|
| | | Kdo je Online | Právě je 67 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde |
| | | |
| |
|
Texty: Sobota nebo neděle?
Posted on Sobota, 16. duben 2016 @ 13:06:55 CEST Vložil: Mainstream |
poslal demagog V úvodu článku bych rád vyjádřil hlubokou úctu k sobotě tak, jak ji vyznávají bratři z církve adventistů sedmého dne. Vidím dobré ovoce, které tato sobota přináší a plně uznávám, že Duch Svatý tuto církev může vést k sobotě skrze určité místa v Bibli. Navíc, první člověk, který mi jako první svědčil o Kristu, byl adventistou. V těch svých šestnácti či sedmnácti let jsem chodil mezi adventistickou mládež a hluboce na mne zapůsobila jejich zásadovost. Plně respektuji a cítím úctu k adventistické sobotě. Ale sám nejsem adventistou.
Zdroj: http://bohu-a.svetu.cz/235-sobota-nebo-nedele.html
Ke mne Duch Svatý hovoří skrze jiná místa v Bibli a vede mne k neděli. Duch mne také nakonec nepřivedl do církve adventistů, ale do Církve bratrské.
Někteří adventisté tvrdí, že neděli zavedla církev až na základě příkazu Konstantina Velikého, který údajně chtěl sjednotit křesťanský oddělený den se dnem boha slunce. Ale to není pravda. Máme mimobiblická (ale i biblická) svědectví, že neděli křesťané světili mnohem dříve. Zcela jasnou zmínku máme například z roku 110. Všimněme si, pouhých (maximálně) patnáct dvacet let od sepsání biblické knihy Zjevení. Víme tedy, že v té době se pod pojmem "den Páně" (Zj 1,10) se myslela neděle. Dnešní doba je docela rychlá, už během velmi krátkého časového okamžiku může pojem získat jiný obsah. Ale né tak v době apoštola Jana. Dneska se informace šíří globální rychlostí, tehdy však internet, mobilní telefony, auta, letadla a jiné komunikační prostředky neexistovaly. A je to logické.
Vážení přátelé, který den je den Páně? Den vítězství Pána Ježíše Krista? Sobota, kdy ležel mrtvý v hrobě? Sobota, kdy farizeové a velekněží slavili, že mají problém z krku? Kdy učedníci se třepali strachy za zavřenými dveřmi? Anebo neděle, kdy se všichni mohli procházet v prázdném hrobě? Kdy se Kristus zjevoval učedníkům a zvěstoval, že žije a že je mu svěřena veškerá moc?
Sobota je dnem Božího odpočinku. A odpočinek, spánek, je eufemismus pro smrt. Starozákonní sobota ukazovala na Kristovu smrt (Iz 11.10). Kristovo tělo je chrámem a Kristus sám je více než chrám (Mt 12,6). Tento chrám však byl zbořen, aby třetí den byl znovu vystaven (Jan 2, 19). A s chrámem se spojuje bohoslužba. Je - li chrám zbořen, tak jaká bohoslužba? Bez chrámu nelze oslavovat Pána. A tento náš, novozákonní chrám, byl v sobotu zničen, uzavřen, zbořen. Avšak v neděli se znovu postavil, ztnovu otevřel. V neděli měl vzkříšený Ježíš Kristus radostné a hluboké společenství s mnohými věřícími. Ježíš Kristus svým vzkříšením posvětil neděli.
A nejenom Ježíš Kristus. I Duch Svatý. Letnice, ve kterých vznikla samotná církev, se udály v... v neděli. Duch Svatý přišel na tuto zem v neděli. V neděli jsme my, věřící, byli pokřtěni v jedno Kristovo tělo, v neděli se zrodila církev z Ducha Svatého. Neděle tedy byla posvěcena, pomázana Synem a Duchem Svatým. A co Otec? Nebyl to On, kdo vzkřísil Krista a poslal Ducha Svatého? Nebyl to tedy hlavně On, Bůh Otec, který posvětil neděli skrze svého Syna a Ducha Svatého? Nejsou tito Tři Jedno? V plné Jednotě? Svědectví dvou, tří svědků, je pravé. Bůh začal tvořit svět v... v neděli. Neděle je den počátku, novosti. I v Kristu přišel nový počátek, nová doba. V Kristu můžeme začít i my, v Kristu máme nový počátek, nový život, v Kristu jsme znovuzrozeni. V sobotu byl odložen zákon, bal zničen úpis, který svědčil proti nám, v sobotu jsme spolu s Kristem mrtvi, v neděli však přichází Vítězství nad Smrtí, vítězstvi nad Zákonem, nad Dlužním úpisem, v neděli přichází Milost. V neděli jsme spolu s Kristem znovuzrozeni.
