poslal Nepřihlášený Předneseno
21. června 2014 v kostele sv. Mikuláše na Staroměstském náměstí
v Praze při pietním shromáždění k uctění památky
sedmadvaceti popravených představitelů českého odboje.
Václav Budovec z Budova
byl nejvýznamnější z evangelíků, kteří si v r. 1609 vymohli
na císaři Rudolfu II. náboženskou svobodu, a to jak pro silně
většinové luterány, tak i pro silně menšinové bratry. Státní
zákon, který vstoupil do dějin pod názvem Majestát Rudolfův,
podepsal císař 9. července 1609. Luteráni a bratří se domohli
na císaři náboženské svobody jen díky tomu, že překonali
antipatie, které k sobě měli z minulosti. Největší zásluhu na
jejich sjednocení k spolupráci měl Budovec. Sám bratr, získal si
takovou autoritu vzděláním a diplomatickými schopnostmi, ale
především svým plným nasazením pro evangelium, že v
nejsložitějších situacích převážilo jeho slovo.
Cituji z monografie
Jaroslava Čechury, „Pátý květen 1609, Zlom v nejdelším sněmu
českých dějin“:
„V sobotu 9. května
se sešlo na Novoměstské radnici … stejně jako kolem ní ohromné
množství urozených i prostých lidí, lidí zúčastněných i
těch, kteří přišli z pouhé zvědavosti. Všichni to chtěli
vidět, všichni si chtěli poslechnout Václava Budovce. … Něco
podobného nemohl nikdo ze zúčastněných pamatovat. … Nejdříve
ve velké radniční síni dostal slovo Václav Budovec, jenž
rekapituloval události, které přivedly stavy až na Nové Město.
Jeho vystoupení – nejen v tuto sobotu, ale po všechny další dny
– bylo často doplňováno zpěvem náboženských písní. Jde o
mimořádně pozoruhodný aspekt tohoto „nepovoleného“
sněmování. První z písní nesla název Bože Otče, sešli
nám nyní Ducha svatého. Zpěv působil na emoce zúčastněných.
Jmenovaní zpravodajové se shodují, že velmi mnoho přítomných
plakalo či mělo slzy v očích. Je zjevné, že tímto způsobem se
dosáhlo sjednocení přítomného davu, sjednocení, kde prostý
člověk nehrál jen roli diváka či statisty. V tom jsou tyto
květnové události naprosto výjimečné.“
Další citát: „V
pátek 15. května se opět hned od rána na Novoměstské radnici
zpívalo. Zpíval se žalm svatého Davida Hospodin ráčí sám
pastýř můj býti a potom již zmiňovaná píseň, kterou
kdysi napsal Kliment Bosák, Bože Otče, sešli nám nyní Ducha
svatého. Následovaly modlitby. … Poté se ujal slova Václav
Budovec.“ Napomenul účastníky, že „ráno se Pánu Bohu modlí
a zpívají, večer pak na opilství se vydávají, čemuž se strana
odporná posmívá.“
A ještě: „A již tu
byla neděle 17. května, zpívalo se od božího rána česky i
německy, pak následovaly modlitby.“
Majestát ještě
nezaručoval plnou svobodu svědomí. Přiznal ji – kromě tradičně
vládnoucím a vysoce privilegovaným katolíkům, měli přece krále
– jenom luteránům a bratřím. Přesto zjednal Majestát
obyvatelům Čech daleko větší míru náboženské svobody, než
kterou měli křesťané jinde v Evropě.
Dnešní historici
hluboce podceňují význam české reformace pro Evropu a lidstvo.
Nechali se ovlivnit Josefem Pekařem, který se stal českých dějin
nejúspěšnějším falšovatelem, a to tím, že bezdůvodně
dehonestoval husitství a bratrství a vrchol českých dějin viděl
v době předhusitské, době Karla IV., která v srovnání s
následujícími dvěma stoletími období evangelického, od Husa do
Bílé hory, byla ideově prázdná.
Po spravedlivém státním
zákoně z r. 1609 šlapali vysocí úředníci habsburských
panovníků tak bezohledně, až evangelíky vyprovokovali k
spravedlivému povstání. Ale nejvýznamnější moravský
evangelík, Karel starší z Žerotína, naivně uvěřil totalitnímu
císaři. K povstání se nepřipojil a spojil se s Vídní. Významně
tím spoluzavinil bělohorskou porážku.
Poprava sedmadvaceti
předáků spravedlivého povstání byla justiční vraždou téhož
stupně jako poprava Heliodora Píky, Záviše Kalandry, Milady
Horákové. Obránci svobody svědomí přijali barbarskou pomstu
důstojně. Také Budovec.
Cituji z Historie o
těžkých protivenstvích církve české, autorizované Komenským,
o uvězněném Budovcovi: Bývaje často od inkvisitorů
examinován, statečně dobré pře zastával; a odsouzen byv, k
soudcům řekl: „Dávno jste krve naší žíznili, krev pijte! Ale
též vězte, že krev naši Bůh, pro jehož při trpíme, trestati
bude.“
A
z poslední chvíle Budovcova života: Brzo potom volán
jsa pán, šel na popravní theatrum a jako by s radostí šel, tak
sobě i hlavu i dlouhou šedivou bradu pohlazoval, mluvě: „Mé
šediny, hle, jaká čest vás očekávala, abyste mučedlnickou
korunou poctěny byly!“
Vestfálský
mír zpečetil porážku českých a moravských evangelíků. Ukáže
syn a nástupce krutého Ferdinanda II., Ferdinand III., k poraženým
evangelíkům jiný postoj než otec? Před někdejší popraviště
z 21. června 1621 dal Ferdinand III. postavit vysoký mariánský
památník. Aby bylo jasné, co chtěl umístěním památníku
vyjádřit, dal císař na podstavec pomníku umístit čtyři velké
nestvůry, dva ďábly a dva draky, zabíjené čtyřmi velkými
krásnými anděly. Usmrcovaní netvoři znázorňovali sedmadvacet
popravených před staroměstskou radnicí v den letního slunovratu
r. 1621, ale také všechny evangelíky, kteří byli katolickými
vladaři usmrceni všude v Evropě v stoletích předchozích, v prvé
řadě samozřejmě arcikacíře Husa, i všechny evangelíky, kteří
měli být pro svou víru usmrceni v stoletích následujících.
