|
Rozhovor: Tomáš Halík: V referendech vidím nebezpečný nástroj populismu
Posted on Pátek, 06. únor 2015 @ 16:01:35 CET Vložil: Mainstream |
poslal Nepřihlášený Rozhovor Tomáše Halíka pro slovenský server Aktuality.sk
Zúčastnil byste se nadcházejícího referenda (o ochraně rodiny, pozn. red.), kdybyste měl tu možnost?
Já jsem zastáncem parlamentní, nikoliv tzv. „přímé demokracie“,
a tudíž v referendech (kromě lokálních problémů v malých obcích) vidím
nebezpečný nástroj populismu. Domnívám se, že o důležitých otázkách by
měli rozhodovat zvolení zákonodárci, ovšem vždy až po důkladné
celospolečenské debatě, v níž především zazní hlasy kompetentních
odborníků. Nevšiml jsem si, že by referendu na Slovensku podobná
důkladná, klidná a věcná debata předcházela.
Z hlasů, které před referendem na Slovensku zazněly, mi nejrozumnější připadlo vyrovnané a čestné prohlášení evangelické církve.
Z něho, podle mého názoru, zaznívá duch evangelia, hlas Kristův. V tom
apokalyptickém kázání o potřebě nové železné opony, které pronesl pro
rozhlas ten řeckokatolický kněz, jsem slyšel naopak spíš dupot holínek
Hlinkovy gardy; už jsem skoro čekal, že uslyším, že za vše mohou Židi a
Češi - Na stráž! Obávám se, že se část slovenského katolicismu
nevyrovnala se smutným dědictvím luďáctví, kdy bylo křesťanství
nahrazeno směsí nacionalismu a agresivity, překřikující strach před
demokracií a otevřenou společností, který vedl až k sympatiím k
autoritativním fašistickým režimům. Recidivy téhle mentality jsou
nebezpečné, mohou církev zahnat na okraj společnosti.
Je to cesta, jak v dnešní době ochránit rodinu?
Je to cesta, jak spolehlivě rozdělit společnost a vytvořit
příležitost pro demagogy obou táborů, aby se vzájemně častovali
nadávkami, je to možná i způsob, jak názorově rozdělit i řadu rodin.
Otázky adopce dětí homosexuálními páry či závaznosti a chakteru sexuální
výchovy na školách jsou natolik složité a delikátní problémy, že by se
o nich mělo hovořit a rozhodovat kompetentně, věcně a klidně.
Zaznívají-li z některých kazatelen na Slovensku před referendem fráze,
strašení, hysterické apokalyptické tirády a dutý pathos, pak to může mít
opačný efekt, než církev snad zamýšlela.
Jde opravdu o „záchranu rodiny“? Stabilitu rodiny ohrožují manželské
nevěry, alkoholismus, vzájemná neúcta manželů, domácí násilí a hrubost,
hon za penězi, působící zanedbávání lásky k dětem a jejich výchovy,
odkládání dětí k obrazovkám televizí a počítačovým hrám s násilnými
tématy. S tím, nač se zaměřily otázky referenda, to má opravdu málo
společného. Já bych v této chvíli nehlasoval pro adopci dětí
sejnopohlavními páry, považoval bych to za příliš riskantní
experimentování. Také sexuální výchova na školách by jistě měla zahrnout
etické aspekty a respektovat náboženské cítění rodin, ale bylo by
nezodpovědné nechat sexuální poučení včetně ochrany před pohlavními
chorobami na rodičích.
Jakou hodnotu má pro vás rodina?
Harmonická rodina je nenahraditelné prostředí pro zdravý vývoj
osobnosti. Je to nejcennější buňka organismu každé společnosti; pokud
bude zachvácena nádorem, je celý organismus v ohrožení.
Pokud je potřebné za tuto hodnotu bojovat, jaký způsob navrhujete?
Od bojování bychom si už konečně měli odpočinout. Je třeba plnit
slib, který si dávají snoubenci při uzavírání sňatku v katolických
kostelích – kultivovat a stále rozvíjet vzájemnou lásku, úctu a věrnost,
ochotu přijímat děti a dobře je vychovat – a vytrvat v tom odpovědně po
celý život.
Jaký je váš názor na homosexuály?
Promiňte, ale takto položená otázka je zodpověditelná asi tak málo
jako otázky „jaký je Váš názor na blondýny“ nebo „jaký je Váš názor na
Švýcary“. Názor na lidi si tvořím podle jejich charakteru, chování
a osobních kvalit, nikoliv podle toho, do jaké podmnožiny podle rasy,
povolání či sexuální orientace patří.
Znáte nějaké?
Samozřejmě. Snad každý kněz poznal některé mezi svými kolegy, protože
procento gayů v kléru bývá vyšší, než je průměr ve společnosti; často
jsou mezi nimi ti, kteří jsou nejzapálenějšími bojovníky proti
homosexualitě: řeší svůj vlastní problém, často potlačený do nevědomí.
