poslal Nepřihlášený Bohoslužba smíření s Bohem a mezi křesťany s prosbou o odpuštění konaná 20. června 2015 (nebo podle vhodnosti kolem tohoto data) k 600. výročí upálení Mistra Jana Husa
Píseň:
Jezu Kriste,
štědrý kněže
(Zpěvník - CČSH,
20), prvních 5 slok
1. Jezu Kriste, štědrý kněže,
s Otcem, s Duchem jeden Bože,
štědrost tvá je naše zboží
z tvé milosti.
2.
Ty jsi v světě bydlil s námi,
tvé
tělo trpělo rány
za
nás, za hříšné křesťany,
z
tvé milosti.
3.
Ó tvá dobroto důstojná,
ó
milosti k nám přehojná,
dáváš
nám bohatství mnohá
z
své milosti.
4.
Dals krev z těla vycediti,
dáváš
v užitku ji píti,
takto
chtě nás obživiti
z
své milosti.
5.
Věrně se nám ve všem dáváš,
milostí
svou k nám plápoláš,
za
tak vzácné sobě nás máš
z
své milosti.
ÚVOD:
Předsedající:
Milost
našeho Pána Ježíše Krista,
láska
Boží a společenství
Svatého Ducha
ať
je s vámi se všemi.
Odp.:
I s tebou.
Úvodní
slovo
Druhý
vatikánský koncil, který se konal v letech 1962-1965, otevřel
katolickou církev mimo jiné k ekumenické spolupráci a také k
prosazování náboženské svobody. Významný impulz v tomto směru
měl i komunistickou vládou pronásledovaný a poté do exilu
poslaný pražský arcibiskup kardinál Josef Beran. V závažném
příspěvku na koncilu ve prospěch náboženské svobody mimo jiné
prohlásil: “…v
mé vlasti katolická církev
stále trpí pro
to, co bylo v minulosti jejím jménem vykonáno proti svobodě
svědomí, jako bylo v patnáctém století upálení kněze Jana
Husa, nebo v sedmnáctém století vnější donucení velké části
českého národa, aby zase přijal katolickou víru podle zásady
`cuius regio - eius religio`, jež
byla uplatňována. Světská moc, i když chce sloužit katolické
církvi, nebo to aspoň předstírá, ve skutečnosti takovými činy
způsobuje trvalou skrytou ránu v srdci národa. Toto trauma brzdilo
pokrok duchovního života a nepřátelům
církve
poskytovalo a poskytuje lacinou látku k námitkám…”
Na
tato slova navázal
papež sv. Jan Pavel II. při své první návštěvě u nás
21.4.1990, když řekl: “Mám
živě v mysli slova, která kardinál arcibiskup pražský řekl o
tomto knězi, který má tak velký význam pro náboženské a
kulturní dějiny českého národa. Bude úkolem odborníků - v
prvé řadě českých
teologů -
vymezit přesněji místo, které Mistru Janu Husovi přísluší
mezi reformátory
církve, vedle
jiných známých postav českého středověku, jako byli Tomáš ze
Štítného nebo Jan Milíč z Kroměříže. V každém případě
však, odhlížeje od teologických názorů, které zastával, nelze
Husovi upřít bezúhonnost osobního života a úsilí o vzdělání
a mravní povznesení národa. Nejsou to vše prvky, které místo
aby rozdělovaly, spíše sjednocují ty, kdo věří v
Krista? A není
v této době nového začátku takováto snaha o jednotu přímo
výzvou vašich
dějin?”
Dalším
krokem na cestě vzájemného smíření byla slova z homilie sv.
Jana Pavla II. pronesená dne 21. května 1995 v Olomouci na letišti
Neředín při svatořečení Jana Sarkandra a Zdislavy z Lemberka:
“Toto svatořečení
nechce v žádném případě znovu otevírat bolestné rány, které
v minulosti v těchto zemích zasáhly Tělo Kristovo. Dnes já,
papež římské církve, jménem všech katolíků prosím za
odpuštění křivd, spáchaných na nekatolících v pohnutých
dějinách tohoto národa; zároveň ujišťuji, že katolická
církev odpouští všechno zlé, co vytrpěly zase její děti. Ať
je dnešní den novým začátkem ve společné snaze následovat
Krista, jeho evangelium, jeho zákon lásky, jeho svrchovanou touhu
po jednotě věřících v Kristu: `Ať všichni jsou jedno.` (Jan
17,21)” Tato
slova sv. Jan Pavel II. znovu zopakoval při ekumenické bohoslužbě
v katedrále sv. Víta 27. 4. 1997.