V Písmu máme i drobná svědectví o tom, že v neděli se křesťané scházeli k lámání chleba. Tento příběh je popsán ve Skutků 20,7. Všimněme si, křesťané si v neděli nepřišli poslechnout Pavlovo kázání či rozloučit se s ním, neboť druhý den měl vyplout na cestu, jak učí adventisté. Ale křesťané se sešli k " k lámání chleba." Jinak řečeno, Apoštol Pavel odjel až v pondělí právě proto, aby v neděli mohl přijít na shromáždění k lámání chleba. Anebo si myslíme, že kdyby se křesťané scházeli v sobotu, že by Pavel nemohl odjet již v neděli? Ne. Není to tedy tak, že by se shromáždění sešlo v neděli kvůli Pavlovi, aby se s ním rozloučilo, ale naopak Pavel odjel až v pondělí proto, aby v neděli mohl přijít a mohl se se shromážděním rozloučit.
Kristus je naplněním Zákona, dává Zákonu obsah. Pak je tedy i naplněním soboty, obsahem Soboty, Pánem nad Sobotou, protože sobota je součástí Zákona. Naplnění Soboty je tedy Smrt, Odpočinutí, Zánik chrámu a Bohoslužby, Zánik Starého života v sobotu a Vítězství, Milost, Znovuzrození z Ducha a příchod Nového Života v neděli. Tím tedy, když světíme neděli, naplňujeme obsah Zákonní Soboty. Sobota je obsažena v neděli, ale neděle není "pouze" anebo "pouhou" sobotou.
Bůh Adamovi rozhodně nepřikázal světit sobotu. Genesis to nikde nepopisuje, a pokud je mi známo, není to uvedeno ani jinde v Bibli. V první knize Bible čteme pouze, že Bůh posvětil sobotu, ve které odpočinul od své práce. Po Adamovi něco takového výslovně nepožadoval.
Sobota přišla až společně se Zákonem. Ne před tím, ne potom, ale až se Zákonem. Mělo připomínat Židům vysvobození z Egypta. Jak správně v jednom kázání poznamenal kazatel BJB Aš bratr Alois Boháček: Jako egyptští otroci totiž židé žádnou sobotu neměli. Neměli žádný odpočinkový den. Dřeli od úmoru do úmoru a pak ještě přes čas. Otroci odbory založit nemohly a pro egypťany měli lidé v tomto postavení hodnotu domestikovaných zvířat. Žádnému dozorci nezáleželo, jestli při stavbě například pyramidy došlo k nějakému pracovnímu úrazu. Jeden mrtvý nebo tisíc mrtvých, těm nahoře, faraónům, velekněžím, dozorcům, úředníkům, těm to bylo jedno, úplně jedno. Otroci odpočinek neznali.
A teď, když je Bůh osvobozuje, tak jim tento odpočinek dává. Den, kdy si mohou lidé vydechnout, kdy mohou odložit své denodenní starosti a radovat se ze vztahu s Bohem. Konečně někomu záleží na jednotlivém člověku, aby se nezedřel jako zvíře. Odpočinek připomíná osvobození z otroctví, egyptského. Z osvobození TĚLESNÉHO. Ne duchovního, ale tělesného.
Ptát se, proč Bůh hned od počátku nedal světit neděli, je stejné jako ptát se, proč Bůh neposlal Ježíše Krista hned v době Adamově. Proč čekal těch cca 4.000 let? Protože neděle, ta je nerozlučně spjata s Ježíšem Kristem a s Duchem Svatým. Bůh posvětil neděli Vzkříšením Ježíše Krista a sesláním Ducha Svatého. Vzkříšení Ježíše Krista nás osvobozuje: Osvobozuje z otroctví smrti, z otroctví hříchu. Tedy již né z otroctví tělesného, nejedná se o osvobození tělesné, jak se třeba mylně domnívali židé té doby, že mesiáš povede vítěznou válku s Římem. Ne. Jedná se zde o osvobození duchovní.
