poslal Nepřihlášený Náboženská svoboda v Norsku se zdá být ohrožena ve jménu „nejvyššího
zájmu dítěte“. Zní to orwellovsky, ale taková se dnes zdá být praxe
v dnešním Norsku. Křesťanské rodině manželů Mariuse a Ruth Bodnariu,
hlásícím se k letniční větvi evangelikálního křesťanství, bylo
Barnevernetem odebráno jejich pět dětí.
Hlavním důvodem měla být podle části dokumentů, které se rodičům
podařilo získat, údajná „náboženská indoktrinace“. K vyšetřování
obávanou norskou sociálkou dala podnět iniciativní ředitelka školy, kam
chodily dcery Eliana a Naomi. Přestože měly být obě děti inteligentní a
kreativní, dle ředitelčiných slov hodně mluvily a nechtěly dodržovat
školní pravidla. A navíc se zmínily o tom, že jsou doma vedeny ke kázni.
Co je zde ale důležité zmínit, je skutečnost, že ředitelka uvedla, že
rodiče jsou věřící křesťané. Přesvědčení babičky o tom, že Bůh trestá
hřích, což údajně mělo děti hendikepovat. Jedním dechem však dodávala,
že obě dívky vynikají dobrými školními výsledky a nedomnívá, že by byly
doma fyzicky týrány. Navzdory tomu však byla ředitelka přesvědčena o
tom, že rodiče potřebují pomoc a rady od Barnevernetu, což se rodině
Bodnariové stalo osudným.
Šokující odebrání pěti dětí během tří dnů
„Pomoc“ norské sociálky se opravdu dostavila velmi rychle. V pondělí
16. listopadu byly odebrány obě nejstarší děti ze školy a umístěny do
pěstounské péče. Poté byly za doprovodu policie odebrány další dvě děti
nic netušícím rodičům přímo z domu. A o den později rodičům z
„bezpečnostních důvodů“ vzali pracovníci Barnevernetu, za přítomnosti
policie, i nejmladší dítě, tříměsíčního kojence. Prý z důvodu týrání
dětí. Zde je důležité dodat, že žádné týrání dětí se opět nikdy
neprokázalo.
Se svým odvoláním na konci listopadu rodiče neuspěli.
Nyní mohou nejmenšího Ezekiele vídat dvakrát týdně na tři hodiny.
Dovoleno mají navštěvovat i dva syny Matthewa a Johna, ale ne dvě
nejstarší dcery, protože rodiče na ně měli údajně špatný vliv. Nyní se
hledají další zákonné možnosti, jak děti získat zpět, ale vypadá to, že
opět Barnevernet děti zpět nikdy nevrátí.
Za zmínku zde stojí ještě jedna velmi podivná okolnost. Ředitelka
školy, která rodiče udala z důvodu, aby jim bylo „pomoženo“, přestala
s Barnevernetem spolupracovat okamžitě poté, co se dozvěděla, že obě
dcery byly odebrány. Rodinu Bodnariu podpořili někteří učitelé a rodiče
dětí.
Bohužel, děti jsou v Norsku vnímány skoro jako bohové. Existuje zde
absolutní důvěra v jejich výpovědi, přestože mohou být jakkoli zkreslené
a děti nemusí vždy úplně dobře pochopit, co se děje v jejich okolí, tak
jako dospělí. Neuvážené dětské výpovědi zřejmě sehrály svoji roli i
v tomto případě. Je sice pravdou, že rodiče sami přiznali, že užívali
fyzické tresty, ale nikdy ne do takové míry, aby dětem ublížili.
Za připomenutí zde také stojí, že Barnevernet zde nejenže odebral
děti, ale také se pokusil rozvrátit manželství rodičů. Nabídl matce
vrácení dětí, pokud řekne, že její manžel ji psychicky týrá a má sklony
k násilí. Ta samozřejmě odmítla na něco takového přistoupit. Zmíněné
praktiky mi připomněly dobu komunismu, kdy se vyšetřovatelé snažili
zlomit politické vězně tím, že proti nim chtěli obrátit manželku, které
byly přislíbeny výhody v případě, že se s vyšetřovaným, či už
odsouzeným, manželem rozejde.
Jak zlikvidovat fungující rodinu
Když už byla řeč o rodičích, nemůžu v tomto článku opomenout ani
rodinné poměry. Matka Ruth je norského původu a otec Marius je
z Rumunska, nicméně se začleněním do norské společnosti neměl vůbec
žádný problém. Dříve pracoval Marius v Rumunsku jako profesor
počítačových věd v nadaci Open Doors věnující se dětem bez domova a v
této nadaci také poznal svoji budoucí norskou manželku Ruth, která zde
působila jako dobrovolnice. Po vystudování aplikované počítačové vědy v
Bukurešti byl Marius zaměstnaný v rumunské společnosti ROMATSA,
zabývající se řízením leteckého provozu.
Před narozením prvního dítěte se oba manželé rozhodli přestěhovat do
Norska, do rodné obce Mariusovy manželky Ruth. Otec rodiny se v Norsku
rychle uchytil a začal pracovat na obecní radnici jako „ajťák“ v
kanceláři starosty. Na starosti měl údržbu a správu místní počítačové
sítě. Ruth se v místní nemocnici vrátila ke své původní práci zdravotní
sestry.
Marius byl aktivní nejen ve své práci a rodině, ale i ve společenském
životě obce. Působil jako člen výboru rodičů na škole, kterou
navštěvovaly dvě nejstarší dcery, a ve školce jejich malého syna
Matthewa. Jedná se bezesporu o velmi aktivní a činorodé lidi.
Oba rodiče navíc dělali vše proto, aby měly děti co nejlepší
prostředí pro vlastní rozvoj. Kupovali jim hračky a poskytovali vše, co
potřebovali k jejich výchově. Děti tedy rozhodně zanedbávány nebyly.
Naopak, z dostupných informací vyplývá, že postaráno o ně bylo dobře po
stránce materiální i duševní. Kamenem úrazu se měla stát víra rodičů a
náboženská výchova, která děti údajně „hendikepovala“.
Cesta do pekel dlážděná dobrými skutky
Na závěr mohu dodat snad jen následující. Svobodná společnost se
dokáže bez problémů obejít bez novodobých výstřelků, jako je přiznání
dětem takových práv, jako mají dospělí, nikoli však bez náboženské
svobody. Osekávání náboženské svobody a práva vychovávat děti dle
vlastního přesvědčení, je proto přímou cestu do pekel.
To nejlepší, co může stát udělat pro rodiny s dětmi, je nezasahovat
do jejich záležitostí, s výjimkou opravdu krajních případů týrání.
Norsko a skandinávské země staví rády na obdiv své společenské
pokrokářství, mj. i ve věci výchovy dětí. Ptám se, co je pokrokového na
faktické perzekuci normálně žijící rodiny z náboženských důvodů?
Tomáš Zdechovský, poslanec Evropského parlamentu za KDU-ČSL
Zdroj: www.christnet.cz