Já jsem za léta svého kněžství slyšel ve svátosti smíření nebo
duchovních rozhovorech – a před tím za léta klinické praxe psychologa -
životní příběhy několika tisíc lidí a mezi nimi bylo také určité
procento homosexuálně či homoeroticky orientovaných lidí, znám jejich
problémy. Je mezi nimi hodně upřímně zbožných a charakterních lidí,
často s velkým obdarováním zejména v oblasti uměleckého cítění
a schopností empatie.
Považujete názor, že homosexualita je nemoc a je možné se z ní vyléčit, za překonaný?
Homosexuální orientace sama o sobě není ani „hřích“ (kdo by ji za
hřích označil, rozchází se s morálním učením církve), ani „nemoc“; je to
v průměru čtyřprocentní odchylka od převažující heterosexuální
orientace, daná vrozenými biologickými vlastnostmi. Mluvit o „léčení
homosexuality“ je z odborného hlediska naprostý nesmysl. Něco jiného je
homosexuální chování lidí, kteří jsou schopni heterosexuálních vztahů,
ale chtějí si jen „zpestřit sexuální jídelníček“ nebo se vyhnout
odpovědnosti v manželství a rodičovství. V takovém případě bych neváhal
mluvit o hříchu – a zřejmě právě tyto případy měli na mysli autoři
biblických textů , když – jako svatý Pavel – morálně odsuzovali
homosexualitu. Ovšem svatý Pavel nemohl mít k dispozici dnešní vědecké
poznatky o příčinách a druzích homosexuality.
Jak byste hodnotil činy lidí, kteří se snaží přesvědčovat, že je tomu naopak?
Je to politováníhodný nedostatek vzdělání.
Co si představujete pod slovním spojení tradiční rodina? Existuje – a existovala vůbec někdy?
Tomu, kdo by užil takové spojení, bych já musel položit otázku: Jakou
tradici máte na mysli, o jaké době mluvíte? O kmenových společenstvích a
mnohoženství v době, o níž mluví Bible? O rodině v antickém Řecku, kdy
v popředí byly erotické vztahy mezi muži? O středověké rodině s ideálem
rytířství a galantností k dámě (která zpravidla nebyla manželkou
dotyčného)? O měšťanské patriarchální rodině 19. století v Evropě?
O současné rodině? Rodina (její struktura, chápání role muže a ženy,
styl výchovy dětí a mnoho dalších aspektů) se radikálně proměňovala
během dějin v různých kulturních kontextech.
Genderové studie – které jsou démonizovány některými katolíky, kteří
je nikdy nestudovali a zpravdidla vůbec nemají ponětí, oč v nich jde –
přinesly řadu poznatků, které otřásly ahistorickým abstraktním pojetím
„neměnné lidské přirozenosti“. Na druhé straně i já naprosto odmítám
extrémní podobu genederových teorií, které „mužství“ a „ženství“
považují za čistě kulturně-společenský produkt.
Kdy jsou děti skutečně šťastné?
Když jsou obklopeny láskou. Nejde jen o lásku rodičů k nim, ale
i o vzájemnou lásku rodičů, protože z této zkušenosti se děti lásce učí.
Kritici referenda říkají, že skutečným problémem dnešní
rodiny jsou ekonomické problémy, potíže s bydlením a podobně. Lze s nimi
souhlasit?
Na rodinu dnes doléhá spousta civilizačních problémů včetně
ekonomických. Proto je třeba si velmi vážit všech, kdo mají odvahu
uzavřít manželství a vytrvalost v něm věrně setrvat i v krizích, rodit
a dobře vychovávat děti, být světlem inspirace pro druhé. Je ovšem také
třeba mít velké pochopení pro ty, kterým se to nepodařilo a jejichž
manželství přes všechny snahy ztroskotalo.
I já také hájím pojem manželství jako označení výhradně pro svazek
muže a ženy. Výraz „jednopohlavní rodina“ považuji za absurdní. Na druhé
straně tvrdit, že zákon o „registrovaném partnerství“ (který pouze na
civilní rovině poskytuje právní ochranu existujícímu partnerství
homosexuálů) nějak „ohrožuje tradiční rodinu“, je prostě nesmysl.
Jako jeden z mála katolických kněží máte velký vliv na
formování veřejného mínění také na Slovensku. Znáte naopak nějakého
Slováka, na jehož slova vždy dáte, dokáže vás inspirovat anebo oceňujete
příklad jeho života?
