Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 

Vítejte na Notabene - Hydepark baptistů
Hledej
 
Je a Marcela   Vytvoření registrace
Článků < 7 dní: 0, článků celkem: 5346, komentáře < 7 dní: 1, komentářů celkem: 5008, adminů: 23, uživatelů: 2919
Orientační tabule
· Vstupní brána
· Cestičky
· Zákoutí
· Základy
· Kořeny
· Počteníčko
· Lavičky
· Kompost
· Altánek
· Pozvat do parku
· Parkové úpravy
· Máš slovo
· Cvrkot
· Na výsluní
 

Petr Chelčický

Martin Luther King

Povzbuzení


Přihlásit se
Přezdívka

Heslo

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.

Hudba
Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Publikace

Počítadlo
Zaznamenali jsme

8 699 415

přístupů od leden 2004


Kdo je Online
Právě je 81 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Fundamentalisti
Na jedné výplatní listině - Philippian Fellowship

Misionáři, dealeři, donátoři a kongregacionalismus

fundamentální vs. fundamentalistický

Jak se dívat na křesťanský fundamentalismus?

Evangelikalismus jako globální náboženský fenomén II.

Baptismus mezi evangelikalismem, liberalismem a fundamentalismem

Americký evangelikalismus a fundamentalismus

Radikalismus a fundamentalismus


Kořeny
Kdo jsou baptisté?
Zřízení BJB 1930

Zásady BJB z r. 1929

VZNIK A ZÁSADY 1929
Vyznání víry z r. 1886
Apoštolské vyznání víry

Kořeny baptistického hnutí


Okno
www stránky evropských a světových baptistů

Základy

Základní dokumenty BJB v ČR


Komentáře: Kalvín a predestinace
Posted on Čtvrtek, 04. červen 2015 @ 21:05:20 CEST Vložil: Mainstream

Teologie poslal Nepřihlášený

Jen málokteré teologické téma se dočkalo v dějinách církve tolika karikatur, jako Kalvínovo učení o predestinaci. Ženevský reformátor bývá v této věci nepochopen, jeho výpovědi o vyvolení a předurčení bývají vulgarizovány a překrucovány. Jeho jméno se stalo symbolem zbožného fatalismu a nespravedlivého determinismu. Jeho nauka o Boží svrchovanosti bývá označována jako „křesťanský islám“.

Není pravda, jak se někteří domnívají, že učení o predestinaci je vůdčím principem Kalvínovy teologie. Není pravda, že Kalvín byl posedlý touhou vytvořit uzavřený teologický systém a že veden touto ambicí dovedl učení o predestinaci až do absurdních, nelidských důsledků. Kalvín byl především biblista. Napsal komentáře k většině starozákonních knih a ke všem novozákonním spisům (s výjimkou Zjevení). Své hlavní teologické dílo, Instituci, průběžně (pětkrát) přepisoval a upravoval ve světle svého prohlubujícího se poznání Bible.

Není možné Kalvína obviňovat z toho, co o tajemství vyvolení říká apoštol Pavel, a co Kalvín pouze jako bohabojný čtenář Písma vykládá a komentuje. Není možné ukazovat prstem na Kalvína a pominout skutečnost, že k úplně stejným závěrům jako on dospěli v otázce predestinace oba nejvlivnější Kalvínovi učitelé, Augustin a Luther.

Naopak je třeba zdůraznit, že Kalvínova formulace učení o predestinaci je vedena pastýřskou starostí o znepokojené a utrápené ovečky. Učení o predestinaci má poskytnout věřícím ujištění o Boží svrchovanosti a přízni. Má je vysvobodit z tápání a nejistoty. Má je chránit před pošetilou a sebezničující snahou zasloužit si spásu vlastní zbožností.

Také se sluší poznamenat, že pasáž o předurčení se v Kalvínově Instituci nachází v těsné blízkosti pojednání o modlitbě, kde nenajdeme ani stopy po nějakém zbožném fatalismu a kde jsou věřící naopak povzbuzeni k nad)jnému očekávání, že jejich přímluvné modlitby budou vyslyšeny.

Dále je třeba připomenout, že Kalvín nikdy netvrdil, že Bůh některé lidi, ba snad dokonce většinu lidstva, svévolně a nespravedlivě zavrhuje. Stejně jako před ním Augustin a Luther, Kalvín dospěl na základ) četby Písma k přesvědčení, že ti, kdo nebudou spaseni, nesou důsledky své vlastní, nikoli cizí viny. Luther i Kalvín prostě zcela přiznaně navazují na Augustinův výklad Pavlova učení o Pádu a jeho důsledcích. Každý člověk má v tomto pojetí podíl na Adamově Pádu, a lidstvo jako celek, tedy každý jednotlivý člověk, ztratil v důsledku Pádu svobodnou vůli. Z tohoto důvodu nikdo není schopen „chtít Boha“. Po Pádu prostě nedokážeme chtít dobro pro dobro samo.

Jistě můžeme subjektivně zakoušet touhu po spáse či po Bohu, ale vesměs z nepříliš ušlechtilých důvodů, jako je strach ze smrti nebo z pekla, touha po smyslu života, po nesmrtelnosti atd. Skutečně čisté, nesobecké motivy nemáme k dispozici. Naše vůle je jako zmagnetovaný kompas, nemůže ukazovat k Severu. Proto je nezbytné, aby k uzdravení a napřímení naší vůle došlo z Boží iniciativy. Nejsme schopni ze své vůle říci Bohu ano, i to prosté ano vůči Bohu je jeho darem.

S tímto výkladem Pavlova učení je jistě možné nesouhlasit, ale má-li být takový nesouhlas něčím víc než projevem povrchnosti, je třeba jít opravdu do hloubky, otevřít Písmo a předložit jiné, přesvědčivější odpovědi na otázky, se kterými Augustin, Luther i Kalvín poctivě a čestně zápasili.

Pavel Hošek

Zdroj: časopis Církve bratrské "Brána" 2009/9



 
Příbuzné odkazy
· Více o Teologie
· Novinky od Mainstream


Nejčtenější článka o Teologie:
Chudoba baptistické teologie (J. McClendon)


Hodnocení článku
Průměrné skóre: 0
Hlasů: 0

Prosím, ohodnoť tento článek:

Výborný
Velmi dobrý
Dobrý
Normální
Špatný


Možnosti

 Vytisknout stránku Vytisknout stránku


Sdílej článek | Podělte se o tento článek s přáteli! Doporučte jej stisknutím tlačítka:

"Kalvín a predestinace" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se


Vedoucí Grano Salis Network - Tomas
E-mail: notabene@granosalis.cz, network@granosalis.cz, granosalis@granosalis.cz, magazin@granosalis.cz, redakce@granosalis.cz
Webmastering a údržbu systému zajišťuje firma ALLTECH, webmaster webmaster@granosalis.cz
Page Generation: 0.10 Seconds