Na ně pak odpověděl 5. 7. 1997
při poutní bohoslužbě na Velehradě tehdejší předseda
Ekumenické rady církví, synodní senior Českobratrské církve
evangelické Pavel Smetana: “Nemohu
mluvit za všechny nekatolické křesťany. Mluvím však za sebe
jako potomek českých exulantů pro víru, … i za mnohé
evangelické křesťany, kteří vyjádřili svou touhu po smíření.
Na statečná slova papeže Jana Pavla II. nemůžeme jinak, než
odpovědět: vděčně přijímáme jeho omluvu a radostně
odpouštíme, ba už dávno jsme odpustili. Kéž naše vzájemné
odpuštění nese rysy odpuštění Božího, jenž hříchy svého
lidu uvrhl v zapomnění, aby nebyly připomínány více. Evangelíci
nejsou však jen obětí, jakkoliv v této zemi byla pobělohorskými
událostmi evangelická církev zničena. Vinou však není jen čin
násilí, ale i slovo, ba i myšlenka naostřená proti bratru v
Kristu. Před Bohem, který zná lidská myšlení i srdce, ani před
svými bližními není nikdo z nás spravedlivý. Proto pokorně
vyznávám viny a selhání nás, evangelických křesťanů, které
napomohly k rozdělení církve a způsobily utrpení
římskokatolickým křesťanům. Prosím naše bratry a sestry v
římskokatolické církvi za odpuštění v důvěře, že nám všem
odpustí náš společný Pán Bůh Otec, Syn i Duch Svatý.”
Děkujeme
Bohu za tato důležitá slova, pronesená i naším jménem oběma
význačnými představiteli církví. Přesto je vhodné, abychom se
s nimi ztotožnili tím, že si znovu připomeneme naši pohnutou
historii, přijmeme její bolestné chvíle do svých srdcí a znovu
vyslovíme toto odpuštění a smíření a touhu po jednotě každý
sám za sebe.
Úvodní
modlitba
Předsedající:
Modleme
se.
Shlédni,
Bože, na všechen svůj
lid
a
naplň nás dary svého
Ducha;
dej,
ať stále roste naše
láska k pravdě,
abychom
upřímně toužili
po dokonalé jednotě křesťanů,
vytrvale
se o ni snažili
a
účinně pro ni pracovali.
Prosíme
o to skrze tvého Syna Ježíše Krista, našeho Pána,
neboť
on s tebou v jednotě Ducha Svatého
žije
a kraluje po všechny věky věků.
Odp.:
Amen.
Píseň:
Jezu Kriste,
štědrý kněže
(pokračování, 6.
- 10. sloka)
6.
Ráčils nás sám zastoupiti,
život
za nás položiti
věčnou smrt tak zahladiti
z
své milosti.
7.Draze
jsi ty nás vykoupil,
umíaje,
za nás platil
a
tak nám věrně posloužil
z
své milosti.
8.
Ó Tvá milosti k nám divná,
ach,
běda, kdo tebe nedbá,
útěchy
pak ovšem nemá
z
tvé milosti.
9.
Tož, křesťané, z bludů vstaňme,
dané
nám dobro poznejme,
k
Synu Božímu chvátejme
k
té milosti!
10.
Kriste, pro nás umučený,
zsinalý
a zohavený,
nám
vždy milý buď a ctěný
z
tvé milosti.
ČTENÍ
Z PÍSMA SVATÉHO:
Flp
2,1-11
Je-li
možno povzbudit v Kristu, je-li možno posílit láskou, je-li jaké
společenství
Ducha, je-li jaký soucit a slitování: dovršte mou radost a buďte
stejné mysli, mějte stejnou lásku, buďte jedné duše, jednoho
smýšlení, v ničem se nedejte ovládat ctižádostí ani
ješitností, nýbrž v pokoře pokládejte jeden druhého za
přednějšího než sebe; každý ať má na mysli to, co slouží
druhým, ne jen jemu. Nechť je mezi vámi takové smýšlení jako v
Kristu Ježíši: Způsobem bytí byl roven Bohu, a přece na své
rovnosti nelpěl, nýbrž sám sebe zmařil, vzal na sebe způsob
služebníka, stal se jedním z lidí. A v podobě člověka se
ponížil, v poslušnosti podstoupil i smrt, a to smrt na kříži.
