poslal Nepřihlášený Pomáhá
katolická církev radikalizovat českou společnost? Ještě před nedávnem
bych řečenou otázku považoval jednoznačně za přehnanou. V posledních
dnech se však objevily veřejné výroky, pocházející od až příliš vysoce
postavených duchovních, které lze jen obtížně chápat jinak, než jako
přitakání radikalizujícímu se trendu, jenž se šíří českou společností.
Korunu
všemu pak nasadily událostní a ceremoniální souvislosti mše svaté v
lánském kostele, mediálně již mnoho propírané. Kritika se v těchto dnech
snáší především na hlavu kardinála Dominika Duky, přitom se ale příliš
neklade otázka, jaké názorové ovzduší vlastně ve vedení české katolické
církve panuje. A jsou to právě některé výroky z posledních dnů, které
vybízejí k obavám. Uveďme dva příklady, oba se věnují současnému top
tématu, totiž vztahu mezi křesťanstvím a islámem.
První z nich zazněl v rámci homilie prof.
Petra Piťhy, kterou pronesl dne 13. listopadu na mši svaté, sloužené u
příležitosti převzetí titulu "monsignore". Piťha líčí soužití
křesťanství a islámu jako principiálně nepřátelské a čtenáři
(posluchači) sugeruje, že jiná možnost prakticky ani neexistuje a nikdy
neexistovala:
"Od
první chvíle byl vztah mezi křesťanstvím a Islámem charakterizován
válkou o hranice dvou náboženství. Odpočátku jde o džihád, boj na život a
na smrt. Zapomněli jsme na to a najednou si nevíme rady."
To,
co by se dalo chápat jen jako hrubé zjednodušení složitých, po staletí
utvářených historických vztahů, má o kus dál svou teologickou explikaci.
Petr Piťha se zde zamýšlí nad příčinami tohoto stavu, jež mají spočívat
ve skutečnosti, že muslim a křesťan věří každý v jiného Boha. Nikdo
přitom není ponechán na pochybách, jak vypadá etické rozdělení rolí:
"Je
to (islám - pozn. red.) zásadním způsobem jiná civilizace, protože mezi
milosrdným, nesmírně lidským a odpouštějícím Bohem, ochráncem a
zachráncem a Alláhem, nelítostně tvrdým bohem Muslimů, je veliký rozdíl.
Křesťanství je náboženství, které už od Starého Zákona, který Kristus
naplnil, dovršil, ale nezrušil, považuje člověka za svobodného. Dává mu
právo se rozhodovat a žádá jeho odpovědnost. Alláh, vyžadující naprostou
poslušnost člověka, činí z něho otroka. Křesťanství hlásající pokoj, je
zjevně náboženstvím života, Islám vyhlašující džihád je naopak
náboženstvím smrti."
A co více, nakonec přichází rada k činům:
"Buďte
pravdiví, poznejte, kdo jste a kde stojíte, a tam konejte, co máte na
tom místě konat. Už teď, kdy je jakž takž mír, ale hlavně se v tom
vycvičte, kdyby, nedopusť to Bůh, došlo k válce, kdy voják bojuje, lékař
zachraňuje raněné, sestry obvazují rány a zázemí nesmí selhat."
Jistě
mohu být nařčen z toho, že věty vytrhávám z kontextu - ano i ne, kázání
Petra Piťhy samozřejmě zpracovává i řadu jiných témat, zájemce odkazuji
na zveřejněné plné znění. O podstatě smýšlení stran islámu však může
být stěží pochyb.
Druhý
avizovaný výrok na svém facebookovém profilu zveřejnil olomoucký
arcibiskup Jan Graubner. Zde o vytrhávání z kontextu nemůže být řeč -
jde o úryvek z říjnového rozhovoru, selekci za mne však již provedl
správce profilu pana arcibiskupa. Jde tedy zřejmě o sdílení hodnou část
rozhovoru:
"V
malém počtu mohou být muslimové v Evropě obohacením, ale velký počet
musí ohrozit křesťanskou civilizaci. I slušní a mírumilovní muslimové
jsou přesvědčeni, že nejlepší politické zřízení je podle Koránu, a kde
je muslimů přes padesát procent, tam je podle nich spravedlivé, aby
vládli oni." (z interview pro Deník 21.10.2015)"
V
souvislosti s tímto výrokem se objevuje řada otázek: Když je někde
někoho víc než 50 %, není jaksi přirozené, že žádá podíl na vládě, ať
jde o kohokoli? Jak do "vlády podle Koránu" zapadá třeba sekulární
Turecko? Kde je hranice mezi obohacením a ohrožením - dá se jednoduše
kvantifikovat na počet obyvatel? A hlavně - existují informace o tom, že
se např. do ČR chystá na 10 milionů muslimů, aby tvořili více než 50 %
populace?
