|
| | | Kdo je Online | Právě je 4 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde |
| | | |
| |
|
Texty: Evangelikalismus jako globální náboženský fenomén I.
Posted on Sobota, 05. září 2015 @ 19:33:10 CEST Vložil: Mainstream |
poslal Nepřihlášený Evangelikalismus – protestantské křesťanství přizpůsobené situaci náboženského pluralismu
Účelem této studie je představit evangelikalismus jako globální náboženský fenomén a ukázat, jaké charakteristiky evangelikalismu přispěly k jeho rychlému růstu v nábožensky pluralitních společnostech
v poslední čtvrtině tisíciletí. Zvláště posledních desetiletích je růst evangelikalismu ve světě pozoruhodný; pozoruhodný je v některých zemích i jeho vliv na náboženský, ale i politický život společnosti (Casanova 1994; Martin 1999).
Dále tato studie nabízí k diskusi tezi, že pro institučně regulované náboženství jsou potřebné alespoň některé rysy podobné těm evangelikálním, aby pluralitních společnostech rostlo, či alespoň obstálo. Jinými slovy řečeno, neevangelikální a nekřesťanské náboženské instituce, které jsou relativně úspěšné v pluralitní společnosti, vykazují některé charakteristiky srovnatelné s charakteristikami evangelikalismu. Platnost této teze naznačuje (zatím nikoliv prokazuje) několik příkladů v posledních částech práce. Studie se tedy pokouší jednak vymezit evangelikalismus a jednak ho nahlédnout jako určitý prototyp institučního náboženství, které je a bude patrně i nadále schopno (právě díky svým typickým
charakteristikám) konkurovat vlně obliby deregulovaného náboženského života v pluralitních společnostech tzv. postmoderní doby.
Převažující část studie je věnována snaze vymezit evangelikalismus pojmově, z hlediska křesťanské teologie i historicky, a zároveň poskytnout vhled do jeho šíře a rozmanitosti. V závěru jsou uvedeny religionistické charakteristiky a předloženo několik příkladů náboženských společenství, která si v pluralitních společnostech
osvojila charakteristiky srovnatelné s charakteristikami
evangelikalismu.
V této práci navazuji na několik zásadních děl na téma evangelikalismu: především na klasickou, velmi empatickou knihu amerického teologa a historika Randalla Balmera Mé oči spatřily slávu (Balmer 1993) s podtitulem Cesta do evangelikální subkultury v Americe. Balmer je jako uznávaná autorita na evangelikalismus také autorem obsáhlé Encyklopedie evangelikalismu (Balmer
2004), která mi poskytla množství údajů, uvedených v této studii. Ke klasikům studia evangelikalismu patří také historik George Marsden, a to i jako editor (Marsden 1984), nebo sociolog James D. Hunter (1987).
Podobnou roli jako Balmer v případě celého evangelikalismu (roli bystrého, kritického, ale i empatického průvodce) pro mě hraje v případě
fundamentalistického křídla evangelikalismu kniha americká socioložky Nancy Ammermanové Věřící v Bibli. Fundamentalismus v moderním světě (Ammerman 1987), napsaná ostatně přibližně ve stejné době, na konci osmdesátých let. Za velmi inspirativní považuji kapitolu o roli
fundamentalismu v americké společnosti v knize Josého Casanovy Veřejná náboženství v moderním světě (Casanova 1994: 135–166). Speciálně fundamentalismem se zabýval již výše zmíněný Marsden (1980) a v další knize se věnoval také jinému směru v rámci evangelikalismu, tzv. novým evangelikálům (Marsden 1987).
Při práci na rozsáhlém a nepřehledném poli pentekostalismu mi k orientaci v souvislostech posloužila některá hesla slovníku editovaného Burgessem
a van der Maasem (Burgess – van der Maas 2002). Z českých děl oceňuji stručný přehled současné evangelikální teologie v knize Petra Macka Macek 2008). Bystré, i když někdy poněkud zjednodušující postřehy na téma evangelikalismu přináší esejistické dílo Martina C. Putny Putna 2010). Náboženskému pluralismu rozumím v podstatě v duchu výkladů
Petera L. Bergera (Berger 1997, 2008).
Pojem „evangelikalismus“
Evangelikalismus je v této práci chápán jako široké, vnitřně bohatě diferencované hnutí, které sestává z evangelikálních denominací jednotlivých církví), samostatných sborů, evangelikálních společenství uvnitř neevangelikálních denominací (např. silné evangelikální křídlo v rámci anglikánské církve) a tzv. paracírkevních organizací (více o nich je napsáno níže). Toto hnutí vychází z protestantského křesťanství a sdílí s ním naprostou většinu článků víry, pokud ne všechny.
Evangelikálové se od ostatních protestantů totiž sice liší některými teologickými důrazy (jak je také uvedeno níže), ale daleko spíše než obsah víry je pro ně charakteristický způsob, jak víru prožívají, a pak především to, k jakým praktickým důsledkům je jejich víra vede. Jak napsal evangelikální teolog Donald G. Bloesch, „pro evangelikály není důležité jen to, co věříme, ale i to, jak věříme. Z tohoto pohledu tak není rozhodující pouze sama pravda víry, nýbrž přesvědčení, k němuž nás víra přivádí“ (Bloesch in: Macek 2008: 192, pozn. 7).
Výraz „evangelikální“ je navzdory své problematičnosti z jazykového hlediska v současné době již všeobecně používaný a patrně nenahraditelný. Připojuje se k dalším dvěma výrazům („evangelijní“ a „evangelický“), jejichž základ je v řeckém slově „euangelion“, které nese význam „dobrá zpráva“. V křesťanském kánonu a v křesťanské tradici se slovo „evangelium“ používá ve smyslu poselství o Ježíši Nazaretském jako mesiáši (Kristu), popřípadě ve smyslu literárního útvaru, jehož obsahem je toto poselství.
Zatímco slovo „evangelijní“ se neproblematicky vztahuje k evangeliu (ať už ve smyslu poselství o Ježíšovi, anebo ve smyslu literárního
zachycení tohoto poselství), slova „evangelický“ a „evangelikální“ mají svou historii. Slovo „evangelický“ (něm. evangelisch) patřilo
mezi ústřední pojmy německého reformátora Martina Luthera, který jeho prostřednictvím obracel pozornost od církevní tradice k jejímu samotnému jádru – k evangeliu. Výrazy „evangelický“ a „protestantský“ se v Evropě
postupně staly synonymy a stejně se k označení křesťanů, kteří navazují na myšlenky Martina Luthera a dalších reformátorů, synonymně používají výrazy „evangelík“ a „protestant“.
