poslal Nepřihlášený
Kalvinismus a Arminianismus jsou dva teologické výklady, které se snaží
vysvětlit vztah mezi Boží svrchovaností a lidskou zodpovědností, co se
týče spasení. Kalvinismus je pojmenován po Janu Kalvínovi, francouzském
teologovi z let 1509 – 1564. Arminianismus je pojmenován po Jakubu
Arminiovi, holandském teologovi žijícímu v letech 1560 – 1609.
Oba myšlenkové proudy lze shrnout pěti body. Kalvinismus zastává názor,
že lidstvo je nezvratně zkažené, zatímco Arminianismus se drží názoru,
že lidstvo je zkažené, ale pouze částečně. Úplná zkaženost v pojetí
Kalvinistů znamená, že každý aspekt lidství je poskvrněn hříchem, proto
je člověk neschopen sám od sebe přijít k Bohu. Částečná zkaženost pak
znamená, že každý aspekt lidství je poskvrněn hříchem, ale ne do té
míry, aby člověk sám od sebe nemohl uvěřit Bohu.
Kalvinisté věří, že vyvolení je bezpodmínečné, zatímco Arminianisté věří
v to, že se jedná o podmíněné vyvolení. Bezpodmínečné vyvolení je
názor, že Bůh vybírá lidi, kteří budou spaseni a tato volba je založena
jen na jeho vůli, ne na jakékoli zásluze samotného člověka. Podmínečné
vyvolení je názor, že Bůh vybírá lidi, kteří budou spaseni a to na
základě svého předzvědění (tj. Bůh zná věci předtím než se stanou) kdo v
Krista uvěří, a tedy splní tu podmínku, že se sám rozhodne pro Boha.
Kalvinisté zastávají názor, že vykoupení je omezené, zatímco
Arminianisté je vidí jako neomezené. Toto je nejkontroverznější ze všech
pěti bodů. Omezené vykoupení je názor, že Ježíš zemřel pouze za
vyvolené. Neomezené vykoupení je názor, že Ježíš zemřel za všechny, ale
jeho smrt má „platnost“ až v okamžiku, kdy člověk uvěří.
Kalvinisté věří, že Boží milosti se nelze vzepřít, zatímco Arminianisté
věří tomu, že člověk může Boží milost odmítnout. Zastánci názoru, že
milosti se nelze vzepřít tvrdí, že když Bůh povolá někoho ke spasení,
onen člověk ke spasení nevyhnutelně přijde. Zastánci názoru, že milost
Boží lze odmítnout tvrdí, že Bůh povolává ke spasení všechny, ale že
mnozí lidé se tomuto povolání vzepřou a odmítnou je.
Kalvinisté věří ve vytrvalost svatých zatímco Arminianisté věří v
podmínečné spasení. Vytrvalost svatých znamená, že člověk, který je
Bohem vyvolen, vytrvá ve víře a nemůže trvale zapřít Krista nebo se od
něj odvrátit. Podmínečné spasení znamená, že věřící v Krista se může ze
své vlastní vůle odvrátit od Krista a ztratit tak spasení.
Kdo má tedy v debatě mezi Kalvinismem a Arminianismem pravdu? Je
zajímavé, že při různorodosti Těla Krista existují různé názorové směsi
Kalvinismu a Arminianismu. Existují Kalvinisté, kteří se drží všech pěti
bodů, a stejně tak i přesvědčení Arminianisté. Existují ale i lidé,
kteří se drží tří Kalvinistických bodů a dvou Arminianských atd. Mnoho
věřících nakonec zakotví u jakési směsi obou názorů. Dá se koneckonců
říct, že oběma teologiím se stejně nedaří vysvětlit nevysvětlitelné.
Člověk není schopen plně pochopit takto složitý koncept. Ano, Bůh je
zcela svrchovaný a ví vše. Ano, lidé jsou povoláni k tomu, aby učinili
opravdové rozhodnutí uvěřit v Krista a být tak spaseni. Tyto dvě
skutečnosti nám připadají být protikladné, ale Boží mysli dávají
naprostý smysl.
Zdroj: www.gotquestions.org/Cesky/