Proto ho Bůh vyvýšil nade vše a dal mu jméno nad každé jméno,
aby se před jménem Ježíšovým sklonilo každé koleno – na
nebi, na zemi i pod zemí – a k slávě Boha Otce každý jazyk aby
vyznával: Ježíš Kristus jest Pán.
Žalm
103,1-2.3-4.8-9.11-12,
Odp.:
Hospodin je milosrdný a milostivý
Dobrořeč,
má duše, Hospodinu, celé nitro mé, jeho svatému jménu!
Dobrořeč,
má duše, Hospodinu, nezapomínej na žádné jeho dobrodiní!
Odp.:
Hospodin je milosrdný a milostivý
On
ti odpouští všechny nepravosti, ze všech nemocí tě uzdravuje,
vykupuje
ze zkázy tvůj život, věnčí tě svým
milosrdenstvím a slitováním,
Odp.:
Hospodin je milosrdný a milostivý
Hospodin
je slitovný a milostivý, shovívavý, nejvýš milosrdný;
nepovede
pořád spory, nebude se hněvat věčně.
Odp.:
Hospodin je milosrdný a milostivý
Jak
vysoko nad zemí je nebe, tak mohutně se
klene jeho milosrdenství nad těmi,
kdo se ho bojí;
jak
je vzdálen východ od západu, tak od nás vzdaluje naše
nevěrnosti.
Odp.:
Hospodin je milosrdný a milostivý
Jan
17,11b-26
Otče
svatý, zachovej je ve svém jménu, které jsi mi dal; nechť jsou
jedno jako my. Dokud jsem byl s nimi, zachovával jsem je v tvém
jménu, které jsi mi dal; ochránil jsem je, takže žádný z nich
nezahynul, kromě toho, který byl zavržen, aby se naplnilo Písmo.
Nyní jdu k tobě, ale toto mluvím ještě na světě, aby v sobě
měli plnost mé radosti. Dal jsem jim tvé slovo, ale svět k nim
pojal nenávist, poněvadž nejsou ze světa, jako ani já nejsem ze
světa. Neprosím, abys je vzal ze světa, ale abys je zachoval od
zlého. Nejsou ze světa, jako ani já nejsem ze světa. Posvěť je
pravdou; tvoje slovo je pravda. Jako ty jsi mne poslal do světa, tak
i já jsem je poslal do světa. Sám sebe za ně posvěcuji, aby i
oni byli vpravdě posvěceni. Neprosím však jen za ně, ale i za
ty, kteří skrze jejich slovo ve mne uvěří; aby všichni byli
jedno jako ty, Otče, ve mně a já v tobě, aby i oni byli v nás,
aby tak svět uvěřil, že ty jsi mě poslal. Slávu, kterou jsi mi
dal, dal jsem jim, aby byli jedno, jako my jsme jedno – já v nich a
ty ve mně; aby byli uvedeni v dokonalost jednoty a svět aby poznal,
že ty jsi mě poslal a zamiloval sis je tak jako mne.
Otče,
chci, aby také ti, které jsi mi dal, byli se mnou tam, kde jsem já;
ať hledí na mou slávu, kterou jsi mi dal, neboť jsi mě miloval
již před založením světa. Spravedlivý Otče, svět tě
nepoznal, ale já jsem tě poznal a také oni poznali, že jsi mě
poslal.
Dal
jsem jim poznat tvé jméno a ještě dám poznat, aby v nich byla
láska, kterou máš ke mně, a já abych byl v nich.“
HOMILIE:
Nástin
homilie
Ježíš
Kristus je Pánem Církve a je v ní stále přítomný a činný.
Během staletí
daroval naší zemi skrze Církev velmi mnoho požehnání.
To ukazují i zástupy svědků víry, kteří byli lidem této země
v minulosti i přítomnosti velkým dobrodiním, a mnozí pro víru
položili i svůj život. Je ovšem pravda, že křesťané putující
do Božího
království, ačkoliv jsou součástí Těla Kristova, zůstávají
hříšníky a jsou křehcí a slabí, vystaveni pokušení satana,
knížete tohoto světa. Ve všech
generacích zářila
svatost Církve, prezentovaná jejími nesčetnými dětmi. Této
svatosti však vždy odporovala přítomnost hříchu, která stále
zatěžovala a zatěžuje cestu Božího lidu. Církev je schopná
zpívat “Aleluja” pro Boží působení v ní i “Pane, smiluj
se” pro hříchy křesťanů, které způsobují neustálou potřebu
jejího očišťování, pokání a obnovy. To platí i
o Církvi v naší
vlasti.