V jazykovém vývoji angličtiny se pod vlivem událostí v Anglii a na území dnešních Spojených států význam slov „evangelický“ a „protestantský“ (angl. evangelical a protestant) ovšem rozrůznil. Výrazem evangelical se začal označovat nově se vyvíjející typ protestantské zbožnosti. Nositelé tohoto typu zbožnosti (angl. Evangelicals) se začali odlišovat od ostatních protestantů (Protestants) a jejich narůstající počet si ve Spojených státech dokonce vyžádal obvyklé rozlišování mezi Evangelicals a mainline Protestants, tedy mezi „evangelikály“ a „protestanty hlavního proudu“, čímž se rozumějí ostatní protestanté kromě evangelikálů.
Tento nový typ protestantské zbožnosti se stal natolik výrazným i v ostatních částech světa, že jazykové odlišení z angličtiny převzaly i další jazyky. Mezi nimi váhavě a se zpožděním též čeština a němčina,
a to včetně anglického zakončení „-cal“, které je v obou těchto jazycích považováno za poněkud cizí. V těchto jazycích je tedy nutné lišit mezi podobně znějícími slovy „evangelický“ a „evangelikální“, respektive evangelisch a evangelikal, stejně jako angličtina liší mezi (mainline) protestant a evangelical. Onen nový typ protestantské zbožnosti tedy nese název „evangelikalismus“ a jeho nositel se označuje jako „evangelikál“.
A zde se skrývá ještě jedna a snad již poslední jazyková nástraha: evangelikálové obvykle rozšiřují význam slova „evangelista“ a neoznačují
jím pouze starověkého pisatele evangelia, ale také kazatele evangelia. Typický evangelista (ve druhém významu) naléhavě oslovuje větší množství lidí výzvou, aby uvěřili evangeliu a stali se evangelikály.
Kořeny evangelikalismu
Vznik evangelikalismu je pevně spjat s procesem modernizace. Industrializace a urbanizace v 18. a 19. století způsobily kromě jiného
rozpad dosavadních společenských struktur, a tedy i značné oslabení role
majoritních náboženských institucí i oslabení role náboženství
v osobním životě. Zákonitým důsledkem modernizace se sice nestalo
vymizení náboženství (jak se též někdy předpokládalo), ale nástup větší
náboženské plurality. Člověk moderní doby si vedle mnoha jiných voleb
může zvolit i svůj vlastní způsob náboženského života a samozřejmě také
zůstat bez náboženství.
Tlak modernizačních změn se nejdříve projevil v křesťanství, a to
v jeho protestantském typu. Na půdě britského a amerického
protestantismu vznikla nová tradice, pro niž se časem vžil nepříliš
šťastný název „evangelikalismus“. Britské duchovní kořeny nového hnutí
jsou velmi silné, ale přesto je zřetelné, že by nepřinesly zdaleka
takové plody, nebýt unikátní společenské situace v britských amerických
koloniích a pozdějších Spojených státech. Spolu s americkým
sociologem Peterem L. Bergerem je tedy oprávněné jednoduše říci, že
evangelikální protestantismus je především „americké lidové hnutí“
(Berger 2012: 241), které si vypěstovalo a dodnes zachovalo mimořádnou
přizpůsobivost měnícím se společenským podmínkám. Způsob, jakým
evangelikální křesťané vcházeli a vcházejí do kontaktu s nábožensky
pluralitní společností, se v moderní (a ostatně i tzv. postmoderní)
společnosti prokázal jako velmi úspěšný a ovlivnil i další křesťanské,
a dokonce i mimokřesťanské tradice.
Hlavní náboženské kořeny evangelikalismu jsou tři: pietismus,
puritánství a probuzenectví (Filipi 2008: 56); nejsilnější z nich je
probuzenectví, s nímž je někdy evangelikalismus dokonce ztotožňován.
Evangelikální myšlení je také ovlivněno filosofií zdravého rozumu, která
byla v jeho formativním období významným americkým životním postojem.
Každému z těchto kořenů se věnujeme v následujících odstavcích.
Jako pietismus (z lat. pietas ve významu „zbožnost“) se
označuje hnutí niterné zbožnosti, které se rozvinulo uvnitř evropských
(především německých) protestantských církví v 17. a 18. století a které
proniklo i do britských kolonií v Severní Americe. Jeho cílem byla
obnova těchto církví prostřednictvím aktivních jednotlivců
a neformálních společenství (zvaných collegia pietatis),
v nichž se protestantští křesťané vzájemně povzbuzovali k modlitbám,
čtení Bible a zbožnému vnitřnímu životu. Navenek se jejich zbožnost
projevovala intenzivní misijní, sociální a vzdělávací činností. K již
existujícímu hnutí se nejen připojil, ale také ho do budoucna
rozhodujícím způsobem inspiroval německý luterský teolog Philipp Jakob
Spener (1635–1705). Jeho spis Pia desideria (Zbožná přání,
1675) se stal neformálním manifestem pietismu. Jednou z mála
samostatných církví, které vznikly na základě tohoto v zásadě
vnitrocírkevního hnutí, Obnovenou Jednotou bratrskou, byl ovlivněn níže
zmíněný John Wesley.
Obnovu církve sledovalo také puritánství (z lat. purus ve významu
„čistý“); v tomto případě se jednalo o anglikánskou církev, kterou
někteří její příslušníci považovali za pouze částečně a nedostatečně
reformovanou a od poloviny 16. století se ji pokoušeli „očistit“. Pro
pozdější evangelikalismus měly z charakteristik puritánství význam
především ty, které se týkaly mravnosti a správy církevních obcí, tedy
důraz na odpovědnost ve všech oblastech života (např. na poctivost
v práci, na střídmost v požitcích, na závazek jednat podle pozitivních
příkladů z Bible) nebo na samostatnost jednotlivých církevních obcí
a rovnost mezi jejich příslušníky. V důsledku pronásledování, jemuž byli
vystaveni zvláště od druhé poloviny 17. století, emigrovali angličtí
puritáni na evropský kontinent i do amerických kolonií. V té době už
dávno netvořili jednotné hnutí, ale naopak poskytli základ pro vznik
řady protestantských denominací. Puritánství mělo prostřednictvím těchto
denominací značný vliv na severoamerickou společnost a udržuje si ho
(především právě díky evangelikalismu) až dodnes.
