Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 

Vítejte na Notabene - Hydepark baptistů
Hledej
 
Je a Rostislav   Vytvoření registrace
Článků < 7 dní: 0, článků celkem: 5346, komentáře < 7 dní: 1, komentářů celkem: 5008, adminů: 23, uživatelů: 2919
Orientační tabule
· Vstupní brána
· Cestičky
· Zákoutí
· Základy
· Kořeny
· Počteníčko
· Lavičky
· Kompost
· Altánek
· Pozvat do parku
· Parkové úpravy
· Máš slovo
· Cvrkot
· Na výsluní
 

Petr Chelčický

Martin Luther King

Povzbuzení


Přihlásit se
Přezdívka

Heslo

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.

Hudba
Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Publikace

Počítadlo
Zaznamenali jsme

8 697 992

přístupů od leden 2004


Kdo je Online
Právě je 44 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Fundamentalisti
Na jedné výplatní listině - Philippian Fellowship

Misionáři, dealeři, donátoři a kongregacionalismus

fundamentální vs. fundamentalistický

Jak se dívat na křesťanský fundamentalismus?

Evangelikalismus jako globální náboženský fenomén II.

Baptismus mezi evangelikalismem, liberalismem a fundamentalismem

Americký evangelikalismus a fundamentalismus

Radikalismus a fundamentalismus


Kořeny
Kdo jsou baptisté?
Zřízení BJB 1930

Zásady BJB z r. 1929

VZNIK A ZÁSADY 1929
Vyznání víry z r. 1886
Apoštolské vyznání víry

Kořeny baptistického hnutí


Okno
www stránky evropských a světových baptistů

Základy

Základní dokumenty BJB v ČR


Fundamentalisti: Vytloukat klín klínem?
Posted on Čtvrtek, 11. červen 2015 @ 15:26:48 CEST Vložil: Mainstream

Svědectví poslal Nepřihlášený

Duben roku 2003 jsem strávil v USA. Tento měsíc byl jedním z nejdůležitějších pro formování mého věroučného směřování. Do té doby jsem byl tradičně evropsky protiamerický a byl jsem přesvědčen, že všechno křesťanské zlo pochází z USA. Avšak pár dní mezi americkými křesťany mne přesvědčilo o opaku a stal jsem se obhájcem USA. Dnes navštěvuji sbor, který založili američtí misionáři.

Americká zkušenost

Jednoho dne jsem v USA také navštívil letniční teologickou vysokou školu (nebudu ji jmenovat). Při tom všem mne zaujaly dvě osoby. Jednou z nich byl profesor teologie, který se těšil asi pěti doktorátům. Nechal mne u sebe bydlet a odpovídal trpělivě na všechny mé možné i nemožné teologické dotazy. Obdivoval jsem jeho trpělivost a erudici. Druhý byl profesorem církevní historie a přiznám se, že zřejmě má angličtina na něho neudělala velký dojem. Alespoň mi to tak připadalo.


Ke změně došlo, když mne vezl autem k prvnímu profesorovi. Trochu jsem se asi k jeho nelibosti a nepokorně a netaktně rozpovídal o historii křesťanství v USA (zřejmě jsem se považoval za znalce) a dokazoval jsem mu věroučné a historické souvislosti mezi hnutím Pozdního deště a probuzením v Pensacole. Zjevně nesouhlasil, ale taktně mlčel. Bylo to něco podobného, jako kdyby mne nějaký student teologie poučoval o přípravě potahovaných tablet. Mlčel tuším do chvíle, než jsem začal citovat usnesení generálního koncilu Assemblies of God z roku 1949 a nastínil mu jeho reflexi v tehdejších usneseních věroučné komise stejné církve a koktal něco o pozdějších historických souvislostech. Zastavil auto u okraje silnice a dlouze – za což ho obdivuji – si od cizince, neteologa, nechal vysvětlovat některé souvislosti. (Na druhou stranu, nastudované jsem to opravdu měl a zatímco v ČR mne mnohem méně erudovaní lidé v církvi umlčovali, tady mi někdo naslouchal). Později jsem zjistil, že první, sečtělý a vzdělaný profesor, byl konzervativní kalvinista, ale zřejmě ten nejmírnější a nejvíce shovívavý, jakého jsem kdy potkal. Druhý byl klasický letniční.

Na jedné veřejné přednášce se mne pak jeden hodnostář této univerzity zeptal, jaké Američany v České republice (zřejmě v našich kruzích) nejvíce známe. Tenkrát jsem odpověděl, že asi Kennetha Hagina a Bennyho Hinna. Na tvářích vyučujících jsem zahlédl zděšení. Jeden z nich to nevydržel, povstal a za americké křesťany se mi před studenty omluvil za to, co USA do Evropy exportují.  Také jsem chvíli mluvil s děkanem dané školy. Řekl mi, že byl v ČR svědkem vystoupení Claudio Freidzona a že na dotaz představitele církve odpověděl, že pokud se vyvalí láva na povrch země, nedá se již odstranit. Při soukromém setkání s tamními teology snad nikdo neskrýval znepokojení nad Torontským požehnáním, které v té době doznívalo v letničních sborech.