Upálení
Mistra Jana Husa před 600 lety způsobilo mezi křesťany naší
země tragické rozdělení, které přetrvává dodnes, přinášelo
a přináší pohoršení
celému národu a velmi oslabilo a oslabuje jeho víru.
Příčin,
které toto rozdělení udržovaly a prohlubovaly, bylo během dějin
mnohem víc a měly
svůj původ nejen u
nás, ale i v jiných zemích. Dnes však chceme vyznat selhání
křesťanů naší země, od doby Husovy až po
současnost, zejména viny, které křesťany vzájemně odcizovaly
a zraňovaly jednotu Církve.
V
současné
chvíli
cítíme my, křesťané
České republiky, zodpovědnost za toto rozdělení a při výročí
Husova utrpení společně před Bohem a předky chceme prosit za
odpuštění. Chceme to
udělat veřejně před
tváří celé naší
společnosti, před kterou není možné zakrýt naše hříchy a
naši zodpovědnost.
Toto
vyznání neznamená soud nad těmi, kteří tu byli
před námi:
soud náleží jedině Bohu a projeví se v
poslední den. Nechceme se považovat za “lepší,
než byli naši
otcové” (srov. 1
Kr 19,4), nemůžeme si
však zastírat
temné stránky našich
společných dějin.
Není naším úkolem posuzovat míru viny jednotlivých osob a
skupin. Vyznání se koná v
solidaritě hříšníků:
my, dnešní pokřtění,
se totiž cítíme
spojeni s pokřtěnými v minulosti. Nesoudíme křesťany minulosti,
ani nevylučujeme polehčující okolnosti, ale vyjadřujeme
lítost, vyznáváme spáchané zlo a prosíme o zhojení
ran, způsobených našimi předky.
Tím,
že konáme toto vyznání hříchů v rámci liturgie, ukazujeme, že
vychází pouze z vnitřní dynamiky Církve a má za cíl očištění
paměti, smíření mezi námi křesťany a smíření mezi Církví
a společností. Vyznání historických hříchů křesťanů nechce
pouze očistit paměť:
chce být příležitostí
ke změně smýšlení a také chce být
poučením pro
budoucnost s vědomím, že hříchy minulosti zůstávají pokušením
pro dnešek. Vyznání hříchů usnadňuje dialog a napomáhá
smíření a pokoji.
Tato
liturgie je službou pravdě: Církve nemají strach zabývat se
vinami křesťanů a zkoumat jejich chyby. Je službou víře:
přiznání hříchů a jejich vyznání otevírá
cestu k novému přilnutí k Pánu. Je službou lásce: je svědectvím
lásky a pokory vůči tomu, od koho žádáme odpuštění.
PŘÍMLUVNÉ
MODLITBY:
VYZNÁNÍ VIN A
PROSBA O ODPUŠTĚNÍ
Předsedající:
Bratři
a sestry, prosme s důvěrou Boha, našeho Otce, milosrdného a
soucitného, mírného v hněvu a velkého v lásce
a věrnosti, aby přijal
lítost svého lidu, který pokorně vyznává své viny, a projevil
mu své milosrdenství.
(všichni
se po určitou
chvíli potichu
modlí)
Lektor:
1. VYZNÁNÍ HŘÍCHŮ OBECNĚ
Modleme
se, aby sám Duch
Boží vzbudil v našich
srdcích opravdovou lítost, aby naše vyznání bylo poctivé a
když si připomínáme s pokorou viny minulosti, abychom
se vydali na cestu pravého obrácení.
(modlitba
v tichosti)
Předsedající:
Pane
Bože, tvá putující Církev, stále posvěcovaná krví tvého
Syna, v každém čase v sobě zahrnuje členy zářící svatostí
a jiné, kteří v neposlušnosti vůči tobě odporují její víře
a svatému evangeliu. Ty, který zůstáváš věrný, i když my
jsme nevěrní, odpusť nám naše viny a uděl nám, abychom byli
uprostřed naší
společnosti tvými
autentickými svědky. Skrze Krista, našeho Pána.
Odp.:
Amen.
(shromáždění
zpívá Kyrie
eleison)
Lektor:
2. VYZNÁNÍ VIN SPÁCHANÝCH VE SLUŽBĚ PRAVDĚ
Během
dějin se někteří ve jménu víry,
pravdy a morálky
uchylovali k metodám odporujícím evangeliu.