Zatímco pietismus a puritánství vznikly jako obnovná hnutí uvnitř
církví, příčina vzniku probuzenectví je spíše sociální: je spojeno
s těmi vrstvami obyvatelstva, které byly zbaveny svých sociálních
a (nebo také) náboženských kořenů. Typickým příkladem jsou na britských
ostrovech městští dělníci v 18. století, kteří v důsledku rychlé
industrializace a urbanizace ztratili spojení se svými venkovskými
komunitami a farnostmi. V Severní Americe byla v téže době překvapivě
nízká míra příslušnosti k církvím (Finke – Stark 1992: 22–46), patrně
kvůli tomu, že Američané při osídlování nových teritorií a při stěhování
nenacházeli, nebo ani aktivně nehledali náboženskou komunitu (a žádná
„státní církev“, k níž by jednotlivec pasivně přináležel,
neexistovala). Na obou březích Atlantiku se tedy jednalo o lidi, kteří
měli povědomí o křesťanství, ale které bylo třeba k aktivnímu
křesťanskému životu teprve „probudit“. Při masových shromážděních a pod
vlivem řečnicky vybavených kazatelů, kteří používali emotivní
a naléhavou rétoriku, tito lidé hromadně konvertovali ke křesťanství
(nebo – přesněji řečeno – obnovovali svou křesťanskou víru).
Ve Velké Británii nastalo první takové probuzení na konci třicátých
let a ve čtyřicátých letech 18. století v důsledku působení
anglikánského duchovního Johna Wesleye (1703–1791) a jeho
spolupracovníků. Na základě tohoto probuzení, které do padesátých let
18. století zasáhlo celou Velkou Británii i britské kolonie, vzniklo
metodistické hnutí a mezi lety 1784 a 1795 se osamostatnilo. První
probuzení v Severní Americe je spojeno s kongregacionalistickým
duchovním v Northamptonu Jonathanem Edwardsem (1703–1758). V letech
1734–36 probuzení zasáhlo pouze toto město ve státě Massachusetts;
po novém impulsu, který v roce 1740 přinesl z Anglie blízký Wesleyův
spolupracovník George Whitefield (1714–1770) se rozšířilo i do několika
dalších britských kolonií v Americe a získalo jméno „velké probuzení“.
Následné teologické spory sice probuzenectví na čas utlumily, příklad
výše jmenovaných i dalších kazatelů ale způsobil vznik fenoménu
„cestujících evangelistů“, tedy lidí, kteří se stávali hlavními řečníky
masových probuzeneckých shromáždění.
Tito evangelisté, kteří tehdy
patřili především k baptistickým a metodistickým denominacím, usilovali
na začátku 19. století o christianizaci nově osídlených území
na americkém západě. V řídce osídlených oblastech pořádali tzv.
táborová shromáždění („camp meetings“, první se konalo roku 1800),
trvající přibližně jeden týden a kombinující náboženské aktivity
s aktivitami volného času, a tento typ misijní aktivity spolupůsobil
při vzniku tzv. druhého velkého probuzení v prvních třech desetiletích
19. století. Probuzenectví tehdy vplynulo do evangelikalismu a nadále
existuje jako jeho součást nebo – lépe řečeno – jako jeden ze způsobů
evangelikální misie (Přehlednou historickou linii amerického
probuzenectví poskytuje Albanese 1999: 152–159).
Podobně jako pietismus a puritánství poskytlo také probuzenectví
několik charakteristických znaků evangelikalismu.
Na prvním místě je to
důraz na konverzi („obrácení“) a na následné rozvíjení kvalit
křesťanského života („posvěcení“). Tím, že konverze vyžaduje osobní
rozhodnutí, převládl nakonec v probuzenectví (a tím
i v evangelikalismu) důraz na svobodnou vůli člověka. Ačkoli rané
probuzenecké hnutí bylo díky puritánským základům pevně zakotveno
v klasickém kalvínském učení o předurčení člověka ke spáse, postupně se
v něm prosadila mírnější a liberálnější verze tohoto učení v podobě, jak
ji roku 1610 zformulovali stoupenci kalvínského teologa Jacoba Arminia
(1560–1609). Arminiáni (nebo také remonstráti) jsou přesvědčeni, že
za vlastní spasení člověk nese odpovědnost tím, že se rozhodne boží
milost buď přijmout, nebo odmítnout. Ve sporu o podobu predestinační
teologie John Wesley v podstatě zvítězil již v sedmdesátých letech 18.
století a ve Spojených státech znamenalo definitivní příklon
k arminianismu druhé velké probuzení. Nově vznikající evangelikalismus
s důrazem na svobodnou vůli jednotlivce a na odpovědnost za jeho vlastní
život se tak ocitl v souladu s celkovou proměnou společenské situace
tehdejšího západního světa.
Z arminianismu a také z emotivního prostředí, které probuzeneckou
konverzi provází, vyplývá důraz na subjektivní prožívání křesťanské víry
a na osobní vztah jednotlivce k Bohu. Jako hnutí, které nevzniklo
z církevní, ale spíše společenské potřeby, probuzenectví oslabilo
„respekt k hranicím a strukturám historických církevních útvarů“
(Filipi 2008: 113), a naopak posílilo roli laiků. V důsledku toho se
evangelikální společenství poměrně snadno dělí (a vznik nových církví
v zásadě není problematizován), na druhou stranu jsou evangelikální
církve schopny v mimořádné míře spolupracovat a vytvářet nadcírkevní
(naddenominační) a tzv. paracírkevní iniciativy.
Vedle náboženských vlivů, které evangelikalismus v jeho začátcích
formovaly, je třeba uvést také vliv tzv. skotského osvícenství,
především školu zdravého rozumu, kterou představoval skotský filosof
Thomas Reid (1710–1796). Tato filosofie získala od poloviny 18. století
velkou popularitu mezi Američany a svým apelem proti elitářství přispěla
jak k demokratickému a republikánskému zřízení mladých Spojených
států, tak k laickému charakteru nově se formujícího evangelikalismu.
Do něj přinesla také přesvědčení, že správným nástrojem pro poznávání
smyslu Bible je zdravý rozum, oproštěný ode všech teologických spekulací
a nezatížený hledáním jazykových či historických souvislostí textu.
Jednotlivé biblické výpovědi mají být chápány prostě a zcela přirozeně
jako fakta, hovořící sama za sebe, která je třeba – podobně jako
v přírodních vědách – induktivní metodou uspořádat do logických systémů
a racionálně je verifikovat poukazem na shodu s jinými výpověďmi Bible.
Biblické pojmy mohou být přesně definovány pomocí biblických výpovědí
(metodou „výkladu Písma Písmem“ pocházející již z doby reformace).
Filosofie realismu zdravého rozumu tak během 19. století připravila
americké evangelikální prostředí pro vznik fundamentalismu (Marsden
1980: 14–16).
Podle svého vztahu k vyjmenovaným kořenům evangelikalismu nacházejí
různí badatelé jeho počátky v různých místech britské a americké
náboženské historie. V každém případě je ale možné říci, že v době
Wesleyho smrti v Británii (1791) a v letech druhého velkého probuzení
ve Spojených státech (1800–30) byl tento nový typ protestantismu již
definitivně konstituován. Metodistické církve v Británii a baptistické
a metodistické církve ve Spojených státech prodělávaly v této době
rychlý růst a staly se v počátcích evangelikalismu jeho základnou.
