|
| | | Kdo je Online | Právě je 32 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde |
| | | |
| |
|
Texty: Jan Kalvín o novokřtěncích
Posted on Pondělí, 01. červen 2015 @ 17:37:07 CEST Vložil: Mainstream |
poslal Nepřihlášený Je-li tedy pravdivé, co jsme stanovili, že nemáme přijímat svátost z ruky toho, jímž je vysluhována, nýbrž jakoby ze samé ruky Boha, od něhož je nepochybně vysílána, lze z toho vyvoditi, že k svátosti není přidáno ani z ní nic ubráno hodností toho, jehož rukou je podávána. Vždyť právě tak je tomu u lidí, byl-li poslán nějaký list: Je-li správně poznán rukopis nebo znamení, nezáleží pranic na tom, kdo anebo jaký byl posel. Tak i nám musí postačiti, že poznáváme ve svých svátostech ruku a znamení našeho Pána, ať už jsou doručeny kterýmkoli poslem. Tím je pěkně vyvrácen blud donatistů, kteří měřili působnost a cenu svátosti hodnotou kněze. Takovými jsou dnes naši novokřtěnci, kteří popírají, že jsme byli řádně pokřtěni, poněvadž jsme byli pokřtěni bezbožníky a modláři v papežském království. A proto zuřivě vynucují nový křest.
Proti jejich pošetilostem jsme vyzbrojeni dosti silným důkazem, jestliže si uvědomíme, že jsme křtem byli zasvěceni nikoli ve jméno nějakého člověka, nýbrž ve jméno Otce i Syna i Ducha svatého. Křest proto není věcí lidskou, nýbrž Boží, ať už byl konečně vysluhován kýmkoliv. Ať ti, kteří nás křtili, sebe víc Boha neznali, nebo jím pohrdali, přece nás nepohroužili do společenství své neznalosti či svého rouhání, nýbrž do víry v Ježíše Krista, poněvadž nevzývali své jméno, nýbrž jméno Boží a také nás v jiné jméno nepokřtili. Proto byl-li to křest Boží, měl jistě zaslíbení o odpuštění hříchů, o umrtvování těla, o duchovním obživení a o účasti na Kristu.
Také se nás ještě dotazují, jaké jsme to dosáhli víry několik roků po křtu? Tak chtějí prosaditi, že ten křest, který pro nás není posvěcením, je neplatný, jestliže jsme nepřijali věrou slovo zaslíbení. Na tento vývod odpovídáme: Byli jsme sice dlouhou dobu slepí a nevěřící a nechápali jsme zaslíbení, jež nám bylo dáno ve křtu, avšak samo zaslíbení, poněvadž bylo od Boha, zůstalo přece stále platné a pevné i pravdivé. A kdyby všichni lidé byli lháři a zrádci, Bůh přece nepřestane být pravdivým, a kdyby všichni zahynuli, Kristus přece zůstane spasením. Vyznáváme tedy, že v oné době nám křest nebyl k žádnému prospěchu, kdy zůstalo zanedbáno zaslíbení, které jest nám v něm nabídnuto a bez něhož křest není ničím. Nyní, když zase milostí Boží začínáme přicházet k rozumu, obviňujeme svou zaslepenost i tvrdost srdce, že jsme tak dlouho byli nevděční za tak velikou jeho dobrotu. Ale věříme, že samo zaslíbení nevymizelo. Ba uvažujeme spíše takto: Bůh slibuje skrze křest odpuštění hříchů, a to, co zaslíbil, nepochybně splní všem věřícím. Ono zaslíbení je nám nabízeno ve křtu; uchopme je tedy dychtivě ve víře. Dlouho bylo pro nás pro naši nevěru pohřbeno, nyní je tedy věrou znovu přijměme.
Zdá se jim, že vrhají opravdovou ohnivou střelu, když se odvolávají na to, že Pavel křtil znovu ty, kteří byli již jednou pokřtěni křtem Janovým (Sk. 19,3-5), neboť podle našeho vyznání byl Janův křest naprosto totožný s naším nynějším křtem. Ale pak právě tak, jako ti, kteří byli dříve falešně vzděláni, jakmile byli vyučeni správné víře, byli v ní znovu pokřtěni, tak onen křest, který nebyl spojen s pravým učením, nelze považovati za nic a musíme se znovu dát pokřtíti na pravé náboženství, do něhož jsme byli zasvěceni teprve nyní. Připouštím, že onen křest byl vykonán dříve, a že křest Janův byl pravý a naprosto shodný s křtem Kristovým, ale popírám, že oni byli znovu pokřtěni. Co tedy mají znamenat slova: Byli pokřtěni ve jméně Ježíšově? Někteří to vykládají tak, že byli jenom od Pavla vzděláni v čistém učení, ale raději bych tomu chtěl rozuměti jednodušeji, že jde o křest Ducha svatého, to jest, že jim byly dány vzkládáním rukou viditelné milosti Ducha; a označovati je jménem křtu není žádnou novotou. Tomu neodporuje to, co je k tomu přidáno, že když na ně vzkládal ruce, sestoupil na ně Duch svatý. Nevypravuje totiž Lukáš dvě různé události, nýbrž sleduje způsob vypravování u Židů obvyklý; ti nejdříve naznačují obsah události a potom ji šíře vykládají. To může kdokoli vypozorovat přímo ze souvislosti slov. Je totiž řečeno: Když to vyslechli, pokřtěni jsou ve jménu Ježíše. A když na ně vzkládal Pavel ruce, sestoupil na ně Duch svatý. Těmito posledními slovy se popisuje, jaký to byl křest.