Modleme
se, aby každý z nás následoval Pána Ježíše, který je tichý
a pokorného srdce.
(modlitba
v tichosti)
Předsedající:
Pane,
Bože všech lidí, v určitých obdobích
dějin se naši
předkové uchylovali k metodám nesnášenlivosti a proto tím, že
nenásledovali přikázání vzájemné lásky, tupili tvář Církve,
tvé nevěsty. Smiluj se nad svými hříšnými syny a dcerami a
přijmi náš úmysl láskyplně hledat a podporovat pravdu s
vědomím, že pravda se prosadí pouze silou pravdy samotné. Skrze
Krista našeho Pána.
Odp.:
Amen.
(shromáždění
zpívá Kyrie
eleison)
Lektor:
3. VYZNÁNÍ HŘÍCHŮ, KTERÉ
ZHANOBILY
JEDNOTU TĚLA KRISTOVA
Modleme
se, aby skrze přiznání hříchů, které trhaly jednotu Těla
Kristova a zraňovaly bratrskou lásku, byla narovnána cesta ke
vzájemnému smíření a společenství všech křesťanů naší
země.
(modlitba
v tichosti)
Předsedající:
Milosrdný
Otče, tvůj Syn v předvečer svého utrpení prosil za jednotu
všech, kteří v něho uvěří: oni však, odporujíce jeho vůli,
se postavili proti sobě, rozdělili se, vzájemně odsoudili a spolu
bojovali.
Naléhavě
tě prosíme o odpuštění a o dar kajícího srdce, aby všichni
křesťané této země,
smíření s tebou a vzájemně mezi sebou, mohli zakusit radostnou
zkušenost plného společenství a jednoty v duchu. Skrze Krista,
našeho Pána.
Odp.:
Amen.
(shromáždění
zpívá Kyrie
eleison)
Lektor:
4. VYZNÁNÍ VIN V KONKRÉTNÍCH
HISTORICKÝCH OKOLNOSTECH NAŠÍ ZEMĚ, Mistr
Jan Hus
Vzájemných
zranění a roztržek mezi křesťany naší země bylo během
uplynulých šesti
staletí mnoho.
Připomeňme si s
lítostí a kajícností
aspoň některé a prosme za odpuštění.
Před
šesti
staletími byl v
Kostnici odsouzen a upálen
Mistr Jan Hus, kněz,
který se upřímně snažil
o reformu Církve.
Vytrvale hájil pravdu tak, jak ji poznal. Modleme se, abychom
dokázali porozumět jeho reformnímu úsilí, i když máme jiný
názor. Kéž nás horlivost Mistra Jana Husa i dalších svědků v
jejich úsilí o čistotu Kristovy Církve již dále nerozděluje.
(modlitba
v tichosti)
Předsedající:
Milosrdný
Bože, ty, který jediný znáš srdce lidí a který jediný dovedeš
spravedlivě soudit ale i milosrdně odpustit všem zúčastněným
na této bolestné události, Mistru Janu Husovi, i jeho stoupencům
a odpůrcům, prosíme
tě, dej, aby nás už
tato tragická
událost i její následky nadále nerozdělovaly. Skrze Krista,
našeho Pána.
Odp.:
Amen.
(shromáždění
zpívá Kyrie
eleison)
Lektor:
5. HUSITSKÉ
HNUTÍ
Tragická
smrt Mistra Jana Husa způsobila hlubokou ránu v srdcích mnohých
křesťanů naší země, které jeho úsilí o reformu církve
inspirovalo a oslovilo. Horlivá snaha obhajovat jeho myšlenky na
jedné straně a na straně druhé je potlačovat, proměnila
duchovní zápas v ozbrojený konflikt se všemi negativními
důsledky, jaké takové násilné řešení má. Prosme Boha za
odpuštění tragických
událostí těchto
bratrovražedných bojů a také za to, abychom dnes dovedli tuto
dobu vnímat s pochopením.
(modlitba
v tichosti)
Předsedající:
Milosrdný
Bože, prosíme tě
za odpuštění všeho násilí a vší nenávisti v této době a
prosíme, dej nám, aby tato bolestná minulost neovlivňovala
negativně naše vzájemné vztahy ani pohledy na Církev ze strany
těch, kteří stojí mimo ni, ale abychom ve vzájemné spolupráci
usilovali vydávat všem svědectví vzájemné lásky a jednoty i
přes odlišné přístupy k naší minulosti. Skrze Krista, našeho
Pána.