Znaky evangelikalismu vyplývající z jeho teologie
Evangelikální teologové (např. Stott 2005; Bebbington 2005; Bloesch
in: Macek 2008: 189–195 a další) vymezují evangelikalismus různě
formulovanými, ale v podstatě podobnými sadami důrazů, vycházejícími ze
specifik evangelikální teologie (zde těchto důrazů následuje devět).
Některé z nich mají i výrazné společenské důsledky. Na prvním místě
mezi nimi zpravidla stojí úcta ke křesťanské Bibli jako k „božímu
slovu“. Evangelikální křesťané mají Bibli znát a studovat (individuálně
nebo společně např. při tzv. biblických hodinách) a považovat ji
za závazný zdroj křesťanské nauky a etiky, vysoce nadřazený případným
jiným zdrojům. V postoji, který uznává bezvýhradnou autoritu Bible nad
celým křesťanovým životem, se evangelikálové utvrdili na konci 19.
století, když se vymezovali vůči tzv. liberální teologii s její
racionalistickou kritikou Bible.
Vedle víry v Bibli jako „boží slovo“ je druhým centrálním bodem
evangelikální teologie víra, že nejvýznamnějším dějem z hlediska jak
lidských dějin, tak života jednotlivce je smrt Ježíše Nazaretského
na kříži. Je chápána jako oběť za hříchy a jako jediná možnost pro
smíření Boha s lidmi. Odpovědí člověka na nabízenou možnost smíření
s Bohem má podle evangelikálů být pokání z hříchů, obrácení k Bohu
(konverze) a znovuzrození. Zážitkem znovuzrození se přitom rozumí
vnitřní přesvědčení, že jednotlivec byl osobně přijat Bohem a očištěn.
Obrácení a znovuzrození tak v podstatě vyjadřují dvě základní události
v témže vztahu: člověka k Bohu a Boha k člověku. Modelem pro
evangelikály je příběh konverze apoštola Pavla na cestě do Damašku,
zachycený v křesťanském Písmu v knize Skutků apoštolů. Osobní prožitek
konverze je pro evangelikály tak důležitý, že počítají s tím, že i děti,
které se narodily do jejich rodin, projdou konverzí: vědomě se zřeknou
toho, co by je vzdalovalo od Boha, učiní osobní rozhodnutí pro
křesťanskou víru a zažijí znovuzrození. Konverze je bezpochyby dalším
silným důrazem evangelikální teologie.
Čtvrtým důrazem je individuální, osobní prožívání víry. Již
o odpuštění hříchů a znovuzrození evangelikálové zpravidla hovoří jako
o hlubokém zážitku. Na víru v rozhodující moc Ježíšovy oběti má pak
navázat jejich osobní, emočně bohatý vztah s Bohem. Podobně jako
křesťanův blízký vztah k Bohu (a zvláště k Ježíši) má být zcela osobní,
také o Bohu evangelikálové předpokládají, že jedná osobně s každým
křesťanem. Toto jednání pociťují nejčastěji jako projev boží lásky.
Na základě této individuálně prožívané přízně ze strany Boha
evangelikálové očekávají jeho intervence ve formě zázraků,
bezprostředního vedení, péče v ohrožení apod. Na základě vztahu
s Bohem má v životě evangelikálů docházet k růstu mravního jednání
(k „posvěcení“) a k vybavení pro účinnou pomoc druhým lidem
(ke „zmocnění“), zvláště pro misii.
Misie je pro evangelikály vrcholně důležitou činností. Aktivní účast
každého evangelikála v misii je považována téměř za samozřejmost.
Jelikož spása v jejich chápání záleží na osobním rozhodnutí, je totiž
potřebné, aby každý člověk měl možnost na základě seznámení s evangeliem
toto rozhodnutí učinit. Odpovědnost za to, že poselství evangelia se
dostane k jejich blízkým, ale i k neznámým lidem, a dokonce
do „posledních končin Země“, berou často na sebe. Tato pociťovaná
odpovědnost je společně s naléhavostí, která vyplývá z víry v brzký
druhý příchod Ježíše, a tím i konec tohoto světa, „hnacím motorem“
misijní aktivity. V ní jsou evangelikálové obvykle velmi vynalézaví
a rádi využívají všech prostředků, které jim poskytuje technologický
pokrok. Misii tedy můžeme považovat za pátý důraz evangelikalismu.
Procesy posvěcení a zmocnění evangelikálové chápou jako projevy
působení Ducha svatého. Také vznik a fungování církevního společenství
jsou připisovány Duchu svatému, takže intenzivní osobní zbožný život,
sestávající z individuálních modliteb, čtení Bible, návštěvy bohoslužeb
apod., se obvykle odehrává za silné podpory místní evangelikální obce
(sboru). V ní většinou panují bezprostřední vztahy a tuto vzájemnou
blízkost příslušníků sboru ještě zvyšují studijní, modlitební,
generační, genderová nebo jinak zájmová setkání, konaná vedle
bohoslužeb. Běžné je i společné trávení části volného času, které
v průběhu let nabylo různých podob od táborových shromáždění až
po společné sborové dovolené. Podobně jako církev tímto způsobem získává
rodinný charakter, má být evangelikální rodina jakousi malou církví –
s rodinnými bohoslužbami, modlitbami před jídlem, výchovou dětí
na základě Bible, kněžsky patriarchální rolí otce a podobně.
Úzké náboženské společenství ve sboru i rodině (popsané v předchozím
odstavci jako šestý důraz evangelikalismu) umožňuje a podporuje zapojení
příslušníků do účinné spolupráce. Evangelikální sbory se tak často
stávají centry dobrovolnického aktivismu, který je zaměřen jak
na vlastní provoz sboru, tak na misijní, vzdělávací, sociální a jiné
programy. Typické pro evangelikalismus jsou tzv. paracírkevní aktivity:
nezisková sdružení specificky zaměřená na jednu činnost (např.
na misii mezi vysokoškoláky), která nejsou přímo spojena s žádnou
denominací. Tvoří je obvykle dobrovolníci z různých denominací a jejich
prostřednictvím tak působení těchto církví zasahuje i do oblastí, jež by
jinak byly od náboženství odděleny. Se stejným účelem se jednotliví
evangelikálové běžně angažují i v necírkevních neziskových organizacích
a v politické práci.
Společenský aktivismus evangelikálů bývá zřetelně motivován vizí
blízkého příchodu božího království. Jako další, snad již osmý
charakteristický důraz vyplývající z evangelikální teologie, je tedy
možné jmenovat očekávání Ježíšova návratu na tuto zem a úplné osvobození
jednotlivých lidí od hříchů a dokonalé obnovení lidského společenství.