Proč tedy Bůh neposlal Ježíše Krista hned do první generace? Proč počala z Ducha Svatého Marie a né třeba již Eva nebo některá z jejích dcer? Možná právě proto, že generace Adama na to nebyla duchovně připravena. Lidstvo si muselo projít zkušeností potopy světa, tohoto celosvětového Božího Soudu Vodou, zkušenosti Abrahamovi víry a věrnosti, egyptského otroctví, vyvedení na poušť, uzavření Sinajské Smlouvy, dobytí zaslíbené země, stavby a posvěcení Chrámu, nového pádu do nevěry, babylonské zajetí, zničení chrámu, a opětovného návratu do země zaslíbené, opětovného obnovování chrámu a nakonec Mlčení Boha po Malachiášovi. Tímto vším si musel Boží Lid projít, aby v pravém světle pochopil Kristovo poselství. Svět musí poznat, na vlastní kůži poznat, odpornost hříchu, aby mohl přijmout Kristovu obět. A toto vše je obsahem neděle. Neděle neobsahuje pouze sobotu, ale Naplnění Soboty v Ježíši Kristu. Sobota je tělesným předobrazem duchovní neděle obdobně jako tělesné egyptské otroctví bylo obrazem duchovního otroctví Satanu, Hříchu a Smrti a jako tělesné vysvobození z egyptského otroctví bylo obrazem duchovního osvobození od moci Smrti v Ježíši Kristu. Obraz krve beránka je naplněn v krvi Beránka s velkým Be, krví Ježíše Krista. Kristus je naplněním Zákona, obraz starozákonníh příběhů je naplněn v dramatu novozákonním.
Proč tedy mluví Ježíš o útěku v sobotu, když pro nás je platná neděle? Neříkám a nepíši, že sobota je pro nás Kristem zrušena, ale že sobota je naplněna nedělí. Svěcení soboty je součástí neděle. A Ježíš zde hovoří o sobotě ne proto, že my, křesťané, bychom se měli setkávat v sobotu, ale proto, že nikdo v té době prostě neděli ještě neznal. Chtěl-li Kristus, aby mu bylo rozuměno, musel používat pojmy, které jeho posluchači znali, né pojmy, které poznají zítra, pozítří či za rok. Protože jakákoliv "vědecká formulace" by byla nepřesná bez zážitku vztahu se Vzkříšeným Kristem. S tím Kristem který zemřel, pro mne a pro tebe, který byl mrtvý a který nyní, NYNÍ, žije. Tahleta intimní osobní zkušenost se nedá přenést Slovy. A každý pokus o to je zákonitě neúspěšný. Nemůžeš například člověku, který se narodil hluchý, přenést dojmy, které na tebe působí třeba Beethovenova hudba. Takový člověk s tebou tyto dojmy prostě sdílet nemůže, neboť mu chybí ona intimní zkušenost s hudbou, zkušenost, jakou máš ty. Proto Kristus hovoří o sobotě, která však je obsažena a naplněna v neděli stejně, jako je Zákon obsažen a naplněn v Kristu.
Zdroj: http://bohu-a.svetu.cz/276-sobota-a-nedele-po-treti.html
Neděle je dnem Nového počátku, Vzkříšení, Vítězství, radujme se z ní.