Odp.:
Amen.
(shromáždění
zpívá Kyrie
eleison)
Lektor:
6. TŘICETILETÁ VÁLKA, KONFESNÍ A NÁBOŽENSKÉ
PRONÁSLEDOVÁNÍ
Třicetiletou
válkou vyvrcholilo zneužití konfesního rozdělení Evropy
k mocenskému
boji. Vojska pod protestantskou i katolickou vlajkou se nezabíjela
jen navzájem v bitvách, ale plenila zemi a vraždila obyvatelstvo.
Vítěz pak na získaných územích povolil jen svoji konfesi. Proto
muselo odejít mnoho vzácných synů a dcer našeho národa, mezi
nimi i Jan Amos Komenský. Exil, vyhnání a potlačování
náboženské svobody probíhaly od 15. století s jistými
přestávkami až do konce 20. století. Kromě svobody vyznání
byly jejich příčinou i otázky politické, národnostní a
hospodářské.
Rovněž
chceme přiznat nesnášenlivé chování vůči Židům během
celých
staletí. Ti byli
mnohdy nespravedlivě obviňováni a pronásledováni až k pokusu o
vyhlazení během Druhé světové války.
Prosme
Boha za odpuštění nespravedlivého pronásledování pro konfesní
či náboženskou odlišnost. Protože jsme svědky ještě horších
událostí v dnešním
světě, prosme Boha též za to, aby ani v dnešní době nebyl
nikdo z těchto důvodů pronásledován.
(modlitba
v tichosti)
Předsedající:
Bože,
který jsi dobrým Otcem všech lidí, prosíme
tě, odpusť všechny
křivdy minulosti a zabraň násilníkům dnešní doby všude ve
světě vraždit a pronásledovat masy nevinných lidí. Skrze
Krista, našeho Pána.
Odp.:
Amen
(shromáždění
zpívá Kyrie
eleison)
Lektor:
7. OSOBA MISTRA
JANA HUSA JAKO ZNAMENÍ
ROZDĚLENÍ
Nacionalistické
postoje druhé poloviny 19. století využívaly pro své
ospravedlnění postavu Mistra Jana Husa. Interpretace jeho myšlenek
a díla byly na jedné straně jedním z iniciačních
impulzů pro ideu
samostatného státu, na druhé straně však vyvolaly po vzniku
republiky rozdělení a oboustrané urážky, které nebyly přínosem
pro život společnosti. Myslíme především na protikatolické
nálady spojené se vznikem první republiky, se stržením
Mariánského sloupu na Staroměstském náměstí nebo s formou
oslavy Husova výročí v roce 1925.
Modleme
se za odpuštění všeho toho, co nebylo dobré, a také za to, aby
tyto roztržky poměrně nedávné minulosti zcela vymizely ze srdcí
dnešních křesťanů i všech lidí naší země. Prosme za to, aby
postava Mistra Jana Husa natrvalo přestala křesťany naší země
rozdělovat.
(modlitba
v tichosti)
Předsedající:
Milosrdný
Bože, ty znáš srdce nás všech. Ty víš, že za minulost
neneseme odpovědnost, ale neseme její důsledky. I když jsme se,
díky tvé milosti, k sobě navzájem velmi přiblížili, pomoz nám
zcela překonat stíny minulosti v našich srdcích. Ačkoliv sami
nejsme schopni završit
proces přibližování
k úplné jednotě tvé Církve, dej, abychom měli upřímnou touhu
po jednotě v lásce a
trpělivě nesli bolest
rozdělení. Kéž se
to stane důležitým
příspěvkem k plné jednotě tvé Církve. Skrze Krista, našeho
Pána.
Odp.:
Amen.
(shromáždění
zpívá Kyrie
eleison)
Lektor:
8. ZNEUŽITÍ
HUSOVY OSOBY KOMUNISTICKÝM REŽIMEM
Je
neblahou skutečností, že totalitní režimy často
zneužívaly památky a úcty k význačným křesťanům a
světcům pro své cíle. O to se snažil i komunistický režim,
který si Jana Husa přivlastnil tím, že ho líčil jako
sociálního revolucionáře a tím předchůdce komunistů. Chtěl
zcela zakrýt náboženský a duchovní rozměr jeho
osobnosti. V hlavách mnohých lidí tak poškodil jeho obraz a
oslabil úctu k němu. Modleme se, aby byl překonán tento
záměrně pokřivený obraz Mistra Jana a aby ho národ
znovu poznal jako svědka Kristova a horlivého reformátora církve.