Na
tomto místě je třeba připomenout, že k fenoménu islámu se vyjadřují též
oficiální církevní dokumenty, které by měl katolický křesťan považovat
za závazné. Vidím tedy jistý nesoulad mezi zněním Piťhovy homilie a
např. věroučnou konstitucí II. vatikánského koncilu o církvi Lumen gentium, kde se v čl. 16 praví:
"Plán
spásy se však vztahuje i na ty, kteří uznávají Stvořitele, a mezi nimi
především na muslimy, kteří prohlašují, že se drží víry Abrahámovy, a
klaní se jako my Bohu jedinému, milosrdnému, který bude v poslední den
lidi soudit."
Rovněž
lze citovat slova papeže Františka - nikoli zběžné a
dezinterpretovatelné vyjádření pro média, ale promyšlený text exhortace
Evangelii Gaudium (konkrétně článek č. 253), jenž hovoří jasným a
současně nijak naivním jazykem:
"Pro
dialog s islámem je neodmyslitelná náležitá formace zúčastněných stran
nejenom proto, aby byli pevně a radostně zakořeněni ve své identitě, ale
proto, aby byli schopni uznat hodnoty druhých, porozumět starostem,
které stojí za jejich požadavky, a zdůrazňovat společná přesvědčení. My
křesťané bychom měli s vlídností a úctou přijímat islámské imigranty,
kteří přicházejí do našich zemí, stejně jako doufáme a prosíme, aby byli
křesťané přijímáni a respektováni v zemích s islámskou tradicí. Prosím a
pokorně žádám tyto země, aby vzaly v potaz svobodu, které se těší
muslimští věřící v západních zemích, a zajistily křesťanům svobodu, aby
mohli slavit svou liturgii a prožívat svoji víru! Tváří v tvář případům
násilného fundamentalismu, jenž nám působí starosti, nás musí náklonnost
k autentickým věřícím islámu vést k tomu, že se vyvarujeme nevraživého
zobecňování, protože pravý islám a náležitá interpretace Koránu se staví
proti každému násilí."
Všichni
bez rozdílu jsme samozřejmě zasaženi barbarskými a krutými útoky
islamistů. Pokud na ně ale budeme reagovat konstruováním nepřítele v
každém muslimovi, je to nejlepší cesta k tomu, že se z něj nepřítel
opravdu stane. Až příliš málo se ptáme po skutečných příčinách
islámského fundamentalismu (jak ukazuje článek Václava
Umlaufa) a pokud ano, až příliš často zní odpověď - "islám je prostě
zlý, s tím se nedá nic dělat, jen proti němu bojovat." Pokud tato
odpověď zní z úst "xenofobní sekty", jak ji nedávno trefně označil
premiér Bohuslav Sobotka, pak se tomu dá ještě rozumět. Většina
demokratických společností má v sobě extremistické křídlo, s nímž se
musí naučit nějak pracovat.
Problém české společnosti je v tom, že
podobné výroky se ozývají ze strany vrcholných představitelů. A pokud
jsou to vrcholní představitelé církve, je to pro mne, věřícího křesťana,
zvláště alarmující. Lze si jen stěží představit, že by se podobných
výroků dopustili církevní představitelé na západ od českých hranic, kde
existuje daleko větší zkušenost soužití s islámem, než je tomu u nás. Německá církev např. v několika případech poskytla muslimským uprchlíkům
určeným k deportaci starobylé církevní právo azylu. Humanitární
hledisko pomoci bylo pro ni důležitější než riziko konfliktu se státní
správou.
Česká společnost má smůlu, že je od konce čtyřicátých let
zabetonovaná v naprosté kulturní homogenitě, která trvala díky
komunistickému režimu příliš dlouho. Dá se tedy snad i chápat, že se
obává všeho cizího, zvlášť uvážíme-li současný mediální obraz islámu. Co
je ale s podivem, české elity nejenže nejsou schopny této skutečnosti
čelit, ale v sepětí se svou "základnou" ji samy přiživují. Pak nezbývá
než uzavřít, že ve zběsilém honu za záchranou tradičních křesťanských
hodnot jsme nastoupili cestu k jejich dobrovolnému odložení ad acta a k
vlastní fundamentalizaci.
A
jak je to s tím fašismem, který probleskuje v kritice lánské mše? To
považuji prozatím opravdu za přehnané. Nemám moc rád, když se příliš
rychle kouzlí historické paralely, tentokrát s 30. léty, proto se
pokusím o závěr spíše optimistický: ještě je čas. Ještě je čas
rozpomenout se nejen na církevní dokumenty, ale především na Evangelium.
Je čas začít vidět v lidech okolo sebe lidské bytosti, které mají
univerzální hodnotu bez ohledu na své vyznání. Je čas přestat přebíjet
nenávist nenávistí.
Jiří David
Zdroj: www.umlaufoviny.com