Zdroj: http://bohu-a.svetu.cz/235-sobota-nebo-nedele.html
Zdroje:
|
|
| |
| |
| | | Hodnocení článku | Průměrné skóre: 0 Hlasů: 0
|
| | | |
|
|
Re: Re: Sobota nebo neděle? (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: rakato v Sobota, 16. duben 2016 @ 20:11:27 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | K bodu č.2 : kde je v Písmu pokyn pro novozákonní Církev, aby nějakým způsobem slavila sobotu ? Sedmý den stvoření byl dnem odpočinku pro Boha jako předzvěst sedmého dne pro Izrael. Sobota byla zvláštním Božím zřízením pro národ izraelský, součástí Božího Zákona daného Izraeli prostřednictvím Mojžíše a součástí Boží smlouvy s Izraelem (2.M.31,16-17). V 5.M.5,12-15 vidíme jasné spojení dnem odpočinku nikoli se stvořením, nýbrž s vyjitím Izraele z egyptského otroctví. Nějaká "křesťanská sobota" není biblicky odůvodmitelná. Pokud je "sobota" zmíněn v Písme NZ, pak jen sporadicka a ve spojení s evangelizací mezi židy (Sk.13,18 a 1.Kor.9,20). |
]
Re: Re: Re: Sobota nebo neděle? (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: bezkompromisu v Neděle, 17. duben 2016 @ 13:50:04 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Takže po křesťany neplatí příkaz odpočinutí jednou za týden?
|
]
Re: Re: Re: Re: Sobota nebo neděle? (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: rakato v Neděle, 17. duben 2016 @ 15:29:42 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Určitě nevidím k tomu v Písmu příkaz. Víme, že zpočátku se prvotní Církev scházela každý den. |
]
Re: Re: Sobota nebo neděle? (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: demagog v Sobota, 16. duben 2016 @ 20:13:51 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ad 1) Použil jsem své starší články, nereagoval jsem přímo na Váš, spíše obecně na Váš podnět, Váš příspěvek byl impulsem, proč to tu dát.
Ad 2) Posvěcením neděle Kristem a Duchem Svatým. Vylití Ducha se stalo v neděli - tudíž v neděli proběhlo "první církevní shromáždění", ke tkerému se Duch Svatý přiznal. A také Kristus měl v Neděli Vzkříšení zcela nové vztahy se svými učedníky. Skutkové a listy Apoštolů pak svědčí o tom, že první církev přijala neděli tak automaticky, že se o tom vlastně vůbec nezmiňuje, neboť to nebylo nic zvláštního. Ale že tak církev přijala, lze, věřím tomu, na různých místech zcela bez pochyb vypozorovat. Jedno z těch míst jsem zde zmínil.
Ad 3) Text zní takto: - Já, Jan, váš bratr, který má s vámi účast na Ježíšově soužení i kralování a vytrvalosti, dostal jsem se pro slovo Boží a svědectví Ježíšovo na ostrov jménem Patmos.
- 10Ocitl jsem se ve vytržení ducha v den Páně, a uslyšel jsem za sebou mocný hlas jako zvuk polnice:
Vzhledem k neexistnci interpunkce jsou možné oba výklady (Že se jedná o neděli, nebo o Poslední Soud). Osobně vzhledem ke kntextu dávám přednost prvnímu výkladu, neboť k Poslednímu soudu se kniha Zjevení dostává až na svůj samý závěr, při čemž celá kniha Zjevení neí pouze o Dnu Soudu. |
]
Re: Re: Re: Sobota nebo neděle? (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: demagog v Sobota, 16. duben 2016 @ 20:17:32 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | - resp Duch Svatý udělal ze volného setkání Kristových učeníků první shromáždění církve. Stalo s etak ne v sobotu, ale v neděli. A během vzkřísení a letnic proběhlo mnohno sobot, ve kterých tak mohl učinit také, ale neučinil tak... |
]
Re: Re: Re: Re: Sobota nebo neděle? (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: bezkompromisu v Sobota, 16. duben 2016 @ 21:09:18 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Že je "den Páně" ve Zjevení 1,10 neděle, to je dedukce na základě pobiblického vývoje církve nikoliv na základě zásady, že Písmo se vykládá Písmem
pokud budu termín "den Páně" posuzovat zásadou Písmo se vykládá Písmem, tak z toho jednoznačně vyplývá, že jde o "den Hospodinův"
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Sobota nebo neděle? (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: demagog v Neděle, 17. duben 2016 @ 07:34:40 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Je i další princip: Vykládal v kontextu doby a kultury. Jestliže máme doklad, že v té době se sousloví "den Páně" používal pro neděli, nemá smysl to odmítat pro biblický text. |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sobota nebo neděle? (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: bezkompromisu v Neděle, 17. duben 2016 @ 13:55:13 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | První autentický citát, kde je první den týdne (pro nás neděle) jednoznačně propojen s termínem
„Den Páně“, pochází od Klementa Alexandrijského z konce 2.