Z USA jen extrémy

Proč to ale píšu? Přestože jsem zde i jinde opakovaně vyjádřil vděčnost za Američany, v Evropě a zejména v ČR se opravdu setkáváme spíše s extrémy. Charismatismus nejhrubšího zrna infiltroval ČR, zatímco v USA je často na pokraji klasického letničního hnutí. Podotýkám, že stále mluvím především o rámci tohoto hnutí. Přesto jsem se v USA setkal i s extrémní reakcí na extrémní charismatismus. Byl jím tzv. „biblický fundamentalismus“.

Podotýkám, že toto hnutí neztotožňuji s verbální a neomylnou inspirací Bible, ve kterou věří i letniční. K Bibli, jakožto fundamentu, má podle mne daleko a se starým anglo-americkým evangelikalismem 19. století nemá již možná mnoho společného. Za fundament považuje své cizelované, často úzkoprsé doktríny.

Jednalo se o hnutí, jehož snad nejpodstatnějším důrazem bylo oddělit se od každého, kdo věřil jinak, než oni. Jednalo se především o cessationisty, kteří si Bibli okleštili o zázračné duchovní dary. Vzpomínám si, že toto hnutí vydávalo nesmírnou energii k tomu, aby se distancovalo od všeho, co jeho představitelé viděli jinak a psali dlouhé kritiky na vlastní sbory, pokud náhodou v jejich řadách kázal například někdo s darem jazyků. Zřejmě by za jejich kazatelnu nepustili ani apoštola Pavla, v němž vidí jakéhosi kryptocessati­onistu, pokud by je jako korintské křesťany pokáral, aby jazyky mluvit nebránili.

V té době jsem si řekl, že toto hnutí, v jeho současné mutaci, zatím do ČR nedorazilo, ale předpokládal jsem, že extrémní charismatimus povede nutně k extrémnímu anti-charismatismu. Holt, my lidé vždy tíhneme k extrému. Napadlo mne, že až tato vlna přijde, zřejmě i za ní budou stát (stejně jako u extrémního charismatismu) američtí misionáři a americké paracírkevní organizace. Zřejmě si už v ČR autentické křesťanství bez importu „made in USA“ nedokážeme představit.

Vlastní tradice jako ochrana před extrémy

Kdysi mi jeden křesťan řekl, že v Itálii je málo McDonaldů, protože Italové mají špagety a pizzu. Protože v ČR nic takového nemáme, je u nás doslova ráj těchto zařízení (nic proti fástfůdům!). A podobně, protože u nás křesťanství ztrácí autenticitu, je zde místo pro americké extrémy. Nicméně Čechy mají úžasnou křesťanskou tradici. Je škoda, že například nejstarší a v Čechách původní reformovaná církev charismaticky upgradovala a jiní se snaží českou tradici oživit duchem amerického extrémního Prorockého hnutí. Chtěl bych tedy české křesťany vyzvat: odložme Warrena, Prince, Osteena i mně milého Wilkersona; nebo z opačné strany McArthura, Pippera, Sproula a další. Nebo alespoň na chvíli. Někteří z nich nám jistě mají co říci, ale jsou příliš spojeni s anglo-americkou kulturou.

Zkusme si ale nyní namísto toho vzít do ruky Husa, Komenského nebo Chelčického. Kdekdo zná kázání amerických velikánů, ale kdo zná Milíče, Jakoubka a další? Před časem jsem musel dělat doktorandskou zkouška z české reformace a byl jsem udiven, že například stejné problémy s autoritou, jakou řeší členové například v letniční církvi, musel Hus řešit již před půl tisíciletím. Že stejné problémy, které dnes nastolují restituce, najdeme třeba u Chelčického. Oba by dnes byli nepochybně odmítáni. Inu, prorok není beze cti, leda ve své vlasti…

Extrémismus bývá pragmatický

Znovu opakuji, nemám naprosto nic proti Americe, naopak! Jako Čech jsem USA vděčný za naši státnost, za to, že nemluvíme německy nebo rusky. Antiamerikanismus se mi z duše protiví! Ale věřím, že Bůh neobešel naši zemi a že i nám dal evangelisty, proroky, učitele… A to jak v historii, tak dnes. Možná jen stačí přestat hledět přes Atlantik a trochu se podívat kolem sebe a do své historie. Mnozí totiž přejímají jen extrémy, a proti americkým extrémům (které mohou být v USA okrajové) bojují dalšími americkými extrémy (které stejně tak mohou být v USA okrajové).

