poslal Nepřihlášený Trochu jako vtip jsem četl, že na Hradě
bude až do 6. července vyvěšena husitská vlajka v souvislosti s výročím
upálení mistra Jana Husa. Nejsem sice historik, ale nikdy jsem se
nesetkal s tím, že by Jan Hus vytvářel vlajku, která by ho měla
připomínat, nebo pod kterou by chtěl kráčet. To, co se nyní uskuteční na
Hradě, bude pravděpodobně nepříliš podařený pokus o odkaz na něco, co
snad souvisí s Husem.
Ano, to, co následovalo několik let po
jeho umlčení, známe jako husitskou revoluci. Tehdy se obránci Husova
odkazu bránili ozbrojeným nájezdům hodlajícím vymýtit náboženské
přesvědčení (z jiné strany: kacířství) mečem. Proti tomu se obránci
sdružili k obraně pod symbolem kalicha. S Husem to však nemělo mnoho
společného
Při té zprávě o vyvěšování vlajky,
stejně jako při přibývajících vyjádřeních o Husově oběti a smyslu jeho
odkazu pro nás, si začínám uvědomovat jednu věc: Mistr Jan Hus nemusí
být tím, kdo bude dlouhodobě rozdělovat církve mezi sebou, i když u cíle
stále ještě nejsme. Na slibnou cestu v tomto rozhovoru jsme již
nastoupili. Horší to bude s Husem a jeho odkazem ve společnosti. Tam
nemůže dojít k ničemu jinému než k setrvání u dlouhodobého nepochopení
Husova zápasu a tedy k trvajícímu dělení uvnitř společnosti.
Husův rok je v plném proudu a není divu,
že jsem slyšel plamenné a líbivé řeči třeba o tom, jak s Husem musíme
zastávat pravdu, jak je pravda důležitá a jak si považujeme toho, že Hus
pro tu pravdu trpěl a položil svůj život. To všechno částečně odpovídá
skutečnosti, ale málokdo z takových řečníků se vůbec pokusí, aby užaslým
posluchačům definoval pravdu mistra Jana Husa.
Je totiž zásadní rozdíl
v tom, jak chápe pravdu na své zástavě prezident, nebo ji rozumí
premiér, nebo ten, komu husovská cesta třeba i imponuje. Pravda, kvůli
které šel svou cestou Hus, je však něco zcela jiného. Pro většinu
pohlavárů a většinu společnosti je to v zásadě pravda nepřijatelná. A
kdyby, byť jen náznakem, se pokusil někdo národu přiblížit Husovu
Pravdu, zájem o Husa musí ochladnout. U Husa jde totiž o Pravdu, která
není vlastněná člověkem, ani jím určovaná. A to je ta potíž.
V čem je tedy rozdíl? V tom, že v běžném
pojetí je pravda většinou to, co odpovídá poznatelné skutečnosti. Tím,
jak se lišíme kritérii poznání, lišíme se i v tom, co je pravda. Pravdou
třeba může být, že v krabici je láhev vína, zatímco jiní tvrdí, že ve
stejné krabici jsou miliony. Protože jsem u toho nebyl, mám před sebou
dvě výpovědi, které chtějí být obě pravdou.
A co teprve další pravdy,
tzv. pravdy národů a mocností: Která z nich je ta pravdivější? Která je
hodna toho položit za ni život? Ta, která velí nenávidět homosexuály,
nebo ta, která je vstřícná k menšinám. A tak dále. Čím ohebnější člověk
při práci s popisem skutečnosti, tím je pestřejší nabídka pravd. Někdy
to je všechno tak různorodé, až je neuvěřitelné, že může existovat tolik
pravd.
Husovo pojetí vycházelo ze zcela jiných
základů. Pravda, která ho zaujala a uchvátila, mu nedovolila ji popřít.
Ani za cenu chatrných slibů zachování života. Věděl, že kdyby chtěl dále
žít s těžkým vědomím zrady vůči této Pravdě, žil by nešťastně. Pravdu,
kterou on poznal a držel, poznal na rovině důvěry a lásky, která se děla
vůči němu ze strany nesamozřejmého původce života. To vše mu zjevil
Boží Syn, který podobně tak nechápal život jako možnost za každou cenu.
Jen v této souvislosti pak mohl Hus říci o takové Pravdě, že vítězí, i
když na čas poražena bývá. Protože jeho Pravda/Kristus je tím, co se
umlčet nedá, ani ohněm, ani mečem, ani inkvizicí, ani zesměšňováním.
Jsou časy, kdy taková Pravda není příliš u slova a ve vážnosti, ale to
nic nemění na faktu, že opět přijde její čas. Protože je ve svém rozsahu
a dosahu větší než člověk, aniž by ji člověk musel vymezovat nebo aniž
by byla určena k manipulaci člověkem. Je to jednoduše Pravda Boží,
kritéria u ní neurčuje člověk, ať je jakkoliv vysoký, hlasitý či
viditelný. Její kritéria jsou daná, jsou určená absolutní láskou, která
chce, aby lidé žili lépe. Je to Pravda, která v sobě obsahuje klíč
k opravdovému a smysluplnému životu. Takových pravd nemůže být mnoho,
je-li jich vůbec víc.
Je fakt, že celá souvislost někdy vypadá
tak, jako by se dnes lidé chtěli pro všelijaké své pravdy vymlátit a
vyvraždit. To je rub pravd, které se dnes spojují s Husem. Zatímco však
takové naše pravdy nás vzájemně rozdělují, kristovská a husovská Pravda
spojuje, sjednocuje, vede k rozumnosti, pokoře a smíření. Z toho
usuzuji, že Hus by na Hrad vlajku vyvěšovat nešel, a spíš by zůstal
někde s údivem stranou, možná nadčasově v souznění s Chelčickým, co že
se divně mocenského v souvislosti s ním děje. Do smíchu by mu nebylo.
Joel Ruml
Zdroj: http://joelruml.cz/