Ale Ferdinand III.
zhanobil pomníkem také biblickou Pannu Marii, protože z ní učinil
nebeskou autorku barbarské popravy sedmadvaceti úctyhodných
evangelíků. Katolíci by měli být vděčni anarchistovi Františku
Sauerovi, že v r. 1918 konečně zbavil Staroměstské náměstí
památníku, který veřejně pomlouval matku Ježíše Krista. V tom
roce ji památník ostouzel už neuvěřitelných 268 let.
V tomto roce uplyne už
devětačtyřicet let od ukončení Druhého vatikánského koncilu,
v jehož závěru vyhlásil papež Pavel VI. Deklaraci o náboženské
svobodě. Je proto neuvěřitelné, že katoličtí církevní
historici, učitelé na katolických teologických fakultách v
Česku, ještě nepožádali volené představitele hlavního města
Prahy, aby zrušili rozhodnutí Rady hlavního města z 26. 3.
minulého roku, podle kterého má být ostudný památník obnoven.
Ale nepožádají-li o to odborní historici katoličtí, jistě o to
požádají jiní odborníci na české dějiny. Ještě nedávno
jsem se obával, že památník bude obnoven. Dnes už jsem si jist,
že takovou ostudu, že by připustili obnovení takového pomníku,
si čeští profesionální historici, kteří až dosud mlčeli,
přece jenom neudělají.
Můj proslov z 21. 6.
2014 je tak krátký, že vyžaduje dovětek. Proslov, jehož titulek
jsem oproti vytištěnému programu nyní zkrátil, jsem si
připravil čtyřmi interpelacemi před zastupitelstvem hl. m. Prahy,
dvěma na primátora a dvěma na radního pro kulturu, a zároveň
primátorova náměstka, z března až června tohoto roku. Na mé
webové stránce jsou to v rubrice IX soubory sms_1 až sms_4.
Proslovem z 21. června
zahajuji řadu otevřených dopisů a článků, které budu
zveřejňovat na své webové stránce v rubrice č. IX.
Českým
odborným historikům budu vytýkat, že žádný z nich neupozornil
hned na začátku devadesátých let s patřičnou naléhavostí na
to, k jakému účelu byl staroměstský mariánský památník v r.
1650 postaven, a že jeho obnovení na původním místě, před
někdejším popravištěm poctivých obránců svobody svědomí, se
sochou Madony obrácenou k tomu popravišti, by bylo činem ještě
hanebnějším, než byla msta císaře Ferdinanda II., z 21. června
1621, a oslavení té otcovy msty císařem Ferdinandem III., v r.
1650.
Kdyby v devadesátých letech, nebo později, varoval před
obnovením památníku jediný profesionální historik s dostatečnou
jasností, bez opomenutí významných i nejvýznamnějších
argumentů, další vlivní kolegové historici by se k němu museli
připojit, i kdyby se jim do toho z nějakých nelegitimních,
emocionálních důvodů vůbec nechtělo. Potom by bylo vyloučeno,
že by se radní pro kulturu hlavního města Prahy nechal skupinou
nekritických historiků umění zmanipulovat pro podporu absurdního
nápadu, aby byl obnoven nejhanebnější pomník, který kdy byl
postaven v českých zemích, totiž obnoven k dalšímu hanobení
úctyhodných obránců svobody svědomí, i evangelické víry, i
českého státu, a k dalšímu hanobení Ježíšovy matky.
Neomluvitelné selhání
českých historiků, které trvá zanedlouho už neuvěřitelné
čtvrtstoletí, volá po tom, aby bylo vysvětleno. Soudobý odborný
i morální úpadek českého dějepisectví nastartoval historik
Josef Pekař tím, že kvůli svému osvícenskému, voltairovskému
protináboženskému předsudku ignoroval a trapně znevážil Husův
jedinečný příspěvek k hodnotovému systému západní kultury, v
jejím směřování k lidským právům a anglosaské demokracii.
Masaryk, kritický filozof a sociolog, pochopil Husův světodějný
význam správněji než jeden předsudečný a neprávem přeceňovaný
odborný historik.
Čeští dějepisci Pekařovu zaujatost proti
náboženství, proti Husovi a proti Masarykovi žel buď sdílejí,
s nepočetnými a osamělými výjimkami, nebo jim ta zaujatost
nevadí natolik, aby se o ní kriticky vyjádřili. Proto
nepřekvapuje, že česká dějepisecká obec jako celek je lhostejná
k úmyslu vztyčit pomník, který by ponížil Husa, Budovce,
Masaryka. Ale pojetí českých dějin, které předložili jednak
filozofové T. G. Masaryk a Emanuel Rádl, jednak historici Jan
Herben a F. M. Bartoš, se dříve nebo později dočká plné
rehabilitace.
Jan Zeno Dus
5.7.2014
Zdroj: http://www.janzenodus.cz/