Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 

Vítejte na Notabene - Hydepark baptistů
Hledej
 
Je a Marek   Vytvoření registrace
Článků < 7 dní: 0, článků celkem: 5346, komentáře < 7 dní: 0, komentářů celkem: 5008, adminů: 23, uživatelů: 2921
Orientační tabule
· Vstupní brána
· Cestičky
· Zákoutí
· Základy
· Kořeny
· Počteníčko
· Lavičky
· Kompost
· Altánek
· Pozvat do parku
· Parkové úpravy
· Máš slovo
· Cvrkot
· Na výsluní
 

Petr Chelčický

Martin Luther King

Povzbuzení


Přihlásit se
Přezdívka

Heslo

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.

Hudba
Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Publikace

Počítadlo
Zaznamenali jsme

8 703 999

přístupů od leden 2004


Kdo je Online
Právě je 83 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Fundamentalisti
Na jedné výplatní listině - Philippian Fellowship

Misionáři, dealeři, donátoři a kongregacionalismus

fundamentální vs. fundamentalistický

Jak se dívat na křesťanský fundamentalismus?

Evangelikalismus jako globální náboženský fenomén II.

Baptismus mezi evangelikalismem, liberalismem a fundamentalismem

Americký evangelikalismus a fundamentalismus

Radikalismus a fundamentalismus


Kořeny
Kdo jsou baptisté?
Zřízení BJB 1930

Zásady BJB z r. 1929

VZNIK A ZÁSADY 1929
Vyznání víry z r. 1886
Apoštolské vyznání víry

Kořeny baptistického hnutí


Okno
www stránky evropských a světových baptistů

Základy

Základní dokumenty BJB v ČR


Názory: Je plný úvazek v církvi či misii správná varianta?
Posted on Středa, 11. březen 2015 @ 15:22:14 CET Vložil: Mainstream

Principy poslal Nepřihlášený

Na moje poslední blogy, které se týkaly plnočasových pracovníků a lidí v pomáhajících profesích, reagovalo poměrně dost lidí. Někteří osobně, někteří v diskusích. Jsem rád, když se občas povede vyvolat smysluplnou diskusi. Pojďme se podívat na ještě jeden zajímavý aspekt.

Na dvou místech apoštol Pavel připomíná, že nebyl místnímu sboru na obtíž, protože si vydělával na práci vlastníma rukama (1 Tes 2, 16 a 2 Tes 2, 9). V 1 Kor 4, 12 Pavel výslovně připomíná, že „s námahou pracuje vlastníma rukama“ (spolu s dalšími apoštoly). Ve Sk 18, 3 Pavel zůstává v Korintu, kde slouží slovem, ale „nepracuje na plný úvazek“, nýbrž se živí civilní prací, konkrétně šije stany. Zmínek o propojení civilní práce a prací duchovní je v NZ dost, i když bychom z nich asi nemohli udělat nějaký zásadní princip. Tyto zmínky chápu velmi dobře, protože v mém životě byly doby, kdy jsem pro sbor pracoval zadarmo. Dávalo mi to jednu důležitou věc – vnitřní svobodu. Tu mám stále, nyní především díky skvělému sboru, kde působím.

Mezi křesťany je běžné, že pokud se někdy rozhodne jít do misie, na sbor nebo obecněji do plnočasové služby, začne hledat sponzory nebo se předpokládá, že se o něj postará sbor či vedení církve. Chápu to. Z vlastní zkušenosti vím, že pracovat na „full - time“ je práce vystačující na mnoho hodin denně a že se skutečně nenudíte. Nenudíte se ale ve většině zaměstnání, takže není třeba se litovat… Skoro nikdy jsem se ale nesetkal s pohledem, který též vidíme v Písmu a to dokonce u Pavla – tedy že si obživu nebudu shánět oslovováním sponzorů, ale běžnou prací. Jistě toho tolik nestihnu, ale přesto… Pavel někdy tuto variantu volil.


Občas slýchávám – a v diskusích pod mými články o plnočasových pracovnících to i zaznělo, že by si každý misionář a kazatel měl vyzkoušet civilní práci. Asi ano, ale třeba dodat, že ani civilní zaměstnání z vás automaticky neudělá lepšího kazatele nebo misionáře. Někdy vám to ale pomůže lépe se vžít do těch, se kterými pracujete. Občas když poslouchám požadavky některých plnočasových křesťanských přednášejících na jejich posluchače, nemohu si odpustit heretickou myšlenku, jak by svoje nároky aplikovali oni, kdyby byli v sekulárním kolektivu, v kanceláři, kde by jim na zdech místo biblických veršů visely obnažené ženy, když by si nemohli dovolit jít s horečkou do postele, protože by je zaměstnavatel vyhodil z práce, kdyby si museli ze svých peněz platit různé konference a vzdělávací kurzy, tak jak je to např. u zdravotních sester, kdyby na to, aby z nich byli „top leadeři“, museli projít tvrdou konkurencí sekulárního vedení atd. Netvrdím, že by to dotyční neustáli, ale ani že by to ustáli. Jen by nám – zdůrazňuji NÁM, jistě nebylo na škodu si to zkusit. Příklad nakonec vidíme u Pavla.