století. Praví se v něm: „Den Páně, o němž Plato mluví prorockými slovy v
desáté kapitole své knihy Republika, zní: A když pro každého z nich
uplyne sedm dní na nivě, osmého dne se vydají na cestu a dojdou za čtyři
dni.“ |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sobota nebo neděle? (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: bezkompromisu v Neděle, 17. duben 2016 @ 14:02:08 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Pokud bych přijal hypotézu, že neděle byla v biblické době známa jako „Den Páně“, jak si vysvětlit zkušenost, že dva nejhorlivější zastánci
zachovávání neděle ve 2. století, Barnabáš a Justin Mučedník se nikdy
neodvolávali na neděli jako na „Den Páně“?
Tito dva jsou jedinými v té době, pokud
je známo, kteří zavrhovali svěcení soboty a usilovali o svěcení neděle,
ale přitom nikdy nemluví o „Dni Páně“. Ačkoliv se snažili najít důvod
pro svěcení neděle, přece vždycky o ní mluví jako o prvním nebo osmém
dni.
Justin Mučedník použil v jednom případě dokonce pohanského výrazu
„He tou heliou hemera“, den slunce - viz římské "Dies solis" a odtud anglické Sunday a německé Sonntag. Byla–li neděle známa jako „Den
Páně“ a tito církevní otcové plédovali pro její zachovávání, proč nepoužili tohoto
pojmenování a neuvedli apoštola Jana jako příklad?
Všechno nasvědčuje, že tito církevní otcové nevěděli nic o
neděli jako „Dni Páně“. |
]
Re: Re: Re: Sobota nebo neděle? (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: bezkompromisu v Sobota, 16. duben 2016 @ 21:10:57 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | mám dotaz: vztahuje se dle Vašeho pochopení Písmu na neděli čtvrté přikázání desatera?
|
]
Re: Re: Re: Re: Sobota nebo neděle? (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: rakato v Sobota, 16. duben 2016 @ 22:24:53 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Nikoli. Stojí za povšimnutí, že devět přikázání z tzv. "desatera" je zmíněných v písmech NZ, čtvrté mezi nimi není. Neděle je neděle a sobota je sobota. |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Sobota nebo neděle? (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: bezkompromisu v Neděle, 17. duben 2016 @ 13:39:56 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Takže jedno z Božích přikázání Desatera pro křesťana neplatí.
Vidím, že si děláš z Bible trhací kalendář.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sobota nebo neděle? (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: rakato v Neděle, 17. duben 2016 @ 15:33:19 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | To je na delší diskusi o tzv. "desateru" vůbec. Zákon byl dán skrze Mojžíše Izraeli, nikoli Církvi . . . a věřící lidé nejsou pod Zákonem, nýbrž pod milostí. Doporučuji studium epištoly Galatským. Tady můžeš se svým uvažřováním začít :-) |
]
Re: Re: Re: Re: Sobota nebo neděle? (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: demagog v Neděle, 17. duben 2016 @ 07:32:49 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | To jsem se také snažiol ve článku vysvětlit. Sobota je "platná", ale je naplněn a obsažena v neděli, obdobně, jako je celý Zíkon naplněn a obsažen v kristu. Smyslem soboty bylo v podstatě vyhlížet Kristovu smrt (=Boží odpočinutí) a Kristova smrt má své naplnění ve vzkříšení.
Neděle tedy obsahuje smysli, cíl, obsah soboty. Sobota je obsažena v neděli, ale neděle není pouhou sobotou... |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Sobota nebo neděle? (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: bezkompromisu v Neděle, 17. duben 2016 @ 13:48:39 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Takže, abych plně pochopil Tvůj postoj: Boží přikázání "Šest dní pracovati budeš, a dělati všeliké dílo své; Ale dne sedmého odpočinutí jest Hospodina Boha tvého. Nebudeš dělati žádného díla, ty i syn tvůj i dcera tvá, služebník tvůj i děvka tvá, hovado tvé i příchozí, kterýž jest v branách tvých" se pro křesťany vztahuje na neděli?
