poslal Nepřihlášený Místo žen v církvi
Pro mnohé dnes je ožehavou otázkou, zda mohou být ženy ordinovány na
kazatelky církve. Často se argumentuje, že odmítnutí takového práva je
pro ženy ponižující a popírá jejich rovnosti s muži v Kristu. Požadavek,
aby všechny úřady kazatelů a starších vykonávali jen muži, je líčen
jako sexismus v nejhorší podobě. Stále více církví odstranilo pro ženy
vykonávající nějakou část církevní služby veškerá omezení, ať se to týká
kazatelské nebo pastorační (včetně vládní) úlohy. Svobodná presbyterní
církev zastává biblický postoj, jak je drželo v této oblasti historické
křesťanství, a je proto v rozporu s moderním trendem.
Nový zákon ukazuje, že se ženy účastnily veřejných modlitebních
setkání církve (Sk. 1:14). Modlily se a také prorokovaly. Je nám
výslovně řečeno, že Filipovy čtyři dcery prorokovaly (Sk. 21:9). Pavel
říká Korinťanům, že "každá pak žena, modleci se aneb prorokujici s
nepřikrytou hlavou, ohyžďuje hlavu svou" (1. Kor. 11:5). V tom samém
listu Pavel pokračuje tímto důrazným prohlášením: "Ženy vaše v
shromážděních ať mlčí, nebo nedopouští se jim mluviti, ale aby poddány
byly, jakž i zákon praví....Nebo mrzká věc jest ženám mluviti v
shromáždění" (1. Kor. 14:34-35).
Někteří lidé bez váhání řeknou, že si zde Pavel protiřečí. Takoví
popírají základ křesťanství. Pokud nemůžeme věřit inspirovanému Kristovu
apoštolu v tomto bodě, jak můžeme věřit jakémukoli jinému tvrzení
týkajícího se doktríny nebo praxe? Pavel se ovšem v této otázce
nemýlil. Z toho, co říká, je zřejmé, že jsou jisté chvíle a místa, kdy
žena může mluvit a jiné, kdy nemůže. V 1. Timoteovi 2:12 dává jasně
najevo, čím se má řídit rozhodování o tom, kdy a kde je vhodné či
nevhodné pro ženu mluvit: "Nebo ženě nedopouštím učiti, ani vládnouti
nad mužem, ale aby byla v mlčení."
Zde
máme klíč. Ženě není v novozákonní církvi povoleno zastávat pastorační
nebo vládnoucí úřad nad muži. Žádná služba, která by ji postavila do
takové pozice, jí není otevřena. Není pochyb, že žena může být naprosto
stejně duchovní a duchovně obdarovaná jako kterýkoli muž. O to vůbec
nejde. Pozice veřejné služby a pastoračního vedení jí není otevřená,
"není ji odkázána" Pánem, jak by zněl doslovný překlad 1. Kor. 14:34.
Pán jí dá příležitost uplatnit své dary. Má zvláštní úlohu při výuce
jiných žen a mladic (Titovi 2:4, 2. Tim. 1:5, 3:15). Může být jako
Priscilla a využívat svůj domov jako kazatelnu, kde bude vyučovat
evangelium ty, kteří to potřebují (Sk. 18:26). Může být pro práci církve
tak prospěšná, že jako Fébe obdrží titul "služebnice (nebo diakonka)
církve" (Ř. 16:1). Není zde žádný náznak, že by slovo diakonka mělo
nějakou souvislost s jakýmkoli voleným úřadem; jde zde o nezištnou
službu Fébe pro církev.
Shrnuto:
"Jestliže ženě není určena jiná pozice, je tak učiněno nikoli Pánem
Bohem, ale člověkem, a v rozporu s Ním....Ať už dnes ženu v naší
církevní praxi přiřadíme do kterékoli oblasti, neodvažme se tak učinit
proti Božímu ustanovení, aby byla podřízená a poslušná, protože by to
bylo v rozporu s vlastním Božím řádem" (R. C. H. Lenski).
Svobodná
presbyterní Církev proto radostně potvrzuje, že historie oplývá službou
zbožných žen, nicméně zastává názor, že žádná žena nemůže být pod Bible v
církvi zvolena nebo ordinována ať už do úřadu kazatelského,
pastoračního nebo vládnoucího.
Zdroj: www.zasadovacirkev.org
Jedná se o zásady Svobodné presbyterní církve, kde je kazatelem Miloš Šolc ml. (syn bývalého kazatele BJB)