Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 

Vítejte na Notabene - Hydepark baptistů
Hledej
 
Je a Marcela   Vytvoření registrace
Článků < 7 dní: 0, článků celkem: 5346, komentáře < 7 dní: 1, komentářů celkem: 5008, adminů: 23, uživatelů: 2919
Orientační tabule
· Vstupní brána
· Cestičky
· Zákoutí
· Základy
· Kořeny
· Počteníčko
· Lavičky
· Kompost
· Altánek
· Pozvat do parku
· Parkové úpravy
· Máš slovo
· Cvrkot
· Na výsluní
 

Petr Chelčický

Martin Luther King

Povzbuzení


Přihlásit se
Přezdívka

Heslo

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.

Hudba
Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Publikace

Počítadlo
Zaznamenali jsme

8 698 925

přístupů od leden 2004


Kdo je Online
Právě je 70 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Fundamentalisti
Na jedné výplatní listině - Philippian Fellowship

Misionáři, dealeři, donátoři a kongregacionalismus

fundamentální vs. fundamentalistický

Jak se dívat na křesťanský fundamentalismus?

Evangelikalismus jako globální náboženský fenomén II.

Baptismus mezi evangelikalismem, liberalismem a fundamentalismem

Americký evangelikalismus a fundamentalismus

Radikalismus a fundamentalismus


Kořeny
Kdo jsou baptisté?
Zřízení BJB 1930

Zásady BJB z r. 1929

VZNIK A ZÁSADY 1929
Vyznání víry z r. 1886
Apoštolské vyznání víry

Kořeny baptistického hnutí


Okno
www stránky evropských a světových baptistů

Základy

Základní dokumenty BJB v ČR


Komentáře: O posvátných symbolech
Posted on Sobota, 24. leden 2015 @ 12:16:37 CET Vložil: Mainstream

Glosy poslal Nepřihlášený

Tomáš Halík odsoudil jak vražedný teroristický útok na redakci satirického časopisu Charlie Hebdo, tak ale také - pod heslem „nejsem Charlie“ - karikatury zesměšňující v tomto časopise náboženské symboly, které jsou pro vyznavače islámu posvátné. Petr Pithart Halíka podpořil. Mluvil o vnitřních hlasech, které by nám měly říkat, že se určité věci nedělají. Je podle něj mylné označovat ubývání těchto korektivů v naší mysli za pokrok.

I když je zřejmé, že heslo „jsem Charlie“ většinově neznamenalo, že se jeho proponenti identifikují s karikaturami v časopise Charlie Hebdo, ale značilo jen odpor k násilnému útoku na svobodu slova, lze v obecné rovině souhlasit s Halíkovým voláním po respektu k víře jiných. V konkrétnější rovině se ale vtírá otázka, co všechno jsou ony posvátné symboly, které bychom neměli zesměšňovat.


Encyklopedie uvádějí skoro dvacítku světových náboženství. I ve světě informační hojnosti je těžké se vyznat v tom, co všechno má být v těchto vírách chráněno od našich pochyb o jejich soudnosti.

Jelikož si tím nemůžeme být jisti, mají se naše „vnitřní hlasy“ spíše řídit intenzitou uraženosti či hrozeb vyznavačů jiných náboženství, pokud si z nich někdo dělá legraci? A smíme se vysmívat věcem, které považujeme za zjevné nesmysly odvozené z nějakého náboženství? Kupříkladu tomu, že v některých islámských zemích nesmějí ženy řídit auta, chodit do školy a navíc musejí chodit zahalené od hlavy k patě?

Jinými slovy: máme být ve svých satirických projevech vůči nějaké víře zdrženliví, i když prosazuje věci, které nás mohou osobně urážet, jenom proto, že by náš výsměch urážel vyznavače takové víry?

A naopak: jelikož kupříkladu hinduisté neprotestují, když po miliónech zabíjíme a jíme krávy, které oni považují za posvátné, je naše často otřesné zacházení s jejich posvátným zvířetem v pořádku?  Proč velí Petru Pithartovi vnitřní hlas nemalovat karikatury proroka Mohameda, ale nevelí mu, aby přestal jíst hovězí, nebo aby občas nepoužil, stejně jako mnoho z nás, „krávu“ coby nadávku?

Nabízí se tedy otázka, zda je v dnešním zmateném světě „vnitřní hlas“ tím nejlepším vodítkem, které má napovědět, co je posvátné, a tudíž by to mělo být chráněno před naším posměchem. A pak je zde otázka, co dělat s lidmi, pro které sice posvátné není nic, ale přesto coby spořádaní občané důsledně respektují zákony, které jsou dnes v sekulárních společnostech Západu po racionální diskusi základním vodítkem pro to, co se smí a nesmí. Neměli bychom respektovat i odpor takových lidí k samotné myšlence „posvátnosti“ čehokoliv?

Jiří Pehe

www.novinky.cz



 
Příbuzné odkazy
· Více o Glosy
· Novinky od Mainstream


Nejčtenější článka o Glosy:
Stojí za demontáží struktur baptistické mládeže KAM?


Hodnocení článku
Průměrné skóre: 0
Hlasů: 0

Prosím, ohodnoť tento článek:

Výborný
Velmi dobrý
Dobrý
Normální
Špatný


Možnosti

 Vytisknout stránku Vytisknout stránku


Sdílej článek | Podělte se o tento článek s přáteli! Doporučte jej stisknutím tlačítka:

"O posvátných symbolech" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se


Vedoucí Grano Salis Network - Tomas
E-mail: notabene@granosalis.cz, network@granosalis.cz, granosalis@granosalis.cz, magazin@granosalis.cz, redakce@granosalis.cz
Webmastering a údržbu systému zajišťuje firma ALLTECH, webmaster webmaster@granosalis.cz
Page Generation: 0.08 Seconds