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sobota nebo neděle? (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: rakato v Neděle, 17. duben 2016 @ 19:31:41 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Zcela určitě nikoli . . . pokud byl dotaz na mě . . . |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sobota nebo neděle? (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: bezkompromisu v Pondělí, 18. duben 2016 @ 14:16:30 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Když už se tady šermuje různými reformačními konfesemi:
Westminsterský katechismus menší
57. Jak zní čtvrté přikázání? Čtvrté přikázání zní: „Pamatuj na den odpočinku, že ti má být svatý. Šest dní budeš pracovat a dělat všechnu svou práci. Ale sedmý den je den odpočinutí Hospodina, tvého Boha. Nebudeš dělat žádnou práci ty ani tvůj syn a tvá dcera, ani tvůj otrok a tvá otrokyně, ani tvé dobytče ani tvůj host, který žije v tvých branách. V šesti dnech učinil Hospodin nebe a zemi, moře a všechno co je v nich, a sedmého dne odpočinul. Proto požehnal Hospodin den odpočinku a oddělil jej jako svatý.“
58. Co požaduje čtvrté přikázání? Čtvrté přikázání požaduje, abychom tak, jak Bůh ustanovil ve svém slově, oddělili Bohu čas, a to jeden celý den z každých sedmi, jako svatý a pro něho oddělený.
59. Který den týdne určil Bůh jako oddělený? Od počátku světa až po vzkříšení Krista Bůh ustanovil sedmý den týdne jako oddělený. Od vzkříšení Krista a až do konce tohoto světa pak první den v týdnu je tímto odděleným dnem.
60. Jak světíme oddělený den? Oddělený den světíme tak, že odpočíváme od světských prací a zábav, byť by byly v jiné dny dovolené. Trávíme celý den ve veřejném a soukromém uctívání Boha, jen s výjimkou nevyhnutelných prací nebo skutků milosrdenství.
|
]
2. Londýnské baptistické vyznání víry o SABATU (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: bezkompromisu v Pondělí, 18. duben 2016 @ 14:22:57 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | 2. Londýnské baptistické vyznání víry (1689)
UCTIEVANIE A DEŇ SABATU
7. Ako je to dané v zákone z přírody, že vo všeobecnosti by mal byť diel času, Božím nariadením, oddelený pre uctievanie Boha, tak On dal vo svojom Slove pozitívne, morálne, permanentné (trvalo platné) prikázanie, ktoré zavazuje všetkých ludí vo všetkých vekoch k tomuto konaniu. On obzvlášť ustanovil jeden deň zo siedmych za sabat (deň odpočinku), aby sa zachovával svatý Jemu.28 Od začiatku sveta po vzkriesenie Krista toto bol posledný deň týždňa a od vzkriesenia Krista bol zmenený na prvý deň týždňa a bol nazvaný Pánov deň.29 Takto má pokračovat’ do konca sveta ako kresťanský sabat, zatial’ čo zachovávanie posledného dňa týždňa bolo skončené. 28 Exod 20:8 29 1Kor 16:1-2; Sk 20:7; Zj 1:10
8. Sabat sa zachováva svatý Pánovi tými, čo po nevyhnutnej príprave svojich srdc a predošlom rozvrhnutí svojich bežných [obvyklých, domácich] záležitostí, zachovávajú po celý deň svatý odpočinok od svojich vlastných prác, slov a myšlienok ohladom svojho svetského povolania a rekreácie (oddychu)30 a oddávajú sa verejným a súkromným činnostiam uctievania po celý čas a vykonávaniu nevyhnutných povinností a milosrdenstva.31 30 Iz 58:13; Neh 13:15-22 31 Mat 12:1-13 |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sobota nebo neděle? (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: Pavel v Pondělí, 18. duben 2016 @ 12:29:18 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Heidelberský katechismus
otázka 103 Co chce Bůh ve čtvrtém přikázání?
Bůh ve čtvrtém přikázání především chce, aby bylo pečováno o službu Slova a jeho vyučování a abych já zvláště v neděli pilně chodil do shromáždění Božího, abych se učil Slovu Božímu, byl účasten svatých svátostí, abych Pána veřejně vzýval a dával křesťanské oběti.