(modlitba
v tichosti)
Předsedající:
Všemohoucí
a milosrdný Bože, prosíme
tě, očisť v srdcích
všech lidí našeho národa pohled na tvého Syna, Ježíše Krista,
a na jeho věrné služebníky, kterých měl náš národ
během svých
dějin mnoho. Prosíme
tě, dej, ať všichni
obyvatelé naší země pochopí, že jejich dobrá a šťastná
budoucnost je jedině v Ježíši Kristu. Ať k tomuto jejich poznání
přispěje i letošní šestisté výročí tragické smrti Mistra
Jana Husa. Skrze téhož Krista, našeho Pána.
Odp.:
Amen.
(shromáždění
zpívá Kyrie
eleison)
Lektor:
9. UZNÁNÍ
MISTRA JANA HUSA ZE STRANY KATOLICKÉ CÍRKVE
Na
papežovu výzvu při jeho první návštěvě u nás, pracovala
deset let ekumenická skupina historiků a teologů z různých
církví, především
z České republiky. Výsledkem práce bylo mimo jiné sympozium na
Papežské lateránské univerzitě v Římě ve dnech 15. až 18.
12. 1999. Papež sv. Jan Pavel II. v závěrečném proslovu toho
sympozia mimo jiné řekl: “…
(Sympozium o
Janu Husovi) …
představuje další důležitou etapu pro hlubší pochopení života
a díla dobře známého českého kazatele, jednoho z nejslavnějších
mezi mnoha vynikajícími mistry, kteří vyšli z pražské
univerzity. Hus je pamětihodnou postavou z mnoha důvodů. Ale je to
zejména jeho morální odvaha, která z něj tváří v tvář
protivenstvím a smrti učinila postavu zvláštního významu pro
český národ, který byl v průběhu
staletí také
těžce zkoušen. … Dnes, v předvečer Velkého jubilea (tj. roku
2000), cítím povinnost vyjádřit hlubokou lítost nad krutou
smrtí, na kterou byl Jan Hus vydán a nad následnou krutou ranou,
která se tímto způsobem otevřela v myslích a srdcích českých
lidí a stala se zdrojem konfliktů a rozdělení. … Rány
uplynulých
staletí musí
být léčeny
novým perspektivním pohledem do budoucnosti a nastolením zcela
obnovených vztahů. Náš Pán Ježíš Kristus, který je `náš
mír` a zbořil `zeď, která rozděluje` (Ef 2,14), ať řídí běh
dějin vašeho
lidu vstříc znovunalezené jednotě všech křesťanů, kterou si
my všichni
vroucně přejeme
pro tisíciletí,
na jehož prahu stojíme. … osobnost, jakou je Mistr Jan Hus, jež
byla v minulosti velkým
bodem sváru, se
nyní může stát předmětem dialogu, srovnávání a společného
prohloubení.”
Snažme
se navázat na papežova slova a modleme se za to, aby tato kající
bohoslužba smíření u příležitosti připomínky výročí
upálení Mistra Jana Husa byla pro nás křesťany dalším
rozhodným krokem na cestě k jednotě a znamením pro celou naši
společnost, že tragická smrt Jana Husa i všechny následné
vzájemně uštědřené rány nás už nerozdělují.
K
šestistému výročí smrti Mistra Jana Husa jmenoval svého
mimořádného vyslance současný papež František. Je jím
emeritní pražský arcibiskup Miloslav kardinál Vlk, který po
léta velmi pracoval ve
vedení výše zmíněné ekumenické komise, zabývající se
Mistrem Janem Husem. Ve svém jmenovacím dopise papež František
mimo jiné píše:
Všechny
přítomné pozvi svými slovy k ustavičnému napodobování
Kristova života a k horlivému zachovávání Božích přikázání
v každodenním životě. Tímto způsobem
můžeme
také rozvíjet
ekumenický dialog, když přitom máme na paměti slova II.
vatikánského koncilu: „Ať si všichni
věřící
křesťané uvědomí, že budou tím lépe podporovat, ba
uskutečňovat jednotu křesťanů, čím čistší život podle
evangelia se budou snažit vést. Neboť čím těsnější bude
společenství, které je sjednocuje s Otcem, Slovem a Duchem, tím
hlouběji a snadněji budou schopni rozvíjet vzájemné bratrství“
(Dekret o ekumenizmu
l.
7).
Modleme
se, abychom byli schopni toto pozvání uskutečňovat.