Zároveň ale nelze ve všem, co chci od druhých, být příkladem, protože prostě ne všechno v životě stihnu. Navíc by bylo lacinou výmluvou kazatelovy požadavky shodit ze stolu s tím, že si to sám nikdy nezkusil. Přesto bych se přimlouval, aby někdy kazatelé či misionáři byly ve svých požadavcích na ty, které vedou, milosrdnější. Vzpomínám si, když jsem před pár lety přišel na jednu školu učit. Byl jsem nadále zaměstnán v církvi, ale dal jsem si ještě něco civilního k tomu (což dělám průběžně během své celé kazatelské dráhy). Mnozí očekávali, že teď se konečně začnou dít věci. Mnozí mě znali z evangelizačních akcí, přednášek a zřejmě uvažovali ve smyslu „David to tu obrátí“. Zkrátím to… nestalo se nic. Nyní učím na jiné škole (pár hodin měsíčně) a za asi tři roky uvěřil jen jeden člověk. Tedy opět se nestalo skoro nic. Nerezignuji na nároky evangelia, jen mě to nutí k větší pokoře a porozumění „civilům“.

Zároveň chápu Pavla, který pěkně naplno řekne, že si na práci vydělával vlastníma rukama. Jedna z přidaných hodnot tohoto tvrzení je, že plnočasová služba pro mě není zdroj obživy, bez něhož skončím na pracovním úřadě. Je-li tomu tak, pak ztrácím vnitřní svobodu. Může dojít k tomu, že i když se mi v církvi nebo v misii nelíbí, stále je to lepší než žít na podpoře. A to je dost hrozný postoj.

Věřím, že takto to ale u většiny nebo snad všech plnočasových pracovníků nefunguje. Jen si na to musíme dávat pozor. Jak na to, abychom byli nároční, ale především na sebe, měli soucit ve svých požadavcích a zároveň viděli, že existují i jiné varianty, než je tzv. full – time, jakkoli je full-time dobrá varianta.

David Novák

Zdroj: http://david-novak.blogspot.cz



 
Příbuzné odkazy
· Více o Principy
· Novinky od Mainstream


Nejčtenější článka o Principy:
Reakce kazatele Blahoše Fajmona na otevřený dopis kazatele Pavla Coufala


Hodnocení článku
Průměrné skóre: 0
Hlasů: 0

Prosím, ohodnoť tento článek:

Výborný
Velmi dobrý
Dobrý
Normální
Špatný


Možnosti

 Vytisknout stránku Vytisknout stránku


Sdílej článek | Podělte se o tento článek s přáteli! Doporučte jej stisknutím tlačítka:

"Je plný úvazek v církvi či misii správná varianta?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 1 komentář | Hledat v diskusi
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se


Re: Je plný úvazek v církvi či misii správná varianta? (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: rakato v Čtvrtek, 12. březen 2015 @ 16:08:52 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Velmi užitečné a potřebné zamyšlení ! Těch pohledů může být zřejmě mnoho, a z různých souvislostí. Mám zato, že podstatné je otázka Božího povolání do služby (po kterém se dnes naneštěstí už nikdo ani tak moc neptá). S tím pak souvisí i zdravá vykazatelnost/zodpovědnost služebníka Církvi. Také k tomu všemu patří ta skutečnost, že kdyby byla důslednější "dělba práce" ve společenství Církve podle Písma (obdarování a uplatňování darů Ducha), nebylo by zřejmě zapotřebí tolika "profesionálů". Poněkud jiná je situace u tzv. "mimo-církevních" organizací, ovšem tam mám zato, že každá taková organizace musí sloužit Církvi a být Církvi podřízena.



Vedoucí Grano Salis Network - Tomas
E-mail: notabene@granosalis.cz, network@granosalis.cz, granosalis@granosalis.cz, magazin@granosalis.cz, redakce@granosalis.cz
Webmastering a údržbu systému zajišťuje firma ALLTECH, webmaster webmaster@granosalis.cz
Page Generation: 0.08 Seconds