Pak chce, abych po všechny dny svého života odpočíval od svých zlých skutků, Pánu ponechal, aby ve mně působil svým Duchem, a tak abych v tomto životě začínal věčnou neděli . |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sobota nebo neděle? (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: Pavel v Pondělí, 18. duben 2016 @ 12:31:28 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Malý katechismus Martina Luthera
Pamatuj na den sváteční, abys jej světil.
Co to znamená?
Máme se Boha bát a milovat ho,
abychom neopovrhovali kázáním a Božím slovem,
ale brali ho za svaté, rádi mu naslouhali
a učili se mu.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sobota nebo neděle? (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: Pavel v Pondělí, 18. duben 2016 @ 12:33:31 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Druhé helvetské vyznání
(Neděle.) Proto vidíme, nejen že ve starých církvích byly ustanoveny ke shromážděním určité hodiny v týdnu, ale že sama neděle byla jim i svatému odpočinutí zasvěcena hned od dob apoštolských; a to naše církve i nyní právem zachovávají pro služby Boží a pro lásku. V ničem tu nepovolujeme řádu židovskému a pověrám. (Pověra.) Nevěříme totiž, že jeden den je světější než druhý, ani nemyslíme, že Bůh schvaluje odpočinek pro něj samý, ale i neděli, nikoli tedy sobotu, slavíme svobodným řádem. |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sobota nebo neděle? (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: Pavel v Pondělí, 18. duben 2016 @ 12:37:20 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Bratrské vyznání
Jakož pak i u nás mnozí starobylí obyčejové podnes se, pokudž možné jest, zachovávají. Zvlášť někteří postové, sváteční dnové, jitřně, nešpory, neděle, hody a slavnosti skutků Kristových, jako: narození, umučení, vzkříšení atd. Také i památky svatých, jako: Panny Marie, apoštolů i mučedlníků Kristových, zvláště těch, o kterýchž se zmínka činí v Zákoně Páně, a to vše pro slávu a poctu Boží, i pro vzdělání církve skrze kázaní slova Božího. A ač ne všech obyčejů zároveň s jinými ostříhají (jakož pak jest i nemožné, všudy v křesťanstvu jednostejné řády a obyčeje neb ceremonie míti a zachovávati), však proto žádnému dobrému a pobožnému řádu se neprotiví, aniž, protiviti se a skrze to roztržek činiti oumysl mají, byť pak někteří i nevelmi potřební byli, kdyžby toliko proti Pánu Bohu a poctě jeho nečelili, a víry v Krista Ježíše (kteráž sama ospravedlňuje) neumenšovali.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sobota nebo neděle? (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: Pavel v Pondělí, 18. duben 2016 @ 12:42:23 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Augsburské vyznání
Sluší se na církve, aby pro lásku a pro pokoj takových pořádků [dbaly a biskupů a farářů v těchto případech] byly poslušny a zachovávaly je potud, aby jedni druhé neuráželi, ale aby se v církvích všecko dálo podle řádu a beze zmatku (1 Kor. 14, 40); avšak tak, aby svědomí nebyla obtížena, když by lidé tyto požadavky pokládali za nutné k spasení, a když by soudili, že hřeší, ruší-li je, <byť> bez pohoršení [jiných]; jako nikdo neřekne, že hřeší žena, když vychází mezi lidi s nepokrytou hlavou bez pohoršení [lidí].
Toho druhu je zachovávání neděle, velikonoc, svatodušních svátků a podobných svátečních dnů a obřadů. Neboť nesmýšlejí správně ti, kdo se domnívají, že svěcení dne Páně místo soboty bylo zavedeno jako povinné z autority církve. Sobotu zrušilo Písmo, nikoli církev. Neboť po zjevení evangelia se může upustit ode všech obřadů [zákona] Mojžíšova.Bylo však třeba stanoviti určitý den, aby lid věděl, kdy se má shromažďovali; zřejmě z toho důvodu určila k tomu církev den Páně, který se zdál vhodnější i proto, aby byl lidem za příklad křesťanské svobody, když zvědí, že není nutné zachovávati sobotu nebo [některý] jiný den. |
]
|
| |
|
|