Velká část evangelikálů (jistě jejich většina) v minulosti
i současnosti totiž vnímá lidskou společnost jako zkaženou a těší se
na moment, kdy Kristus při svém druhém příchodu učiní přítrž špatnostem
lidí. Tato očekávání jsou někdy posilována fundamentalistickým výkladem
Bible, který podtrhuje mravní i společenský úpadek a poukazuje na tzv.
„znamení času“, jež mají předjímat blížící se konec.
Díky důrazům na individuální vztah k Bohu, svobodu jednotlivce,
vlastní rozhodnutí, osobní odpovědnost apod. má evangelikální
společenství rovnostářský a laický charakter. Většinou sice v jejich
čele stojí ordinovaní duchovní (faráři, pastoři, kazatelé apod.), ale
jedinečnost této ordinace se projevuje hlavně v oblasti liturgie (při
křtu a eucharistii). Jinak jsou především manažery aktivit sboru
a na kazatelské, pastorační i jiné činnosti se vedle nich podílejí také
laici. Rozhodovací pravomoci sbor obvykle svěřuje tzv. sborovým
starším (presbyterům), mezi nimiž je duchovní v pozici primus inter pares. Presbyterní
princip správy evangelikálních sborů bývá kombinován s kongregačním
zřízením, které vychází z přesvědčení, že jednotlivý sbor (kongregace)
nad sebou nemá jinou autoritu než Krista. Je tedy samostatnou
a samosprávnou jednotkou a může se případně připojit k určitému
církevnímu svazku, sestávajícímu z podobných kongregací. Nezávislost
na státu je přitom obvykle považována za samozřejmost.
Rychlý počáteční růst
Mezi lety 1776 a 1860 vzrostl ve Spojených státech počet příslušníků
církví ze 17 na 37 procent. Tento nárůst znamenal změnu ve významu
jednotlivých skupin církví: zatímco „koloniální církve“
(kongregacionalistické, episkopální a presbyteriánské) prožívaly pokles
členstva, počet baptistů a metodistů rostl díky druhému velkému
probuzení a počet římských katolíků díky imigraci (Finke – Stark 1992:
15, 54–56). Evangelikální církve metodistů a baptistů tedy měly
na rychlém „zcírkevnění“ americké společnosti zásadní podíl: v polovině
19. století měly již metodistické kongregace více než milion členů
(jiný odhad hovoří dokonce o více než 2,5 milionech metodistů v roce
1850; Finke – Stark 1989: 31) a baptistů byla asi polovina tohoto
počtu. Cesta amerických metodistů od založení roku 1784 k postavení
největší americké církve je impozantní (Albanese 1999: 159–160).
Hlavně díky nim se během 19. století evangelikalismus stal hlavní
podobou amerického náboženského života (Pritchard 1976: 304).
V daleko menší míře, ale přece získával evangelikalismus v 19.
století na významu i v Evropě a jinde ve světě: vedle růstu počtu
metodistů, kteří ho přenesli i do britských kolonií, k tomu přispěl
i vznik probuzeneckých hnutí ve Švédsku, Francii, Německu i jinde.
Jejich reprezentanti založili za účelem koordinace aktivit roku 1846
v Londýně Evangelikální alianci. Stala se jednou z prvních nadcírkevních
(ekumenických) organizací a její význam postupně dále sílil.
I když se americká pobočka Evangelikální aliance ustavila až
po občanské válce, centrem evangelikalismu a jeho probuzenecké misie
zůstaly Spojené státy i nadále. Hlavní postavou druhé poloviny druhého
velkého probuzení se stal misionář Charles Grandison Finney (1792–1875).
Jeho úspěšná „tažení“ po Spojených státech na přelomu dvacátých
a třicátých let 19. století přispěla ke vzniku tzv. spálené oblasti (burned-over district),
tedy území severozápadně od New Yorku s nábožensky velmi aktivní až
radikální populací, rozdělenou do mnoha navzájem si konkurujících
evangelikálních společenství. Kromě důrazu na konverzi, který
v probuzenectví vždy převládal, rozvíjel Finney i druhý hlavní Wesleyův
důraz na křesťanův růst ke svatosti a dokonalosti. Po odchodu Finneyho
do ústraní ve třicátých letech se mezi evangelikály projevila generační
změna: v podstatě skončilo druhé velké probuzení, ale především se mezi
již dříve konvertovanými metodisty, na základě znovu objeveného
Wesleyho důrazu na posvěcení křesťanova života, zformovalo tzv. hnutí
svatosti.
Hnutí svatosti sice nadále využívalo formu masových probuzeneckých
shromáždění (i táborových), v jejich vyznění ale došlo k posunu. Zatímco
dříve se probuzenecká shromáždění soustředila na konverzi příslušníků
nábožensky vlažného a církevně lhostejného amerického národa, tedy
na tzv. ospravedlnění na základě odpuštění hříchů a znovuzrození,
v hnutí svatosti šlo navíc ještě o druhé požehnání, tedy o tzv.
posvěcení. Druhým požehnáním má boží milost osvobodit křesťana od jeho
sklonu hřešit a má ho připravit pro dosažení „dokonalé lásky“. To sice
neznamená osvobození od omylů a chyb ani od důsledků hříchu pro tělo
a mysl, ale rozhodující je celoživotní perspektiva cesty ke svatosti.
Právě v obnovení této perspektivy ve Wesleyově duchu je hlavní inovace
tehdejšího evangelikalismu. Postupem doby se v důsledku rozšíření hnutí
svatosti stal posvěcený, mravně čistý život normou mezi všemi
evangelikály. Význam laiků a také postavení žen v evangelikálním
proudu se odrážejí ve skutečnosti, že hlavní postavou hnutí svatosti je
kazatelka Phoebe Palmerová (1807–1874), která začala kázat hned po svém
zážitku posvěcení v roce 1837 (Bainbridge 1997: 60–66). Jak je
připomenuto níže, po její smrti překročilo hnutí svatosti metodismus
a stalo se relativně samostatnou větví evangelikalismu.
Evangelikalismus se šířil nejen díky úspěšné probuzenecké misii
a zapouštěl kořeny nejen díky důrazům hnutí svatosti, ale i díky
množství církevních i mimocírkevních aktivit, v nichž se evangelikálové
angažovali. Převzali například myšlenku nedělních škol, které původně
sloužily v boji s negramotností, a učinili z nich nástroj křesťanské
katecheze a socializace. Možná se dokonce první nedělní školy objevily
na půdě anglického metodismu (Schneeberger 1983: 45). V Británii již
na konci 18. století a ve Spojených státech roku 1824 vznikly asociace
a unie nedělních škol. Podobně převzali američtí evangelikálové i zápas
proti alkoholismu a ovládli tzv. hnutí střídmosti (Americká společnost
střídmosti byla založena roku 1826). Nejen střídmost, ale úplná
abstinence se postupně stala mezi evangelikály normou a zvláště
na fundamentalistickém křídle evangelikalismu je obvyklá dodnes.