Rád čtu moudré texty bratrského kazatele a spisovatele Daniela
Pastirčáka. Vážil jsem si řady kněží i laiků, s nimiž jsme
spolupracovali v době disentu a kteří byli ovlivněni osobností
chorvatského kněze Kolakoviče, který za války působil na Slovensku – za
všechny bych jmenoval Krčméryho a Jukla. Někteří, s nimiž jsme si
tenkrát výborně rozuměli, mne ale nemile překvapili po pádu komunismu
příklonem k nacionalismu, k paušálnímu odsuzování „zkaženého Západu“
a EU a pro mne zcela nepochopitelným iluzím o diktátorském režimu
bývalého agenta KGB a nyní válečného zločince Putina a podléháním ruské
propagandě. Ta vydává nyní válečného zločince Putina, zneužívajícího
devótnost vedení pravoslavné církve, za „obhájce křesťanských hodnot
proti dekadentnímu Západu“ – jako by lidé nevěděli, že v Rusku je mnohem
víc rozvodů a potratů než na Západě.
Byl jsem pak před několika lety velmi osloven přesvědčivou osobností
otce arcibiskupa Bezáka, pastýře, který v mnohém anticipoval evangelijní
styl papeže Františka, papeže, který se během dvou let stal největší
morální autoritou planety. V Róbertu Bezákovi slovenská církev přišla
o člověka, který mohl být vynikajícím mostem mezi církví a světem
mládeže, inteligence, umělců a lidí duchovně hledajících; obávám se, že
tím nahrála sekularizaci a ztrátě morálního vlivu a pomalu se uzavírá do
gheta. Jakou morální autoritou může mít instituce, která nepohodlného
arcibiskupa posílá na pracovní úřad? Jak může hlásat sociální nauku
a poučovat společnost o etice? Ti, kteří se podíleli na denunciačních
akcích, které vedly k Bezákovu odvolání, musí dnes být z „Františkovy
revoluce“ v církvi pořádně vyděšení.
S velkým vlivem na lidi souvisí i značná odpovědnost. Máte
někdy obavy z toho, že lidé teď podle vašich slov žijí a zda je skutečně
usměrňujete správně?
V okamžiku, kdy by mne opustily tyto obavy a začal bych být sám před
sebou suverénem, který už se neptá, co je správné, tak bych začal být
sám sobě tak podezřelý, že bych veřejnou činnost nejspíš opustil. Jedním
z plodů víry je to, že člověk ví, že není bohem a že si na něj nesmí
hrát; že pravidelně v modlitbě klade Bohu otázky, předkládá před něj
problémy lidí jemu svěřených, snaží se odstoupit od sebe a vidět sebe
i svět z onoho nadhledu, který víra poskytuje; neustále prosí o dar
moudrosti a o vedení shůry. Prosím věřící mezi vašimi čtenáři, aby mi
v tom modlitbou pomáhali.
Navzdory tomu, že s vámi mnoho lidí nemusí souhlasit, jsou
vaše názory nyní slyšet z mnoha médií. Jak se člověk stane tvůrcem
veřejného mínění?
Možná tím, že si média všimnou, že ten člověk má co říci, že to říká
srozumitelně, že nepapouškuje názory druhých, nýbrž to co říká, si
skutečně a upřímně myslí, že to vychází z jeho srdce a rozumu, z jeho
nejvnitřenějšího přesvědčení a že za tím také stojí svědectví jeho
života. Už podle dikce a jazyka lidé poznají na knězi, zda jen
mechanicky přeříkává to, co ho naučili v semináři, nebo zda to, co říká,
promyslel a promodlil, zda je – řečeno slovy F. X. Šaldy – jen loutka,
nebo dělník Boží. Kostelní příšeří leccos zakryje, mikrofon a kamera
někdy neúprosně odhalují to, co se skrývá za maskou.
Koho si nejvíce vážíte?
V současné době jednoznačně papeže Františka. To je muž lásky a odvahy, který bere evangelium vážně a rozumí lidem.
Co považujete za největší problém dnešní české společnosti?
Jak čelit těm, kteří by nás chtěli odvést z rodiny evropských národů,
spojených kulturou Západu, zpátky na divoký Východ, jak varovat ty, kdo
nevidí snahy Putinova režimu vytvořit novou verzi sovětské říše
a posílit svůj vliv v bývalých koloniích včetně našich zemí.
Je to jiné v porovnání se Slovenskem?
To se neodvažuji posoudit.
Vaše největší obavy do budoucna jsou...
Obávám se „odlivu mozků“, tohoto největšího pokladu společnosti. Znám
mnoho skvělých studentů, kteří dnes studují na nejprestižnějších
univerzitách světa (a tvoří tam skoro všude společnou česko-slovenskou
společnost), ale kteří pochybují, zda se mají vrátit.
Do čeho naopak vkládáte největší naději?
Do Ježíšových slov: Já jsem s vámi po všechny dny až do skonání světa.
Citováno podle www.christnet.cz
|
|
| |
| |
| | | Hodnocení článku | Průměrné skóre: 2.66 Hlasů: 3
|
| | | |
|