|
| | | Kdo je Online | Právě je 74 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde |
| | | |
| |
|
Fundamentalisti: Ilustrace kam prakticky vede reformovaný fundamentalismus
Posted on Pátek, 24. duben 2015 @ 15:43:43 CEST Vložil: Mainstream |
poslal Nepřihlášený Článek "Jistě to jde líp" v časopise Zápas o duši (jaro 2015) je názornou ilustrací, kam prakticky vede reformovaný fundamentalismus, jehož čeští protagonisté jsou hlasitě slyšet i v prostředí Bratrské jednoty baptistů.
Každou další konferenci začínáme připravovat ve chvíli, kdy ta předchozí skončí. Společně ji zhodnotíme, prostudujeme reakce a připomínky účastníků, zamyslíme se nad obsahem i tím, co nového všem přinesla. Na první pohled by se mohlo zdát, že by nás s takovou přípravou nemělo nic překvapit, ale rádi vám dáme nahlédnout do zákulisí. Tentokrát jsme dostali několik podnětů k místu konání konference. Někteří nás žádali, zda bychom nemohli pro příští rok najít jinou budovu, neboť jsou věřící, kteří se „zasekli“ na budově Biskupského gymnázia. „To, že jste v budově jako jakýkoliv jiný nájemce, v nás vyvolává zvláštní pocit. Tímto klademe otázku, zda jste jako organizátoři ochotní hledat jiný, vhodný prostor. Rádi toto úsilí spolu s naším sborem podpoříme modlitbou.“ Jiný bratr nám napsal, že ačkoliv se konference rád a s užitkem zúčastnil, byly mu katolické prostory kamenem úrazu.
Jen pro zajímavost se zmíníme o pozoruhodné budově gymnázia, která dnes slouží jako vzdělávací instituce a zázemí pro Radio Proglas a TV Noe.
Podle původního záměru z počátku 20. století měla budova sloužit kněžskému dorostu, ale než k tomu došlo, byl záměr změněn na jezuitské gymnázium, ale ani k tomu nedošlo. Stavbu zdržovaly německé úřady a tak se stalo, že si ji po dokončení v r. 1940 „pronajaly“ složky SS Waffen a Policejní akademie. V r. 1943 byl v budově zřízen pobočný koncentrační tábor Brno, kam byli umístěni kvalifikovaní vězni z vyhlazovacího tábora Osvětim, aby pracovali v různých oborech na zbrojních výzkumných projektech. Na jedné z chodeb je umístěna bronzová plaketa, upomínka na dobu, kdy zde byl pobočný koncentrační tábor.
Na jaře 1945 byl koncentrační tábor evakuován a od května téhož roku byla v budově umístěna ruská vojenská nemocnice. Po odjezdu vojsk zůstala budova ve zdevastovaném stavu. Následovaly nejnutnější opravy a v budově gymnáziu se začalo vyučovat v provizorních podmínkách. Přišel Vítězný únor 1948 a budova byla zestátněna. Gymnázium bylo v následujícím roce zrušeno a budova byla předána do užívání Vojenské škole Jana Žižky a později jí používala Vojenská akademie. Poté byla budova předána Vysokému učení technickému a do r. 1991 tam sídlila Stavební fakulta. Po skončení restitučního řízení byla budova předána zpět katolické církvi a od té doby slouží vzdělávacím účelům. Gymnázium není výhradně nábožensky vzdělávací institucí a asi polovina studentů pochází z nevěřících rodin.
Protože víme, že Bůh nesídlí v budovách, ale v srdcích věřících, je těžko říci, zda jiná budova bude „svatějším“ místem. Protože účastníci a přednášející pocházejí z nezávislých sborů, ale i různých denominací, prosíme každého z vás o špetku shovívavosti, velkorysosti a ochoty vzájemně si vyjít vstříc a soustředit se více na obsah než na místo konání. Naším cílem je vyučovat, povzbuzovat a vychovávat učedníky, kteří budou lépe připraveni aplikovat nová poznání ve svých sborech, a sdílet to, co se společně naučíme s ostatními. Nic víc a nic méně a proto se omlouváme všem za nedostatky, které jsou očividné a zaslouží si, abychom jim věnovali pozornost.