Evangelikální kořeny mají například i organizace YMCA a YWCA (Křesťanská
asociace mladých mužů, resp. žen), založené v Londýně roku 1844,
respektive 1855, aby poskytly bezpečný prostor mladým evangelikálům
v anonymním prostředí velkých měst, do nichž přišli studovat či
pracovat.
Úsilí evangelikálů o mravní a společenské reformy dosáhlo patrně
největšího vzepětí v hnutí proti otrokářství, k němuž se ve velké míře
přidávali. Jedním z jeho nejvýraznějších vůdců byl britský politik
William Wilberforce (1759–1833), anglikán s evangelikální zbožností,
který se stal abolicionistickým aktivistou po své konverzi roku 1785
a jemuž se roku 1807 podařilo v britském parlamentu prosadit zrušení
obchodu s otroky. Těsně po jeho smrti parlament přijal zákon, který
otroctví zrušil v celém Impériu. Ve Spojených státech se ale
abolicionismus stal příčinou trpkého rozkolu také mezi evangelikály,
přičemž obě strany nacházely pro otrokářství či proti němu argumenty
v Bibli. Zvlášť aktivní abolicionistické postoje zaujímali metodisté.
Nepodařilo se jim ale plně přesvědčit ani své jižanské souvěrce, a tak
se před válkou Severu proti Jihu vedle jiných církví rozdělily
i nejsilnější evangelikální denominace baptistů a metodistů.
Na odlišné názory, které mohou vést k rozdělení, i na vznik nových
církevních útvarů byli v té době američtí evangelikálové ale již zvyklí.
Překotný vývoj amerického evangelikalismu totiž způsobil kromě jiného
i vznik dvou silných hnutí, která se od jeho naukového jádra v různé
míře odchýlila. Roku 1830 vznikla na základě zjevení, obsažených v Knize Mormon,
Církev Ježíše Krista (dnes je název nejvýznamnější pokračovatelky této
církve rozšířen ještě o slova „Svatých posledních dnů“). Tato zjevení
obdržel podle svého vyjádření Joseph Smith (1805–1844) v době, kdy byl
jako mladík velmi znepokojen otázkou, ke které z evangelikálních církví,
jež tehdy ve „spálené oblasti“ působily, se má připojit. Kvůli tomu,
jaký význam tato církev přikládá zjevením v Knize Mormon
a ve svých ostatních svatých knihách, a kvůli dalším naukovým
a liturgickým specifikům nebývá řazena mezi evangelikální církve. Ačkoli
z teologického hlediska je evangelikalismu, a dokonce i všem ostatním
typům křesťanství, skutečně značně vzdálena, svým společenským
působením, morálkou svých členů, jejich životním stylem a mnoha dalšími
rysy je evangelikalismu velmi podobná a nezapře tak dobu a okolnosti
svého vzniku.
V téže době, roku 1831, zveřejnil farmář William Miller (1782–1849)
svůj výklad biblických proroctví, podle něhož měl nastat druhý Kristův
příchod (advent) před rokem 1844. Jako mnoho jiných evangelikálů jeho
doby opustil Miller deismus, roku 1812 konvertoval a stal se baptistou.
Ovlivněn filosofií zdravého rozumu pak při horlivé četbě Bible
kombinoval údaje z knih Daniel a Zjevení. Výpočet
data, kdy se Kristus viditelně ujme vlády nad zemí, mu potvrzovaly
další biblické oddíly. Po roce 1840, kdy byl Kristův advent upřesněn
na dobu mezi březnem roku 1843 a březnem 1844, se k Millerovu adventnímu
hnutí počítal snad až milion metodistů, baptistů a dalších
evangelikálů. Po tzv. velkém zklamání se většina z nich včetně Millera
vrátila k umírněnějším očekáváním ve svých denominacích. Některé
skupiny Millerova hnutí ovšem setrvaly ve víře v blízký Kristův příchod
a postupně vytvořily samostatná společenství. Roku 1863 to byli
adventisté sedmého dne, po roce 1878 badatelé Bible (dnešní svědkové
Jehovovi) a další.
Krize a nová oživení
Občanská válka v letech 1861–65 americký evangelikalismus oslabila.
Nejen že se kvůli ní evangelikální církve rozdělily, ale používání
biblických argumentů na obou bojujících stranách znevěrohodnilo
evangelikální zaujetí Písmem jako „božím slovem“. Jako důvěryhodnější
se tak v poválečném období jevilo úsilí evangelikálů o hlubší duchovní
život, jak se projevovalo v hnutí svatosti. Na konci 19. století se
hnutí svatosti díky táborovým shromážděním, jejichž tradici převzalo,
stalo důležitou silou amerického evangelikalismu. Jeho důraz
na křesťanský životní styl, který se vyhýbá populární kultuře, kinu,
tanci, líčení, kouření, alkoholu, hazardu apod., se v rámci
evangelikalismu značně rozšířil. Zároveň ale po sérii konfliktů hlavně
mezi „táborovými“ evangelisty a metodistickými církvemi vytvořila část
hnutí svatosti vlastní denominace. Patrně největší z nich je Církev
Nazaretského, která pod původním jménem Pentekostální církev
Nazaretského vznikla z několika starších společenství roku 1908
a rozšířila se pak ze Spojených států i na jiné kontinenty.
Vedle vzestupu hnutí svatosti bylo dalším důsledkem války Severu
proti Jihu obnovení probuzenecké misie. Mravně pokleslá poválečná
společnost podle evangelikálů potřebovala nové „probuzení“.
Probuzenectví tak na konci 19. století dosáhlo vrcholu především díky
působení Dwighta Lymana Moodyho (1837–1899) ve Velké Británii a pak
hlavně ve Spojených státech. Účinnost jeho emotivních masových
probuzeneckých shromáždění byla zvýšena promyšlenou dramaturgií,
v nichž hrály velkou roli společné písně. Komponoval je zpěvák
a skladatel Ira David Sankey (1840–1908), který se s Moodym setkal roku
1870. Jeho podíl na popularitě probuzeneckých shromáždění té doby je
srovnatelný s podílem Moodyho. Pro upevnění konvertitů Moody zakládal
a podporoval biblické školy. Jedna z nich, později přejmenovaná
na Moodyho biblický institut, byla založena roku 1889 v Chicagu, aby
sloužila jako ideová hráz, která evangelikály ochrání před rozmáhajícím
se teologickým liberalismem.