Zdroj: Jan Kalvín: Instituce učení křesťanského
|
|
| |
| |
| | | Hodnocení článku | Průměrné skóre: 0 Hlasů: 0
|
| | | |
|
|
Re: Jan Kalvín o novokřtěncích (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: bask v Čtvrtek, 04. červen 2015 @ 13:55:22 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Zdá se, že novokřtěnci neměli moc dobrou pověst ještě před tím, než o nich začal psát Kalvín a dokonce před tím, než došlo k tragickým událostem v Münsteru. Jak první tak druhá generace reformátorů se od nich v tom nejlepším případě distancovala.
Chvála Bohu za to, že se nad nimi smiloval a vyvedl je z jejich omylů, takže se po sto letech z potomků a z ideálů novokřtěnců zrodili baptisté. |
Re: Re: Jan Kalvín o novokřtěncích (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: Pavel v Čtvrtek, 04. červen 2015 @ 17:28:35 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | "Münster" byla pouze jedna bludná větev novokřtěnectví. Zato kalvínská udavačská "teokracie" byl setrvalý jev.
Reprezentanti magistrátních reformací pronásledovali novokřtěnce již řadu let před Münsterem. Prvním novokřtěneckým mučedníkem byl v roce 1927 Felix Manz. V mnoha protestantských oblastech soudy označily křest věřících za zločin zasluhující trest smrti.
|
]
Re: Re: Re: Jan Kalvín o novokřtěncích (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: Pavel v Čtvrtek, 04. červen 2015 @ 20:03:57 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | opravuji: 1527
|
]
Re: Re: Re: Jan Kalvín o novokřtěncích (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: bask v Pondělí, 08. červen 2015 @ 12:22:30 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | "Kalvínská udavačská teokracie" - to je jak opsané z Rudého práva před třiceti lety - "západní imperialističtí vykořisťovatelé"...
I reálie by tomu odpovídaly - plot na našich hranicích nebyl překvapivě kvůli tomu, že by se do socialistického ráje hrnuly statisíce nebohých vykořisťovaných soudruhů ze západu, ale aby odtud nikdo neutekl - a kdo chtěl, toho bez rozpaků zavraždili.
Podobně do Kalvínovy Ženevy směřovaly tisíce pronásledovaných pro svou víru z celé Evropy a další, kteří toužili po duchovním vzdělání. Co je asi táhlo do toho místa teroru, kruté teokracie a setrvalého udavačství? Nejspíš to všichni byli skrytí udavači a netoužili po ničem jiném, než udávat nebo si masochisticky užívat tu strašlivou teokracii.
Dneska je to mnohem jednodušší - už není třeba ani udávat. Stačí prostě kydat špínu - ber, kde ber, hlavně odepíšeme druhou stranu. Že by to byla křesťanská láska v praxi?
|
]
Re: Re: Re: Re: Jan Kalvín o novokřtěncích (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: Pavel v Pondělí, 08. červen 2015 @ 16:20:16 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Za šedesát let bylo v Ženevě upáleno 150
heretiků! Rodiče udávali své děti nejenom pro malé přestupky, ale i pro
zločiny! Udavači byli všude. Ještě nikdy nebyla společnost pod takovými
zákony! Morální chyby byly pronásledované velmi přísně. V době vrcholu
vlády sněmu, přes 400 lidí bylo obžalováno pro morální přestupky za
jeden rok v Ženevě. Tresty se pohybovaly od vyhoštění až po useknutí
hlavy. Urážka Boha, modloslužebnictví či smilstvo byly hlavní
zločiny. Jeden z popravených bylo dítě, které usvědčili z udeření
rodiče! Člověk jménem Gruet byl mučený po dobu tří let, přiznal se a byl
popraven za vyvěšení neuctivého plakátu na Kalvínovu kazatelnu.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Jan Kalvín o novokřtěncích (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: bask v Pondělí, 08. červen 2015 @ 22:20:57 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | O to méně pochopitelné je, že tisíce lidí (převážně pronásledovaných kvůli víře) hledalo útočiště v Ženevě. Co je k tomu asi vedlo?
A o kterých šedesát let se jedná? (Jenom na okraj - Kalvín zemřel v necelých 55 letech, z toho 25 let strávil v Ženevě - narodil se 1509, do Ženevy poprvé přišel 1536, byl vyhnán 1538, požádán o návrat - ženevští se nejspíš zbláznili! - r. 1541, zemřel 1564)
Mimochodem - křesťané by měli být příkladem v pravdivosti, že? Proto by mimo jiné měli používat citace, pokud citují dílo někoho jiného - i když je to tak výrazný arminián a nekompromisní antikalvinista jako Dave Hunt. |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jan Kalvín o novokřtěncích (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: arthur v Středa, 10. červen 2015 @ 20:34:35 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | V takovém případě, když Pavel rád cituje z prací D. Hunta by mohl přihodit také něco z jeho názorů na ŘKC... |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jan Kalvín o novokřtěncích (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: Pavel v Čtvrtek, 11. červen 2015 @ 07:58:26 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | V kontextu Kalvínovy teologie křtu se ptám těch, kteří tvrdí, že ŘKC zvěstuje falešné evangelium: platí křest na vyznání víry vykonaný v ŘKC?
Kalvín proti novokřtěncům považoval křest vykonaný v ŘKC principiálně (neřešme teď křest nemluvňat) za řádný.
|
]
Re: Jan Kalvín o novokřtěncích (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: Pavel v Čtvrtek, 04. červen 2015 @ 17:29:52 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Štouravý dotaz na místní extrakalvinisty: platí křest na vyznání víry vykonaný v římsko-katolické církvi?
|
|
| |
|
|