(modlitba
v tichosti)
Předsedající:
Milosrdný
Otče, tvůj Syn Ježíš Kristus nás vyzývá, abychom ho
následovali svým životem podle evangelia. Je to bezpečná cesta k
jednotě křesťanů. Dej, abychom všichni
dokázali věrně po
této cestě kráčet
a dospěli tak k plné
jednotě, aby svět uvěřil, že tys ho poslal jako Spasitele světa.
Neboť on s tebou žije a kraluje v jednotě Ducha Svatého po
všechny věky věků.
Odp.:
Amen.
(shromáždění
zpívá Kyrie
eleison)
VZÁJEMNÉ
ODPUŠTĚNÍ A
SMÍŘENÍ, MODLITBA OTČE NÁŠ, POZDRAVENÍ POKOJE:
Předsedající:
Bratři
a sestry, tuto kající bohoslužbu završme modlitbou, kterou nás
naučil
náš Pán Ježíš Kristus a ve které budeme Otce znovu prosit za
odpuštění, rozhodnuti, že i my si chceme vzájemně odpustit:
Otče náš…
A
nyní, když spoléháme na Boží smíření v Kristu a prosíme
o Boží odpuštění
hříchů našim předkům i nám samotným, prosme každý jménem
své církve i jménem svým ostatní církve a církevní
společenství za odpuštění a vyslovme současně odpuštění své
církve i svoje vlastní všem ostatním.
Nyní
zástupci jednotlivých
církví a
církevních společenství společně vysloví svoji prosbu druhým
o odpuštění a potom jim vysloví své odpuštění, například
touto formou:
Milé
sestry a milí bratři, prosím vás za odpuštění všech vin,
kterých se proti vašim předkům i vám dopustili příslušníci
mé církve v minulosti i v současnosti a také já sám. Současně
i já vám vyslovuji odpuštění jménem své církve i jménem
svým. Amen.
Předsedající:
A
na znamení smíření se nyní všichni pozdravme pozdravením
pokoje.
Účastníci
se vzájemně pozdraví pozdravením pokoje.
Píseň:
Jeden Pán,
jedna víra, jeden křest (Kancionál
- ŘKC, 910), všechny 3 sloky
1. Jeden Pán, jedna víra, jeden křest pojí nás,
tvoříme jedno tělo, slyšíme Kristův hlas:
Otče, ať jsou jedno, jak ty ve mně,
ať jsou světlem světa, solí země.
2. Pomáhej, Duchu lásky, odpouštět a jít vstříc,
pomáhej, Duchu pravdy, poznávat stále víc,
že je Kristus jeden, nerozdělen,
že je hlavou církve a my tělem.
3.
Církev tvá ať se stane domovem lidem všem,
místem,
kde jsme si blízcí v Ježíši, bratru svém,
kde
se svátek lásky stále světí,
kde
se sdílí všechny Boží děti.
ZÁVĚREČNÉ
POŽENÁNÍ A
PROPUŠTĚNÍ:
Závěrečná
oznámení, jsou-li třeba.
Zástupci
jednotlivých
církví
pronesou společně Áronské požehnání:
Hospodin
ať vám žehná
a
ať je vaší stráží.
Odp.:
Amen.
Ať
nad vámi rozjasní svou tvář
a
smiluje se nad vámi.
Odp.:
Amen.
Ať
k vám svou tvář obrátí
a
naplní vás svým pokojem.
Odp.:
Amen.
Přesedající
potom shromáždění propustí:
Jděte
ve jménu Páně.
Odp.:
Bohu díky.
Píseň:
Jezu Kriste,
štědrý kněže
(sloky 11.-14.)
11.
Chvalme Ježíše
milého,
zle
pro nás
potupeného,
život
věčný
máme
z něho,
z
té
milosti.
12.
Jím
zlého
kéž
jsme
zbaveni,
ve
všech
ctnostech rozhojněni,
v
život
věčný
uvedeni
z
té
milosti.
13.
Budiž
chvála
Bohu Otci,
Synu jeho téže
moci,
Duchu
jeho stejné
moci
a
milosti.
14.
Jako byla od věčnosti,
tak
zvuč
na věky
v radosti
mezi
námi
bez žalosti
z
té
milosti!
Bohoslužba
byla inspirována liturgickými texty Jana Pavla II. pro “Den
odpuštění”, 12. 3. 2000 a připravena Ekumenickou komisí pro
Husovo jubileum 2015
www.ekumenickarada.cz