Ve Velké Británii a pak i ve Spojených státech v posledních
desetiletích 19. století zaznamenala mimořádný úspěch Armáda spásy, a to
patrně tím, že spojila sociální zájem evangelikálů s oživením jejich
probuzenecké misie. Metodistický kazatel William Booth (1828–1912),
který od roku 1861 působil jako probuzenecký evangelista, založil roku
1865 se svou manželkou Catherine (1829–1890) v nejchudší čtvrti Londýna
misijní středisko. Rychlé rozšíření jeho působnosti si vyžádalo
osamostatnění. Roku 1878 tak vznikla Armáda spásy a pro svůj způsob
misijní a sociální práce začala používat vojenskou symboliku
a terminologii. Naznačovala tím vysokou míru oddanosti a nasazení
na straně svých pracovníků a současně tím motivovala své konvertity
z nejnižších sociálních vrstev ke střídmosti a ukázněnosti ve všech
ohledech. Již roku 1880 se Armáda spásy dostala do Spojených států
a postupem času se rozšířila do více než stovky zemí celého světa.
Poněkud pozdějším odrazem hnutí svatosti ve Spojených státech bylo
ve Velké Británii tzv. keswické hnutí. Na jeho vzniku má patrně podíl už
britské kazatelské turné Phoebe Palmerové v letech 1859–63 a později
dalších amerických kazatelů hnutí svatosti, ale o hnutí můžeme hovořit
nejdříve roku 1875. Tehdy se v anglickém městě Keswick poprvé sešlo
několikatisícové shromáždění křesťanů, toužících po neporušeném vztahu
s Bohem a věřících, že je možné dosáhnout vítězství nad tím, co považují
za přirozený lidský sklon k hříchu. Podle velmi vlivné knihy Vyšší křesťanský život z roku
1858, připisované britskému misionáři Williamu E. Boardmanovi
(1810–1886), ačkoli první verzi knihy sepsala jeho manželka Mary, se
hnutí nazývá také hnutí vyššího života. Keswická shromáždění
evangelikálů se konají dodnes.
V posledních desetiletích 19. století se americkým evangelikálům
dostalo ještě jednoho výrazného impulsu. Úspěch u nich zaznamenal John
Nelson Darby (1800–1882), původně duchovní irské anglikánské církve,
který ale duchovenský úřad opustil a stal se kazatelem bezvýhradné
autority Bible. Pojímal ji jako neomylný a bezchybný zápis božích slov,
jemuž má být porozuměno v jeho doslovném významu. Z takto chápané Bible
pak vyvodil schéma historie lidstva, jehož základem je rozdělení
do sedmi věků (dispenzací). Současné šesté období, „dispenzace
milosti“, skončí druhým příchodem Krista. Před touto událostí ovšem
nastane ještě „velké soužení“, z něhož budou zachráněni věrní křesťané
tím, že budou „vytrženi“ na nebesa. Sedmou dispenzací pak má být
tisíciletá říše pod Kristovou vládou. Přesvědčení o úpadku lidstva
a brzkém začátku „velkého soužení“, víra ve „vytržení svatých“ a naděje
na vznik tisícileté říše se staly hlavními poznávacími charakteristikami
dispenzacionalismu.
Zatímco přímých následovníků Darbyho (tzv. plymouthských bratří)
nebylo mnoho ani ve Velké Británii ani ve Spojených státech,
v kontinentální Evropě ani jinde na světě, samo učení dispenzacionalismu
se mezi americkými evangelikály dočkalo značného úspěchu. Toto učení
Darby hlásal při svých návštěvách Spojených států v letech 1862–77
a přímo jím ovlivnil stovky evangelikálních vůdčích osobností (včetně
probuzeneckého kazatele D. L. Moodyho). Nepřímo pak byli ovlivněni
Moodyho četní spolupracovníci, posluchači v evangelikálních učilištích
a čtenáři mnohých knih a brožurek. Darbyho přístup k Bibli, jeho pojetí
dějin lidstva i znamení blízkého druhého příchodu Krista rozvíjeli
evangelikálové na tzv. niagarských výročních konferencích již od roku
1868; největší popularity pak tyto niagarské konference dosáhly mezi
lety 1883 a 1897 (Albanese 1999: 169).
Americký evangelikalismus oslabený krizí po občanské válce se
především díky vlivu Darbyho a také společenských změn, které
evangelikály tlačily do obranných pozic, výrazně proměnil. Zřetelně je
to patrné na změně mileniálních konceptů: zatímco ještě druhé velké
probuzení se hlavně díky Finneymu neslo v postmileniálním duchu
a optimisticky věřilo v možnost zlepšení společnosti prostřednictvím
zrušení otroctví, vzdělávání, vězeňské reformy, boje proti alkoholismu
apod., Moodyho poselství bylo pod vlivem Darbyho premileniální, a proto
vůči možnostem zlepšení společnosti pesimistické (Balmer 1993: 33;
Vojtíšek 2014: 28–33). Tato změna zaměřila evangelikální aktivismus
spíše dovnitř jednotlivých společenství (k sociální a jiné pomoci
především vlastním příslušníkům) a připravila vznik fundamentalismu
a stažení se evangelikálů z centra veřejného dění. Ještě dříve ale došlo
k jiné přelomové události – vzniku pentekostalismu.
Impuls pentekostalismu
Na přelomu 19. a 20. století se začínají projevovat nenápadné začátky
pentekostálního (nebo též letničního) hnutí, jež se pak během 20.
století rozvinulo do nejvýznamnějšího proudu evangelikalismu. První
pentekostální (letniční) křesťané byli příslušníky hnutí svatosti
a spolu s tímto hnutím věřili, že křesťan má na své cestě ke svatosti
prožít „křest svatým Duchem“ jako druhé požehnání od Boha.
Evangelikálové v hnutí svatosti stejně jako raní pentekostalisté věřili
v možnost nadpřirozeného uzdravení a používali také obraz „druhých
Letnic“. Navazovali tak na jeden z významů, které nese křesťanský
svátek Letnic (řecky pentekosté), a to na „vylití svatého
Ducha“, tedy na nadpřirozené okolnosti vzniku církve během prvních
Letnic po Ježíšově zmrtvýchvstání. Pentekostalisté stejně jako
příslušníci hnutí svatosti očekávali, že nastanou „druhé Letnice“, že se
tak stane těsně před druhým příchodem Krista a že obě tyto události
jsou již velmi blízko. Novým „vylitím Ducha“ během „druhých Letnic“ měla
být církev obnovena do svatosti a připravena tak pro vstup do božího
království.