Zvažovali jsme pronájem a služby v hotelech, v úvahu připadaly dva, ale náklady by nás i účastníky konference zatížily neúnosně. Z předchozích zkušeností víme, že režie založená na dobrovolných darech během jedné sbírky většinou pokryje asi 2/3 nákladů.
Jiná námitka, se kterou se čas od času setkáváme, vychází z podobných principů jako výše uvedená, ale týká se více obsahu časopisu, respektive autorů, jejichž články zveřejňujeme a které takto určitým způsobem doporučujeme – dokonce bychom mohli s trochou nadsázky říci, že s nimi tímto způsobem spolupracujeme. A nejde jenom o publikování v časopise, ale jde třeba také o kazatele, kteří nám slouží na Zimní konferenci. Zde je část dopisu, který jsme zaslali jednomu z čtenářů v rámci diskuze, která se týkala těchto věcí:
Kdybychom opravdu chtěli ve všem vyhovět všem, nemohli bychom pořádat žádnou konferenci a ani se žádné účastnit, protože bychom vždy něco našli, co se liší od našich představ. Během konference máme jedinečnou příležitost učit se skutečné bratrské lásce a toleranci, jinak nám hrozí, že se zakuklíme do své jediné a neměnné pravdy, která se obrací zády k tomu, na čem stojí naše společná víra: Jedině Písmo – Jedině Kristus – Jedině milostí – Jedině vírou a Jedině Bohu sláva.
Co se týče publikování v ZODu – máme několik kritérií pro autory (byť je obvykle „nelustrujeme“ dopředu) – nejde o dogmatická kritéria, ale jde o vodítka, jimiž se obvykle chceme řídit. Autor by měl splňovat následující kritéria:
1. Učení o Písmu, které se bude projevovat především (ale nejenom) na přístupu k prvním kapitolám knihy Genesis.
2. Učení o Bohu – ortodoxní historické učení o Boží Trojici, o Kristově dvojí přirozenosti…
3. Učení o spasení, jak je shrnuto v Dortských kánonech (připravujeme jejich překlad do češtiny).
4. Postoj k ekumenickému a k charismatickému hnutí – ani jedno z těchto hnutí nepodporujeme a nechceme publikovat autory, kteří se v nich aktivně angažují.
Nevyhledáváme záměrně věroučné detaily, které mezi námi jsou, ani ty, o nichž se Písmo nezmiňuje, nehledáme, co nás rozděluje, ale podstatné je, zda jsou to bratři v Kristu a učí správně o Kristu a o spasení.
To jsou naše postoje, s nimiž přistupujeme jak k Zimní konferenci, tak vydávání Zápasu o duši, Reformace a dalších publikací. Jsou to postoje, ke kterým jsme dospěli na základě studia Písma, a kterých se chceme držet – pokud nám Bůh ve svém slově neukáže, že jsou postoje, které jsou ještě lepší a které Jemu samotnému přinášejí více slávy a Božímu lidu více užitku.
Proto bychom vás, milí čtenáři, už nyní chtěli pozvat na další Zimní konferenci, jejíž téma bude Dílo trojjediného Boha v životě křesťana. Můžete se těšit na následující:
1. Alfa a Omega křesťanské víry – Proč je trojjedinost Boha důležitá 2. Dílo trojjediného Boha ve stvoření 3. Dílo Boží Trojice ve spasení 4. Dílo Boží Trojice v posvěcení 5. Dílo trojjediného Boha v oslavení 6. Panelová diskuze
Pro účastníky konference bude jako vždy připravena doprovodná četba tentokrát z klávesnice současného autora Michaela Reevese – Radost z Boží Trojice. Kromě toho budou připraveny sborníky s kázáními ze všech minulých Zimních konferencí.
