavné církve o volbě. Z informací, které ČTK přijalo z
jednostranných a ne zcela věrohodných zdrojů, je parné, že si
neuvědomovala, kdo jsou ti, kdo je informují, a tak svými zprávami
přispívají k poněkud nepřesnému informování veřejnosti. Z toho, co píší o
volbě, je patrné, že redaktoři příliš neznají právní předpisy, které v
pravoslaví platí.
kardinál Miloslav Vlk
Zdroj: www.kardinal.cz