Ovšem zatímco hnutí svatosti chápalo „křest Duchem svatým“ jako
událost (požehnání), kdy člověk díky boží milosti získává schopnost
mravného a užitečného způsobu života, pro rodící se pentekostální hnutí
znamenal „křest Duchem svatým“ přístup k nadpřirozeným schopnostem. Mezi
tyto nadpřirozené „dary boží milosti“ (řecky charismata) patří
prorokování a jeho výklad, činění divů a zázraků, uzdravování,
schopnost modlit se neznámým (tzv. andělským) jazykem, schopnost výkladu
smyslu takto pronášené modlitby apod. Právě schopnost modlit se
neznámým jazykem (tzv. glosolálie) se v pentekostalismu stala důkazem,
že daný křesťan byl „pokřtěn svatým Duchem“. Glosolálie a ostatní
nadpřirozené schopnosti, které se podle Nového zákona objevovaly
v prvotní křesťanské církvi po prvním svátku Letnic a které se údajně
projevovaly i mezi pentekostalisty, jim posloužily jako přesvědčivé
znamení, že nastaly „druhé Letnice“ a že se Kristus záhy navrátí.
Přesvědčení, že křesťan má prožít dvě základní zkušenosti
(znovuzrození a křest svatým Duchem) a že viditelnou manifestací křtu
svatým Duchem je glosolálie, charakterizuje pentekostální zbožnost
nejzřetelněji a odlišuje ji od jiných podob evangelikalismu. Křest
svatým Duchem otevírá pentekostálnímu křesťanovi přístup k dalším darům
milosti (charismatům). Ve svém celém životě má prožívat přítomnost
a vedení svatým Duchem a být tak zmocněn k účinnému, zvláště misijnímu
působení ve svém okolí. Právě zázračné projevy působení svatého Ducha
mají být přesvědčivými důkazy Boha a sloužit tak misii. Role svatého
Ducha je tedy v pentekostální teologii větší než v dosavadním
evangelikalismu, zaměřeném spíše na osobu Ježíše Krista a na spasení
díky víře v něho.
Svobodnému působení svatého Ducha je přizpůsobena také pentekostální
bohoslužba. Dává proto velký prostor pro osobní vyjádření vztahu k Bohu
a pro zážitek působení svatého Ducha. Takové vyjádření může mít podobu
spontánního kázání, zpěvu, modlitby, glosolálie, tělesných pohybů
(tance, pozvedání rukou atd.), proroctví apod. Součástí bohoslužby bývá
nadpřirozené uzdravování přikládáním rukou k nemocným místům těla
i dalšími způsoby. Emočně bohatá atmosféra pentekostální bohoslužby
povzbuzuje účastníky k entuziastickému přístupu i k běžným životním
činnostem a k vědomí vítězství nad nepříznivými životními okolnostmi. To
je možná jedním z důvodů, proč pentekostalismus ve svých začátcích
zasahoval především chudší městskou populaci.
Spíše symbolicky vyznačují sami pentekostalisté počátek svého hnutí
datem 1. 1. 1901, kdy metodistická studentka Agnes Ozmanová (1870–1837)
byla údajně pokřtěna svatým Duchem a začala se modlit v neznámém,
andělském jazyce. Zpráva o tom přišla z biblické školy Bethel v Topece
v americkém státě Kansas, kterou založil a vedl Charles Fox Parham
(1873–1929), evangelista působící v hnutí svatosti. Parham sice
na základě této události vytvořil naukové základy vznikajícího
pentekostalismu, ale rozhodující impuls a faktický začátek hnutí je
spojen spíše s afroamerickým kazatelem Williamem J. Seymourem
(1870–1922). Ten se roku 1905 stal studentem jiné Parhamovy biblické
školy a následujícího roku začal v Los Angeles kázat o křtu svatým
Duchem, glosolálii a dalších nadpřirozených darech boží milosti.
Podnítil tím tzv. probuzení v ulici Azusa. Z kaple v této ulici v chudé
čtvrti Los Angeles se pentekostalismus díky množství návštěvníků
rozšířil po celých Spojených státech, téměř ihned se hlavně díky
norským misionářům dostal do Evropy a v průběhu první poloviny 20.
století v podstatě do celého světa. Ve Spojených státech ještě roku 1906
přijala pentekostální typ zbožnosti Církev Boha v Kristu, do té doby
působící v rámci hnutí svatosti, a časem vyrostla v největší
afroamerickou pentekostální církev. Největší bělošskou pentekostální
církví se nejen ve Spojených státech, ale časem i na celém světě stala
církev Shromáždění boží. Vznikla roku 1914 spojením několika menších
pentekostálních denominací.
Zatímco ve Spojených státech pentekostální církve utvořily svou
platformu v rámci evangelikalismu docela hladce, v Evropě se
pentekostálním důrazům někteří evangelikálové silně bránili. Situace se
vyhrotila zvláště v Německu: projevy této zbožnosti na probuzeneckém
shromáždění v Kasselu pořadatelé považovali za natolik skandální, že ho
nechali rozpustit policií. Tzv. kasselské jazykové hnutí se ale i tak
stalo společně s působením původně probuzeneckého pastora Jonathana
A. A. Paula (1853–1931) základem pentekostalismu v německy hovořících
zemích. Probuzenečtí evangelikálové Paula podezírali z hlásání toho, že
křesťané mohou dosáhnout bezhříšnosti již za pozemského života, a toto
učení společně s naukami pentekostalismu na berlínské schůzce roku
1909 odmítli v ostře formulovaném prohlášení. Jejich výhrady se němečtí
pentekostalisté pokusili vysvětlit už za dva týdny tzv. mühlheimským
prohlášením, roztržce s ostatními evangelikály ale nezabránili
(Vojtíšek 2012).
Vzájemná ostražitost či kritika byla běžná ještě mnoho desetiletí,
a to nejen v Německu, ale v podstatě všude, kde pentekostální
a nepentekostální evangelikálové působili vedle sebe. Ostatní
evangelikálové se od pentekostalistů někdy přímo distancovali. Okrajovým
jevem, ale zároveň názornou ilustrací této situace je např. fakt, že
z názvu výše zmíněné Pentekostální církve Nazaretského byl roku 1919
odstraněn výraz „pentekostální“. Evangelikálové z hnutí svatosti totiž
tento výraz již tehdy pociťovali jako zavádějící. Také
dispenzacionalisté obvykle odmítají, že by v současné šesté dispenzaci
mohly být přítomny nadpřirozené duchovní dary, zvláště glosolálie.
Základní učení pentekostalistů tak podle nich není opodstatněné.
Zdeněk Vojtíšek
Docent na katedře religionistiky
Husitské teologické fakulty Univerzity Karlovy v Praze. Zabývá se
současným náboženstvím, a to především novými náboženskými hnutími
a jejich interakcí s většinovými společnostmi, a nověji též
milenialismem a rolí spirituality v psychoterapii.
Zdroj: časopis Lidé města 2014/1 (číslo 16)
Druhý díl
|
|
| |
| |
| | | Hodnocení článku | Průměrné skóre: 5 Hlasů: 2
|
| | | |
|
|
"Evangelikalismus jako globální náboženský fenomén I." | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře |
| Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor. |
|
| |
|
|