Další konference by se měla uskutečnit 23. ledna 2016. Místo konání bude potvrzeno, jakmile uzavřeme smlouvu. Těšíme se na vás.
Redakce Zápasu o duši
|
|
| |
| |
| | | Hodnocení článku | Průměrné skóre: 5 Hlasů: 3
|
| | | |
|
|
Re: Ilustrace kam prakticky vede reformovaný fundamentalismus (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: gordon v Pondělí, 27. duben 2015 @ 13:13:07 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | úzkoprsý exkluzivismus černobíle zjednodušující myšlenková zacyklenost identita založená na antigonismech cenzura soft inkvizice
|
dortské kánony (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: informator v Pátek, 01. květen 2015 @ 19:44:08 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Protože reformovaní fundamentalisté de facto ztotožňují "pravé" evangelium s dortskými kánony, je dobré vědět, oč jde.
Na Dordrechtské synodě v letech 1618–19 (55 let po smrti Jana Kalvína) bylo v polemice s arminianismem vyhlášeno pět základních bodů kalvinismu:
1) úplná zkaženost - V důsledku prvotního hříchu se člověk stal otrokem hříchu a kvůli své zkažené přirozenosti není schopen z vlastní vůle zatoužit po následování Boha. Všechno, co člověk v tomto stavu dělá, je proto hřích.
2) nepodmíněné vyvolení - Bůh si od věčnosti vybral ty, které chce přivést k sobě. Toto vyvolení není podmíněné zásluhami nebo vírou, ale je založené výlučně na Boží milosti.
3) omezené (ohraničené) smíření - Kristova smrt na kříži je cenou jen za hříchy těch, nad kterými se Bůh rozhodl smilovat. Nevztahuje se stejným způsobem na celé lidstvo, ale její moc vykoupit se omezuje jen na vyvolené.
4) neodolatelná milost - Boží vyvolení překonává všechny vnější překážky i odpor konkrétního člověka. Není možné odolat vlivu Ducha Svatého
5) zachování svatých - Každý, kdo byl jednou vyvolen pro spasení, už nemůže být zavržen. Kdo např. odpadne od víry, byl buď od začátku předurčen k zatracení, nebo - pokud je vyvolený - se v budoucnosti k víře vrátí a bude spasený.
Těchto pět bodů ovšem nelze jednoduše ztotožňovat s učením Jana Kalvína (např. u něj nenajdeme učení o "omezeném smíření").
|
Re: dortské kánony (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: bask v Sobota, 02. květen 2015 @ 15:23:13 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Baptistický kazatel Charles Spurgeon k tomu řekl:
"Dokonce
mám svůj osobní soukromý názor, že nekážeme Krista ukřižovaného, pokud nekážeš
to, čemu se dnes říká kalvinismus. Mám své vlastní myšlenky, a ty vždycky říkám
otevřeně. Je to přezdívka, když to nazýváme kalvinismem. Kalvinismus je
evangelium a nic jiného. Nevěřím, že můžeme kázat evangelium, pokud nekážeme
ospravedlnění vírou bez skutků, pokud nekážeme Boží svrchovanost v udílení
boží milosti, ani nekážeme evangelium, pokud nevyvyšujeme vyvolující,
nezměnitelnou a účinnou Boží lásku. Nemyslím si, že kážeme evangelium, pokud
jej nezaložíme na vykupitelském díle Ježíše Krista, které učinil pro své
vyvolené, pro svůj lid. Ani nemůžeme kázat nebo pochopit evangelium, ve kterém
svatí můžou odpadnout po té, co jsou povoláni, tam, kde Boží dětí trpí
v pekelných mukách zatracení po té, co uvěřili. Takovým evangeliem
pohrdám. Evangelium Bible není takovým evangeliem."