Když dnes uvidím nějaký extrémně vyhraněný sbor, zpravidla s jistotou zde naleznu nějakého amerického misionáře v pozadí, který sem vnáší své americké specifikum. A tak zkušujme misionáře a věrozvěsty; jsou to opravdu služebníci nebo dealeři knih a produktů extrémních amerických spisovatelů? Na jedné knize od amerického separatisty dokonce existuje předmluva amerického misionáře, který by byl jistě tímto autorem kritizován pro jeho ekumenickou a možná i charismatickou orientaci. Nebo zde jde ještě o něco jiného a když je třeba protlačit knihy do těch správných kruhů, je možné udělat z nekompromisního extrému výjimku?



 
Příbuzné odkazy
· Více o Svědectví
· Novinky od Mainstream


Nejčtenější článka o Svědectví:
Rozhovor se sestrou kazatelkou Martinou Matysovou a jejím manželem


Hodnocení článku
Průměrné skóre: 5
Hlasů: 3


Prosím, ohodnoť tento článek:

Výborný
Velmi dobrý
Dobrý
Normální
Špatný


Možnosti

 Vytisknout stránku Vytisknout stránku


Sdílej článek | Podělte se o tento článek s přáteli! Doporučte jej stisknutím tlačítka:

"Vytloukat klín klínem?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 1 komentář | Hledat v diskusi
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se


Re: Vytloukat klín klínem? (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: informator v Čtvrtek, 11. červen 2015 @ 22:01:06 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Na jedné knize od amerického separatisty dokonce existuje předmluva amerického misionáře, který by byl jistě tímto autorem kritizován pro jeho ekumenickou a možná i charismatickou orientaci.

Z popisu k produktu John MacArthur: NOVÝ ZÁKON - Komentář verš po verši

„Když se pouštím do studia Bible, MacArthurův komentář je tím prvním, po čem sáhnu. Žádný jiný nedokáže skloubit pečlivý výklad verše za veršem a praktickou biblickou pravdu. Tento komentář dokáže uspokojit požadavky, které mám jako učitel Bible, a zároveň odpovědět i na otázky mé dospívající dcery, která si jej půjčuje pro své osobní studium Písma. MacArthurův komentář Vás uchvátí mocí Božího slova a obnoví Vaši lásku k našemu úžasnému Spasiteli!“

Dave Patty
prezident společnosti Josiah Venture


viz http://www.didasko.cz/knihy-e-shop/didasko/nt-commentary.html

David Craig Patty, známý též jako Dave Patty, (* 16. září 1961) je americký evangelikální misionář a pastor.

Od roku 1993 působí v České republice; v roce 1997 byl spoluzakladatelem Křesťanské akademie mladých (KAM), která se stala významnou mezidenominační vzdělávací institucí. Činnost ve vedení KAM ukončil v roce 2007, kdy se začal plně věnovat službě v organizaci Josiah Venture jako její prezident.

KAM působí jako paracírkevní organizace, jejímž cílem je na učednickém principu vyučit hnutí mladých křesťanů napříč denominačním spektrem českých církví. Využívá k tomu moderních, zejména mediálních a marketingových technik a dovedností z oblasti řízení lidských zdrojů, jako jsou „koučink“ a „multiplikace“. Práce je pak zaměřena zejména na vyučení vedoucích křesťanských mládeží a vedoucích protestantských církví.

Mezi nejznámější propagační aktivity patří televizní pořad Exit 316. Jeho pomocí KAM organizuje následnou službu „Turbo 316“, která má pomoci vytvořit síť mladých křesťanů ve školách a napříč církvemi. KAM dále ve spolupráci s Akademií věd organizoval rozsáhlý průzkum veřejného mínění, který měl za cíl zjistit i příčiny nedůvěry mladých lidí českým církvím. Negativní výsledky kampaně pak posloužily propagaci Exitu 316, ve kterém je spatřován důležitý misijní nástroj. Stejně tak další aktivita KAM „Sít křesťanských učitelů“ má vést mimo jiné k propagaci a implementaci Exitu 316 mezi studenty českých škol. V neposlední řadě se KAM podílí na zavedení předmětu „etika“ do základního vzdělávání žáků v ČR. Prostředky KAM čerpá z amerických grantových agentur a příspěvků zejména z českých církví.



Vedoucí Grano Salis Network - Tomas
E-mail: notabene@granosalis.cz, network@granosalis.cz, granosalis@granosalis.cz, magazin@granosalis.cz, redakce@granosalis.cz
Webmastering a údržbu systému zajišťuje firma ALLTECH, webmaster webmaster@granosalis.cz
Page Generation: 0.09 Seconds