A co se týče Kalvína - je to trochu protimluv snažit se najít v jeho učení to, co bylo definováno 55 let po jeho smrti, ne? To je jako hledat u něj reakci na arminianismus Johna Wesleyho. Ale Kalvín zcela zjevně nezastával tzv. "neomezené smíření", tedy názor, že Kristus zemřel za všechny bez rozdílu. Je to zřejmé např. z jeho komentáře k 1J 2,2. |
]
Re: Ilustrace kam prakticky vede reformovaný fundamentalismus (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: gordon v Sobota, 30. květen 2015 @ 00:12:36 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Citace z dalšího článku v Zápasu o duši vztahující se k téže kontroverzi - Přesto,
že konferenci považuji po duchovní stránce za vynikající, téměř každý
rok se potýkáme s jedním problémem, který zatím není vyřešen. Jde
o místo konání neboli budovu. První konference se konaly v modlitebnách
evangelikálních církví různých denominací, a proti tomu nikdo neměl
žádné námitky, ale jak počet účastníků z Boží milosti rostl, přestala
nám kapacita těchto prostor stačit a museli jsme začít hledat jinde.
Našla se budova Biskupského gymnázia, která se ovšem stala kamenem
úrazu. Některým účastníkům budova vůbec nevadí, jiným není příjemné, že
se konference koná v budově náležející ŘKC a jsou přesvědčeni, že je to
chyba, ale na konferenci přijedou, a ještě jiným je místo konání takovým
kamenem úrazu, že na konferenci kvůli tomu vůbec nepřijeli. Ani
v redakci ZODu jsme nebyli ohledně místa konání konference jednotní.
Přesto se konference konala opět na gymnáziu, vzhledem k tomu, že se nám
dosud nepodařilo sehnat jinou budovu (musí splňovat některé specifické
požadavky, jako je velikost sálu pro cca 300 účastníků, místnost
pro děti, místnost na občerstvení a možnost oběda a v neposlední řadě
hraje svou roli i cena za pronájem). Jsme si ovšem vědomi, že vzájemná
láska a tolerance, tak jak ji učí Bible, je extrémně důležitá
a uvědomujeme si, že i když většina redakce zastává názor „budova je jen
budova a není na ní nic špatného ani dobrého“, musíme vyjít vstříc těm,
kteří to vidí z různých důvodů jinak (a věřím tomu, že jsou to důvody
dobré a rozumné).
O této problematice hovoří 14. a 15.
kapitola Římanům. Na příkladech stravy či zachovávání určitých dnů Pavel
ukazuje, že některé věci (vždy se jedná o věci podružné, nikdy nejde
o zásadní a pevně ustanovené pravdy evangelia) jsou otázkou osobního
svědomí a víry každého člověka. Nevybízí nás k tomu, abychom soudili, či
zlehčovali takové bratry a sestry, kteří to vidí jinak než my. Ve
verších 14:13, 19–20 a 15:2 Pavel ustanovuje příklad jednání, kterým se
máme řídit: „Nesuďme už tedy jeden druhého, ale raději posuďte, jak
jednat, abyste nekladli bratru do cesty kámen úrazu a nepůsobili
pohoršení. … A tak usilujme o to, co slouží pokoji a společnému růstu.
Nenič kvůli pokrmu (či budově) Boží dílo! Ano, všecko je čisté, zlé však je, když někdo pohoršuje druhého tím, co jí (nebo v jaké budově se schází). … Každý z nás ať vychází vstříc bližnímu, aby to bylo k dobru společného růstu.“
Věřte, že povzbuzeni učením, které Pavel
přináší v těchto verších, se intenzivně snažíme najít jinou vhodnou
budovu (i za vyšší cenu), a doufáme, že i díky vaší modlitební podpoře
se nám to nakonec podaří. A tak se už nyní těšíme na shledání s vámi
na příští Zimní konferenci, dá-li Pán v jiné budově, ovšem se stejným
evangeliem Kristovým. |
|
| |
|
|